SL har tidigare lovat att äntligen återställa pendeltågstrafiken nästa år, men med ett förändrat trafikupplägg:Trafikförvaltningen skrev:Den planerade trafiken i T25 är på samma nivå som den i T24. Trafiken planeras till åtta avgångar per timme till Tumba, samt sex avgångar per timme till Södertälje (under rusningstrafik).
[...]
Trafiken på Nynäsbanan kommer att utökas under T25, vilket leder till att Trångsund och Skogås kommer få sex avgångar per timme under rusningstid. Utökningen kommer dock inte att ske från tidtabellstart utan senare under året och stegvis.
[...]
Trafikförvaltningen bedömer att vi kommer kunna återställa trafiken till åtta avgångar i timme under T25. Det kommer dock inte ske från tidtabellsstart utan successivt under året. Vi kommer dock att utöka trafiken till Kallhäll under mellantrafiken (från fyra till sex avgångar per timme), då tågen från Nynäshamn flyttas från Ostkustbanan (Märsta) till Mälarbanan (Kallhäll).
Detta innebär att samtliga grenar får 8 tåg/h i högtrafik, 6 tåg/h i mellantrafik och 4 tåg/h i lågtrafik. Mälarbanan och Nynäsbanan är de stora vinnarna. Utbudet påminner mer om tunnelbana, även om flera brister kvarstår. De nya tågen på Nynäsbanan är tänkta att vändas i Handen, där det finns ett outnyttjat vändspår.Mitt i skrev:Delar av pendeltågstrafken ska också få ett "tydligare och mindre störningskänsligt trafikupplägg". Som en del av detta kommer tågen att trafikera huvudsträckorna Bålsta-Nynäshamn och Uppsala C/Märsta-Södertälje centrum. Det betyder att linjerna 42X och 44 upphör och att andra linjer tar över trafiken. Syftet är att det ska göra trafiken mer stabil än i dag.
I en annan tråd har SL fått hård kritik för det gamla trafikupplägget, men av andra skäl än trafikutbudet:
Jag skulle säga att obalansen var det stora problemet. Mälarbanan hade 8 tåg/h i högtrafik och 4 tåg/h i mellantrafik medan Nynäsbanan hade 6 tåg/h i bägge. Det obalanserade trafikupplägget krävde dessutom linjebytare, vilket gjorde trafiken ännu mer störningskänslig. Vidare kan Märsta få en annan sorts snabbtåg:
Många kommuner har önskemål om bättre nattrafik. Exempelvis klagar Upplands Väsby på att nattbussarna inte går till Uppsala, en invändning som jag delar:Trafikförvaltningen skrev:I och med att Mälardalstrafik tar över regionaltågstrafiken Stockholm - Märsta - Uppsala från T25 ökar möjligheten för region Stockholm att samordna all pendel- och regionaltågstrafik som regionen har intresse i. En direkt effekt av detta som märks redan i T25 är att UL:s taxa gäller för samtliga tåg Märsta - Uppsala. Regionaltågen erbjuder redan i dag en restid på ca 20 min Märsta - Stockholm fast till en högre taxa än SL-taxan. Regionaltågens taxa och trafikupplägg på lite längre sikt utreds inom Åtgärdsval regionpendeln. Det är en studie som trafikförvaltnignen leder i samarbete med UL, Mälardalstrafik och Trafikverket. Den studien avses tas upp till region Stockholms trafiknämnd under 2025 för beslut.
Det finns förstås en enkel lösning på problemet. Men borde nattliga tåg mellan Upplands Väsby och Uppsala trafikera både Arlanda och Märsta?Trafikförvaltningen skrev:Upplands Väsby kommun delar Trafikförvaltningens syn på att tillgängligheten till och från Arlanda är ett utvecklingsområde. Idag finns tre nattlinjer som trafikerar Upplands Väsby men endast en av dessa trafikerar norrut mot Arlanda. Det finns idag inga linjer som trafikerar hela vägen till Uppsala via Upplands Väsby (linje 593 trafikerar sträckan Stockholm-Uppsala men går direkt från Järva krog till Arlanda utan att göra uppehåll i Upplands Väsby), detta trots Upplands Väsbys strategiska läge centralt mellan Uppsala och Stockholm med potential att binda ihop arbetsmarknaderna.