Tvärbana Sickla - Ropsten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Odd skrev: fredag 20 september 2024 11:40 Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.gup-glb.png
Frågan är om Gullmarsplan är rätt plats för denna funktion? För det första borde Spårväg Syd gå ända till Sickla, men då kan ju någon annan linje på Tvärbanan vända tidigare. Detta kan dock ske i Mårtensdal om ett andra vändspår byggs där. Ytan på spårnivå i Gullmarsplan behövs för att kunna bygga spårväg på linje 4, vilket är möjligt om tunnelbanans söderspår flyttas västerut. Men då kan inte Spårväg Syd vända här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 02 oktober 2024 16:04
Odd skrev: fredag 20 september 2024 11:40 Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.gup-glb.png
Frågan är om Gullmarsplan är rätt plats för denna funktion? För det första borde Spårväg Syd gå ända till Sickla, men då kan ju någon annan linje på Tvärbanan vända tidigare. Detta kan dock ske i Mårtensdal om ett andra vändspår byggs där. Ytan på spårnivå i Gullmarsplan behövs för att kunna bygga spårväg på linje 4, vilket är möjligt om tunnelbanans söderspår flyttas västerut. Men då kan inte Spårväg Syd vända här.
Jag är inte alls säker på det. Spårväg Syd kommer vara lång som den är, och ännu längre gör den mer störningskänslig. Men det är kanske en obefogad oro.

Hur som helst, spårområdet behövs för Spårväg Syd, oavsett om den terminerar vid Gullmarsplan eller längre norrut och vi vet att där man inte tänker på det på förhand så blir det extremt dyrt att tänka på det i efterhand.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Odd skrev: onsdag 02 oktober 2024 20:13
twr skrev: onsdag 02 oktober 2024 16:04
Odd skrev: fredag 20 september 2024 11:40 Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.gup-glb.png
Frågan är om Gullmarsplan är rätt plats för denna funktion? För det första borde Spårväg Syd gå ända till Sickla, men då kan ju någon annan linje på Tvärbanan vända tidigare. Detta kan dock ske i Mårtensdal om ett andra vändspår byggs där. Ytan på spårnivå i Gullmarsplan behövs för att kunna bygga spårväg på linje 4, vilket är möjligt om tunnelbanans söderspår flyttas västerut. Men då kan inte Spårväg Syd vända här.
Jag är inte alls säker på det. Spårväg Syd kommer vara lång som den är, och ännu längre gör den mer störningskänslig. Men det är kanske en obefogad oro.

Hur som helst, spårområdet behövs för Spårväg Syd, oavsett om den terminerar vid Gullmarsplan eller längre norrut och vi vet att där man inte tänker på det på förhand så blir det extremt dyrt att tänka på det i efterhand.
Skillnaden i längd på Gullmarsplan respektive Sickla är ju väldigt liten i förhållande till helheten, men skillnaden i nytta är mycket stor. Som tvärförbindelse bör den nå även Nackagrenen och Saltsjöbanan.

Om den inte vänder i Gullmarsplan behövs såklart inget nytt utrymme, då använder den Tvärbanans spår och plattform. Utrymmet i Gullmarsplan behövs för linje 4.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 02 oktober 2024 20:46 Skillnaden i längd på Gullmarsplan respektive Sickla är ju väldigt liten i förhållande till helheten, men skillnaden i nytta är mycket stor. Som tvärförbindelse bör den nå även Nackagrenen och Saltsjöbanan.
Den behöver nog gå ända till Nacka Forum med tillhörande busstrafik för att kunna konkurrera med bilen. Annars blir det för många byten.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 02 oktober 2024 21:17
twr skrev: onsdag 02 oktober 2024 20:46 Skillnaden i längd på Gullmarsplan respektive Sickla är ju väldigt liten i förhållande till helheten, men skillnaden i nytta är mycket stor. Som tvärförbindelse bör den nå även Nackagrenen och Saltsjöbanan.
Den behöver nog gå ända till Nacka Forum med tillhörande busstrafik för att kunna konkurrera med bilen. Annars blir det för många byten.
Ja, absolut det är ju det bästa om den går ända dit. Som i Östlig förbindelse-utredningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
JohanB
Inlägg: 553
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av JohanB »

Om/när mer "snabbspårväg" byggs i Stockholmsregionen så har jag tre önskemål:
1. Gör åtminstone ett försök i att hålla kostnaderna rimliga.
2. Se över om STH högre än 50-60 km/h skulle kunna vara möjlig.
3. Blanda inte in Trafikförvaltningen i upphandling, planering, bygge eller godkännande av anläggningen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Odd »

Regeringen vill nu finansiera Österleden i Stockholm med en OPS, PPP eller vad det nu kallas för idag.

Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 11:42 Regeringen vill nu finansiera Österleden i Stockholm med en OPS, PPP eller vad det nu kallas för idag.

Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
I ingressen står det om en ”väg- och järnvägstunnel kring Stockholm” vilket borde syfta på Tvärbanan, men sen nämns inte spår i brödtexten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 11:42 Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
Socialdemokraterna har ställt två motkrav: Stärk kollektivtrafiken i samma stråk och lös finansieringen med redan beslutade projekt. Spårväg syd till Nacka är ett av få sätt att uppfylla kraven. Utan Östlig förbindelse är det mycket troligt att Moderaterna förlorar makten vid nästa riksdagsval. Därmed ligger bollen hos M.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6851
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 03 oktober 2024 13:04
Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 11:42 Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
Socialdemokraterna har ställt två motkrav: Stärk kollektivtrafiken i samma stråk och lös finansieringen med redan beslutade projekt. Spårväg syd till Nacka är ett av få sätt att uppfylla kraven. Utan Östlig förbindelse är det mycket troligt att Moderaterna förlorar makten vid nästa riksdagsval. Därmed ligger bollen hos M.
Det är väl just detta man kan komma runt med upplägget?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Ett förslag från Kd som nämndes i Ordet är fritt 2018: https://wp.kristdemokraterna.se/stockho ... edtext.jpg
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3509
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Hechtwagen »

Börjar inte en viss spårvagnströtthet infinna sig efter de uteblivna framgångarna på 7 och 21?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: måndag 07 oktober 2024 10:47 Börjar inte en viss spårvagnströtthet infinna sig efter de uteblivna framgångarna på 7 och 21?
Vilka förväntade framgångar har uteblivit menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3509
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: måndag 07 oktober 2024 10:56
Hechtwagen skrev: måndag 07 oktober 2024 10:47 Börjar inte en viss spårvagnströtthet infinna sig efter de uteblivna framgångarna på 7 och 21?
Vilka förväntade framgångar har uteblivit menar du?

De inställda avgångarna på Lidingöbanan har ökad med över 1000% sedan banan rustades för över en miljard kronor och A30 byttes till A35. Även linje 7 har haft lite väl många inställda avgångar pga fordonsbrist.
gek
Inlägg: 1252
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av gek »

Hechtwagen skrev: måndag 07 oktober 2024 11:23 ... Även linje 7 har haft lite väl många inställda avgångar pga fordonsbrist.
Ja, det är väl nästan hela tiden inställda avgångar, och under vissa perioder de senaste åren har linje 7 endast trafikerats av museivagnar. Tråkigt att man gjorde sig av med de välfungerande och moderna A34-vagnarna. Just nu annonserar sl.se inställda avgångar på båda linjerna.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3069
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Stefan Widén »

Ja vi har ju avhandlat CAFs vagnar ett antal gånger.

Nu gäller det att man beställer nya typer till kommande linjer. Och då kanske man kan börja byta ut cafvagnarna. 8 till L7 står först på tur...
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar