Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 17 september 2024 15:22 Ser att det börjar spåra ur lite grann. Bäst att styra tillbaka det på rätt spår.

Hög tid att planera en spårvägslinje mellan (gamla) flygplatsen och Vällingby, känns det som. Knappt 5 km spårväg, och i kombination med den snart havererade f d gulalinjen så kan man efter Bromma Flygplats, kompletterat med ett koppel mellan flygplatsen och Karlsbodavägen, fortsätta mot Solna Centrum, varefter man kan slinka ner i de tunnlar som skulle blivit f d gulalinjen, dyka upp nånstans vid Odenplan och fortsätta ut till Ropsten via NDS.

Då får man i varje fall en god nytta av de tunnlar man tror man nu bygger åt f d gulalinjen. :cheesygrin:
Att tro att Gröna linjen mot Arenastaden inte skulle byggas färdig och tas i bruk om några år, är det inte snarare det som är att spåra ur?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: tisdag 17 september 2024 20:21
Odd skrev: tisdag 17 september 2024 15:22 Ser att det börjar spåra ur lite grann. Bäst att styra tillbaka det på rätt spår.

Hög tid att planera en spårvägslinje mellan (gamla) flygplatsen och Vällingby, känns det som. Knappt 5 km spårväg, och i kombination med den snart havererade f d gulalinjen så kan man efter Bromma Flygplats, kompletterat med ett koppel mellan flygplatsen och Karlsbodavägen, fortsätta mot Solna Centrum, varefter man kan slinka ner i de tunnlar som skulle blivit f d gulalinjen, dyka upp nånstans vid Odenplan och fortsätta ut till Ropsten via NDS.

Då får man i varje fall en god nytta av de tunnlar man tror man nu bygger åt f d gulalinjen. :cheesygrin:
Att tro att Gröna linjen mot Arenastaden inte skulle byggas färdig och tas i bruk om några år, är det inte snarare det som är att spåra ur?
Det handlar mer om skadebegränsning. Att lägga f d gula linjen i malpåse och kunna återvinna delar av projektet för vettiga projekt, är betydligt bättre än att bara fortsätta i dålig riktning. Det går naturligtvis att lägga ner skiten utan att använda det för något annat i framtiden men det är fortfarande ett stort slöseri.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Us 10

Inlägg av Us 10 »

Odd skrev: tisdag 17 september 2024 21:30 Det handlar mer om skadebegränsning. Att lägga f d gula linjen i malpåse och kunna återvinna delar av projektet för vettiga projekt, är betydligt bättre än att bara fortsätta i dålig riktning. Det går naturligtvis att lägga ner skiten utan att använda det för något annat i framtiden men det är fortfarande ett stort slöseri.
Det låter sig inte göras utan stora skadestånd, långa rättsprocesser, förlust av stora värden i det som redan är byggt. Dessutom är det en förtroendefråga, vilken entreprenör vill ingå avtal med Region Stockholm om regionen hipp som happ bara kan säga "nä vet ni vad, vi skiter i detta". Eller för den delen kommuner som är med och delfinansierar.

Dags att släppa feberdrömmen om att det inte blir någon tunnelbana till Arenastaden. Sprängningsarbetena går in på upploppet, stora betongjobb har redan påbörjats och intensifieras, planering för inkoppling mot dagens gröna linje vid Odenplan pågår som allra bäst. Om några år är det invigning.

Gällande trafiken till Bromma fd flygplats ingår den som utredningspunkt i den utredning om framtida tunnelbane/spårvägssatsningar som ska presenteras mot årsslutet och ligga till grund för kommande finansieringsförhandlingar.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

En parentes i sammanhanget är att SAS storsatsar på Köpenhamn. Det verkar som att de har insett att Arlanda inte är tillräckligt bra, och det kan man ju förstå. Likt Bromma Flygplats så har ju Arlanda visserligen kollektivtrafik, men ur trafikantsynpunkt en usel sådan och Bromma Flygplats fick en vettig spåranslutning först för några år sedan, alldeles för sent.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Odd skrev: tisdag 17 september 2024 21:30
twr skrev: tisdag 17 september 2024 20:21

Det handlar mer om skadebegränsning. Att lägga f d gula linjen i malpåse och kunna återvinna delar av projektet för vettiga projekt, är betydligt bättre än att bara fortsätta i dålig riktning. Det går naturligtvis att lägga ner skiten utan att använda det för något annat i framtiden men det är fortfarande ett stort slöseri.
Klart de inte kan dra sig ur byggkontrakt hur som helst, men man kan skadebegränsa. Det kan ske på flera sätt, stoppa upphandling av det som ännu inte är inköpt och be om förslag från bolagen om hur mycket besparingarna kan bli genom att de ju slipper utgifterna men kan kompenseras för den förväntade vinsten. Båda parter vinner på det.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 18 september 2024 9:06 En parentes i sammanhanget är att SAS storsatsar på Köpenhamn. Det verkar som att de har insett att Arlanda inte är tillräckligt bra, och det kan man ju förstå. Likt Bromma Flygplats så har ju Arlanda visserligen kollektivtrafik, men ur trafikantsynpunkt en usel sådan och Bromma Flygplats fick en vettig spåranslutning först för några år sedan, alldeles för sent.
Kistagrenen saknar alltjämt genomgående trafik. Det minsta som kan begäras är en förlängning till Liljeholmen och Årstaberg, inte bara matartrafik till Alvik.

Att Arlanda inte kan konkurrera med Kastrup har till och med marknadsliberala Di konstaterat:
Enceladus skrev: tisdag 17 september 2024 11:42 Näringslivet har länge förespråkat en konsolidering till Arlanda, men politikerna ansåg sig veta bättre. Nu faller Bromma medan Arlandas tillgänglighet är usel:
Di skrev:Detta ska jämföras med Arlanda. Att ta sig därifrån är många gånger dyrt (Arlanda Express eller taxi) eller krångligt (SL-pendel eller Mälartåg som tvingas ta ut extraavgift på 135 kronor av de passagerare som vill kliva ombord på Arlanda).

Nu när Bromma drar sista sucken måste de olika offentliga aktörerna (regeringen, Trafikverket, Swedavia, kollektivtrafiken) samla sig till en uppgörelse om hur Arlanda i realiteten ska komma närmare Stockholm.

Skillnaden mot Köpenhamn är slående. Det är enkelt att ta sig från Kastrup in till stan med tåg eller tunnelbana. Och en vanlig stadsbuss den sträckan kostar 26,50 danska – någon sådan motsvarighet finns inte på Arlanda.
Thatcher hade en utmärkt lösning på marknadsfundamentalismens dilemma mellan ideologi och funktion: London undantogs från lekstugan. Resten fick lida.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja. DI har kommit fram till precis samma slutsatser som vi har gjort i många år. Det blir bara mer uppenbart nu.

Vi har nu storflygplatser i Oslo, Köpenhamn och Helsingfors som alla uppfyller det behov och utbud som Arlanda egentligen skulle behövt för att bli attraktivt.

Stockholms Handelskammares vurm för Bromma Flygplats och deras agenda mot kollektivtrafik är nog en väldigt stor bidragande faktor till att detta nu händer. Tidningen Resumé konstaterar väldigt pricksäkert att "Stockholms handelskammare var tidigare en stark förespråkare av att behålla Bromma flygplats, men svängde för några år sedan i frågan."
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Med flyget försvinner flygbussen
Bussmagasinet skrev:Vy Flygbussarna lägger den 24 december ner sin linje mellan Sityterminalen i Stockholm och Bromma flygplats. Nedläggningen är en direkt följd av att flygbolaget BRA vid årsskiftet slutar att trafikera flygplatsen och istället blir underleverantör till SAS med bas på Arlanda.

Vy Flygbussarna har trafikerat till och från Stockholm Bromma Airport sedan 1992.
Flygbussarna biter i det sura äpplet och slutar trafikera Bromma flygplats från julafton. Men Brommalinjen har gått knackigt ända sedan Tvärbanan förlängdes till flygplatsen. Det är också ett tecken i tiden att kommersiell trafik konkurreras ut av samhällsnyttig sådan. Skulle Arlandalinjen överleva utan stationsavgiften?

(Jag minns att SL för inte så länge sedan helt anpassade trafiken på Kistagrenen till Bromma flygplats, trots att Bromma Blocks utgör merparten av underlaget.)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Alla tåglinjer som trafikerar Arlanda utom en skulle blomstra.
twr

Inlägg av twr »

Bussmagasinet skrev:Vy Flygbussarna lägger den 24 december ner sin linje mellan Sityterminalen i Stockholm och Bromma flygplats. Nedläggningen är en direkt följd av att flygbolaget BRA vid årsskiftet slutar att trafikera flygplatsen och istället blir underleverantör till SAS med bas på Arlanda.

Vy Flygbussarna har trafikerat till och från Stockholm Bromma Airport sedan 1992.
Sityterminalen! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: måndag 23 september 2024 12:07

Ja, var ligger den? Är det Tulo Knaasing som varit framme nu igen?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 23 september 2024 12:55

Den ligger nog cirka 8 km från trådrubrikens Bromma flyplats...

SD: "Elflyg kan säkra Brommas överlevnad"
Mitt i skrev:Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson har kallat till ett möte med de övriga Tidöpartierna i ett försök att rädda Bromma flygplats. Enligt Tidöavtalet ska flygplatsen bevaras, vilket Åkesson betonade på plattformen X, rapporterar Sveriges Radio.

Gabriel Kroon (SD), gruppledare i Stockholms stad, föreslår att man i stället omvandlar flygplatsen till en demoanläggning för elflygplan, vilket han menar skulle göra området mer attraktivt.
SD vill rädda Bromma flygplats genom att satsa på "elflyg och innovation". Samtidigt gjorde SD-stödda regeringen en Schröder och chockhöjde skatten på el:
Anders Sundström skrev:Då kan man inte ha högre skatt på grön el än man har på diesel.
Ja, hur går det ihop egentligen? :roll:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Elflyg är en utopi, i alla fall om man skall ersätta vad som idag går på Bromma.

Dagens "bästa" batteriflygplan, i alla fall de som sägs vara under konstruktion, klarar 20 mil i 500 km/h med 9 passagerare.

Några större hopp i utvecklingen av batterier, som skulle ge en avgörande knuff framåt, ser vi inte på teknikradarn. Så det är mest önsketänkande från flygromantiker.

Och batteriflygplan lyfter lika lätt från Arlanda som från Bromma.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 23 september 2024 16:08
Den ligger nog cirka 8 km från trådrubrikens Bromma flyplats...
Säkert! Då är det bara att ta fram passaren.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

:cheesygrin:

Sity-tåget fanns det ju faktiskt något som hette, det var dåtida Krillestans länstrafiks egen lilla tåglinje, Simrishamn-Tomelilla-Ystad! Idag en del av Pågatågen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev: torsdag 26 september 2024 10:47 :cheesygrin:

Sity-tåget fanns det ju faktiskt något som hette, det var dåtida Krillestans länstrafiks egen lilla tåglinje, Simrishamn-Tomelilla-Ystad! Idag en del av Pågatågen.
Ja, men kul, det stämmer: https://sv.wikipedia.org/wiki/SiTY-t%C3%A5get

Jag åkte den några gånger, innan banan elektrifierades, för att hälsa på släktingar som emigrerat från Östergötland till Skåne. Men då hade den döpts om till "Österlenaren" (och stannade vid fler stationer).
twr

Inlägg av twr »

Jag vill egentligen hålla isär diskussionen om Bromma behövs från diskussionen hur en ny stadsdel kollektivtrafikförsörjs. Men nu stänger Ordet är fritt tyvärr imorgon och jag antar att det betyder att alla befintliga trådar raderas också.

Nedan är ett inlägg jag gjorde 4 januari 2015 klockan 13.18 i tråden "Hur viktig är Bromma flygplats?". Hade jag förstått saken rätt 2015? Vad har i så fall förändrats som gör att marknaden är på väg att avveckla flygplatsen, mer eller mindre? Nu verkar Arlanda räcka till, även utan nya landningsbanor? Eller var det här fel även 2015?
twr skrev: söndag 04 januari 2015 12:18 Ingen har riktigt besvarat min fråga, vilket tyder på att jag inte har formulerat mig så tydligt. Jag frågar inte om värdet av inrikesflyg, utan om huruvida detta behöver gå från Bromma. Om jag förstår rätt:

* Flyg till mindre städer i provinsen går a) med små flygplan, b) är inte lika lönsamt som stora plan på internationella linjer.
* Om vi anser att flyg till mindre städer i provinsen är viktigt behöver det subventioneras direkt eller indirekt på ett eller annat sätt.
* Ett sätt att göra det är att det allmänna tillhandahåller en landningsbana som inte är dimensionerad för större flygplan.
* Bromma flygplats är en sådan.
* Arlanda har c) inte kapacitet att ta emot särskilt mycket mer än idag, d) har ingen landningsbana enbart för små flyg, e) småflygen kan inte konkurrera på egna villkor på de befintliga stora landningsbanorna.

Har jag förstått det rätt så långt?

Okej, Bromma är befintligt, och därmed i en mening "gratis". Men om vi beaktar andra möjliga användningar av marken torde det ändå vara en ganska stor kostnad att hålla med en flygplats i ett så centralt läge. Dessutom medför det bullerstörningar för många människor. Med detta i beaktande:

* Finns det något särskilt skäl att en sådan landningsbana för mindre flygplan behöver ligga centralt i Stockholm? Om inte behöver Bromma motiveras på något annat sätt.

Det jag beskriver nedan är inte nödvändigtvis ett förslag från min sida, men ett scenario. Om det inte fungerar skulle jag vilja veta varför.

* Bromma läggs ned.
* Arlanda, Skavsta och Västerås ges tillsammans en tillräcklig kapacitet för det inrikes- och utrikesflyg som anses behövas.
* Arlanda har redan goda förbindelser. Skavsta får en station på Ostlänken, redan beslutat. Eventuellt kan Västerås få bättre förbindelser på något sätt.
* Staten ser till att inrikesflyg till mindre orter garanteras plats på Arlanda genom f) direkta subventioner till flygbolagen, eller g) garanterade slots för start och landning, eller h) att bygga en kort landningsbana enbart för småflyg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nu utreds lokalisering av tunnelbana till Bromma flygplatsområde
FUT skrev:Idag, 10 oktober, presenterades Region Stockholms budget för nästa år. I den avsätts 50 miljoner kronor över två år för en lokaliseringsutredning om tunnelbana till det man kallar Bromma Parkstad – alltså där flygplatsen ligger idag.

[...]

Tunnelbana till Bromma flygplatsområde ingår i den fördjupade behovsanalys som förvaltning för utbyggd tunnelbana gjort tillsammans med trafikförvaltningen om framtida spårtrafik. Där pekas ett 20-tal sträckor ut som möjlig framtida utveckling.

– Som det står i budgeten ska vi även ta arbetet med behovsanalysen vidare, tillsammans med trafikförvaltningen, säger Niklas Bergman.
Följande tre förslag utreds i den fördjupade behovsanalysen:

Bild

Vi alla vet vilket alternativ FUT föredrar:
Fyrgeit skrev: torsdag 27 april 2023 20:19 Linjen Älvsjö-Fridhemsplans förlängning till Bromma flygplats är rätt naturlig enligt en snubbe från FUT som jag snackade med på Train & Rail i Onsdags.
Förhoppningsvis blir det avbrottsfri trafik som i Köpenhamns metro!
ADDE skrev: tisdag 08 oktober 2024 18:34 Däremot, som en konvertering av Linje 6 är denna spårväg bra, men det hade man behövt bygga innan blindtarm karolinska påbörjades. Nu blir det mycket parallella linjer mellan Odenplan och Norra hagalund.
Det ser ut som att gula linjen också kan få en station vid Solnavägen!
JohanB

Inlägg av JohanB »

Alternativ Grön kan ju avfärdas redan idag, finns ju självklart ingen möjlighet att plundra kapacitet från västerort.

Alternativ Blå är också högst osannolikt då det skapar en kort avgreningsstump med samma trafikeringsplaneringsproblem som man just nu försöker bygga bort från Gröna linjen.

Självklart blir det alternativ Gul (givet att Gul linje öht byggs såklart), särskilt som att man behöver leda in all trafik man kan få på denna för att motivera dess existens.

Sen kan man ju utreda om Bromma park ska ha en eller två stationer samt om det ska vara en ytterligare mellan Bromma och Fridhemsplan.
twr

Inlägg av twr »

JohanB skrev: torsdag 10 oktober 2024 19:50 Alternativ Grön kan ju avfärdas redan idag, finns ju självklart ingen möjlighet att plundra kapacitet från västerort.

Alternativ Blå är också högst osannolikt då det skapar en kort avgreningsstump med samma trafikeringsplaneringsproblem som man just nu försöker bygga bort från Gröna linjen.

Självklart blir det alternativ Gul (givet att Gul linje öht byggs såklart), särskilt som att man behöver leda in all trafik man kan få på denna för att motivera dess existens.

Sen kan man ju utreda om Bromma park ska ha en eller två stationer samt om det ska vara en ytterligare mellan Bromma och Fridhemsplan.
Gula linjen är ju en usel lösning för Bromma flygplats. Dels saknas en koppling till city som ett område av denna storlek borde ha, dels blir kopplingen till Röda linjen och pendeltåg i den norra länshalvan mycket dålig, det vill säga det kräver antingen två byten eller en stor omväg (till Liljeholmen respektive Årstaberg, till pendeltåg norrut får man nog snarare ordna buss till Sundbyberg och Solna station). Dels kommer det bli hårt tryck på bytespunkten i Fridhemsplan och på Blå linjen från Fridhemsplan till T-Centralen.

Men om man ska bygga det här får man ju försöka göra det så bra som möjligt. Området är stort och får tät bebyggelse, dessutom är det längst ut på en gren där inte så många drabbas av längre restider på grund av täta stationsavstånd. Därför menar jag att flygplatsstaden bör ha tre stationer.

På vägen dit bör det byggas två stationer: I Västra skogen och Norra Ulvsunda. Västra skogen ger gena resor mellan flygplatsstaden och de nordvästra delarna av Blå linjen, och till de många arbetsplatserna i Stadshagen. Som en bonus får Västra skogen en bra koppling till pendeltåg söderut i Årstaberg. Stationen i Norra Ulvsunda kopplar samman flygplatsstaden med Tvärbanan i tre olika riktningar, även om delar av stadsdelen redan ligger nära hållplatsen Bromma flygplats. Dessutom planeras ny bebyggelse i det gamla industriområdet, och på det här sättet får man en snabb förbindelse till Fridhemsplan.

Frågan är om depån i Älvsjö klarar verkstadskapaciteten för en förlängd bana? Uppställning får man väl lösa i stil med Mörby centrum eller Nacka centrum, med några spår bakom plattform på den sista stationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar