Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Det planerade regionpendeltåget mellan Stockholm och Uppsala planeras köras med 300 meter långa tåg. 3 kopplade ER1.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 22 januari 2025 10:21 Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Kul, den som lever får se!twr skrev: ↑onsdag 22 januari 2025 10:46Det planerade regionpendeltåget mellan Stockholm och Uppsala planeras köras med 300 meter långa tåg. 3 kopplade ER1.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 22 januari 2025 10:21 Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Märstapendlare vill få bort farliga övergångenHechtwagen skrev: ↑onsdag 22 januari 2025 10:50Kul, den som lever får se!twr skrev: ↑onsdag 22 januari 2025 10:46Det planerade regionpendeltåget mellan Stockholm och Uppsala planeras köras med 300 meter långa tåg. 3 kopplade ER1.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 22 januari 2025 10:21 Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Ja, förhoppningsvis blir det tredje gången gillt! Resandet mellan Märsta och Uppsala har väl snarare ökat med Mälartåg och den nya biljettgiltigheten hos UL...Mitt i skrev:På Märsta station finns ingen vänthall och istället är det många resenärer som väntar inne på Pressbyrån eller i det lilla utrymmet vid spärrarna. Stationen är en av de få pendeltågsstationer som inte rustats upp nämnvärt sedan 1970-talet.
[...]
– Det är väldigt kallt när man står här på vintern, det behövs verkligen en vänthall. Det känns som om alla andra stationer har en vänthall förutom vår, säger Emelie som ska ta det försenade tåget till Uppsala.
[...]
Det är tredje gången gillt som Märsta station planeras att byggas om. Planerna har tidigare fallit två gånger efter att regeringen inte gått vidare med finansiering.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Nya stationsentrén vid Häggvik har börjat byggasEnceladus skrev: ↑måndag 20 januari 2025 11:19 Nu byggs den nya entrén till Häggviks station
Nu är ett kontrakt undertecknat. Bättre sent än aldrig.Mitt i skrev:Tanken var att den sydliga entrén skulle börja byggas 2023 och stå klar 2025, men upphandlingen fördröjdes och avbröts helt för ett år sedan. Detta på grund av omvärlds- och marknadsläget, som hade gjort att kostnaderna ökat kraftigt.
Trafikverket som samverkar i projektet med Sollentuna kommun, Seom och Region Stockholms trafikförvaltning gick senare ut med en ny upphandling – och nu är ett kontrakt undertecknat med Nyab AB.
– Det känns bra. Nu startar planering tillsammans med entreprenören så att vi kan börja bygga i vår. Byggarbetet kommer att pågå under cirka två år och vi planerar att öppna den nya stationen sommaren 2027, säger Arne Nilsson, projektledare på Trafikverket.
Bygget är äntligen igång! Hinner pendeltågstrafiken återställas innan det är färdigt?Sollentuna kommun skrev:Bygget av den nya södra entrén till Häggviks pendeltågsstation är igång. På tisdagen tog samarbetsparterna Trafikverket, Region Stockholm och Sollentuna kommun det första gemensamma spadtaget. Därmed togs också ett viktigt steg i den fortsatta utvecklingen av stadskärnan i centrala Sollentuna och kvarteren i Södra Häggvik.

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Vad händer om man inte lyckas med det? Rasar bygget ihop då?Enceladus skrev: ↑onsdag 05 mars 2025 12:22 ...
Bygget är äntligen igång! Hinner pendeltågstrafiken återställas innan det är färdigt?![]()
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Tramsig trådstart där det tutad för hur enormt mycket folk som reser på denna järnväg som sträcker sig från Stockholm till Sundsvall när resandet norr om Uppsala är ytterst försumbart och resandet norr om Gävle i samnanhanget rent blygsamt om man jämför med Stockholm - Uppsala.
Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Pendelstrul i sommar då stationen i Häggvik stängs
Snart får Häggviks station sin sydliga entré - på Sollentunas bekostnad.Mitt i skrev:Konsekvensen blir att inga pendeltåg till eller från Uppsala eller Märsta kommer att stanna på Sollentuna station. I stället kommer det att vara ett tåg i halvtimmen som vänder i Sollentuna, berättar Sophie Gunnarsson på trafikförvaltningen.
Det beror i sin tur på att alla tåg måste passera Häggvik på de yttre fjärrtågsspåren, och växeln från pendeltågsspåren till fjärrtågsspåren ligger mellan Helenelund och Sollentuna.
[...]
Arbetet med den nya stationsentrén beräknas vara klart sommaren 2027, så pendeltågstrafiken till Häggvik kommer att påverkas åtminstone även nästa sommar.