[Sthlm] Bör Saltsjöbanan byggas om till spårväg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: [Sthlm] Bör Saltsjöbanan byggas om till spårväg?

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: söndag 13 april 2025 20:18 --HÖGGOLVSVAGNAR HUR FÅ MAN UT BARNVAGNAR MED BARN I VID EN BRAND från så där höga vagnar som på Saltsjöbanan??
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Den höga perronghöjd som Saltsjöbanan har, är onödigt hög och är mycket farlig att ramla ner ifrån.
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Det är bra med låggolvsvagnar vid en brand ombord. Då går det fortare och lättare att utrymma vagnen.
Först och främst, så kan man inte resonera så. Alla fordon kan brinna och alla bränder är olika. Har man ett barn i barnvagn och behöver evakuera, så tar man barnet i famnen och lämnar vagnen. Förhoppningsvis finns det andra att få hjälp av.

Plattformshöjden är ju inte högre än någon annan plattformshöjd vid tex tunnelbana eller pendeltåg i Stockholmsområdet. Såstockholmare borde vara vana. Kan man inte hantera detta så får man väl stanna hemma helt enkelt.

Åter igen, det är inte svårare att utrymma en höggolvsvagn än en låggolvsvagn. Brinner det så är det bara att ta sig ut, högt eller lågt ska inte spela någon roll. Det handlar om "pest eller kolera"...
Matsälgen skrev: söndag 13 april 2025 20:18 Jag ser stora och många fördelar med att foga samman tvärbanan med Saltsjöbanan
som i sin tur så småningom förhoppningsvis får kontakt med spårväg City och Lidingöbanan,
Stordriftsfördelarna vad gäller både material, material, utbildningar och personalkostnader är uppenbara!
Att kunna köra vagnarna för egen maskin till verkstäder är ju såklart bra. men att koppla ihop en massa banor rent trafikeringstekniskt ökar egentligen bara känsligheten för störningar. Istället bör man vända linjer på naturliga bytespunkter. På det viset sprider man inte störningar mellan de olika linjerna.
Matsälgen skrev: söndag 13 april 2025 20:18 Jag har svårt att se att det finns anledning att köpa nya vagnar av en nischad specialsort.
när resten av tåg och spårvagnsvärlden går mot standardiseringar som ger fördelar jämte 
små nischade specialvagnserier med speciell bredd och hög perronghöjd.

Dessa kommande X25 kan ha barnsjukdomar och tyvärr är de så udda, att det inte snabbt
kan ersättas med andra inlånade vagnar från andra banor. om något händer med vagnarna.
Så fort en av specialvagnarna x25 behöver service någon annanstans,
måste den fraktas med lastbil dit om man ska tro Haralds ord i detta citat:
Vill man ha en höggolvsspårvagn som gått i trafik med bra resultat i många år så finns ju dessa...

Bild
HeiterBlick/Vossloh/Alstom TW3000, som finns i Hannover. Just denna variant i 153 exemplar (+143 av äldre varianter). Dessa klara såväl hög som låg plattform. Tyvärr så gick ju HeiterBlick i konkurs i veckan, men det löser sig säkert.
Matsälgen skrev: söndag 13 april 2025 20:18 Om det är som harald säger då behöver X25 vaganr förflyttas ntill och från saltsjöbanan med biltransport
istället för att kunna åka på egna hjul, såsom tunnelbanevagnarna kan på tvärbanans spår
till och från andra platser och orter via riksjärnvägsnätet och tunnelbanenätet.
Att transportera spårvagnar på trailer från tillverkaren är standard idag. Då dessa oftast har hjul som inte är anpassade för järnvägsspår (vilket tex tunnelvagnar har). De kan alltså inte dras genom järnvägsväxlar av normal typ, utan urspårningsrisk.
Matsälgen skrev: söndag 13 april 2025 20:18 Det är driftsäkrast att köpa in vagnmodeller som redan gått prickfritt i trafik i andra städer,
än att chansa och beställ oprövade kort.
Detta är ju en av de grenar som SL är bäst på, så varför ta den glädjen från organisationen ??
Nåja, skämt å sido, att köpa väl beprövade vagntyper är alltid klokt, sen får man väl anpassa sin anläggning om den inte passar helt från början.
Här ytterligare ett exempel på köpbara vagnar...

