Vagnar på Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av BSB101 »

hgsldf skrev:Om Saltsjöbanan återigen får S-Bahntåg som man tidigare hade (om än gamla), kommer måhända Landstinget att inse att det inte måste vara endera pendeltåg med regiostandard. eller smala tunnelvagnar/spårvagnar i perifera långsamma dragningar.
Var kör SLL pendeltåg med "regiostandard"? X60 (och för den delen X1 och X10) är lämpliga för korta resor på avstånd som centrala Stockholm och förortskommuner, inte för längre resor. Tågen har både sätten som är högst obekväma att sitta på längre än 30 - 40 minuter samt saknar toalett. Något som knappast skulle godkännas på regiontåg på restider omkring en timme eller mer.
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av mamma Ulla »

gek skrev:Tanken var väl att avstigning inte skulle ske längst fram ...
Jo, det var säkert tänkt att avstigning skulle ske på något visst sätt, men hur överfördes den "tanken" till passagerarna? Eller visste alla ändå vad som gällde? Själv skulle jag till Östervik en gång. Jag var inte alls bekant med vad som gällde, så när jag skulle gå av så fanns det ingen plattform utanför dörren, utan det blev att hoppa ner på marken och sen körde tåget vidare.

På Roslagsbanan var det en allmän kunskap att de som skulle gå av vid Molnby var tvungna att säga till innan, annars åkte tåget förbi. Det stod absolut ingenstans men det var så i alla fall.
We Are Really Worried About You
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

mamma Ulla skrev:
gek skrev:Tanken var väl att avstigning inte skulle ske längst fram ...
Jo, det var säkert tänkt att avstigning skulle ske på något visst sätt, men hur överfördes den "tanken" till passagerarna? Eller visste alla ändå vad som gällde? Själv skulle jag till Östervik en gång. Jag var inte alls bekant med vad som gällde, så när jag skulle gå av så fanns det ingen plattform utanför dörren, utan det blev att hoppa ner på marken och sen körde tåget vidare.

På Roslagsbanan var det en allmän kunskap att de som skulle gå av vid Molnby var tvungna att säga till innan, annars åkte tåget förbi. Det stod absolut ingenstans men det var så i alla fall.
Samma på Saltsjöbanan, om inte någon sade till om avstigning vid Östervik/Fisksätra så dundrade tåget förbi. Kommer inte ihåg om det fanns en plåtstins eller att någon stod på plattformen för att tåget skulle stanna, det var ju c:a 50 år sedan jag jobbade där.

Så var det det där med den knutna näven i luften vid Saltsjö-Duvnäs, Vänster näve - Östervik, Höger näve Fisksätra, vågrätt handflata <-----> nada. Man lärde sig snart vilka dom trafikanterna var som skulle av där.
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

Odd skrev:Återuppta transportmöjligheten mellan stadsgårdskajen och Södra Station för regelbundna transporter och ha endast lättunderhåll på saltis och rotera vagnarna mellan Saltsjöbanan och stambanan.
Det kommer snart att byggas bostäder i "Södra Skanstull" som omöjliggör den kopplingen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Det är synd att man inte har framförhållning på sådant, i varje fall så länge som man inte har bestämt hur Saltis skall utformas i framtiden. Om den skall bli en del av tunnelbanan så är det ju inget problem, men det är ju inte otänkbart att man i en framtid vill minska på antal systemlösningar och helt enkelt börja trafikera Saltis med samma vagnar som på stambanan, och då är ju spåranslutningen genast besvärligare. Det skulle tex bli dyrt och besvärligt att hitta en bättre väg för vagntransporter, fast ännu bättre vore det ju med trafik på sträckan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

