Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Hechtwagen »

Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: onsdag 22 januari 2025 10:21 Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Det planerade regionpendeltåget mellan Stockholm och Uppsala planeras köras med 300 meter långa tåg. 3 kopplade ER1.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: onsdag 22 januari 2025 10:46
Hechtwagen skrev: onsdag 22 januari 2025 10:21 Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Det planerade regionpendeltåget mellan Stockholm och Uppsala planeras köras med 300 meter långa tåg. 3 kopplade ER1.
Kul, den som lever får se!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 22 januari 2025 10:50
twr skrev: onsdag 22 januari 2025 10:46
Hechtwagen skrev: onsdag 22 januari 2025 10:21 Dagens och morgondagens tåg rymms dock vid de befintliga plattformarna i Märsta det var de 295 meter långa SJ-tågen som inte fick plats när de var på väg mot Uppsala.
Att Mälab skulle köra tåg längre än åtta vagnar känns inte sannolikt.
Det planerade regionpendeltåget mellan Stockholm och Uppsala planeras köras med 300 meter långa tåg. 3 kopplade ER1.
Kul, den som lever får se!
Märstapendlare vill få bort farliga övergången
Mitt i skrev:På Märsta station finns ingen vänthall och istället är det många resenärer som väntar inne på Pressbyrån eller i det lilla utrymmet vid spärrarna. Stationen är en av de få pendeltågsstationer som inte rustats upp nämnvärt sedan 1970-talet.

[...]

– Det är väldigt kallt när man står här på vintern, det behövs verkligen en vänthall. Det känns som om alla andra stationer har en vänthall förutom vår, säger Emelie som ska ta det försenade tåget till Uppsala.

[...]

Det är tredje gången gillt som Märsta station planeras att byggas om. Planerna har tidigare fallit två gånger efter att regeringen inte gått vidare med finansiering.
Ja, förhoppningsvis blir det tredje gången gillt! Resandet mellan Märsta och Uppsala har väl snarare ökat med Mälartåg och den nya biljettgiltigheten hos UL...
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 20 januari 2025 11:19 Nu byggs den nya entrén till Häggviks station
Mitt i skrev:Tanken var att den sydliga entrén skulle börja byggas 2023 och stå klar 2025, men upphandlingen fördröjdes och avbröts helt för ett år sedan. Detta på grund av omvärlds- och marknadsläget, som hade gjort att kostnaderna ökat kraftigt.

Trafikverket som samverkar i projektet med Sollentuna kommun, Seom och Region Stockholms trafikförvaltning gick senare ut med en ny upphandling – och nu är ett kontrakt undertecknat med Nyab AB.

– Det känns bra. Nu startar planering tillsammans med entreprenören så att vi kan börja bygga i vår. Byggarbetet kommer att pågå under cirka två år och vi planerar att öppna den nya stationen sommaren 2027, säger Arne Nilsson, projektledare på Trafikverket.
Nu är ett kontrakt undertecknat. Bättre sent än aldrig.
Nya stationsentrén vid Häggvik har börjat byggas
Sollentuna kommun skrev:Bygget av den nya södra entrén till Häggviks pendeltågsstation är igång. På tisdagen tog samarbetsparterna Trafikverket, Region Stockholm och Sollentuna kommun det första gemensamma spadtaget. Därmed togs också ett viktigt steg i den fortsatta utvecklingen av stadskärnan i centrala Sollentuna och kvarteren i Södra Häggvik.
Bygget är äntligen igång! Hinner pendeltågstrafiken återställas innan det är färdigt? :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 05 mars 2025 12:22 ...
Bygget är äntligen igång! Hinner pendeltågstrafiken återställas innan det är färdigt? :roll:
Vad händer om man inte lyckas med det? Rasar bygget ihop då?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Hechtwagen »

Tramsig trådstart där det tutad för hur enormt mycket folk som reser på denna järnväg som sträcker sig från Stockholm till Sundsvall när resandet norr om Uppsala är ytterst försumbart och resandet norr om Gävle i samnanhanget rent blygsamt om man jämför med Stockholm - Uppsala.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats

Inlägg av Enceladus »

Pendelstrul i sommar då stationen i Häggvik stängs
Mitt i skrev:Konsekvensen blir att inga pendeltåg till eller från Uppsala eller Märsta kommer att stanna på Sollentuna station. I stället kommer det att vara ett tåg i halvtimmen som vänder i Sollentuna, berättar Sophie Gunnarsson på trafikförvaltningen.

Det beror i sin tur på att alla tåg måste passera Häggvik på de yttre fjärrtågsspåren, och växeln från pendeltågsspåren till fjärrtågsspåren ligger mellan Helenelund och Sollentuna.

[...]

Arbetet med den nya stationsentrén beräknas vara klart sommaren 2027, så pendeltågstrafiken till Häggvik kommer att påverkas åtminstone även nästa sommar.
Snart får Häggviks station sin sydliga entré - på Sollentunas bekostnad.
Skriv svar