Bild
Alstom/Bombardier Flexity HF6, som även denna klarar såväl hög som låg plattform.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Matsälgen skrev: söndag 13 april 2025 20:18 --HÖGGOLVSVAGNAR HUR FÅ MAN UT BARNVAGNAR MED BARN I VID EN BRAND från så där höga vagnar som på Saltsjöbanan??
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Den höga perronghöjd som Saltsjöbanan har, är onödigt hög och är mycket farlig att ramla ner ifrån.
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Det är bra med låggolvsvagnar vid en brand ombord. Då går det fortare och lättare att utrymma vagnen.

Så jag säger fortfarande JA till att konvertera all lokaltrafiks vagnar till låggolvsvagnar.
Det blir nog ganska dyrt att bygga om hela tunnelbanan och byta ut alla tunnelvagnar.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: måndag 14 april 2025 9:29
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Den höga perronghöjd som Saltsjöbanan har, är onödigt hög och är mycket farlig att ramla ner ifrån.
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Det är bra med låggolvsvagnar vid en brand ombord. Då går det fortare och lättare att utrymma vagnen.

Så jag säger fortfarande JA till att konvertera all lokaltrafiks vagnar till låggolvsvagnar.
Det blir nog ganska dyrt att bygga om hela tunnelbanan och byta ut alla tunnelvagnar.
Ja det är det, men jag hoppas att politikerna ser fördelarna med att endast ha ett
system med en gemensam stor vagnpark som består endast av låggolvsvagnar. 
De nuvarande höggolvsvagnarna som går på tunnelbanan och saltsjöbanan kan
avyttras när det är dags att byta ut dem. De kan då ersättas med låggolvsvagnar
som kan gå på alla lokala banor när nya vagnar ska anskaffas. 

Det är ju lämpligt att passa på nu att börja med detta utbyte med
Saltsjöbanans vagnar som nu är på tapeten, så att säga.
istället för att köpa in specialanpassade X25

Som jag skrev i mitt förra inlägg, ger detta detta många fördelar i jämförelse
med att ha många separata SMÅ vagnparker av olika typer, på olika banor.

Banorna bör förenas till ett enda nät, så att nya relevanta linjer kan anpassas
till folks resebehov. Horder av folk tvingas i dagsläget byta tåg idag som egentligen 
borde få fortsätta till deras gemensamma slutmål.
(T.e.x Gullmarsplan -Hammarby sjöstad - Sickla station - Fisksätra - ....)
Tänk kom en ny linje kan gå från Fisksätra och vidare via tvärbanan,
in på tunnelbanenätet i Gullmarsplan, .. Vilka möjligheter skulle det ge....?

När många ska åka till samma mål, då är det givetvis bäst att de åker dit tillsammans
utan att tvingas byta tåg. (särskilt på vintern), vilket hindras idag av att olika system
omöjliggör att gränsöverskridande linjer skapas.

Låggolv är en modern och nödvändig företeelse i den nutida kollektivtrafiken. 
Kollektivtrafiken bör utvecklas och inte vara nostalgiskt inriktad och drömma om
veteranvagnar i reguljär trafik som en del gör. varför visas sådana på bild i denna tråd???
Folk vill inte klättra på höga veteranspårvagnar i den officiella trafiken så......
Det kommer inte att hända att SL köper in så där gamla vagnar, så glöm det.

Däremot kan de se vad för moderna låggolvsvagnar som fungerat bra i olika städer 
i kanske 5 - 7 år och köpa nya sådana av den sorten.
Det är däremot realistiskt.

Att Saltsjöbanan har hög perrong beror på att det är en kvarleva sedan förr i tiden
medans moderna spårvägssystem kan lika gärna trafikeras av låggolvsfordon som är 
lättare att evakuera vid brand och annat illdåd, än de jättehöga saltsjöbanevagnarna 
och de kommande X25 lika som dessutom inte kan gå på tvärbanan till övriga SL nätet, 
samt kräver att tunneln breddas = pengar.

Dock... hur man än gör kostar det pengar. 

Det är helheten i trafiksystemen som räknas!
Nostalgii är ett allvarligt hinder för att åstadkomma framtida bra trafiksystem.

Saltsjöbanan är på sätt och vis redan en spårväg då det är väldigt tätt mellan stoppen.
TA steget fullt ut och inför moderna lågolvspårvagnståg. Titta inte i backspegeln!

//Matsälgen
Jag gillar "trams"! :wink:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: måndag 14 april 2025 17:24 Låggolv är en modern och nödvändig företeelse i den nutida kollektivtrafiken. 
Kollektivtrafiken bör utvecklas och inte vara nostalgiskt inriktad och drömma om
veteranvagnar i reguljär trafik som en del gör. varför visas sådana på bild i denna tråd???
Folk vill inte klättra på höga veteranspårvagnar i den officiella trafiken så......
Det kommer inte att hända att SL köper in så där gamla vagnar, så glöm det.
Tycker nog du ska ha lite mer på fötterna innan du ifrågasätter saker och ting. Angående mina bilder, så är Hannovers höggolvsvagnar inte några veteranvagnar. Här nedan två vagnar ur de senaste serien, ledarvagnen 3127 är levererad 2019 tex.
Bild
Foto i Hannover - 2023-07-31 15:34:21, Leif D.

Vagnarna i Düsseldorf är levererade 2020 och levereras fortfarande fler av...
Bild
Foto Jägerstrasse, Düsseldorf - 2023-07-29 16:10:43, Leif D.
Matsälgen skrev: måndag 14 april 2025 17:24
Det är helheten i trafiksystemen som räknas!
Nostalgii är ett allvarligt hinder för att åstadkomma framtida bra trafiksystem.

Saltsjöbanan är på sätt och vis redan en spårväg då det är väldigt tätt mellan stoppen.
TA steget fullt ut och inför moderna lågolvspårvagnståg. Titta inte i backspegeln!

//Matsälgen
Faktum är ju att är rätt så vanligt med stora system med höggolvsfordon som kan gå både i tunnelsystem och i gatutrafik. Att bygga om till helt låggolv är oftast ett så omfattande arbete att man helt enkelt avstår från detta. Av såväl kostnadsskäl som den tid som en sådan ombyggnad skulle ta, med tillhörande störningar osv. Tunnelbanesystem och anslutande banor byggs ju med högt golv och höga plattformar runt om i världen och funkar ju lika bra som (rent av bättre) än låggolvssystem.

Vill så kan man, som tex i Stuttgart, där man länge körde med såväl meterspåriga normalgolvsvagnar och normalspåriga höggolvsvagnar som stannar vid samma hållplatser såväl i tunnel som uppe på marken... (fast nu tittar jag ju backspegeln iofs)

Bild
Foto i Stuttgart - 2006-08-13 21:03:24, Leif D.

Bild
Foto i Stuttgart - 2006-08-13 21:03:44, Leif D.

Bild
Foto i Stuttgart - 2006-08-13 21:07:02, Leif D.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: måndag 14 april 2025 19:16
Tycker nog du ska ha lite mer på fötterna innan du ifrågasätter saker och ting. Angående mina bilder, så är Hannovers höggolvsvagnar inte några veteranvagnar.
Okej Leif, jag förhastade mig där. Jag var lite i gasen där. Får be om ursäkt för det!
Tack för att du visar de fina bilderna!. 👍
De där vagnarna ser lite grann formmässigt ut att vara en något äldre typ, Tyckte jag då
och det fick mig att tolka dem som gamla. Tyckte jag då

jag tror dock inte de gör sig bra på Saltsjöbanan.

Som sagt är jag övertygad, om det jag beskrivit, är den bästa vägen
för framtida spårtrafiken i Stockholm, Nacka och Saltsjöbadsområdet.
Hur det går till i andra städer i andra länder är jag inte lika insatt i.

Mvh Matsälgen
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: måndag 14 april 2025 19:59
leifd skrev: måndag 14 april 2025 19:16
Tycker nog du ska ha lite mer på fötterna innan du ifrågasätter saker och ting. Angående mina bilder, så är Hannovers höggolvsvagnar inte några veteranvagnar.
Okej Leif, jag förhastade mig där. Jag var lite i gasen där. Får be om ursäkt för det!
Tack för att du visar de fina bilderna!. 👍
De där vagnarna ser lite grann formmässigt ut att vara en något äldre typ, Tyckte jag då
och det fick mig att tolka dem som gamla. Tyckte jag då

jag tror dock inte de gör sig bra på Saltsjöbanan.

Som sagt är jag övertygad, om det jag beskrivit, är den bästa vägen
för framtida spårtrafiken i Stockholm, Nacka och Saltsjöbadsområdet.
Hur det går till i andra städer i andra länder är jag inte lika insatt i.

Mvh Matsälgen
Bra där ! Kan väl nämna då, att även jag nog tycker att spårvagnar på Saltsjöbanan skulle fungera bra. Dock finns det ju andra än du och jag som bestämmer. Sen ska man vara försiktig med att lägga ihop banor till allt för långa linjer. Sånt ger ofta allt för stor risk för störningar och blir dessutom ofta väldigt svårt att återställa på bra sätt. Ett praktexempel på detta var ju pendeltågstrafiken efter MTR:s övertagande för några år sedan. Då slog man ihop fordonsomloppen så tågen bytte linje vid ändpunkterna ibland, med resultatet att en störning i tex Tumba,kunde sprida sig över hela nätet efter ett par timmar och förseningarna kunde ligga kvar trafikdygnet ut utan att komma ifatt.

Om du är intresserad av bilder från mina resor till olika städer i Europa, så följ länken nedan.
http://www.tramtrain.se/
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: måndag 14 april 2025 20:30 Bra där ! Kan väl nämna då, att även jag nog tycker att spårvagnar på Saltsjöbanan skulle fungera bra.
:lol: ! Jag håller givetvis med om det!
leifd skrev: måndag 14 april 2025 20:30 Dock finns det ju andra än du och jag som bestämmer.
Javisst så är det, men i detta forum finns sannolikt en del politiker som läser vad folk skriver om,
så utan att vi vet om det är alla sannolikt som skriver här lite grann med på ett hörn och påverkar
utvecklingen en smula tror jag.
leifd skrev: måndag 14 april 2025 20:30 Sen ska man vara försiktig med att lägga ihop banor till allt för långa linjer.
Sånt ger ofta allt för stor risk för störningar och blir dessutom ofta väldigt svårt att återställa på bra sätt.
Hela tvärbanan är redan en jättelång spårväg, och längre ska den bli, och den fungerar ju bra.
jag tror inte att påkoppling av Saltsjöbanans spår utgår något problem för folk, snarare tvärtom!.
Den långa spårbanan gör det möjligt för folk att transportera sig långa sträckor utan tågbyten. 
jag sitter hellre i samma vagn hela vägen, om det är möjligt, även om den är försenad,
för då missar jag inga anslutningar eftersom dessa inte finns, eller är färre än idag!

Det gäller både lokal som fjärrtågstrafik att det är plågsamt att behöva stå ute och frysa vid tågbyten. 

Att banor sammanfogas gör det möjligt att skapa nya linjer som idag inte är möjliga att skapa på grund av
de hinder som finns idag. Det innebär inte nödvändigtvis att tågen alltid MÅSTE alltid köra hela linjens längd.
På det näten kan relevanta linjer dras för den just då behövda trafiken, det kan ju variera med tid och dag.

Vissa tåg kanske endast skulle gå från Gullmarsplan till Fisksätra, KANSKE!
Några andra turer går kanske hela vägen från Saltsjöbaden till så långt det går åka på Tvärbanan idag (Solna station).
Ett sammankopplat stort nät erbjuder fler möjligheter när hinder byggs bort.

låggolvsvagnar erbjuder snabb avstigning vid brand i vagnen med farlig rökutveckling även utanför perrongerna

Trådskaparens fråga är. Bör Saltsjöbanan byggas om till spårväg? JA!!!! 8)

//Matsälgen
twr

Inlägg av twr »

Jag har många synpunkter på dina resonemang, Matsälgen, men jag tar bara upp en här nu. Frågan om bytesfria resor.

