Var kör SLL pendeltåg med "regiostandard"? X60 (och för den delen X1 och X10) är lämpliga för korta resor på avstånd som centrala Stockholm och förortskommuner, inte för längre resor. Tågen har både sätten som är högst obekväma att sitta på längre än 30 - 40 minuter samt saknar toalett. Något som knappast skulle godkännas på regiontåg på restider omkring en timme eller mer.hgsldf skrev:Om Saltsjöbanan återigen får S-Bahntåg som man tidigare hade (om än gamla), kommer måhända Landstinget att inse att det inte måste vara endera pendeltåg med regiostandard. eller smala tunnelvagnar/spårvagnar i perifera långsamma dragningar.
Vagnar på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Jo, det var säkert tänkt att avstigning skulle ske på något visst sätt, men hur överfördes den "tanken" till passagerarna? Eller visste alla ändå vad som gällde? Själv skulle jag till Östervik en gång. Jag var inte alls bekant med vad som gällde, så när jag skulle gå av så fanns det ingen plattform utanför dörren, utan det blev att hoppa ner på marken och sen körde tåget vidare.gek skrev:Tanken var väl att avstigning inte skulle ske längst fram ...
På Roslagsbanan var det en allmän kunskap att de som skulle gå av vid Molnby var tvungna att säga till innan, annars åkte tåget förbi. Det stod absolut ingenstans men det var så i alla fall.
We Are Really Worried About You
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Samma på Saltsjöbanan, om inte någon sade till om avstigning vid Östervik/Fisksätra så dundrade tåget förbi. Kommer inte ihåg om det fanns en plåtstins eller att någon stod på plattformen för att tåget skulle stanna, det var ju c:a 50 år sedan jag jobbade där.mamma Ulla skrev:Jo, det var säkert tänkt att avstigning skulle ske på något visst sätt, men hur överfördes den "tanken" till passagerarna? Eller visste alla ändå vad som gällde? Själv skulle jag till Östervik en gång. Jag var inte alls bekant med vad som gällde, så när jag skulle gå av så fanns det ingen plattform utanför dörren, utan det blev att hoppa ner på marken och sen körde tåget vidare.gek skrev:Tanken var väl att avstigning inte skulle ske längst fram ...
På Roslagsbanan var det en allmän kunskap att de som skulle gå av vid Molnby var tvungna att säga till innan, annars åkte tåget förbi. Det stod absolut ingenstans men det var så i alla fall.
Så var det det där med den knutna näven i luften vid Saltsjö-Duvnäs, Vänster näve - Östervik, Höger näve Fisksätra, vågrätt handflata <-----> nada. Man lärde sig snart vilka dom trafikanterna var som skulle av där.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Det kommer snart att byggas bostäder i "Södra Skanstull" som omöjliggör den kopplingen.Odd skrev:Återuppta transportmöjligheten mellan stadsgårdskajen och Södra Station för regelbundna transporter och ha endast lättunderhåll på saltis och rotera vagnarna mellan Saltsjöbanan och stambanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Det är synd att man inte har framförhållning på sådant, i varje fall så länge som man inte har bestämt hur Saltis skall utformas i framtiden. Om den skall bli en del av tunnelbanan så är det ju inget problem, men det är ju inte otänkbart att man i en framtid vill minska på antal systemlösningar och helt enkelt börja trafikera Saltis med samma vagnar som på stambanan, och då är ju spåranslutningen genast besvärligare. Det skulle tex bli dyrt och besvärligt att hitta en bättre väg för vagntransporter, fast ännu bättre vore det ju med trafik på sträckan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Samtidigt finns det stort behov av bostäder, och man kan inte hålla öppet för alla eventualiteter.Odd skrev:Det är synd att man inte har framförhållning på sådant, i varje fall så länge som man inte har bestämt hur Saltis skall utformas i framtiden. Om den skall bli en del av tunnelbanan så är det ju inget problem, men det är ju inte otänkbart att man i en framtid vill minska på antal systemlösningar och helt enkelt börja trafikera Saltis med samma vagnar som på stambanan, och då är ju spåranslutningen genast besvärligare. Det skulle tex bli dyrt och besvärligt att hitta en bättre väg för vagntransporter, fast ännu bättre vore det ju med trafik på sträckan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Betyder det att man tar bort möjligheten till lokal pallkragsodling av närodlade och (nästan) ekologiska grönsaker också?twr skrev:Det kommer snart att byggas bostäder i "Södra Skanstull" som omöjliggör den kopplingen.Odd skrev:Återuppta transportmöjligheten mellan stadsgårdskajen och Södra Station för regelbundna transporter och ha endast lättunderhåll på saltis och rotera vagnarna mellan Saltsjöbanan och stambanan.


Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Att behålla spåret enbart för enstaka vagnstransporter till/från Saltsjöbanan är helt orimligt.LÅ1 skrev:Betyder det att man tar bort möjligheten till lokal pallkragsodling av närodlade och (nästan) ekologiska grönsaker också?twr skrev:Det kommer snart att byggas bostäder i "Södra Skanstull" som omöjliggör den kopplingen.Odd skrev:Återuppta transportmöjligheten mellan stadsgårdskajen och Södra Station för regelbundna transporter och ha endast lättunderhåll på saltis och rotera vagnarna mellan Saltsjöbanan och stambanan.Halva Södermalm kommer att gå i taket!
![]()
Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Då är det bättre att byta vagnar på SB till sådana som kan köras på Tvärbanan - samt bygga en förbindelse vid Sickla. Vem vet - en sådan spårförbindelse skulle kanske kunna användas för nya tvärförbindelser?
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Jag tycker det låter rimligt. Fritt ur minnet har spåret inte använts sedan 1992, åtminstone inte för gods, och varit överasfalterat vid Fåfängan i något decennium. I Norra Hammarbyhamnen ligger spåret kvar, men upplevs nog mest som "dekoration". Eriksdalstunneln har stängsel så att ingen ska smita in. Det är rimligt att satsa på mer bostäder och attraktiv stadsmiljö i Södra Skanstull.TKO skrev:Att behålla spåret enbart för enstaka vagnstransporter till/från Saltsjöbanan är helt orimligt.LÅ1 skrev: Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Då är det bättre att byta vagnar på SB till sådana som kan köras på Tvärbanan - samt bygga en förbindelse vid Sickla. Vem vet - en sådan spårförbindelse skulle kanske kunna användas för nya tvärförbindelser?
tycker
Thomas K Ohlsson
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Det var de nya reglerna för hamnar med internationell trafik med krav på inhägnande av hamnområdet, som kom några år efter 9/11, som var dödsstöten för banan. Då gav SL upp, fram tills dess så bevekande man sina intressen noggrant för att spåret skulle förbli användbart.twr skrev:Jag tycker det låter rimligt. Fritt ur minnet har spåret inte använts sedan 1992, åtminstone inte för gods, och varit överasfalterat vid Fåfängan i något decennium. I Norra Hammarbyhamnen ligger spåret kvar, men upplevs nog mest som "dekoration". Eriksdalstunneln har stängsel så att ingen ska smita in. Det är rimligt att satsa på mer bostäder och attraktiv stadsmiljö i Södra Skanstull.TKO skrev:Att behålla spåret enbart för enstaka vagnstransporter till/från Saltsjöbanan är helt orimligt.LÅ1 skrev: Mer allvarligt, vill man behålla spårförbindelsen så skulle man väl kunna överdäcka den. Men det är väl en kostnad man inte vill ta utan att verkligen veta att spårförbindelsen behövs och kommer att användas.
Då är det bättre att byta vagnar på SB till sådana som kan köras på Tvärbanan - samt bygga en förbindelse vid Sickla. Vem vet - en sådan spårförbindelse skulle kanske kunna användas för nya tvärförbindelser?
tycker
Thomas K Ohlsson
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Bump! Tror ni Cx vagnarna rullar tills de blir 50 år på SB? Finns det överhuvudtaget några planer på ny rullande materiel till SB?
Helst något som utnyttjar lastprofilen till fullo!
Helst något som utnyttjar lastprofilen till fullo!
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Enligt källor jag har talat med så finns det inga direkta planer på nytillverkat. Men det är väl inte omöjligt att det blir några vagnpar till från tunnelbanan när C30 börjar komma i drift.
Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Varför inte något som danskt S-tåg littera SA , då utnyttjar man ju banprofilen helt.Odd skrev:Enligt källor jag har talat med så finns det inga direkta planer på nytillverkat. Men det är väl inte omöjligt att det blir några vagnpar till från tunnelbanan när C30 börjar komma i drift.
Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
En sambeställning om det blir aktuellt ?
Eller är det kanske så att alla järnvägsfordon i Sverige måste vara helt unika.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Upphandlingsreglerna gör det ju svårt att bestämma sig för att köpa samma produkt som någon annan köpt tidigare. Det är väl i princip olagligt att börja en inköpsprocess med den förutsatsen.Lennart Petersen skrev: Varför inte något som danskt S-tåg littera SA , då utnyttjar man ju banprofilen helt.
En sambeställning om det blir aktuellt ?
Eller är det kanske så att alla järnvägsfordon i Sverige måste vara helt unika.
Om man i slutänden råka få köpa en produkt som liknar något som någon annan köpt tidigare är det väl närmast en slump.
Med det sagt kan det ju även finnas andra orsaker (som tex ointresse) till att anskaffning av fordon som faktiskt passar på Saltsjöbanan aldrig verkar komma upp på agendan.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Ja när der är jätteviktigt med 2,6 meter breda bussar istället för 2,5 meter så är det självmål att inte utnyttja fulla lastprofilen på SB!Lennart Petersen skrev:Varför inte något som danskt S-tåg littera SA , då utnyttjar man ju banprofilen helt.Odd skrev:Enligt källor jag har talat med så finns det inga direkta planer på nytillverkat. Men det är väl inte omöjligt att det blir några vagnpar till från tunnelbanan när C30 börjar komma i drift.
Vagnar liknande Oslos MX3000 skulle ju kanske fungera? Hur funkar dom i Oslo?
En sambeställning om det blir aktuellt ?
Eller är det kanske så att alla järnvägsfordon i Sverige måste vara helt unika.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Nu har ju iofs bussarna varit 2,55 m i ett gäng år men de kan ju köra lite närmare kanten 

Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Av skäl som ni får räkna ut alldeles själva bör bredden på framtida vagnar på Saltisbanan vara exakt 2 650 mm. Alternativet är 0 mm!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Behovet av en direktförbindelse mellan centrala Nacka och Slussen försvinner inte bara för att det byggs en tunnelbana till City. Direktförbindelsen medför kortare restider i flera reserelationer och behövs av kapacitetsskäl. Utan den blir tunnelbanan överbelastad. Dessutom väntas en viss befolkningsökning i kommundelen Fisksätra-Saltsjöbaden, om än ganska måttlig.TKO skrev:Tack för info från Lindhagensgatan!
Jag har bara hunnit skumma rapporten - men den verkar inte innehålla någon redovisning om vad som ger det ökande resandet - är det enbart ökad turtäthet eller förutsätts ökat befolkningsunderlag i Fisksätra/Saltsjöbaden?
Och även om 2013 inte är så väldigt länge sedan så har det hänt mycket i Stockholmsregionen sedan dess - både reelt och i planeringen. Men det kanske fortsätts funderas på Saltsjöbanans framtid där borta på Kungsholmen?
(Sedan är jag tveksam till om det fungerar med 10-minuterstrafik med så många och långa enkelspårssträckor - men det är egentligen utanför mitt kompetensområde).
På grund av Saltsjöbanans usla turtäthet har bussar som går lokalvägen till stor del fullgjort den tidigare nämnda trafikuppgiften, och ännu mer så sedan Saltsjöbanans avkortning. En permanent lösning med parallellgående busstrafik riskerar dock att bli mycket kostsam, speciellt som bussarna planeras att kortas av till tunnelbanan vid Nacka Forum. Med 10-minuterstrafik på Saltsjöbanan och en station i Finntorp behöver inga eller ytterst få bussar gå lokalvägen.
(Bygget av den gigantiska Slussenterminalen tar förstås inte hänsyn till att kapaciteten på Saltsjöbanan ska fördubblas, och då talar vi inte ens om Östlig förbindelse eller linje 474 till Norrtälje...)
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?
Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vagnar på Saltsjöbanan
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?twr skrev:Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?
Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?