Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Di skrev:Tidöpartierna stryper stödet till kommuner och regioners satsningar på hållbara stadsmiljöer. ”Beklagligt”, tycker Nybros toppolitiker. ”En katastrof”, säger Stockholms trafikborgarråd. Klimatkommunernas ordförande varnar för stora risker med att halka efter näringslivets omställning.
Var fjärde kommun har tecknat stadsmiljöavtal med Trafikverket. Nu är det slut med det. Regeringen avvecklar gradvis stödet och drar in det helt 2027. Ingångna avtal hålls – inga nya projekt kommer att finansieras.
Det är ganska svårt att finansiera den här typen av satsningar utan stadsmiljöavtal. De goda nyheterna är att opinionsundersökningar pekar på maktskifte. Tidöpartierna har dubblat ner på att föra ett kulturkrig mot hållbara städer, men de tappar stort. De dåliga nyheterna är att det är tre år kvar till nästa val.
Valsiffrorna bland ungdomarna visar att "Generation Greta" är ett luftslott; dagens unga röstar höger och lär fortsätta göra det, oavsett vad "Klimatkommunerna" tycker eller säger.
Man hoppas såklart att Frihamnen/Loudden lyckas. Risken finns att det blir som i Hagastaden. Människofientligt och börjar mögla om några år
Han har ju några poänger men sådär har ju kritiken låtit sedan 1800-talet, Hagastaden kanske är hett sim tusan om 80 år och då kanske det finns spärväg dit också...
Röda Bergen som han lovordar hade han totalsågat om han varit hundra år äldre.
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 21 november 2023 16:38
Han har ju några poänger men sådär har ju kritiken låtit sedan 1800-talet, Hagastaden kanske är hett sim tusan om 80 år och då kanske det finns spärväg dit också...
Röda Bergen som han lovordar hade han totalsågat om han varit hundra år äldre.
Kanske om de löser detta med avrinning, alger på väggarna och att det är så oerhört dött och deppigt.
Undrar om skylten som talar om 30.000 nya arbetsplatser i Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen finns kvar? Känns som om saker och ting har förändrats. Bostäder blir det säkert på sikt.
/jes skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 11:25
Undrar om skylten som talar om 30.000 nya arbetsplatser i Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen finns kvar? Känns som om saker och ting har förändrats. Bostäder blir det säkert på sikt.
Ja, det är en bra fråga. Dels är det frågan om det byggs lika mycket kontor som det gjorde förut. Dels är det frågan om de inte vill ligga där det finns bättre kommunikationer som Arenastaden och Sundbyberg. Jag tror kanske inte heller att det blir så mycket i Frihamnen/Värtahamnen som man tidigare har planerat.
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Odd skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 16:25
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Skarpnäck där tunnelbanan vänder planerades aom en stad vilket man gjorde stort nummer av då. Tycker du Skarpnäck känns som stad eller förort?
Odd skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 16:25
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Odd skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 16:25
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Ja, tunnelbana till Frihamnen är ett av FUT:s senaste förslag. Men då skulle det behövas något slags triangelspår vid Fridhemsplan för att slippa halverad trafik.
Odd skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 16:25
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Ja, tunnelbana till Frihamnen är ett av FUT:s senaste förslag. Men då skulle det behövas något slags triangelspår vid Fridhemsplan för att slippa halverad trafik.
Om man skulle lägga till ett sådant triangelspår skulle FUT nog banta bort det innan det byggs.
Odd skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 16:25
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Skarpnäck där tunnelbanan vänder planerades aom en stad vilket man gjorde stort nummer av då. Tycker du Skarpnäck känns som stad eller förort?
Beror på vad man jämför med! Fredhäll är ju planerat som en förort men känns stadsmässigt. Den nya bebyggelsen i Norra stations-området ska nog föreställa stad men känns ändå som en förort.
Odd skrev: ↑tisdag 11 februari 2025 16:25
En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Ja, tunnelbana till Frihamnen är ett av FUT:s senaste förslag. Men då skulle det behövas något slags triangelspår vid Fridhemsplan för att slippa halverad trafik.
Kan förstå om man drar den mot Bromma, men tro att man kan få bort trängseln på bussarna med mer tunnelbana är ju en utopi. Dags att påminna om 4ans omställning till spårväg och för den delen 2an. Då täcker man upp det behov av med kapacitet som krävs. 45-60 m långa vagnar var 5 minut räcker en bra.
Åter dags att påminna politikerna känns det som.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
DN skrev:I höstas öppnade regeringen för att Östlig förbindelse, en planerad motorled mellan Nacka och nordöstra Stockholm i tunnel under Saltsjön, kan finansieras genom så kallad ”alternativ finansiering”. Det är oklart hur den finansieringen ska se ut, en utredning ska tillsättas.
[...]
– Östlig förbindelse är nödvändig för att Stockholm ska fortsätta utvecklas. Om vi säljer drygt en procent av parken kan vi bygga färdigt ringleden och dessutom bygga 10 000 nya bostäder – två flugor i en smäll, säger Carl Bergkvist.
[...]
I rapporten föreslås att försäljning av mark i Lill-Jansskogen skulle kunna inbringa ungefär 27 miljarder kronor – en summa som enligt Handelskammaren motsvarar tidigare kostnadsberäkningar för Östlig förbindelse.
Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.
DN skrev:I höstas öppnade regeringen för att Östlig förbindelse, en planerad motorled mellan Nacka och nordöstra Stockholm i tunnel under Saltsjön, kan finansieras genom så kallad ”alternativ finansiering”. Det är oklart hur den finansieringen ska se ut, en utredning ska tillsättas.
[...]
– Östlig förbindelse är nödvändig för att Stockholm ska fortsätta utvecklas. Om vi säljer drygt en procent av parken kan vi bygga färdigt ringleden och dessutom bygga 10 000 nya bostäder – två flugor i en smäll, säger Carl Bergkvist.
[...]
I rapporten föreslås att försäljning av mark i Lill-Jansskogen skulle kunna inbringa ungefär 27 miljarder kronor – en summa som enligt Handelskammaren motsvarar tidigare kostnadsberäkningar för Östlig förbindelse.
Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.
Vad menas med att den tänkta spårvägen Sickla – Ropsten, Östlig förbindelse, "kan förlängas"? Den är ju en förlängning av idag befintliga spårvägar, tror någon trasslat till det lite här?
Enceladus skrev: ↑fredag 14 februari 2025 12:15
Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.
Vad menas med att den tänkta spårvägen Sickla – Ropsten, Östlig förbindelse, "kan förlängas"? Den är ju en förlängning av idag befintliga spårvägar, tror någon trasslat till det lite här?
Ropsten är inte nödvändigtvis en permanent ändhållplats. Spårvägen kan exempelvis förlängas till Universitetet eller T-Centralen. Det senare är Spårväg City:
Mitt i skrev:Spårvagnar tar väsentligt fler resenärer än dagens stombussar och lockar också betydligt fler stockholmare att välja SL-trafiken än busslinjer med samma sträckning. Därför ser vi att Spårväg city skulle behöva förlängas till Loudden och Ropsten och bindas samman med Lidingöbanan.
Men framför allt skulle det behövas en östlig förbindelse för både vägtrafik och tvärbanan. Den östliga förbindelsen utgör den sista länken i ringleden runt Stockholm och vi kristdemokrater ser att en motsvarande ring skulle behövas även för tvärbanan.
En tvärbanering skulle öppna upp för smarta förbindelser mellan alla de nya arbetsplatsintensiva områden som ligger i ett band runt centrala Stockholm, från Liljeholmen och Alvik i väster till Sickla, Norra Djurgårdsstaden och Universitetet i öster.
Då blir det två grenar västerut (Universitetet och T-Centralen) samt två grenar österut (Sickla och Lidingö). Hur spårvägsnätet ska trafikeras är en annan fråga.