UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av 4330 »

4330 skrev: söndag 07 januari 2024 15:08
Hechtwagen skrev: fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Måndagens direkttåg är inställda sedan igår lördag. Tisdagens är än så länge planerade att gå.
SJ:s direkttåg börjar rulla tidigast måndag 22:a januari.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av duga »

Hechtwagen skrev: fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Nu vet vi varför.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av duga »

4330 skrev: tisdag 04 april 2023 12:10
Enceladus skrev: söndag 02 april 2023 20:21
4330 skrev: söndag 02 april 2023 18:18

Då hade de å andra sidan inte lagt ut pengar för egna tåg heller.
Regionerna har delegerat den uppgiften till SJ, vilket höjer kostnaderna eftersom SJ måste ta en större risk. Mälardalen gör annorlunda än i princip alla andra storstadsområden i EU, och de höga priserna på att åka regionaltåg visar tydligt vilket upplägg som är effektivare...
Men vad bra, då får SJ Regional sluta köra på sträckan i stället. Samtliga Mälartåg går då via Märsta som får tillbaka sin 30-minuterstrafik.
Snart är vi där, det gick snabbare än jag hade trott.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: måndag 08 januari 2024 12:53
4330 skrev: söndag 07 januari 2024 15:08
Hechtwagen skrev: fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Måndagens direkttåg är inställda sedan igår lördag. Tisdagens är än så länge planerade att gå.
SJ:s direkttåg börjar rulla tidigast måndag 22:a januari.
SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala
Järnvägsnyheter.se skrev:SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.

Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.

Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda. :roll:
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 27 augusti 2024 23:56
4330 skrev: måndag 08 januari 2024 12:53
4330 skrev: söndag 07 januari 2024 15:08

Måndagens direkttåg är inställda sedan igår lördag. Tisdagens är än så länge planerade att gå.
SJ:s direkttåg börjar rulla tidigast måndag 22:a januari.
SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala
Järnvägsnyheter.se skrev:SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.

Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.

Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda. :roll:
Jo, det har gått direkttåg.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av duga »

Joakim W skrev: onsdag 28 augusti 2024 7:44
Enceladus skrev: tisdag 27 augusti 2024 23:56
4330 skrev: måndag 08 januari 2024 12:53

SJ:s direkttåg börjar rulla tidigast måndag 22:a januari.
SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala
Järnvägsnyheter.se skrev:SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.

Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.

Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda. :roll:
Jo, det har gått direkttåg.
Körda av Mälartåg eller SJ?
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Joakim W »

duga skrev: onsdag 28 augusti 2024 8:52
Joakim W skrev: onsdag 28 augusti 2024 7:44
Enceladus skrev: tisdag 27 augusti 2024 23:56

SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala



Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda. :roll:
Jo, det har gått direkttåg.
Körda av Mälartåg eller SJ?
SJ. Kördes inför Valborg i år.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av duga »

Joakim W skrev: onsdag 28 augusti 2024 11:41
duga skrev: onsdag 28 augusti 2024 8:52
Joakim W skrev: onsdag 28 augusti 2024 7:44

Jo, det har gått direkttåg.
Körda av Mälartåg eller SJ?
SJ. Kördes inför Valborg i år.
Haha, ja en enstaka dag.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 28 augusti 2024 11:41 SJ. Kördes inför Valborg i år.
Till och med SL har extrainsatta expresståg på valborg, dock med några enstaka uppehåll. Det krävs förstås mer än så för att konkurrera med Mälartåg...
duga skrev: tisdag 27 augusti 2024 18:41
Hechtwagen skrev: fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Nu vet vi varför.
Kunde SJ inte ha satsat på exempelvis nattrafik? Det skulle locka en del, men kanske främst Movingo-resenärer, och då delas de intäkterna. Usla incitament!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 18 mars 2023 17:07 Det är bekvämt för Tamsons att "hoppas" på saker i slutet på en mandatperiod och inför en valrörelse. Men SL:s budget har underskott och "det krävs anpassningar, effektiviseringar och intäktsökningar i storleksordningen ca 2 miljarder" fram till 2025 enligt SL. Då blir det knepigare att subventionera regionaltågstrafiken ytterligare. Det vore bra med SL-giltighet på Mälartåg, men jag är inte lika hoppfull som du på ett snabbt genomförande. Resonemanget i ditt inlägg bygger på att ett sådant beslut fattas eller att någon annan prissänkning på Movingo/Mälartågs biljetter genomförs. Annars blir ju priset på Mälartåg oförändrat.

När det gäller fordonsfrågan så har jag svårt att se att Tåg i Bergslagen skulle släppa sina nyinköpta tåg. De ska ju ersätta motsvarande antal gamla tåg. Och jag har också svårt att se poängen med att låta regionerna köpa in ytterligare fordon enbart för att slå ut SJ:s regionaltågstrafik och kunna erbjuda lokaltaxa på alla regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (periodkort/Movingo gäller ju redan på SJ:s regionaltåg).
Beslut om att kunna åka Mälartåg till Nykvarn med SL-kortet skjuts upp
SVT Nyheter skrev:Det är Nykvarnsbördige Kristoffer Tamsons (M) som föreslagit att SL i samråd med Mälardalstrafik skulle göra SL-biljetten till en giltig biljett på Mälartågen inom länet.

I ett första steg, som ett pilotprojekt, skulle detta gälla Nykvarnsresenärer.

Men de styrande partierna, S, C och MP, tillsammans med stödpartiet V, anser att konsekvenserna bör utredas mer, bland annat ur ett ekonomiskt perspektiv. Och beslutet på regionfullmäktige blev att återremittera förslaget.
Ja, det är lätt att föreslå saker som kostar i opposition. Däremot gäller UL-biljetter - både enkelbiljetter och periodbiljetter - på sträckan Uppsala-Arlanda/Märsta. Faktum är att i princip alla periodbiljetter gäller på Mälartåg förutom just SL: Movingo, SJ Årskort, Interrail, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Östgötatrafiken, X-trafik.

Fordonsfrågan har aktualiserats i samband med utslagningen av SJ. Skulle Tåg i Bergslagen kunna släppa ifrån sig de sju ER1-fordon som hyrs från Transitio?
Tåg i Bergslagen skrev:Tåg i Bergslagen hyr alla fordon från Transitio, ett fordonsbolag som ägs gemensamt av Sveriges landsting och regioner (förutom Gotland). Vi har 23 Reginafordon och sju ER1-fordon (dubbeldäckare). Ibland händer det att vi lånar in andra fordon under en period.
Det är förstås lättare att hitta lämpliga fordon för TiB:s trafik än för Stockholm-Uppsala - TiB behöver ju egentligen inte så kapacitetsstarka fordon som ER1.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 28 augusti 2024 12:25
Joakim W skrev: onsdag 28 augusti 2024 11:41 SJ. Kördes inför Valborg i år.
Till och med SL har extrainsatta expresståg på valborg, dock med några enstaka uppehåll. Det krävs förstås mer än så för att konkurrera med Mälartåg...
duga skrev: tisdag 27 augusti 2024 18:41
Hechtwagen skrev: fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Nu vet vi varför.
Kunde SJ inte ha satsat på exempelvis nattrafik? Det skulle locka en del, men kanske främst Movingo-resenärer, och då delas de intäkterna. Usla incitament!
Nattrafiken hade garantetat funnits om den varit lönsam
Den skulle inte löna sig ens med en ensam tvåvagnars X40 utan ombordpersonal.

Minns natttåget med X40 Cst - Arnc - U- Fln- Blg och omvänt, det lades ner pga bristande lönsamhet.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: torsdag 04 januari 2024 19:12 Givetvis finns även alternativet "30-dagarsbiljett UL+SL" för 1930 kr som då blir vinnaren för alternativet 3 dagar/vecka. Ska bli intressant att se om SJ får igång sina direkttåg (19 över från Uppsala) på måndag; biljetter säljs fortfarande.
En före detta tågvärdhandledare på Mälartåg har precis bekräftat på Uppsalapendlarnas Facebook-sida att Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta har exakt samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala då UL numera har tidstaxa snarare än zontaxa. Den enda skillnaden är priset. Således är den egentliga prisskillnaden mellan SL/UL och Mälartåg mindre, men de flesta resenärer köper en onödigt dyr biljett. Är det inte dags att införa lokal taxa fullt ut?
Enceladus skrev: torsdag 20 september 2018 9:55 I en insändare utmanar regionrådet Johan Örjes (C) den mälardalska idén om kommersiell regionaltågstrafik.
Det före detta regionrådet Johan Örjes har också gett sig in i debatten om Movingo:
Johan Örjes skrev:De sträckbundna biljetterna, bland annat Knivsta-Stockholm, var ett undantag för att vi ville hålla nere höjningen av priset för Knivstapendlarna när vi i övrigt införde enhetspris för Movingo-priser mellan Uppsala län och Stockholms län.

Då var jag med och bestämde. Det är jag inte längre, men jag kan tänka mig att det är ett undantag som snabbt kan försvinna om det börjar användas för resor från Uppsala.
Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta gällde inte på SJ:s tåg. I och med SJ:s uttåg finns det inget skäl att köpa Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala...
Joakim W skrev: onsdag 22 mars 2023 17:04
Diripsi skrev: onsdag 22 mars 2023 10:52 Och varför tror du att den kommersiella aktören köper in tågen då? För att gå med vinst såklart. Alltså en förlorad vinst för skattebetalarna.
Och vad säger att trafiken går med vinst om skattebetalarna ska stå för risken? Hur mycket kostar trafiken för regionerna i Mälardalen jämfört med när SJ körde och man beställde extra avgångar? Finns det några siffror på det? Vad har skattebetalarna vunnit på Mälartåg?
Region Stockholm har nyligen bekräftat att Mälartåg är billigare för skattebetalarna:
Trafikförvaltningen skrev:Däremot tillkommer trafiken Stockholm-Uppsala där Region Stockholm och Region Uppsala kommer att fördela kostnader och intäkter utifrån befintlig modell beskriven i bilaga 3. Denna förändring förväntas, obeaktat behov av nya fordon, bidra med marginellt positiv ekonomisk effekt för Region Stockholm eftersom summan av förväntade biljettintäkter och minskat ersättning till SJ för periodkortsgiltighet förväntas överstiga trafikkostnaden.
Mälartåg är även billigare för resenärerna. Detta är en så kallad vinn-vinn-situation!
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 13 januari 2025 15:29 En före detta tågvärdhandledare på Mälartåg har precis bekräftat på Uppsalapendlarnas Facebook-sida att Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta har exakt samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala då UL numera har tidstaxa snarare än zontaxa. Den enda skillnaden är priset. Således är den egentliga prisskillnaden mellan SL/UL och Mälartåg mindre, men de flesta resenärer köper en onödigt dyr biljett. Är det inte dags att införa lokal taxa fullt ut?
Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala (2 490 kr) har alltså samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta (2 330 kr), men ändå är det olika pris. På samma sätt har Movingo för sträckan Uppsala-Märsta (1 350 kr) samma giltighet som UL:s 30-dagarsbiljett (1 100 kr). Varför finns dessa produkter?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Inlägg av Hechtwagen »

Hur mycket har resandet ökat? 10-15% visste de ju att det skulle bli.
Skriv svar