Spårväg city etapp två på gång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: tisdag 21 november 2023 1:44
Regeringen skrotar satsning på hållbara stadsmiljöer – ”En katastrof”
Di skrev:Tidöpartierna stryper stödet till kommuner och regioners satsningar på hållbara stadsmiljöer. ”Beklagligt”, tycker Nybros toppolitiker. ”En katastrof”, säger Stockholms trafikborgarråd. Klimatkommunernas ordförande varnar för stora risker med att halka efter näringslivets omställning.

Var fjärde kommun har tecknat stadsmiljöavtal med Trafikverket. Nu är det slut med det. Regeringen avvecklar gradvis stödet och drar in det helt 2027. Ingångna avtal hålls – inga nya projekt kommer att finansieras.
Det är ganska svårt att finansiera den här typen av satsningar utan stadsmiljöavtal. De goda nyheterna är att opinionsundersökningar pekar på maktskifte. Tidöpartierna har dubblat ner på att föra ett kulturkrig mot hållbara städer, men de tappar stort. De dåliga nyheterna är att det är tre år kvar till nästa val.
Valsiffrorna bland ungdomarna visar att "Generation Greta" är ett luftslott; dagens unga röstar höger och lär fortsätta göra det, oavsett vad "Klimatkommunerna" tycker eller säger.

Man hoppas såklart att Frihamnen/Loudden lyckas. Risken finns att det blir som i Hagastaden. Människofientligt och börjar mögla om några år
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Han har ju några poänger men sådär har ju kritiken låtit sedan 1800-talet, Hagastaden kanske är hett sim tusan om 80 år och då kanske det finns spärväg dit också...

Röda Bergen som han lovordar hade han totalsågat om han varit hundra år äldre.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Breitspurbahn »

Hechtwagen skrev: tisdag 21 november 2023 16:38 Han har ju några poänger men sådär har ju kritiken låtit sedan 1800-talet, Hagastaden kanske är hett sim tusan om 80 år och då kanske det finns spärväg dit också...

Röda Bergen som han lovordar hade han totalsågat om han varit hundra år äldre.
Kanske om de löser detta med avrinning, alger på väggarna och att det är så oerhört dött och deppigt.

Hmm, varför skulle han ha gjort det?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

https://www.dn.se/sverige/stockholm-pla ... frihamnen/

Det verkar som att det inte blir någon trafikplats i Frihamnen. Det ökar chansen att Spårväg City kommer att byggas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Kanske dags att lägga till ett "inte" i denna tråds rubrik nu när tråden fyllt tio år?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Stefan Widén »

Ja detta var verkligen god nyheter. OCh som det skrevs i tidningen så kan staden och regionen komma överens om huvuddragen redan i år kan det gå fort.

Gäller bara att handla upp en säker entreprenör som kan bygga :D

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lägsta anbud?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev: måndag 10 februari 2025 16:13 Lägsta anbud?
Räcker det? Det är ont om pengar i Stockholm nu så jag tror man foetsätter skjuta detta framför sig "tills vidare" och priorotetar andra saker.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av /jes »

Undrar om skylten som talar om 30.000 nya arbetsplatser i Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen finns kvar? Känns som om saker och ting har förändrats. Bostäder blir det säkert på sikt.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

/jes skrev: tisdag 11 februari 2025 11:25 Undrar om skylten som talar om 30.000 nya arbetsplatser i Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen finns kvar? Känns som om saker och ting har förändrats. Bostäder blir det säkert på sikt.
Ja, det är en bra fråga. Dels är det frågan om det byggs lika mycket kontor som det gjorde förut. Dels är det frågan om de inte vill ligga där det finns bättre kommunikationer som Arenastaden och Sundbyberg. Jag tror kanske inte heller att det blir så mycket i Frihamnen/Värtahamnen som man tidigare har planerat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Odd »

En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: tisdag 11 februari 2025 16:25 En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Skarpnäck där tunnelbanan vänder planerades aom en stad vilket man gjorde stort nummer av då. Tycker du Skarpnäck känns som stad eller förort?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 11 februari 2025 16:25 En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 11 februari 2025 17:37
Odd skrev: tisdag 11 februari 2025 16:25 En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Ja, tunnelbana till Frihamnen är ett av FUT:s senaste förslag. Men då skulle det behövas något slags triangelspår vid Fridhemsplan för att slippa halverad trafik.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 11 februari 2025 18:17
twr skrev: tisdag 11 februari 2025 17:37
Odd skrev: tisdag 11 februari 2025 16:25 En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Ja, tunnelbana till Frihamnen är ett av FUT:s senaste förslag. Men då skulle det behövas något slags triangelspår vid Fridhemsplan för att slippa halverad trafik.
Om man skulle lägga till ett sådant triangelspår skulle FUT nog banta bort det innan det byggs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: tisdag 11 februari 2025 17:00
Odd skrev: tisdag 11 februari 2025 16:25 En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Skarpnäck där tunnelbanan vänder planerades aom en stad vilket man gjorde stort nummer av då. Tycker du Skarpnäck känns som stad eller förort?
Beror på vad man jämför med! Fredhäll är ju planerat som en förort men känns stadsmässigt. Den nya bebyggelsen i Norra stations-området ska nog föreställa stad men känns ändå som en förort.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Stefan Widén »

Enceladus skrev: tisdag 11 februari 2025 18:17
twr skrev: tisdag 11 februari 2025 17:37
Odd skrev: tisdag 11 februari 2025 16:25 En annan valid fråga är väl om man planerar det som en stad eller som en förort. Det påverkar ju inte bara hur livet blir på kvällar och nätter utan även planeringen av trafik i området, exempelvis spårvägstrafiken.
Nu kommer snart Enceladus skriva att man måste bygga tunnelbana till Frihamnen för att det ska bli stad.
Ja, tunnelbana till Frihamnen är ett av FUT:s senaste förslag. Men då skulle det behövas något slags triangelspår vid Fridhemsplan för att slippa halverad trafik.
Kan förstå om man drar den mot Bromma, men tro att man kan få bort trängseln på bussarna med mer tunnelbana är ju en utopi. Dags att påminna om 4ans omställning till spårväg och för den delen 2an. Då täcker man upp det behov av med kapacitet som krävs. 45-60 m långa vagnar var 5 minut räcker en bra.

Åter dags att påminna politikerna känns det som.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 10 februari 2025 9:51 https://www.dn.se/sverige/stockholm-pla ... frihamnen/

Det verkar som att det inte blir någon trafikplats i Frihamnen. Det ökar chansen att Spårväg City kommer att byggas.
Förslag: Sälj en bit av Nationalstadsparken – pengarna kan betala ny motorled i Stockholm
DN skrev:I höstas öppnade regeringen för att Östlig förbindelse, en planerad motorled mellan Nacka och nordöstra Stockholm i tunnel under Saltsjön, kan finansieras genom så kallad ”alternativ finansiering”. Det är oklart hur den finansieringen ska se ut, en utredning ska tillsättas.

[...]

– Östlig förbindelse är nödvändig för att Stockholm ska fortsätta utvecklas. Om vi säljer drygt en procent av parken kan vi bygga färdigt ringleden och dessutom bygga 10 000 nya bostäder – två flugor i en smäll, säger Carl Bergkvist.

[...]

I rapporten föreslås att försäljning av mark i Lill-Jansskogen skulle kunna inbringa ungefär 27 miljarder kronor – en summa som enligt Handelskammaren motsvarar tidigare kostnadsberäkningar för Östlig förbindelse.
Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 14 februari 2025 12:15
twr skrev: måndag 10 februari 2025 9:51 https://www.dn.se/sverige/stockholm-pla ... frihamnen/

Det verkar som att det inte blir någon trafikplats i Frihamnen. Det ökar chansen att Spårväg City kommer att byggas.
Förslag: Sälj en bit av Nationalstadsparken – pengarna kan betala ny motorled i Stockholm
DN skrev:I höstas öppnade regeringen för att Östlig förbindelse, en planerad motorled mellan Nacka och nordöstra Stockholm i tunnel under Saltsjön, kan finansieras genom så kallad ”alternativ finansiering”. Det är oklart hur den finansieringen ska se ut, en utredning ska tillsättas.

[...]

– Östlig förbindelse är nödvändig för att Stockholm ska fortsätta utvecklas. Om vi säljer drygt en procent av parken kan vi bygga färdigt ringleden och dessutom bygga 10 000 nya bostäder – två flugor i en smäll, säger Carl Bergkvist.

[...]

I rapporten föreslås att försäljning av mark i Lill-Jansskogen skulle kunna inbringa ungefär 27 miljarder kronor – en summa som enligt Handelskammaren motsvarar tidigare kostnadsberäkningar för Östlig förbindelse.
Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.

Vad menas med att den tänkta spårvägen Sickla – Ropsten, Östlig förbindelse, "kan förlängas"? Den är ju en förlängning av idag befintliga spårvägar, tror någon trasslat till det lite här?
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg city etapp två på gång

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 14 februari 2025 15:09
Enceladus skrev: fredag 14 februari 2025 12:15 Ett nytt förslag är att finansiera Östlig förbindelse genom markförsäljning. Östlig förbindelse är en tänkt spårväg mellan Sickla och Ropsten som kan förlängas.
Vad menas med att den tänkta spårvägen Sickla – Ropsten, Östlig förbindelse, "kan förlängas"? Den är ju en förlängning av idag befintliga spårvägar, tror någon trasslat till det lite här?
Ropsten är inte nödvändigtvis en permanent ändhållplats. Spårvägen kan exempelvis förlängas till Universitetet eller T-Centralen. Det senare är Spårväg City:
Mitt i skrev:Spårvagnar tar väsentligt fler resenärer än dagens stombussar och lockar också betydligt fler stockholmare att välja SL-trafiken än busslinjer med samma sträckning. Därför ser vi att Spårväg city skulle behöva förlängas till Loudden och Ropsten och bindas samman med Lidingöbanan.

Men framför allt skulle det behövas en östlig förbindelse för både vägtrafik och tvärbanan. Den östliga förbindelsen utgör den sista länken i ringleden runt Stockholm och vi kristdemokrater ser att en motsvarande ring skulle behövas även för tvärbanan.

En tvärbanering skulle öppna upp för smarta förbindelser mellan alla de nya arbetsplatsintensiva områden som ligger i ett band runt centrala Stockholm, från Liljeholmen och Alvik i väster till Sickla, Norra Djurgårdsstaden och Universitetet i öster.
Då blir det två grenar västerut (Universitetet och T-Centralen) samt två grenar österut (Sickla och Lidingö). Hur spårvägsnätet ska trafikeras är en annan fråga.
Skriv svar