Fördelen med spårväg är att den mycket väl kan byggas inne i ett hus. I Den Haag har man t.o.m. en vagnhall i bottenvåningen på ett bostadshus.twr skrev:Anläggningen i sig kostar säkert inte så mycket. Det som kostar är markanspråket. Det vill säga den yta som spår och hållplats och plattformsanslutningar tar upp och hela volymen av luft ovanför anläggningen. Detta är volymer som Jernhusen kommer att vilja bebygga och sälja eller hyra ut. Det är därför de inte har med en spårväg. Kravet på spårväg måste komma utifrån.Anders Hanquist skrev:Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
-Per