Tvärbana Sickla - Ropsten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Torbjörn

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Torbjörn »

TKO skrev:
Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs

Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:

Östlig förbindelse utan vägbana

Ibland är pragmatism viktigare än dogmatism.
Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.

/TKO
Typisk generalisering av en "gråsåsse", det finns även hyresrättsområden med vanliga såsseröstande boende på Lidingö.....

.....fnissar Tobbe
Torbjörn Jansson
TKO

Inlägg av TKO »

Visst finns det dom som bor i flerfamiljshus, handlar på Konsum och röstar på sossarna även på Lidingö. Men dom flesta gör INTE det.
Och om vi frågar kommunledningen om dom kan tänka sej em Österled utan biltrafik är jag övertygad om att dom skulle gå i taket - alternativt avfärda det som miljöpartistiskt flum.

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

Torbjörn skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs

Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:

Östlig förbindelse utan vägbana

Ibland är pragmatism viktigare än dogmatism.
Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.

/TKO
Typisk generalisering av en "gråsåsse", det finns även hyresrättsområden med vanliga såsseröstande boende på Lidingö.....

.....fnissar Tobbe
TKO är den som oftast påpekar på forum det stora antalet flerbostadshus på Lidingö.

Nu handlade ju inte inlägget om röstfördelningen utan om majoritetsförhållandena. Jag tror inte det är så troligt med socialdemokratiskt styre på Lidingö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Här om dagen när jag läste om Sossarnas utspel om en stopp-lag mot nya OPS äventyr inom vården, så fick jag en idé:

Vägprojekt som den Östliga förbindelsen eller Förbifart Stockholm borde bli ypperliga OPS projekt, då kan användarna betala direkt vid nyttjandet via bilavgifter.

Allt trassel med att det blir dyrt för användarna av OPS hamnar hos de borgerliga, OPS förespråkande, bilisterna.

OPS avtalet för den Östliga förbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finansiera sig enbart genom avgifter på biltrafiken och att spårtunneln ska tillhandahållas till SL/TF utan kostnad.
Senast redigerad av Sio den torsdag 06 september 2018 20:33, redigerad totalt 2 gång.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:Här om dagen när jag läste om Sossarnss utspem om en stopp-lag mot nya OPS äventyr inom vården, så fick jag en idé:

Vägprojekt som den Östliga förbindelsen eller Förbifart Stockholm borde bli ypperliga OPS projekt, då kan användarna betala direkt vid nyttjandet via bilavgifter.

Allt trassel med att det blir dyrt för användarna av OPS hamnar hos de borgerliga, OPS förespråkande, bilisterna.

OPS avtalet för den Östliga föbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finsnsiera sig enbart gen avgifter på biltrafiken och spårtunneln ska tillhanda hållas till SL/TF utan kostnad.
Uppriktigt talat begriper jag inte vad som håller på att hända med M i Stockholms kommun. Avdelningen tycks ha kapats av Motormännen. Tidigare fanns vissa tendenser till hållbar stadsplanering. Men nu?

Nej till bilfria dagen
Nej till bilfria Hamngatan

Jag klistrar in ett passande inlägg från en annan tråd:
Enceladus skrev:
Christian Spår skrev:Konstigt hur det är allianspartierna som vill se skattepengar rulla, och vänstern som tänka efter hur man spenderar en ändlig budget. Bilen och bilismen är lite magisk i vad den gör med ideologier.

Förbifarten är inte ens färdig så den vet vi inte vad prislappen blir, östlig förbindelse har vi ingen prislapp på, och så har ju moderaterna sin idé om att gräva ned centralbrons trafik också. Men ny järnväg genom landet det ska vi nog inte kosta på oss.

Om vi har så gott om pengar så skulle jag önska att vi gräver ned alla infartsmotorvägar som stör gatumiljön och hindrar mer urban stadsmiljö. Ett spårvägsnät i innerstan kan man väl kasta in också. Fler roliga saker?
S: M-löfte om Centralbron vilar på mycket svag grund

Riktigt bra debattartikel av Valeskog. Det M lovar att anlägga går inte eftersom Citybanan ligger där. Men även om det gick så skulle nyttan vara nästan obefintlig. Istället för motorvägskombon Östlig förbindelse och Centraltunnel skulle Henrikssons fem förslag kunna realiseras med mycket bättre synergieffekter. Att bygga två biltunnlar med likartade uppgifter känns väldigt ogenomtänkt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev:Att göra ringlinjen komplett runt Stockholm är något som det finns ett väldigt stort behov av. Frågan är inte om den kommer byggas utan när den kommer byggas. Må vara så att Sverigeförhandlingen faller men österleden kommer ändå dyka upp igen som förslag. Det är långt fler än Nacka, Lidingö och Stockholms kommuns invånare som har nytta av den då vi behöver avlastande alternativ till essingeleden och centralbron för trafiksituationen är totalt kaos i dag. Tyvärr bygger vi förbifarten först när det borde vara tvärtom! Sedan om detta kommer bidra till så värst mycket bostäder är väldigt tveksamt men vägen behövs i vilket fall som helst.
Personligen hoppas jag att det åtminstone förbereds för ett dubbelspår parallellt med vägen då detta kommer behövas i framtiden när Stockholm växer så får vi en östlig snabb nord-syd förbindelse eftersom de östliga delarna av Stockholm saknar pendeltåg.
Det finns goda skäl att Förbifart Stockholm prioriterades före Östlig förbindelse. Jag citerar ett elvaårigt inlägg:
Mr G skrev:För den som ser Stockholms trafikproblem i stort, och inte ensidigt snöar in på att det vore kul med fler spårvägar, har Västerleden eller Förbifart Stockholm som den sen en tid kallas prioritet nummer 1 i regionens framtida planering. Övriga projekt som beskrivs i planen är många att betrakta som hugskott och de flesta av dem kommer inte förverkligas eller ens vara med i nästa plan, när den nu kommer.

Att jämföra Västerleden med en utbyggd tvärbana eller spårvägstrafik i innerstaden är mest löjeväckande. Västerleden skulle förändra Storstockholms hela struktur på ett påtagligt sätt, de övriga projekten får endast lokala effekter.

Hoppas nu verkligen att det lossnar för Västerleden och att bygget kan komma igång inom något år. Hoppas också att man vågar lägga vägen i ytläge så långt som möjligt. Att bygga stora och kostnadskrävande tunnlar där det inte bor folk är ren och skär kapitalförstöring menar jag. Pengarna behövs bättre på andra ställen. De pengar som det kostar extra att lägga vägen i tunnel skulle ge betydligt större miljöeffekt om de satsas på andra miljöområden istället.

Själv tycker jag att Västerleden borde kompletteras med två järnvägsspår mellan Flemingsberg och Kista/Sollentuna via Skärholmen, Ekerö, Vällingby och Barkarby. Det vore också kostnadseffektivt att göra väg- och järnvägsutbyggnaderna samtigt.

En sån järnvägslösning skulle också öppna upp för en uppluckring av Stockholms enpolära uppbyggnad. Idag tvingas all trafik österut till den gamla citykärnan, trots att staden sen många år flyttat västerut.
(Kuriosum: I morgondagens val är valkretsen "Västra Söderort" för första gången större än "Östra Söderort".)

Självklart ska Östlig förbindelse ha spårtrafik, men borde inte samma sak gälla även för Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus, jag ser inga argument för Västerleden framför Österleden där. Vilka argument finns det menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Sio skrev:Här om dagen när jag läste om Sossarnas utspel om en stopp-lag mot nya OPS äventyr inom vården, så fick jag en idé:

OPS avtalet för den Östliga förbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finansiera sig enbart genom avgifter på biltrafiken och att spårtunneln ska tillhandahållas till SL/TF utan kostnad.
Varför ska spårtunneln tillhandahållas utan kostnad? Borde inte även denna gå via OPS också och betalas av användarna? En annan tanke är att staten/kommunen tar in skatt och bygger sånt som spår och vägar utan att ta ut en direkt avgift av användarna, jag vet att det kan låta som utopistiskt men jag har hört att det förekommer på sina ställen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Enceladus, jag ser inga argument för Västerleden framför Österleden där. Vilka argument finns det menar du?
Staden har flyttat västerut. Essingeleden planerades som ringled, men har blivit huvudled. Med dagens befolkningsfördelning kan Centralbron betraktas som en östlig ringled. (T-Centralen skulle också med fördel kunna byta namn till Östra station.)
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Enceladus, jag ser inga argument för Västerleden framför Österleden där. Vilka argument finns det menar du?
Staden har flyttat västerut. Essingeleden planerades som ringled, men har blivit huvudled. Med dagens befolkningsfördelning kan Centralbron betraktas som en östlig ringled. (T-Centralen skulle också med fördel kunna byta namn till Östra station.)
Västerleden/Förbifarten kommer att öka bilresander och göra det svårare att ha en bra kollektivtrafik.

Det finns inget som säger att stadens centrum behöver ligga nära befolkningstyndpunkten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Västerleden/Förbifarten kommer att öka bilresander och göra det svårare att ha en bra kollektivtrafik.
Är det inte samma sak med Östlig förbindelse utan spårtrafik? Det är gummihjulstrafiken som försvårar hållbar stadsutveckling, inte sträckan.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Västerleden/Förbifarten kommer att öka bilresander och göra det svårare att ha en bra kollektivtrafik.
Är det inte samma sak med Östlig förbindelse utan spårtrafik? Det är gummihjulstrafiken som försvårar hållbar stadsutveckling, inte sträckan.
Du behöver göra en mycket djupare analys om du ska säga att den ena motorleden är bättre än den andra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Någon som vet mer om detta: http://www.jarnvagsnyheter.se/20180927/ ... ka-centrum

Vilken utredning, och vilken DN-artikel åsyftas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Någon som vet mer om detta: http://www.jarnvagsnyheter.se/20180927/ ... ka-centrum

Vilken utredning, och vilken DN-artikel åsyftas?
Beskrivningen påminner om "Spår plus" i Utredning av kollektivtrafik i östlig förbindelse.
twr

Inlägg av twr »

Regeringen vill utreda Österleden. Det öppnar för att binda samman Tvärbanan, Spårväg City och Lidingöbanan med spårväg.

https://www.dn.se/sverige/regeringen-vi ... stockholm/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: torsdag 19 september 2024 13:38 Regeringen vill utreda Österleden. Det öppnar för att binda samman Tvärbanan, Spårväg City och Lidingöbanan med spårväg.

Socialdemokraterna har svarat:
DN skrev:– Vi måste få ett klart besked från regeringen om mer pengar till de stora infrastrukturprojekt som redan pågår, Spårväg syd, Tvärförbindelse Södertörn, Roslagsbanan till city, nya tunnelbanan, säger han.
För att kollektivtrafikandelen inte ska minska är det förmodligen nödvändigt att samtidigt förlänga Spårväg syd till Nacka. Därmed ligger bollen hos regeringen...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 19 september 2024 17:09 För att kollektivtrafikandelen inte ska minska är det förmodligen nödvändigt att samtidigt förlänga Spårväg syd till Nacka. Därmed ligger bollen hos regeringen...
S motkrav om Östlig förbindelse: "Betala först Spårväg syd"
Mitt i skrev:Men han ställer samtidigt flera motkrav.

Det första är en kompletterande utredning om Östlig förbindelse med stärkt kollektivtrafik i samma stråk, för att regionens klimatmål ska kunna hållas – vilket bygger på att en ökad andel åker kollektivt.

Det andra villkoret är att regeringen hjälper till med den olösta frågan om Spårväg syds finansiering. Spårvägen som ska knyta ihop Flemingsberg med Älvsjö har just nu avstannat eftersom det saknas flera miljarder i projektbudgeten.
Som sagt, dessa är motkraven.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.
gup-glb.png
gup-glb.png (42.1 KiB) Visad 2812 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: torsdag 19 september 2024 17:09
twr skrev: torsdag 19 september 2024 13:38 Regeringen vill utreda Österleden. Det öppnar för att binda samman Tvärbanan, Spårväg City och Lidingöbanan med spårväg.

Socialdemokraterna har svarat:
DN skrev:– Vi måste få ett klart besked från regeringen om mer pengar till de stora infrastrukturprojekt som redan pågår, Spårväg syd, Tvärförbindelse Södertörn, Roslagsbanan till city, nya tunnelbanan, säger han.
För att kollektivtrafikandelen inte ska minska är det förmodligen nödvändigt att samtidigt förlänga Spårväg syd till Nacka. Därmed ligger bollen hos regeringen...
Hur skulle denna förlängning gå? Spårväg syd har ju fokus på nordvästra Södertörn.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev: torsdag 26 september 2024 13:54 Hur skulle denna förlängning gå? Spårväg syd har ju fokus på nordvästra Södertörn.
Längs Huddingevägen, Sockenvägen och Bägerstavägen till ungefär Enskede gård. Därefter utmed Sturebybanan, Tvärbanan och Saltsjöbanan.
Skriv svar