Först och främst, så kan man inte resonera så. Alla fordon kan brinna och alla bränder är olika. Har man ett barn i barnvagn och behöver evakuera, så tar man barnet i famnen och lämnar vagnen. Förhoppningsvis finns det andra att få hjälp av.Matsälgen skrev: ↑söndag 13 april 2025 20:18 --HÖGGOLVSVAGNAR HUR FÅ MAN UT BARNVAGNAR MED BARN I VID EN BRAND från så där höga vagnar som på Saltsjöbanan??
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Den höga perronghöjd som Saltsjöbanan har, är onödigt hög och är mycket farlig att ramla ner ifrån.
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Det är bra med låggolvsvagnar vid en brand ombord. Då går det fortare och lättare att utrymma vagnen.
Plattformshöjden är ju inte högre än någon annan plattformshöjd vid tex tunnelbana eller pendeltåg i Stockholmsområdet. Såstockholmare borde vara vana. Kan man inte hantera detta så får man väl stanna hemma helt enkelt.
Åter igen, det är inte svårare att utrymma en höggolvsvagn än en låggolvsvagn. Brinner det så är det bara att ta sig ut, högt eller lågt ska inte spela någon roll. Det handlar om "pest eller kolera"...
Att kunna köra vagnarna för egen maskin till verkstäder är ju såklart bra. men att koppla ihop en massa banor rent trafikeringstekniskt ökar egentligen bara känsligheten för störningar. Istället bör man vända linjer på naturliga bytespunkter. På det viset sprider man inte störningar mellan de olika linjerna.Matsälgen skrev: ↑söndag 13 april 2025 20:18 Jag ser stora och många fördelar med att foga samman tvärbanan med Saltsjöbanan
som i sin tur så småningom förhoppningsvis får kontakt med spårväg City och Lidingöbanan,
Stordriftsfördelarna vad gäller både material, material, utbildningar och personalkostnader är uppenbara!
Vill man ha en höggolvsspårvagn som gått i trafik med bra resultat i många år så finns ju dessa...Matsälgen skrev: ↑söndag 13 april 2025 20:18 Jag har svårt att se att det finns anledning att köpa nya vagnar av en nischad specialsort.
när resten av tåg och spårvagnsvärlden går mot standardiseringar som ger fördelar jämte
små nischade specialvagnserier med speciell bredd och hög perronghöjd.
Dessa kommande X25 kan ha barnsjukdomar och tyvärr är de så udda, att det inte snabbt
kan ersättas med andra inlånade vagnar från andra banor. om något händer med vagnarna.
Så fort en av specialvagnarna x25 behöver service någon annanstans,
måste den fraktas med lastbil dit om man ska tro Haralds ord i detta citat:
HeiterBlick/Vossloh/Alstom TW3000, som finns i Hannover. Just denna variant i 153 exemplar (+143 av äldre varianter). Dessa klara såväl hög som låg plattform. Tyvärr så gick ju HeiterBlick i konkurs i veckan, men det löser sig säkert.
Att transportera spårvagnar på trailer från tillverkaren är standard idag. Då dessa oftast har hjul som inte är anpassade för järnvägsspår (vilket tex tunnelvagnar har). De kan alltså inte dras genom järnvägsväxlar av normal typ, utan urspårningsrisk.Matsälgen skrev: ↑söndag 13 april 2025 20:18 Om det är som harald säger då behöver X25 vaganr förflyttas ntill och från saltsjöbanan med biltransport
istället för att kunna åka på egna hjul, såsom tunnelbanevagnarna kan på tvärbanans spår
till och från andra platser och orter via riksjärnvägsnätet och tunnelbanenätet.
Detta är ju en av de grenar som SL är bäst på, så varför ta den glädjen från organisationen ??
Nåja, skämt å sido, att köpa väl beprövade vagntyper är alltid klokt, sen får man väl anpassa sin anläggning om den inte passar helt från början.
Här ytterligare ett exempel på köpbara vagnar...

Alstom/Bombardier Flexity HF6, som även denna klarar såväl hög som låg plattform.