Jag håller absolut med om tanken att byten är jobbiga och gärna bör undvikas där det går. Men vi kan inte ha det som argument för att koppla ihop alla möjliga banor. Det finns hundratals, kanske tusentals olika resor man kan göra i Stockholmsregionen och vi kommer aldrig kunna ha bytesfria resor i alla relationer. Man kan sträva efter att mer tätbefolkade områden ska ha högst ett byte och kanske att alla resor i regionen har högst tre byten. Ungefär så långt är det realistiskt.

Det är klart att någon som reser Valla torg - Fisksätra (godtyckligt exempel) gärna vill ha en bytesfri resa, men det är helt godtyckligt att välja ut just denna relation och ta den som argument för att koppla ihop banorna. Det är rimligen fler som reser Valla torg - Nacka centrum, vilket skulle kunna vara ett argument för att låta Tvärbanans spårvagnar låna Saltsjöbanans spår och bygga en spårväg fram till Nacka centrum. Det skulle vara mer motiverat än att köra till Fisksätra. Men det kommer ju alltid finnas mängder av relationer som inte har direkta resor. Vad sägs om Valla torg - T-Centralen eller Valla torg - Kista eller Luma - Farsta, Henriksdal - Älvsjö och så vidare och så vidare. Man kan helt enkelt inte motivera en sammankoppling av Tvärbanan och Saltsjöbanan med argumentet att man inte ska behöva byta när man åker till Fisksätra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Låggolv är bra i gatutrafik. Men knappast för tunnelbana. Att,konvertera 100’T-staioner och dessutom byta ut hela vagnparken skulle ju kosta astronomiska summor utan att egentligen göra någon nytts. Samma med Saltsjöbanan, nu beställer man fordon som är anpassade till Saltsjöbanans breda profil och höga plattformar.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: måndag 14 april 2025 17:24 Banorna bör förenas till ett enda nät, så att nya relevanta linjer kan anpassas
till folks resebehov. Horder av folk tvingas i dagsläget byta tåg idag som egentligen 
borde få fortsätta till deras gemensamma slutmål.
(T.e.x Gullmarsplan -Hammarby sjöstad - Sickla station - Fisksätra - ....)
Tänk kom en ny linje kan gå från Fisksätra och vidare via tvärbanan,
in på tunnelbanenätet i Gullmarsplan, .. Vilka möjligheter skulle det ge....?

[...]

Att Saltsjöbanan har hög perrong beror på att det är en kvarleva sedan förr i tiden
medans moderna spårvägssystem kan lika gärna trafikeras av låggolvsfordon som är 
lättare att evakuera vid brand och annat illdåd, än de jättehöga saltsjöbanevagnarna 
och de kommande X25 lika som dessutom inte kan gå på tvärbanan till övriga SL nätet, 
samt kräver att tunneln breddas = pengar.
Det finns en skarp asymmetri mellan de två banorna. Saltsjöbanan har en begränsad turtäthet på grund av att den är huvudsakligen enkelspårig. Därför är det att föredra att alla tåg från Saltsjöbaden/Fisksätra går snabbt till Slussen (inte via Folkungagatan). Att låta vartannat tåg gå till Gullmarsplan skulle tvärtom leda till fler byten och längre restid i de flesta reserelationer. X25 behöver alltså inte kunna gå på Tvärbanan - Saltsjöbanans kapacitet är ju i princip redan intecknad.

Den dubbelspåriga Tvärbanan har däremot både ledig kapacitet och möjlighet att på ett resurseffektivt sätt öka trafikutbudet. Intressant nog råkar Saltsjöbanan ha dubbelspår just mellan Sickla och Järla (i övrigt är det i stort sett enkelspår). Som signaturen "twr" påpekar är det inte många i Stockholmsregionen som har Fisksätra som målpunkt, men väl Nacka Forum. Därför är det lämpligt att Tvärbanans tåg kan gå på Saltsjöbanan, vilket jag antydde i ett tidigare citerat inlägg:
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 09 februari 2020 0:04
Enceladus skrev:
twr skrev:Finns det några planer för nya fordon på Saltsjöbanan, och när kan de tänkas komma? Kan det finnas samordningsfördelar med en eventuell upphandling av nya fordon på Roslagsbanan?

Borde rentav nya fordon för Saltsjöbanan specificeras så att de är möjliga att anpassas för smalspår?
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?
Att köra med spårvagnar på SB (gemenligen kallat "göra om SB till spårväg")?

Ack ja, du unge gosse, detta har det trätts om på detta forum i nästan 20 år nu:
[tre borttagna länkar, se ursprungligt inlägg]

2010 rådde en vild entusiasm över idén att dra Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan-Katarinavägen.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=30329
Då skulle Tvärbanans A32-vagnar dumpas på SB och Tvärbanan enbart trafikeras med A35. Det var allt en :evil: -ans tur att det inte blev så. Detta sista mest sagt för kännedom
Som synes går denna viktiga distinktion ofta förlorad, men lyckligtvis inte i Kollektivtrafikplan 2050. Det kan vara klokt att trafikera delar av SB med A32/A35!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 19 april 2025 6:53 Den dubbelspåriga Tvärbanan har däremot både ledig kapacitet och möjlighet att på ett resurseffektivt sätt öka trafikutbudet. Intressant nog råkar Saltsjöbanan ha dubbelspår just mellan Sickla och Järla (i övrigt är det i stort sett enkelspår). Som signaturen "twr" påpekar är det inte många i Stockholmsregionen som har Fisksätra som målpunkt, men väl Nacka Forum. Därför är det lämpligt att Tvärbanans tåg kan gå på Saltsjöbanan, vilket jag antydde i ett tidigare citerat inlägg:
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 09 februari 2020 0:04
Enceladus skrev:
Är det inte mer lämpligt att samordna Saltsjöbanan med Tvärbanan med tanke på spårvidd, hastighet, läge och framtida planer?
Att köra med spårvagnar på SB (gemenligen kallat "göra om SB till spårväg")?

Ack ja, du unge gosse, detta har det trätts om på detta forum i nästan 20 år nu:
[tre borttagna länkar, se ursprungligt inlägg]

2010 rådde en vild entusiasm över idén att dra Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan-Katarinavägen.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=30329
Då skulle Tvärbanans A32-vagnar dumpas på SB och Tvärbanan enbart trafikeras med A35. Det var allt en :evil: -ans tur att det inte blev så. Detta sista mest sagt för kännedom
Som synes går denna viktiga distinktion ofta förlorad, men lyckligtvis inte i Kollektivtrafikplan 2050. Det kan vara klokt att trafikera delar av SB med A32/A35!
Här ser man återigen propagandakollektivet "Enceladus" lika vanliga som tröttsamma (eftersom det är påsk är jag vänlig nog att inte använda skarpare formuleringar) citatförfalskningar, genom att bryta ut ett gammalt citat från sitt sammanhang. Vilka "distinktioner" propagandakollektivet "Enceladus" vill upprättahålla fäster jag inget avseende vid. Tråden handlar rimligtvis (o)möjligheten av en fullständig konvertering av SB till spårvägs/Tvärbanestandard.

I den mån man ska tillåta samtrafik mellan TvB och SB på delad spårsträcka har också tuggats om många gånger i div. trådar, men den intresserade får själva leta upp dessa. Kollektivtrafikplanen innehåller f.ö. många fantasier. Om nyttan med en ev. spårdelning överväger, jämfört med kostnaderna för ett sådan arrangemang, tål nog att diskuteras. Det är nämligen inte bara att bygga ihop spåren. F.ö. har jag inte sett några planhandlingar som tyder på att SB:s dubbelspår kommer att byggas ända fram till Sickla station, nu när Nacka kommun avbrutit upphöjningsprojektet.

Jag gåri övrigt inte i detalj in på detta här, eftersom det strängt taget faller utanför trådens ram.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar