Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Täby vill ha tunnelbaneliknande trafik - går det utan tunnelbana?
Det handlar ju inte om definitionen av tunnelbana - utan om turtätheten på Roslagsbanan jämfört med tunnelbanan. Men Roslagsbanan går till stora delar genom villaområden, skog och åker, och har en relativt omfattande parallellgående busstrafik. Så det är fullt logiskt och rimligt att Roslagsbanan har ett lägre utbud än vad tunnelbanan har. Jag skulle nog snarare säga att Roslagsbanan har ett rätt så bra utbud med tanke på förutsättningarna, i synnerhet sedan man gick upp till 4 tåg/timme på helgerna. Personligen skulle jag nog vilja se en viss överflyttning i utbud från buss till Roslagsbanan - men bussarna är ju populära och täcker upp områden som inte Roslagsbanan gör.
Jag är inte säker på att resenärerna föredrar nuvarande parallellgående busstrafik framför mer tågtrafik. Skepsis kan skönjas i citerade kommuners yttranden, i synnerhet avseende nattrafiken. Det är viktigt att poängtera att parallellgående busstrafik innebär mindre tågtrafik. De flesta bor på gångavstånd till en station.kildor skrev: ↑söndag 25 maj 2025 22:12 Det handlar ju inte om definitionen av tunnelbana - utan om turtätheten på Roslagsbanan jämfört med tunnelbanan. Men Roslagsbanan går till stora delar genom villaområden, skog och åker, och har en relativt omfattande parallellgående busstrafik. Så det är fullt logiskt och rimligt att Roslagsbanan har ett lägre utbud än vad tunnelbanan har. Jag skulle nog snarare säga att Roslagsbanan har ett rätt så bra utbud med tanke på förutsättningarna, i synnerhet sedan man gick upp till 4 tåg/timme på helgerna. Personligen skulle jag nog vilja se en viss överflyttning i utbud från buss till Roslagsbanan - men bussarna är ju populära och täcker upp områden som inte Roslagsbanan gör.
Linje 610 går i stort sett parallellt med Roslagsbanan mellan Mörby och Vallentuna. Den gör någon nytta då vägen ligger en bit från Roslagsbanan och bussen stannar oftare än tåget. Nattetid ersätts Roslagsbanans linje 27 av linje 690. Den går nästan exakt som linje 610 - det är ju där vägen ligger. Men linje 610 har också nattrafik. På helgnätter har linjerna 610 och 690 dubblerade avgångar från Danderyds sjukhus. Det är ganska troligt att det hade varit bättre att köra tåg.
För övrigt är 30-minuterstrafik från klockan 19 på helger knappast ett "rätt så bra utbud". Kom ihåg att Roslagsbanan har SL:s strikta definition av mellantrafik:
Täby vill bara ha samma definition. Det är ju helt absurt att tunnelbanan har sina egna - naturligtvis mycket generösare - definitioner av mellan- och lågtrafik...Täby kommun skrev:Täby kommun anser att Roslagsbanan till Ormsta och Åkersberga/Österskär ska gå med 15 minuterstrafik alla veckans dagar fram till åtminstone kl 22 från Östra station, men helst så länge som tunnelbanan håller samma turintervall. Detta eftersom det är rimligt att kommunerna i nordöstra delen av länet har motsvarande turtäthet som tunnelbanan. Idag blir det 30-minutersintervall så tidigt på kvällarna att Roslagsbanan inte upplevs som ett attraktivt resalternativ.
Märsta skulle säkert också vilja ha tunnelbanans definition av mellantrafik. Resmönstret skiljer sig inte så mycket mellan trafikslagen, till skillnad från utbudet!
Har jag förstått detta fel?Harald skrev: ↑söndag 25 maj 2025 19:10Nej, det måste man inte men man måste få sin anläggning godkänd som tunnelbana av Transportstyrelsen. Det innebär att anläggningen kommer att lyda under Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg med tillhörande regelverk i stället för lagar och regler för järnväg, d.v.s man får en massa administrativt arbete till ingen nytta.
Att tunnelbana juridiskt är en "järnväg" och regulatoriskt är "tunnelbana och spårväg". Transportstyrelsen (motsv myndighet) fastställer sedan om föreskrifter för spårväg eller tunnelbana? Och det är väl detta som är problemet, vi låter oss begränsas av detta i stället för att se på vad det är för trafikuppgift som skall utföras?
Det räcker med att åka över våra landsgränser åt nästan vilket håll som helst så kommer vi att se helt andra juridiska och regulatoriska arrangemang för detta. Om jag förstår det rätt så är det inte någon juridisk skillnad på järnväg, spårväg och tunnelbana i Finland och i Danmark. Det måste ju underlätta en hel del jämfört med Sverige, där det pga dessa skillnader blir mycket svårare att hantera vissa saker, exempelvis om man skulle vilja trafikera delar av järnvägsnätet med spårvagnar eller delar av spårvägsnätet med tunneltåg. Och det kanske är det som är det stora problemet med hur vi har det i Sverige?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Nej, det är inget problem. Det är anläggningen som är järnväg, tunnelbana eller spårväg. Fordon som ska trafikera en anläggning behöver inte heta något särskilt. Det väsentliga är att de är kompatibla med anläggningen och uppfyller de aktuella säkerhetskraven, Tyskland har en uppdelning som liknar den svenska. Det finns en lagstiftning för järnvägar med en lag och en tillhörande förordning, Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung (EBO). Spårvägar och tunnelbanor lyder under Personenbeförderungsgesetz (PBefG) och den med stöd av denna utfärdade Verordnung über den Bau und Betrieb der Straßenbahnen (BOStrab). Enligt denna indelas Straßenbahnen i straßenabhängige Bahnen (motsvarar vår spårväg) och unabhängige Bahnen (motsvarar vår tunnelbana). Detta hindrar inte att man har trafik med fordon som trafikerar både järnväg och spårväg.
- Hechtwagen
Fast nu missar du ju hela poängen, är RB Tunnelbana så faller ju dina tankar om minimiutbud hälsar jag som minns när det var 20-minuterstrafik på röda linjen mot Mörby på kvällarna på 80-talet.Enceladus skrev: ↑söndag 25 maj 2025 1:33Jag tror inte att Täby bryr sig om vad Roslagsbanan kallas. Det viktiga är tunnelbanans minimiutbud (självklart med samma definition av mellan- och lågtrafik):Hechtwagen skrev: ↑lördag 24 maj 2025 22:52 Det är väl bara att bestämma att Roslagsbanan är tunnelbana så är saken klar?
*Till klockan 21-22 på helger (tunnelbanans egna definition av mellantrafik)
- Högtrafik: Minst 10-minuterstrafik (de flesta delsträckor har tätare trafik)
- Mellantrafik*: Minst 10-minuterstrafik (de tyngsta grenarna har tätare trafik)
- Lågtrafik**: 15-minuterstrafik
- Nattrafik: 30-minuterstrafik
**Till klockan 1-2 på helger (tunnelbanans egna definition av lågtrafik)
Näsbyparksgrenen behöver kanske inte tunnelbanans minimiutbud, men den är jämnstor med Alependeln som har nattrafik - övrig spårtrafik i SL-land är större.