Spårväg city etapp två på gång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Jag ser fram emot den dagen spårvägsnätet är så invecklat att det är svårt att veta hur man drar linjerna oprimalt.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 14 februari 2025 16:26
Hechtwagen skrev: fredag 14 februari 2025 15:09
Enceladus skrev: fredag 14 februari 2025 12:15 Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.
Vad menas med att den tänkta spårvägen Sickla – Ropsten, Östlig förbindelse, "kan förlängas"? Den är ju en förlängning av idag befintliga spårvägar, tror någon trasslat till det lite här?
Ropsten är inte nödvändigtvis en permanent ändhållplats. Spårvägen kan exempelvis förlängas till Universitetet eller T-Centralen. Det senare är Spårväg City:
Mitt i skrev:Spårvagnar tar väsentligt fler resenärer än dagens stombussar och lockar också betydligt fler stockholmare att välja SL-trafiken än busslinjer med samma sträckning. Därför ser vi att Spårväg city skulle behöva förlängas till Loudden och Ropsten och bindas samman med Lidingöbanan.

Men framför allt skulle det behövas en östlig förbindelse för både vägtrafik och tvärbanan. Den östliga förbindelsen utgör den sista länken i ringleden runt Stockholm och vi kristdemokrater ser att en motsvarande ring skulle behövas även för tvärbanan.

En tvärbanering skulle öppna upp för smarta förbindelser mellan alla de nya arbetsplatsintensiva områden som ligger i ett band runt centrala Stockholm, från Liljeholmen och Alvik i väster till Sickla, Norra Djurgårdsstaden och Universitetet i öster.
Då blir det två grenar västerut (Universitetet och T-Centralen) samt två grenar österut (Sickla och Lidingö). Hur spårvägsnätet ska trafikeras är en annan fråga.
Det låter snarare som två i norr och två i söder. Den gemensamma sträckan är väl genom Frihamnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11296
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: lördag 15 februari 2025 18:16
Enceladus skrev: fredag 14 februari 2025 16:26 Då blir det två grenar västerut (Universitetet och T-Centralen) samt två grenar österut (Sickla och Lidingö). Hur spårvägsnätet ska trafikeras är en annan fråga.
Det låter snarare som två i norr och två i söder. Den gemensamma sträckan är väl genom Frihamnen.
Ja, det är väl en bättre uppdelning. Jag tänkte på linje 205 som går via Norra Länken. Hur som helst skulle Östlig förbindelse delvis täcka Spårväg City etapp 2.
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av C12C3C3C12 »

När upptäcker man att stombuss 4 skall bli en spårvagnslinje med långa ledspårvagnar som tar lika många trafikanter som 4-5 ledbussar?
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: söndag 16 februari 2025 15:07 När upptäcker man att stombuss 4 skall bli en spårvagnslinje med långa ledspårvagnar som tar lika många trafikanter som 4-5 ledbussar?
Hur lång blir en sådan spårvagn ? Blir det färre avgångar ?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 582
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Sio »

Lennart Petersen skrev: söndag 16 februari 2025 19:07
C12C3C3C12 skrev: söndag 16 februari 2025 15:07 När upptäcker man att stombuss 4 skall bli en spårvagnslinje med långa ledspårvagnar som tar lika många trafikanter som 4-5 ledbussar?
Hur lång blir en sådan spårvagn ? Blir det färre avgångar ?
En ledbuss motsvrar väl cirka 18-19 m spårvgn, så det borde bli ca 70-95 m
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sio skrev: söndag 16 februari 2025 20:13
Lennart Petersen skrev: söndag 16 februari 2025 19:07
C12C3C3C12 skrev: söndag 16 februari 2025 15:07 När upptäcker man att stombuss 4 skall bli en spårvagnslinje med långa ledspårvagnar som tar lika många trafikanter som 4-5 ledbussar?
Hur lång blir en sådan spårvagn ? Blir det färre avgångar ?
En ledbuss motsvrar väl cirka 18-19 m spårvgn, så det borde bli ca 70-95 m
OK 4-5 ledbussar verkar vara lite överdrivet även om Budapest har så långa spårvagnar på linjerna 1, 4 samt 6 tror jag. Låter 2 1/2 ledbussar för en spårvagn bättre med 5 minuters intervall?
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: söndag 16 februari 2025 21:16
Sio skrev: söndag 16 februari 2025 20:13
Lennart Petersen skrev: söndag 16 februari 2025 19:07

Hur lång blir en sådan spårvagn ? Blir det färre avgångar ?
En ledbuss motsvrar väl cirka 18-19 m spårvgn, så det borde bli ca 70-95 m
OK 4-5 ledbussar verkar vara lite överdrivet även om Budapest har så långa spårvagnar på linjerna 1, 4 samt 6 tror jag. Låter 2 1/2 ledbussar för en spårvagn bättre med 5 minuters intervall?
Det ska ju motsvara efterfrågan från resenärerna och frekvens på,avgångar. Men ett problem med bussarna på 4:an är väl att de fastnar i köer och det blir otakt i trafiken. Man kan hoppas att med spårvagn kan man hålla en mer exakt frekvens mellan avgångarna . Minns en gång jag åkte nattbuss (!! ) från Tekniska till Fridhemsplan, den fastnade i köer och det hade gått fortare med T-banan.
Skriv svar