Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

SL har valt en ny inriktning för pendeltågstrafiken, vilket framgår tydligt i årets återkoppling till kommunernas remissynpunkter på trafikförändringsremissen:
Trafikförvaltningen skrev:Den planerade trafiken i T25 är på samma nivå som den i T24. Trafiken planeras till åtta avgångar per timme till Tumba, samt sex avgångar per timme till Södertälje (under rusningstrafik).

[...]

Trafiken på Nynäsbanan kommer att utökas under T25, vilket leder till att Trångsund och Skogås kommer få sex avgångar per timme under rusningstid. Utökningen kommer dock inte att ske från tidtabellstart utan senare under året och stegvis.

[...]

Trafikförvaltningen bedömer att vi kommer kunna återställa trafiken till åtta avgångar i timme under T25. Det kommer dock inte ske från tidtabellsstart utan successivt under året. Vi kommer dock att utöka trafiken till Kallhäll under mellantrafiken (från fyra till sex avgångar per timme), då tågen från Nynäshamn flyttas från Ostkustbanan (Märsta) till Mälarbanan (Kallhäll).
SL har tidigare lovat att äntligen återställa pendeltågstrafiken nästa år, men med ett förändrat trafikupplägg:
Mitt i skrev:Delar av pendeltågstrafken ska också få ett "tydligare och mindre störningskänsligt trafikupplägg". Som en del av detta kommer tågen att trafikera huvudsträckorna Bålsta-Nynäshamn och Uppsala C/Märsta-Södertälje centrum. Det betyder att linjerna 42X och 44 upphör och att andra linjer tar över trafiken. Syftet är att det ska göra trafiken mer stabil än i dag.
Detta innebär att samtliga grenar får 8 tåg/h i högtrafik, 6 tåg/h i mellantrafik och 4 tåg/h i lågtrafik. Mälarbanan och Nynäsbanan är de stora vinnarna. Utbudet påminner mer om tunnelbana, även om flera brister kvarstår. De nya tågen på Nynäsbanan är tänkta att vändas i Handen, där det finns ett outnyttjat vändspår.

I en annan tråd har SL fått hård kritik för det gamla trafikupplägget, men av andra skäl än trafikutbudet:
JohanB skrev: tisdag 12 november 2024 8:59 Ett annat exempel på dysfunktion är det misslyckade försöket med skip stop på pendeltågen där man verkade ha glömt bort sitt eget tidigare misslyckande av samma försök i Tunnelbanan.
Jag skulle säga att obalansen var det stora problemet. Mälarbanan hade 8 tåg/h i högtrafik och 4 tåg/h i mellantrafik medan Nynäsbanan hade 6 tåg/h i bägge. Det obalanserade trafikupplägget krävde dessutom linjebytare, vilket gjorde trafiken ännu mer störningskänslig. Vidare kan Märsta få en annan sorts snabbtåg:
Trafikförvaltningen skrev:I och med att Mälardalstrafik tar över regionaltågstrafiken Stockholm - Märsta - Uppsala från T25 ökar möjligheten för region Stockholm att samordna all pendel- och regionaltågstrafik som regionen har intresse i. En direkt effekt av detta som märks redan i T25 är att UL:s taxa gäller för samtliga tåg Märsta - Uppsala. Regionaltågen erbjuder redan i dag en restid på ca 20 min Märsta - Stockholm fast till en högre taxa än SL-taxan. Regionaltågens taxa och trafikupplägg på lite längre sikt utreds inom Åtgärdsval regionpendeln. Det är en studie som trafikförvaltnignen leder i samarbete med UL, Mälardalstrafik och Trafikverket. Den studien avses tas upp till region Stockholms trafiknämnd under 2025 för beslut.
Många kommuner har önskemål om bättre nattrafik. Exempelvis klagar Upplands Väsby på att nattbussarna inte går till Uppsala, en invändning som jag delar:
Trafikförvaltningen skrev:Upplands Väsby kommun delar Trafikförvaltningens syn på att tillgängligheten till och från Arlanda är ett utvecklingsområde. Idag finns tre nattlinjer som trafikerar Upplands Väsby men endast en av dessa trafikerar norrut mot Arlanda. Det finns idag inga linjer som trafikerar hela vägen till Uppsala via Upplands Väsby (linje 593 trafikerar sträckan Stockholm-Uppsala men går direkt från Järva krog till Arlanda utan att göra uppehåll i Upplands Väsby), detta trots Upplands Väsbys strategiska läge centralt mellan Uppsala och Stockholm med potential att binda ihop arbetsmarknaderna.
Det finns förstås en enkel lösning på problemet. Men borde nattliga tåg mellan Upplands Väsby och Uppsala trafikera både Arlanda och Märsta?
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 19 november 2024 14:29, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hechtwagen »

