Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Stockholm city byggs om – vinnande förslag valt
Centralstadens officiella hemsida
Området kring Centralstationen ska byggas om. Miljardprojektet kallas Centralstaden. Tågspåren mellan Centralstationen och Kungsbron däckas över. Järnvägens kapacitet utökas för att hantera dubbelt så många resenärer. Men var är spåren på den ombyggda Klarabergsviadukten? Omöjliggörs en förlängning av Spårväg City till den nya Centralstaden, Kungsholmen och eventuellt Essingeöarna? Borde inte detta megaprojekt snarare öka behovet av att förlänga spårvägen västerut?
Området kring Centralstationen ska byggas om. Miljardprojektet kallas Centralstaden. Tågspåren mellan Centralstationen och Kungsbron däckas över. Järnvägens kapacitet utökas för att hantera dubbelt så många resenärer. Men var är spåren på den ombyggda Klarabergsviadukten? Omöjliggörs en förlängning av Spårväg City till den nya Centralstaden, Kungsholmen och eventuellt Essingeöarna? Borde inte detta megaprojekt snarare öka behovet av att förlänga spårvägen västerut?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Vad hände med västra city? Blev det inget av det?
Det här är väl det nya namnet på Västra city? Eller vad menar du?ADDE skrev:Vad hände med västra city? Blev det inget av det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Mycket oroande. Självklart bör det finnas utrymme för spårvägen, och lämpligen byggs den till och med i och med projektet.Enceladus skrev:Stockholm city byggs om – vinnande förslag valt
Man får hoppas att regionens trafikförvaltning bevakar detta och att Stockholms stad förstår behovet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Vad är Centralstaden?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Om jag minns rätt så nämns inte en förlängning av Spårväg City i TF:s Kollektivtrafikplan 2050.twr skrev:Mycket oroande. Självklart bör det finnas utrymme för spårvägen, och lämpligen byggs den till och med i och med projektet.
Man får hoppas att regionens trafikförvaltning bevakar detta och att Stockholms stad förstår behovet.
Här finns bilder som visar förvandlingen. Inga spår i sikte. Här finns ett videoklipp.
Den enda frågan jag har kvar efter att ha sett pressbilderna är om den nya gångtunneln som ska gå udner järnvägsspåren kommer att knytas ihop till Biljetthallen som leder ner till blåa linjen?
Först vill jag bara håna namnet "Centralstaden" lite, det är löjeväckande och jag trodde faktiskt att fenomenet skulle ebba ut snart men dumheterna bara fortsätter...
Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.
Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.
Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Bra analys, jag håller helt med. Absolut miniminivå är att säkra utrymme, bärighet etc för en spårväg som går rakt genom området till Bolinders plan, som sen kan fortsätta i många olika riktningar. I vilken riktning en förlängning ska gå behöver inte avgöras så, så länge det man har garanterat att det går att bygga vidare.Odd skrev: Nåja, nog om det. Med den stora satsning man nu gör på området så borde man kanske titta på om att inkludera byggnationen av spårväg genom denna del av staden som en del av investeringen. Att inte göra åtminstone grunderna redan nu kostar mångdubbelt mer i framtiden när spåren skall förlängas. Kostnaden idag skulle vara marginell i sammanhanget men troligen betydligt större i framtiden. Kanske är det så att en förlängning med så lite som en eller två hållplatser, via exempelvis den gata som kommer löpa mellan Cityterminalen och den nya bebyggelsen (idag benämnd Terminalslingan), eller kanske så enkelt som att man bygger en riktig hållplats utanför Centralstationen, precis mitt i det planerade mybyggnaden.
Även detta håller jag helt med om.Odd skrev:Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
Ja men då så , då har vi något smaskigt att pressa politikerna på när det gäller att göra plats för spårvägen.
Annars kan jag tycka det är smart att däcka över gropen. Blir ju en inomhusstation i sin helhet då.
Synd att man inte verkar satsa så mycket på bostäder..men ett ungdomshus med smålägenheter med en hyra på 5-6 tusen borde man väl få in.
Stefan
Annars kan jag tycka det är smart att däcka över gropen. Blir ju en inomhusstation i sin helhet då.
Synd att man inte verkar satsa så mycket på bostäder..men ett ungdomshus med smålägenheter med en hyra på 5-6 tusen borde man väl få in.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Kristofer
- Kontakt:
En rolig detalj i videon är att man uppenbarligen tänkt förlänga buss 631 till Centralen. Se hållplatsstolpen vid 6:25 in i klippet.Enceladus skrev:Här finns ett videoklipp.

För övrigt kan jag bara instämma i att det är tråkigt att se att de inte ens tänkt tanken att spårvägen skulle kunna förlängas över Klarabergsviadukten.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Jag skulle vilja påstå att den i högsta grad utnyttjar funktionaliteten i moderna webbläsare, bara på ett sjukt onödigt sätt.Odd skrev: Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".

Ser ut som ett stort lyft för området. Håller med om att man inte bör omöjliggöra framtida förlängningar av spårvägen men är för tidigt för att säga något än så länge när första samråden är 2023. Med mera detaljer i framtiden är det inte omöjligt att detta redan har tänkts på.
I den här källan nämns spårvägen: https://www.fastighetsvarlden.se/notise ... stationen/
"Utmaningen har varit att få in allt på samma plats och att det ska fungera bra, inklusive bussar, taxi och en eventuellt förlängd spårväg med mera. Allt har vävts in."
"Utmaningen har varit att få in allt på samma plats och att det ska fungera bra, inklusive bussar, taxi och en eventuellt förlängd spårväg med mera. Allt har vävts in."
- Hechtwagen
Hade du föredragit alternativet Centralen Strand?Odd skrev:Först vill jag bara håna namnet "Centralstaden" lite, det är löjeväckande och jag trodde faktiskt att fenomenet skulle ebba ut snart men dumheterna bara fortsätter...
Tvärtom. Den utnyttjar väldigt lite. De funktioner den använder har funnits lång tid. Men en webbläsare är inte till för att användas på detta sätt eftersom man inte följer det naturliga flöde som en webbsida skall ha för att den skall fungera optimalt. Funktionalitet är inte bara swishswosh-effekter utan även interaktivitet, hur länkar och navigering fungerar och att navigeringen är förutsägbar och intuitiv för besökaren.Fyrgeit skrev:Jag skulle vilja påstå att den i högsta grad utnyttjar funktionaliteten i moderna webbläsare, bara på ett sjukt onödigt sätt.Odd skrev: Till sist så tror jag att jag måste dela ut priset för "årets mest värdelösa hemsida" till http://www.centralstaden.se. Motiveringen lyder: "Med en tydlig blinkning åt svunna tiders Flash-hemsidor skapade av webbdesigners utan sinne för att utnyttja funktionaliteten i moderna webbläsare så har man lyckats skapa en sida som inte bara är omöjlig att navigera i utan även är fullständigt oduglig i såväl form som funktion".
Eller ännu värre, Stockholm City Business Park?Hechtwagen skrev:Hade du föredragit alternativet Centralen Strand?Odd skrev:Först vill jag bara håna namnet "Centralstaden" lite, det är löjeväckande och jag trodde faktiskt att fenomenet skulle ebba ut snart men dumheterna bara fortsätter...

Det går nog att få en diger lista på korkade namn.
-
Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
Det finns inga planer på en västlig förlängning av Spårväg City i Trafikförvaltningens Kollektivtrafikplan 2050. Således har Trafikförvaltningen inga intressen att bevaka i denna fråga. Visserligen planeras en sammankoppling med Lidingöbanan, och då kan det behövas en vändslinga i närheten (förslagsvis vid Bolinders plan) för att öka vändkapaciteten...Anders Hanquist skrev:Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
Anläggningen i sig kostar säkert inte så mycket. Det som kostar är markanspråket. Det vill säga den yta som spår och hållplats och plattformsanslutningar tar upp och hela volymen av luft ovanför anläggningen. Detta är volymer som Jernhusen kommer att vilja bebygga och sälja eller hyra ut. Det är därför de inte har med en spårväg. Kravet på spårväg måste komma utifrån.Anders Hanquist skrev:Det kanske bara är så enkelt att det inte specifikt ingick i Jernhusens uppdrag till arkitektfirmorna att lägga in en förlängning ev spårvägen. Tror det står någonstans att Klarabergsgatan ska vara för gång- cykel- och kollektivtrafik eller någon sedan svepande formulering. I det fortsatta detaljplanearbetet gäller det att få dit spåren. Att man avbröt vidaredragningen mot Kungsholmen berodde ju delvis på det skick Klarabergsviadukten är i och planerna på en överdäckning. När man ändå satsar miljarder på ny överdäckning torde nya spår i det sammanhanget bl en mycket liten del. Hoppas bara att Trafikförvaltningen ligger på i den frågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.