Odd skrev:Det är synd att man inte har framförhållning på sådant, i varje fall så länge som man inte har bestämt hur Saltis skall utformas i framtiden. Om den skall bli en del av tunnelbanan så är det ju inget problem, men det är ju inte otänkbart att man i en framtid vill minska på antal systemlösningar och helt enkelt börja trafikera Saltis med samma vagnar som på stambanan, och då är ju spåranslutningen genast besvärligare. Det skulle tex bli dyrt och besvärligt att hitta en bättre väg för vagntransporter, fast ännu bättre vore det ju med trafik på sträckan.
Samtidigt finns det stort behov av bostäder, och man kan inte hålla öppet för alla eventualiteter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
Odd skrev:Återuppta transportmöjligheten mellan stadsgårdskajen och Södra Station för regelbundna transporter och ha endast lättunderhåll på saltis och rotera vagnarna mellan Saltsjöbanan och stambanan.
Det kommer snart att byggas bostäder i "Södra Skanstull" som omöjliggör den kopplingen.
Betyder det att man tar bort möjligheten till lokal pallkragsodling av närodlade och (nästan) ekologiska grönsaker också? :shock: Halva Södermalm kommer att gå i taket! :cheesygrin:

Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Återuppta transportmöjligheten mellan stadsgårdskajen och Södra Station för regelbundna transporter och ha endast lättunderhåll på saltis och rotera vagnarna mellan Saltsjöbanan och stambanan.
Det kommer snart att byggas bostäder i "Södra Skanstull" som omöjliggör den kopplingen.
Betyder det att man tar bort möjligheten till lokal pallkragsodling av närodlade och (nästan) ekologiska grönsaker också? :shock: Halva Södermalm kommer att gå i taket! :cheesygrin:

Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Att behålla spåret enbart för enstaka vagnstransporter till/från Saltsjöbanan är helt orimligt.
Då är det bättre att byta vagnar på SB till sådana som kan köras på Tvärbanan - samt bygga en förbindelse vid Sickla. Vem vet - en sådan spårförbindelse skulle kanske kunna användas för nya tvärförbindelser?

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

TKO skrev:
LÅ1 skrev: Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Att behålla spåret enbart för enstaka vagnstransporter till/från Saltsjöbanan är helt orimligt.
Då är det bättre att byta vagnar på SB till sådana som kan köras på Tvärbanan - samt bygga en förbindelse vid Sickla. Vem vet - en sådan spårförbindelse skulle kanske kunna användas för nya tvärförbindelser?

tycker
Thomas K Ohlsson
Jag tycker det låter rimligt. Fritt ur minnet har spåret inte använts sedan 1992, åtminstone inte för gods, och varit överasfalterat vid Fåfängan i något decennium. I Norra Hammarbyhamnen ligger spåret kvar, men upplevs nog mest som "dekoration". Eriksdalstunneln har stängsel så att ingen ska smita in. Det är rimligt att satsa på mer bostäder och attraktiv stadsmiljö i Södra Skanstull.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Sio »

twr skrev:
TKO skrev:
LÅ1 skrev: Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Att behålla spåret enbart för enstaka vagnstransporter till/från Saltsjöbanan är helt orimligt.
Då är det bättre att byta vagnar på SB till sådana som kan köras på Tvärbanan - samt bygga en förbindelse vid Sickla. Vem vet - en sådan spårförbindelse skulle kanske kunna användas för nya tvärförbindelser?

tycker
Thomas K Ohlsson
Jag tycker det låter rimligt. Fritt ur minnet har spåret inte använts sedan 1992, åtminstone inte för gods, och varit överasfalterat vid Fåfängan i något decennium. I Norra Hammarbyhamnen ligger spåret kvar, men upplevs nog mest som "dekoration". Eriksdalstunneln har stängsel så att ingen ska smita in. Det är rimligt att satsa på mer bostäder och attraktiv stadsmiljö i Södra Skanstull.
Det var de nya reglerna för hamnar med internationell trafik med krav på inhägnande av hamnområdet, som kom några år efter 9/11, som var dödsstöten för banan. Då gav SL upp, fram tills dess så bevekande man sina intressen noggrant för att spåret skulle förbli användbart.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Bump! Tror ni Cx vagnarna rullar tills de blir 50 år på SB? Finns det överhuvudtaget några planer på ny rullande materiel till SB?

Helst något som utnyttjar lastprofilen till fullo!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Enligt källor jag har talat med så finns det inga direkta planer på nytillverkat. Men det är väl inte omöjligt att det blir några vagnpar till från tunnelbanan när C30 börjar komma i drift.

Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Enligt källor jag har talat med så finns det inga direkta planer på nytillverkat. Men det är väl inte omöjligt att det blir några vagnpar till från tunnelbanan när C30 börjar komma i drift.

Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
Varför inte något som danskt S-tåg littera SA , då utnyttjar man ju banprofilen helt.
En sambeställning om det blir aktuellt ?
Eller är det kanske så att alla järnvägsfordon i Sverige måste vara helt unika.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Sio »

Lennart Petersen skrev: Varför inte något som danskt S-tåg littera SA , då utnyttjar man ju banprofilen helt.
En sambeställning om det blir aktuellt ?
Eller är det kanske så att alla järnvägsfordon i Sverige måste vara helt unika.
Upphandlingsreglerna gör det ju svårt att bestämma sig för att köpa samma produkt som någon annan köpt tidigare. Det är väl i princip olagligt att börja en inköpsprocess med den förutsatsen.

Om man i slutänden råka få köpa en produkt som liknar något som någon annan köpt tidigare är det väl närmast en slump.

Med det sagt kan det ju även finnas andra orsaker (som tex ointresse) till att anskaffning av fordon som faktiskt passar på Saltsjöbanan aldrig verkar komma upp på agendan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Enligt källor jag har talat med så finns det inga direkta planer på nytillverkat. Men det är väl inte omöjligt att det blir några vagnpar till från tunnelbanan när C30 börjar komma i drift.

Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
Varför inte något som danskt S-tåg littera SA , då utnyttjar man ju banprofilen helt.
En sambeställning om det blir aktuellt ?
Eller är det kanske så att alla järnvägsfordon i Sverige måste vara helt unika.
Ja när der är jätteviktigt med 2,6 meter breda bussar istället för 2,5 meter så är det självmål att inte utnyttja fulla lastprofilen på SB!
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av daniel_s »

Nu har ju iofs bussarna varit 2,55 m i ett gäng år men de kan ju köra lite närmare kanten :-)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av TKO »

Av skäl som ni får räkna ut alldeles själva bör bredden på framtida vagnar på Saltisbanan vara exakt 2 650 mm. Alternativet är 0 mm!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Tack för info från Lindhagensgatan!
Jag har bara hunnit skumma rapporten - men den verkar inte innehålla någon redovisning om vad som ger det ökande resandet - är det enbart ökad turtäthet eller förutsätts ökat befolkningsunderlag i Fisksätra/Saltsjöbaden?

Och även om 2013 inte är så väldigt länge sedan så har det hänt mycket i Stockholmsregionen sedan dess - både reelt och i planeringen. Men det kanske fortsätts funderas på Saltsjöbanans framtid där borta på Kungsholmen?

(Sedan är jag tveksam till om det fungerar med 10-minuterstrafik med så många och långa enkelspårssträckor - men det är egentligen utanför mitt kompetensområde).
Behovet av en direktförbindelse mellan centrala Nacka och Slussen försvinner inte bara för att det byggs en tunnelbana till City. Direktförbindelsen medför kortare restider i flera reserelationer och behövs av kapacitetsskäl. Utan den blir tunnelbanan överbelastad. Dessutom väntas en viss befolkningsökning i kommundelen Fisksätra-Saltsjöbaden, om än ganska måttlig.

På grund av Saltsjöbanans usla turtäthet har bussar som går lokalvägen till stor del fullgjort den tidigare nämnda trafikuppgiften, och ännu mer så sedan Saltsjöbanans avkortning. En permanent lösning med parallellgående busstrafik riskerar dock att bli mycket kostsam, speciellt som bussarna planeras att kortas av till tunnelbanan vid Nacka Forum. Med 10-minuterstrafik på Saltsjöbanan och en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen.

(Bygget av den gigantiska Slussenterminalen tar förstås inte hänsyn till att kapaciteten på Saltsjöbanan ska fördubblas, och då talar vi inte ens om Östlig förbindelse eller linje 474 till Norrtälje...)
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av twr »

Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?

Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vagnar på Saltsjöbanan

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?

Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?
Skriv svar