Återställa? Till vadå? Det som aldrig varit mer än på paperet?
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: tisdag 19 november 2024 13:04 Återställa? Till vadå? Det som aldrig varit mer än på paperet?
För fem år sedan hade pendeltågen 16 tåg/h i högtrafik, 12 tåg/h i mellantrafik och 8 tåg/h i lågtrafik. Denna trafik har fortfarande inte återställts. Nästa år ska denna trafik återställas, åtminstone på vardagar och senare under året. I början av T25 blir det bara några enstaka tåg som går mellan Handen och Kallhäll.

Allt går dock inte åt rätt håll. Det verkar dröja ett bra tag innan trafiken återställs på helger, trots att även den tidigare trafiken var betydligt sämre på helger. Det blir tvärtom en stor försämring i T25 när tågen från Uppsala vänder redan i Älvsjö. Förvisso återfår Märsta sin 15-minuterstrafik, men trafiken blir så avskalad som möjligt. Pendeltågen har alltid varit usla på helger, och nu blir det ännu värre i vissa relationer. Samtidigt kör SL långa tåg på helger. Det är bara tragiskt...

Det minsta resenärerna kan begära på helger är att snabbtåg återinförs mellan Nynäshamn och Kallhäll samt att Uppsalatågen förlängs från Älvsjö till Tumba. Då blir mellantrafikens trafikutbud identiskt på vardagar och helger, precis som i tunnelbanan. Mellantrafiken skulle också kunna förlängas som i tunnelbanan.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av duga »

Enceladus skrev: tisdag 19 november 2024 12:08 SL har valt en ny inriktning för pendeltågstrafiken, vilket framgår tydligt i årets återkoppling till kommunernas remissynpunkter på trafikförändringsremissen:
Trafikförvaltningen skrev:Den planerade trafiken i T25 är på samma nivå som den i T24. Trafiken planeras till åtta avgångar per timme till Tumba, samt sex avgångar per timme till Södertälje (under rusningstrafik).

[...]

Trafiken på Nynäsbanan kommer att utökas under T25, vilket leder till att Trångsund och Skogås kommer få sex avgångar per timme under rusningstid. Utökningen kommer dock inte att ske från tidtabellstart utan senare under året och stegvis.

[...]

Trafikförvaltningen bedömer att vi kommer kunna återställa trafiken till åtta avgångar i timme under T25. Det kommer dock inte ske från tidtabellsstart utan successivt under året. Vi kommer dock att utöka trafiken till Kallhäll under mellantrafiken (från fyra till sex avgångar per timme), då tågen från Nynäshamn flyttas från Ostkustbanan (Märsta) till Mälarbanan (Kallhäll).
SL har tidigare lovat att äntligen återställa pendeltågstrafiken nästa år, men med ett förändrat trafikupplägg:
Mitt i skrev:Delar av pendeltågstrafken ska också få ett "tydligare och mindre störningskänsligt trafikupplägg". Som en del av detta kommer tågen att trafikera huvudsträckorna Bålsta-Nynäshamn och Uppsala C/Märsta-Södertälje centrum. Det betyder att linjerna 42X och 44 upphör och att andra linjer tar över trafiken. Syftet är att det ska göra trafiken mer stabil än i dag.
Detta innebär att samtliga grenar får 8 tåg/h i högtrafik, 6 tåg/h i mellantrafik och 4 tåg/h i lågtrafik. Mälarbanan och Nynäsbanan är de stora vinnarna. Utbudet påminner mer om tunnelbana, även om flera brister kvarstår. De nya tågen på Nynäsbanan är tänkta att vändas i Handen, där det finns ett outnyttjat vändspår.

I en annan tråd har SL fått hård kritik för det gamla trafikupplägget, men av andra skäl än trafikutbudet:
JohanB skrev: tisdag 12 november 2024 8:59 Ett annat exempel på dysfunktion är det misslyckade försöket med skip stop på pendeltågen där man verkade ha glömt bort sitt eget tidigare misslyckande av samma försök i Tunnelbanan.
Jag skulle säga att obalansen var det stora problemet. Mälarbanan hade 8 tåg/h i högtrafik och 4 tåg/h i mellantrafik medan Nynäsbanan hade 6 tåg/h i bägge. Det obalanserade trafikupplägget krävde dessutom linjebytare, vilket gjorde trafiken ännu mer störningskänslig. Vidare kan Märsta få en annan sorts snabbtåg:
Trafikförvaltningen skrev:I och med att Mälardalstrafik tar över regionaltågstrafiken Stockholm - Märsta - Uppsala från T25 ökar möjligheten för region Stockholm att samordna all pendel- och regionaltågstrafik som regionen har intresse i. En direkt effekt av detta som märks redan i T25 är att UL:s taxa gäller för samtliga tåg Märsta - Uppsala. Regionaltågen erbjuder redan i dag en restid på ca 20 min Märsta - Stockholm fast till en högre taxa än SL-taxan. Regionaltågens taxa och trafikupplägg på lite längre sikt utreds inom Åtgärdsval regionpendeln. Det är en studie som trafikförvaltnignen leder i samarbete med UL, Mälardalstrafik och Trafikverket. Den studien avses tas upp till region Stockholms trafiknämnd under 2025 för beslut.
Många kommuner har önskemål om bättre nattrafik. Exempelvis klagar Upplands Väsby på att nattbussarna inte går till Uppsala, en invändning som jag delar:
Trafikförvaltningen skrev:Upplands Väsby kommun delar Trafikförvaltningens syn på att tillgängligheten till och från Arlanda är ett utvecklingsområde. Idag finns tre nattlinjer som trafikerar Upplands Väsby men endast en av dessa trafikerar norrut mot Arlanda. Det finns idag inga linjer som trafikerar hela vägen till Uppsala via Upplands Väsby (linje 593 trafikerar sträckan Stockholm-Uppsala men går direkt från Järva krog till Arlanda utan att göra uppehåll i Upplands Väsby), detta trots Upplands Väsbys strategiska läge centralt mellan Uppsala och Stockholm med potential att binda ihop arbetsmarknaderna.
Det finns förstås en enkel lösning på problemet. Men borde nattliga tåg mellan Upplands Väsby och Uppsala trafikera både Arlanda och Märsta?
Nej, det räcker med Märsta så länge inga flyg går.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: tisdag 19 november 2024 13:50
Hechtwagen skrev: tisdag 19 november 2024 13:04 Återställa? Till vadå? Det som aldrig varit mer än på paperet?
För fem år sedan hade pendeltågen 16 tåg/h i högtrafik, 12 tåg/h i mellantrafik och 8 tåg/h i lågtrafik. Denna trafik har fortfarande inte återställts. Nästa år ska denna trafik återställas, åtminstone på vardagar och senare under året. I början av T25 blir det bara några enstaka tåg som går mellan Handen och Kallhäll.

Allt går dock inte åt rätt håll. Det verkar dröja ett bra tag innan trafiken återställs på helger, trots att även den tidigare trafiken var betydligt sämre på helger. Det blir tvärtom en stor försämring i T25 när tågen från Uppsala vänder redan i Älvsjö. Förvisso återfår Märsta sin 15-minuterstrafik, men trafiken blir så avskalad som möjligt. Pendeltågen har alltid varit usla på helger, och nu blir det ännu värre i vissa relationer. Samtidigt kör SL långa tåg på helger. Det är bara tragiskt...

Det minsta resenärerna kan begära på helger är att snabbtåg återinförs mellan Nynäshamn och Kallhäll samt att Uppsalatågen förlängs från Älvsjö till Tumba. Då blir mellantrafikens trafikutbud identiskt på vardagar och helger, precis som i tunnelbanan. Mellantrafiken skulle också kunna förlängas som i tunnelbanan.
Fast den ovan nämnda trafiken levererades ju i praktiken aldrig vilket bidrog till att MTR "slängdes ut" från pendeln.
Det var såledrs inte bättre trafik förr mer än i teorin.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 21 november 2024 13:40 Fast den ovan nämnda trafiken levererades ju i praktiken aldrig vilket bidrog till att MTR "slängdes ut" från pendeln.
Det var såledrs inte bättre trafik förr mer än i teorin.
Struntprat. På helger var det betydligt bättre trafik förr. Ostkustbanan hade 7,5-minuterstrafik och Nynäsbanan hade snabbtåg. Dessa tåg gick även i praktiken.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 754
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev: tisdag 19 november 2024 13:50Pendeltågen har alltid varit usla på helger, och nu blir det ännu värre i vissa relationer. Samtidigt kör SL långa tåg på helger. Det är bara tragiskt...
Varför är det tragiskt med långa tåg på helger?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hechtwagen »

Hans Wibacke skrev: torsdag 21 november 2024 14:06
Enceladus skrev: tisdag 19 november 2024 13:50Pendeltågen har alltid varit usla på helger, och nu blir det ännu värre i vissa relationer. Samtidigt kör SL långa tåg på helger. Det är bara tragiskt...
Varför är det tragiskt med långa tåg på helger?
Det fick vi aldrig svar på.
Samtidigt var det tydligen bättre förr, om än tragiskt.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev: torsdag 21 november 2024 14:06
Enceladus skrev: tisdag 19 november 2024 13:50Pendeltågen har alltid varit usla på helger, och nu blir det ännu värre i vissa relationer. Samtidigt kör SL långa tåg på helger. Det är bara tragiskt...
Varför är det tragiskt med långa tåg på helger?
Därför att det går att köra fler tåg på helger. Det är bara i rusningen som långa tåg faktiskt behövs. Resenärerna är inte dumma och kundnöjdheten är därefter!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 754
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev: torsdag 21 november 2024 14:13
Hans Wibacke skrev: torsdag 21 november 2024 14:06 Varför är det tragiskt med långa tåg på helger?
Därför att det går att köra fler tåg på helger. Det är bara i rusningen som långa tåg faktiskt behövs. Resenärerna är inte dumma och kundnöjdheten är därefter!
Att säga att det går att köra fler tåg på helger är som att säga att det går att anställa fler förare. Visst, det är säkert möjligt, men det kostar förstås, och det tar tid.

MTR lämnade som bekant efter sig ett underskott på förare och en misskött fordonspark. SJ jobbar fortfarande på att utbilda/anställa tillräckligt många förare för att kunna bedriva nästa års "usla" trafik, och på att fordonsparken ska få tillbaka sin forna prakt (dvs vara löpduglig).

Allt blir säkert bättre i T26...lagom till att nästa operatör ställer till det igen. :D
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Jag noterar att SL har slarvat med de nya tidtabellerna. Linje 43 uppges ha 15-minuterstrafik från City mot Kungsängen till 0:26 på vardagar (se sidan 4), men det finns ingen tur 0:11. Linje 41 uppges felaktigt ha en korttur 0:36 från Södertälje centrum till Södertälje hamn alla dagar (se sidan 10). Gäller resegarantin?

Märsta har tyvärr inte alls fått tillbaka sin gamla 15-minuterstrafik på helger. Förr var det 15-minuterstrafik till 18:38. Nu blir det 15-minuterstrafik bara till 18:08. Tunnelbanans mellantrafik slutar förstås många timmar senare. Jag måste dock tillägga att det finns några förbättringar avseende tidiga respektive sena turer.
gek
Inlägg: 1250
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av gek »

När jag tittar på de nya tidtabellerna på sl.se ser jag att trafikupplägget endast delvis återbalanseras. Sträckan Stockholm - Upplands Väsby kommer fortfarande under en stor del av tiden att ha omväxlande 15- och 7/8-minuters intervall. Kanske anses det alltför svårt att anpassa matarbussarna till jämna tiominutersintervaller för tågen?
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

gek skrev: tisdag 03 december 2024 16:58 När jag tittar på de nya tidtabellerna på sl.se ser jag att trafikupplägget endast delvis återbalanseras. Sträckan Stockholm - Upplands Väsby kommer fortfarande under en stor del av tiden att ha omväxlande 15- och 7/8-minuters intervall. Kanske anses det alltför svårt att anpassa matarbussarna till jämna tiominutersintervaller för tågen?
Ja, Nynäsbanans snabbtåg lyser alltjämt med sin frånvaro på helger. Märsta får även kortare 15-minuterstrafik, trots att det tidigare redan var kort mellantrafik.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Kristofer »

Tidtabellen för linje 43 skrev:Ytterligare tåg förekommer mellan Kallhäll och Handen i
båda riktningar. Sök din resa på sl.se.
Sånt här stör mig. En tidtabell ska innehålla alla tåg. Särskilt nu när man tagit bort plattformstidtabellerna på pendeln. Antagligen har man inte tänkt köra de hemliga avgångarna överhuvudtaget...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: onsdag 04 december 2024 9:01
Tidtabellen för linje 43 skrev:Ytterligare tåg förekommer mellan Kallhäll och Handen i
båda riktningar. Sök din resa på sl.se.
Sånt här stör mig. En tidtabell ska innehålla alla tåg. Särskilt nu när man tagit bort plattformstidtabellerna på pendeln. Antagligen har man inte tänkt köra de hemliga avgångarna överhuvudtaget...
Jag läste någonstans att de inte kommer i december men däremot om några månader.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Kristofer »

En sökning hos Thomas Tydals linjetidtabellstjänst indikerar att dessa tåg finns inlagda den 16 december. Grafen innehåller fler tåg.

Kod: Markera allt

06.35 08.35 16.05 16.35 | Handen   ^ 08.11 08.41 15.41 18.11
07.28 09.28 16.58 17.28 v Kallhäll | 07.18 07.48 14.48 17.18
Om de sedan kommer att köras eller ej, är något framtiden får utvisa.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: onsdag 04 december 2024 9:01
Tidtabellen för linje 43 skrev:Ytterligare tåg förekommer mellan Kallhäll och Handen i
båda riktningar. Sök din resa på sl.se.
Sånt här stör mig. En tidtabell ska innehålla alla tåg. Särskilt nu när man tagit bort plattformstidtabellerna på pendeln. Antagligen har man inte tänkt köra de hemliga avgångarna överhuvudtaget...
I årets återkoppling skriver TF att utökningen sker "stegvis" under T25. Hur snabbt utökningen sker kan bero på faktorer som TF inte har full kontroll över.
Kristofer skrev: onsdag 04 december 2024 13:51 En sökning hos Thomas Tydals linjetidtabellstjänst indikerar att dessa tåg finns inlagda den 16 december. Grafen innehåller fler tåg.
Precis:
Enceladus skrev: tisdag 19 november 2024 13:50 I början av T25 blir det bara några enstaka tåg som går mellan Handen och Kallhäll.
Av allt att döma hoppas TF ha extra tågsätt med förare som kan köra fyra dubbelturer mellan Handen och Kallhäll i rusningen från och med den 16 december.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev: torsdag 21 november 2024 15:28 MTR lämnade som bekant efter sig ett underskott på förare och en misskött fordonspark. SJ jobbar fortfarande på att utbilda/anställa tillräckligt många förare för att kunna bedriva nästa års "usla" trafik, och på att fordonsparken ska få tillbaka sin forna prakt (dvs vara löpduglig).

Allt blir säkert bättre i T26...lagom till att nästa operatör ställer till det igen. :D
Oro för nytt pendelkaos efter SJ:s besked
Mitt i skrev:– Sedan SJ tog över i våras har vi kunnat andas ut. Vi har börjat återuppbygga förtroendet både för trafiken och för arbetsgivaren. Nu är jag jätteorolig för att vi ska få ett nytt MTR med massuppsägningar, bristande underhåll och pendeltågsresenärer som får bära hela skiten, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko Lok Pendeln.

Efter ett rekordstruligt pendeltågsår 2023, med tusentals inställda avgångar, lämnade MTR sitt uppdrag två år i förväg. SL tecknade ett tillfälligt nödavtal med SJ, som tog över trafiken i mars 2024. Enligt de flesta bedömare har det fungerat bra.

Men när SL nu ska handla upp ett nytt pendeltågsavtal från mars 2026 avstår SJ från att lämna anbud. Enligt SJ:s vd Monica Lingegård är den ekonomiska risken för stor.
Kommer pendeltågen någonsin att nå samma kundnöjdhet som tunnelbanan? Det var nog inte så dumt av Solna att kräva tunnelbana till Arenastaden trots allt!
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: onsdag 04 december 2024 13:51 En sökning hos Thomas Tydals linjetidtabellstjänst indikerar att dessa tåg finns inlagda den 16 december. Grafen innehåller fler tåg.

Kod: Markera allt

06.35 08.35 16.05 16.35 | Handen   ^ 08.11 08.41 15.41 18.11
07.28 09.28 16.58 17.28 v Kallhäll | 07.18 07.48 14.48 17.18
Om de sedan kommer att köras eller ej, är något framtiden får utvisa.
Från och med den 10 mars har tidtabellerna regelbunden 30-minuterstrafik mellan Handen och Kallhäll, d.v.s. samtliga grenar får 8 tåg/h i högtrafik:

Kod: Markera allt

Handen   | 06:35 07:05 07:35 08:05 08:35 ... 14:35 15:05 15:35 16:05 16:35 17:05 17:35 18:05
Kallhäll v 07:28 07:58 08:28 08:58 09:28 ... 15:28 15:58 16:28 16:58 17:28 17:58 18:28 18:58
Notera att de fyra sista turerna på eftermiddagen fortsätter mot Bro, vilket ger 4 tåg/h, om än med ojämna mellanrum. Åt andra hållet utgår alla tåg från Kallhäll:

Kod: Markera allt

Kallhäll | 05:48 06:18 06:48 07:18 07:48 08:18 ... 14:18 14:48 15:18 15:48 16:18 16:48 17:18
Handen   v 06:41 07:11 07:41 08:11 08:41 09:11 ... 15:11 15:41 16:11 16:41 17:11 17:41 18:11
Det är lika många turer som på extralinjen till Tumba för fem år sedan. Framtiden får utvisa om de sedan kommer att köras eller ej. Jag är försiktigt optimistisk.

Tågen tvingas köra långsammare
Mitt i skrev:På sträckan Huddinge-Södertälje innebär hastighetsnedsättning cirka 7 minuters förlängd restid. Det kommer att gälla från trafikstarten i morgon torsdag.

På sträckan Älvsjö-Tungelsta innebär hastighetsnedsättning en restidsförlängning med cirka 5 minuter. Den träder ikraft från trafikstarten fredag morgon.

På sträckan Segersäng-Nynäshamn blir det en hastighetsnedsättning som innebär cirka 2 minuters restidsförlängning. Den börjar gälla från fredag morgon. (Det innebär alltså cirka 7 minuters förlängd restid för resenärer som åker hela vägen från Älvsjö till Nynäshamn)
Under de närmaste veckorna tvingas pendeltågen köra långsammare. SR talar om sex veckor. Förhoppningsvis åtgärdas detta innan det behövs fler tåg i trafik.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågen får ett balanserat trafikupplägg, men varför dröjde det så länge?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 15 januari 2025 0:36 Under de närmaste veckorna tvingas pendeltågen köra långsammare. SR talar om sex veckor. Förhoppningsvis åtgärdas detta innan det behövs fler tåg i trafik.
Nu skriver SL följande på sin sida:
SL skrev:Från och med torsdag den 16 januari uppstår förseningar för pendeltågen på grund av omfattande spårfel mellan Älvsjö och Södertälje hamn/Nynäshamn. Tågen kör med sänkt hastighet på sträckorna.

Pendeltåg på linje 43 som går Kallhäll - Handen och omvänt under morgon och eftermiddag är inställda.

Du som ska byta mellan linje 40, 41 och linje 48 mot Gnesta i Södertälje hamn kommer att behöva åka tidigare än vanligt för att hinna med ditt anslutande tåg i Södertälje hamn.
Problemet måste alltså åtgärdas före den 10 mars!
Skriv svar