Frågan är om Gullmarsplan är rätt plats för denna funktion? För det första borde Spårväg Syd gå ända till Sickla, men då kan ju någon annan linje på Tvärbanan vända tidigare. Detta kan dock ske i Mårtensdal om ett andra vändspår byggs där. Ytan på spårnivå i Gullmarsplan behövs för att kunna bygga spårväg på linje 4, vilket är möjligt om tunnelbanans söderspår flyttas västerut. Men då kan inte Spårväg Syd vända här.Odd skrev: ↑fredag 20 september 2024 11:40 Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.gup-glb.png
Tvärbana Sickla - Ropsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Jag är inte alls säker på det. Spårväg Syd kommer vara lång som den är, och ännu längre gör den mer störningskänslig. Men det är kanske en obefogad oro.twr skrev: ↑onsdag 02 oktober 2024 16:04Frågan är om Gullmarsplan är rätt plats för denna funktion? För det första borde Spårväg Syd gå ända till Sickla, men då kan ju någon annan linje på Tvärbanan vända tidigare. Detta kan dock ske i Mårtensdal om ett andra vändspår byggs där. Ytan på spårnivå i Gullmarsplan behövs för att kunna bygga spårväg på linje 4, vilket är möjligt om tunnelbanans söderspår flyttas västerut. Men då kan inte Spårväg Syd vända här.Odd skrev: ↑fredag 20 september 2024 11:40 Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.gup-glb.png
Hur som helst, spårområdet behövs för Spårväg Syd, oavsett om den terminerar vid Gullmarsplan eller längre norrut och vi vet att där man inte tänker på det på förhand så blir det extremt dyrt att tänka på det i efterhand.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Skillnaden i längd på Gullmarsplan respektive Sickla är ju väldigt liten i förhållande till helheten, men skillnaden i nytta är mycket stor. Som tvärförbindelse bör den nå även Nackagrenen och Saltsjöbanan.Odd skrev: ↑onsdag 02 oktober 2024 20:13Jag är inte alls säker på det. Spårväg Syd kommer vara lång som den är, och ännu längre gör den mer störningskänslig. Men det är kanske en obefogad oro.twr skrev: ↑onsdag 02 oktober 2024 16:04Frågan är om Gullmarsplan är rätt plats för denna funktion? För det första borde Spårväg Syd gå ända till Sickla, men då kan ju någon annan linje på Tvärbanan vända tidigare. Detta kan dock ske i Mårtensdal om ett andra vändspår byggs där. Ytan på spårnivå i Gullmarsplan behövs för att kunna bygga spårväg på linje 4, vilket är möjligt om tunnelbanans söderspår flyttas västerut. Men då kan inte Spårväg Syd vända här.Odd skrev: ↑fredag 20 september 2024 11:40 Och mot denna bakgrund är det nu extremt viktigt att se till att den snart nedlagda T-banesträckan mellan Gullmarsplan och Bägerstavägen fredas från annan exploatering. Man kommer kunna spara mycket pengar på att använda pfd 2 och 3 i Gullmarsplan till Spårväg Syd och att man även kan använda nuvarande Globens plattform, där man egentligen endast behöver höja spåren en bit för att nå upp till befintlig plattformskant.gup-glb.png
Hur som helst, spårområdet behövs för Spårväg Syd, oavsett om den terminerar vid Gullmarsplan eller längre norrut och vi vet att där man inte tänker på det på förhand så blir det extremt dyrt att tänka på det i efterhand.
Om den inte vänder i Gullmarsplan behövs såklart inget nytt utrymme, då använder den Tvärbanans spår och plattform. Utrymmet i Gullmarsplan behövs för linje 4.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Den behöver nog gå ända till Nacka Forum med tillhörande busstrafik för att kunna konkurrera med bilen. Annars blir det för många byten.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Ja, absolut det är ju det bästa om den går ända dit. Som i Östlig förbindelse-utredningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Om/när mer "snabbspårväg" byggs i Stockholmsregionen så har jag tre önskemål:
1. Gör åtminstone ett försök i att hålla kostnaderna rimliga.
2. Se över om STH högre än 50-60 km/h skulle kunna vara möjlig.
3. Blanda inte in Trafikförvaltningen i upphandling, planering, bygge eller godkännande av anläggningen.
1. Gör åtminstone ett försök i att hålla kostnaderna rimliga.
2. Se över om STH högre än 50-60 km/h skulle kunna vara möjlig.
3. Blanda inte in Trafikförvaltningen i upphandling, planering, bygge eller godkännande av anläggningen.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Regeringen vill nu finansiera Österleden i Stockholm med en OPS, PPP eller vad det nu kallas för idag.
Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
I ingressen står det om en ”väg- och järnvägstunnel kring Stockholm” vilket borde syfta på Tvärbanan, men sen nämns inte spår i brödtexten.Odd skrev: ↑torsdag 03 oktober 2024 11:42 Regeringen vill nu finansiera Österleden i Stockholm med en OPS, PPP eller vad det nu kallas för idag.
Frågan är om Tvärbanan kommer finnas med på det tåget, eller är det något som privata konsortier kommer att välja bort då det plötsligt blir en möjlighet till överflyttning av offentliga medel till privata kassakistor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Socialdemokraterna har ställt två motkrav: Stärk kollektivtrafiken i samma stråk och lös finansieringen med redan beslutade projekt. Spårväg syd till Nacka är ett av få sätt att uppfylla kraven. Utan Östlig förbindelse är det mycket troligt att Moderaterna förlorar makten vid nästa riksdagsval. Därmed ligger bollen hos M.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Det är väl just detta man kan komma runt med upplägget?Enceladus skrev: ↑torsdag 03 oktober 2024 13:04Socialdemokraterna har ställt två motkrav: Stärk kollektivtrafiken i samma stråk och lös finansieringen med redan beslutade projekt. Spårväg syd till Nacka är ett av få sätt att uppfylla kraven. Utan Östlig förbindelse är det mycket troligt att Moderaterna förlorar makten vid nästa riksdagsval. Därmed ligger bollen hos M.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Ett förslag från Kd som nämndes i Ordet är fritt 2018: https://wp.kristdemokraterna.se/stockho ... edtext.jpg
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Börjar inte en viss spårvagnströtthet infinna sig efter de uteblivna framgångarna på 7 och 21?
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Vilka förväntade framgångar har uteblivit menar du?Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 oktober 2024 10:47 Börjar inte en viss spårvagnströtthet infinna sig efter de uteblivna framgångarna på 7 och 21?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
twr skrev: ↑måndag 07 oktober 2024 10:56Vilka förväntade framgångar har uteblivit menar du?Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 oktober 2024 10:47 Börjar inte en viss spårvagnströtthet infinna sig efter de uteblivna framgångarna på 7 och 21?
De inställda avgångarna på Lidingöbanan har ökad med över 1000% sedan banan rustades för över en miljard kronor och A30 byttes till A35. Även linje 7 har haft lite väl många inställda avgångar pga fordonsbrist.
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Ja, det är väl nästan hela tiden inställda avgångar, och under vissa perioder de senaste åren har linje 7 endast trafikerats av museivagnar. Tråkigt att man gjorde sig av med de välfungerande och moderna A34-vagnarna. Just nu annonserar sl.se inställda avgångar på båda linjerna.Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 oktober 2024 11:23 ... Även linje 7 har haft lite väl många inställda avgångar pga fordonsbrist.
/Gunnar Ekeving
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Ja vi har ju avhandlat CAFs vagnar ett antal gånger.
Nu gäller det att man beställer nya typer till kommande linjer. Och då kanske man kan börja byta ut cafvagnarna. 8 till L7 står först på tur...
Nu gäller det att man beställer nya typer till kommande linjer. Och då kanske man kan börja byta ut cafvagnarna. 8 till L7 står först på tur...
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll