Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Göteborgare är sannolikt mer negativa till tunnelbana än stockholmare och tvärt om vad avser spårvägar.
Det är nästan bara i Stockholm som tunnelbana har en unik status. Självklart är stödet för tunnelbana lägre i andra städer, speciellt i sådana utan tunnelbana.Hechtwagen skrev: ↑måndag 29 januari 2024 19:44 Göteborgare är sannolikt mer negativa till tunnelbana än stockholmare och tvärt om vad avser spårvägar.
-
Arenan heter Nationalarenan. Sedan har den temporära sponsornamn, men den heter Nationalarenan.BSB101 skrev: ↑lördag 27 januari 2024 17:04Så vi ska alltså ta resurser från dessa förvaltningar för att fastställa namn på stationer? Jag väntar fortfarnde på svar varför Solna Centrum tydligen är okej för dig men inte namnet på en arena.
(I UEFA-sammanhang får enbart UEFA-sponsorer finnas med. Då heter den Nationalarenan. Liksom Emirates Stadium heter Arsenal Stadium när Arsenal spelar UEFA-matcher)
Det verkar inte stämma. På dessa UEFA-sidor benämns arenan Friends Arena och inget annat:
https://www.uefa.com/uefaeuropaleague/n ... stockholm/
https://www.uefa.com/uefaeuropaconferen ... shkendija/
Misstänker att tunnelbanan har en unik status i London också.Enceladus skrev: ↑måndag 29 januari 2024 20:51Det är nästan bara i Stockholm som tunnelbana har en unik status. Självklart är stödet för tunnelbana lägre i andra städer, speciellt i sådana utan tunnelbana.Hechtwagen skrev: ↑måndag 29 januari 2024 19:44 Göteborgare är sannolikt mer negativa till tunnelbana än stockholmare och tvärt om vad avser spårvägar.
Professionell tyckare
-
Oj. Det kanske har ändrats? Eller så sågs Friends i egenskap av en ickekommerseiell förening som annorlunda än om ett företag ägde namnet...kildor skrev: ↑tisdag 30 januari 2024 20:38 Det verkar inte stämma. På dessa UEFA-sidor benämns arenan Friends Arena och inget annat:
Hur som helst så är Nationalarenan dess ursprungliga namn.
Nä, det är Thameslink som har en unik status i London.Kantorn skrev: ↑onsdag 31 januari 2024 9:07Misstänker att tunnelbanan har en unik status i London också.Enceladus skrev: ↑måndag 29 januari 2024 20:51Det är nästan bara i Stockholm som tunnelbana har en unik status. Självklart är stödet för tunnelbana lägre i andra städer, speciellt i sådana utan tunnelbana.Hechtwagen skrev: ↑måndag 29 januari 2024 19:44 Göteborgare är sannolikt mer negativa till tunnelbana än stockholmare och tvärt om vad avser spårvägar.
Här är platserna som kan få tunnelbana i Stockholm
Stockholmarna vill ha mer tunnelbana, och det måste politikerna förhålla sig till. Följande 21 förbindelser föreslås:DN skrev:Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Frihamnen eller kanske t-bana mellan Sickla och Gärdet. Det är några av förslagen på nya sträckningar i SL:s kollektivtrafiknät.
[...]
– Det har gått från att handla om olika stråk till att bli konkreta linjedragningar. Det handlar om 20 förslag som nu presenteras utan inbördes rangordning. Sträckningarna har tagits fram utifrån de behov som identifierats tidigare, fortsätter Anton Fendert.
[...]
Svajiga tvärförbindelser mellan exempelvis tunnelbanelinjer är i dagsläget något som får många att ta bilen, därför rör några av förslagen just tvärgående förbindelser.
- (Södra) Tunnelbana Fruängen - Kungens Kurva (Röda linjen)
- (Södra) Tunnelbana Älvsjö - Hagsätra (Blå linjen)
- (Södra) Tunnelbana Skarpnäck - Tyresö (Gröna linjen)
- (Södra) Tunnelbana Skarpnäck - Sköndal (Gröna linjen)
- (Södra) Roslagsbana City - Tyresö
- (Södra) Spårväg Gullmarsplan - Älvsjö
- (Södra) Spårväg Botkyrka - Högdalen
- (Centrala) Tunnelbana Bromma - Västra skogen (Blå linjen)
- (Centrala) Tunnelbana Bromma - Alvik (Gröna linjen)
- (Centrala) Tunnelbana Bromma - Fridhemsplan (Gula linjen)
- (Centrala) Tunnelbana Sickla - Gärdet (Ny linje)
- (Centrala) Tunnelbana Fridhemsplan - Frihamnen (Gula linjen)
- (Centrala) Spårväg Solna - Ropsten
- (Centrala) Spårväg Sickla Udde - Ropsten
- (Centrala) Spårväg Djurgårdsbron - Ropsten
- (Norra) Tunnelbana Barkarby - Hjulsta (Blå linjen)
- (Norra) Tunnelbana Solna - Danderyd (Gröna linjen)
- (Norra) Spårväg Solna - Danderyd
- (Norra) Spårväg Bromma - Solna
- (Norra) Spårväg Vällingby - Kista
- (Norra) Spårväg Helenelund - Täby
Detta förslag om en Tvärbanering via Universitetet har inte gått vidare i processen.twr skrev: ↑lördag 05 oktober 2024 22:11 Ett förslag från Kd som nämndes i Ordet är fritt 2018: https://wp.kristdemokraterna.se/stockho ... edtext.jpg
Tvärbaneringen finns ju där, men via Odenplan. Allt som var med i spårvägsnätet i Östlig förbindelseutredningen 2016 finns med här, med undantag för länken Sickla - Nacka centrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja, men inte via Solna station, Universitetet och möjligen Värtabanan. På lång sikt tror jag att denna sträckning är bättre, med byte till regionaltåg i Solna.
Jag saknar Ropsten-Odenplan-Solna-Bromma Flygplats-Vällingby i förslaget, en sträcka som är en självklar fortsättning på Tvärbanans utbyggnad och som kompletterar Pendeltåg och T-bana.
Det intressanta här är att den f d gulalinjen nullifieras genom förslaget "Spårväg Solna - Ropsten" i bild 2 i artikeln. Kanske kan man, om man är snabb med att stoppa bygget av f d gulalinjen, återvinna en del av tunnelbygget men köra spårväg i den i stället och på så sätt få tillbaks några av de miljarder som eländet kostar.
Det intressanta här är att den f d gulalinjen nullifieras genom förslaget "Spårväg Solna - Ropsten" i bild 2 i artikeln. Kanske kan man, om man är snabb med att stoppa bygget av f d gulalinjen, återvinna en del av tunnelbygget men köra spårväg i den i stället och på så sätt få tillbaks några av de miljarder som eländet kostar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det är onödigt med omvägen över Ropsten i det här förslaget. Ringen borde gå via Tegeluddsvägen/Gärdet som i Östligförbindelseutredningen, men med linjer som går till Ropsten/Lidingö.Enceladus skrev: ↑tisdag 08 oktober 2024 17:46Ja, men inte via Solna station, Universitetet och möjligen Värtabanan. På lång sikt tror jag att denna sträckning är bättre, med byte till regionaltåg i Solna.
En sträckning via Solna har poänger det också, men är det realistiskt med en tunnel under Hagaparken och Brunnsviken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Trafikförvaltningen har gjort en sträckningsstudie i plan och profil för Roslagsbanan på sträckan T-Centralen - Mariatorget/Stockholms Södra - Gullmarsplan och vidare till en förgrening öster om Gullmarsplan där en gren går mot Nacka centrum och en gren mot Älta.
Den sträckningen verkar man nu ha följt mot Tyresö, vilket är bättre än tidigare förslag att gå via Saltsjöbanan. Intressant grepp att passera Sköndal, vilket förlänger restiden, men kanske är motiverat. En station i Älta är lämplig också. Från Tyresö kan man på mycket lång sikt fortsätta mot Handen. Stationen i Gullmarsplan bör utformas så att en gren mot Nacka och Värmdö är möjlig.
Den sträckningen verkar man nu ha följt mot Tyresö, vilket är bättre än tidigare förslag att gå via Saltsjöbanan. Intressant grepp att passera Sköndal, vilket förlänger restiden, men kanske är motiverat. En station i Älta är lämplig också. Från Tyresö kan man på mycket lång sikt fortsätta mot Handen. Stationen i Gullmarsplan bör utformas så att en gren mot Nacka och Värmdö är möjlig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Som jag förstått det, så är förslaget att använda saltsjöbanans sträckning slussen-nacka något kommunpolitiker hittat på under en rad workshops som hölls inför RUFS 2050, och saknar egentlig verklighetsförankring gällande genomförbarhet.twr skrev: ↑tisdag 08 oktober 2024 18:22 Trafikförvaltningen har gjort en sträckningsstudie i plan och profil för Roslagsbanan på sträckan T-Centralen - Mariatorget/Stockholms Södra - Gullmarsplan och vidare till en förgrening öster om Gullmarsplan där en gren går mot Nacka centrum och en gren mot Älta.
Den sträckningen verkar man nu ha följt mot Tyresö, vilket är bättre än tidigare förslag att gå via Saltsjöbanan.
Lite riskabelt om Tvärbanan ska gå som en gatuspårväg i sin ringlinje genom vasastan på detta sätt. Att istället bygga rakt över Brunnsviken mot Universitetet känns mer fördelaktigt som en fortsättning som kan sluta ringen.
Däremot, som en konvertering av Linje 6 är denna spårväg bra, men det hade man behövt bygga innan blindtarm karolinska påbörjades. Nu blir det mycket parallella linjer mellan Odenplan och Norra hagalund.
I övrigt tänker jag lite spontant på dragningarna:
1. Att fruängen förlängs förbi Kungens kurva till Masmo är intressant. Om det skulle snabba upp restiderna för de som bor Masmo-Norsborg genom att låta dessa tåg ta denna vägen mot Liljeholmen så ger det fördelar samtidigt som Linje 13 kan kortas av, eller kanske dras ut mot Ekerö?
2. Självklar och naturlig förlägning av hagsätragrenen.
3. Också självklar, men då behövs inte Roslagsbanan här. Frågan är om kapaciteten räcker? Vad jag förstår så har farstagrenen mer resande än skarpnäcksgrenen idag.
4. Om Roslagsbanan byggs till Tyresö och SKöndal blir en knytpunkt så känns denna mer självklar framför 3.
5. Intressant dragning genom södermalm. Jag hade nog sett en östligare dragning som kanske hoppar över Gullmarsplan, men vem vet... Om dennao ch 4 byggs så blir de en bra kombo.
6. Självklart. Se till så att Örby får bättre förbindelser med Östbergahöjden och Älvsjö då de missar en station på Gula linjen i dagsläget.
7. Intressant, Ersätter 173 i stora drag. Är väl en väl efterfrågad stråk som använder delar av Spårväg syd i sin dragning.
8. "Bromma" avses i detta fall Bromma flygplats, eller området som blir efter flygplatsens nedläggning. Jag anser dock inte att Blå linjen ska få en till gren på norra sidan då det kan leda till kapacitetsbrist i det centrala stråket Västra skogen-Sofia.
9. Kan var möjligt, men då måste banan förlängas till Vällingby för att snabba upp restiderna Vällingby-City.
10. Ganska naturlig fortsättning på Gula linjen och troligen den mest realistiska av dessa dragningar.
11. Ny tunnelbanelinje Sickla-Frihamnen-Gärdet...? Varför inte Ropsten? Visst, Norra djurgårdsstaden behöver nog tunnelbana, men inte som tvärförbindelse. Ensammen saknar denna underlag. Men om gula linjen blir ringlinje där denna korridor inkorporeras så blir det desto intressantare.
12. Se 11.
13. Se vad jag skrev högst upp på inlägget.
14. Ganska naturlig fortästtning som sluter tvärbaneringen.
15. En gammal käpphäst som behövs.
16. Behöver hjulsta verkligen kopplas ihop med Barkarby? Vad vinner man på detta egentligen?
17. En tveksam fortsättning som förvisso fyller lokala behov men inte mycket mer.
18. Med Universitetet som bytespunkt så kanske denna stråk inte behövs?
19. På kartan så slutar dragningen vid Bällsta bro, så antar att spårvägen ansluter till Solnagrenen i riktning mot Solna station här. Kombinera detta med Solna-Ropsten via Odenplan så har vi en stark linje.
20. Den här linjen behövs. Har saknat denna. Tveksam till om den ska dras till Ursvik eller ha en genare dragning rakt över järvafältet mot Kista.
21. De håller fast vid en dragning rakt över Edsviken, inte via Sollentuna och Edsberg som jag tycker hade varit smidigare. Passar dokc perfekt ihop med Vällingby-Kista.
Sen vart jag "ninjad" (dvs. 2 användare svarade medans jag höll på med denna inlägg):
Däremot, som en konvertering av Linje 6 är denna spårväg bra, men det hade man behövt bygga innan blindtarm karolinska påbörjades. Nu blir det mycket parallella linjer mellan Odenplan och Norra hagalund.
I övrigt tänker jag lite spontant på dragningarna:
1. Att fruängen förlängs förbi Kungens kurva till Masmo är intressant. Om det skulle snabba upp restiderna för de som bor Masmo-Norsborg genom att låta dessa tåg ta denna vägen mot Liljeholmen så ger det fördelar samtidigt som Linje 13 kan kortas av, eller kanske dras ut mot Ekerö?
2. Självklar och naturlig förlägning av hagsätragrenen.
3. Också självklar, men då behövs inte Roslagsbanan här. Frågan är om kapaciteten räcker? Vad jag förstår så har farstagrenen mer resande än skarpnäcksgrenen idag.
4. Om Roslagsbanan byggs till Tyresö och SKöndal blir en knytpunkt så känns denna mer självklar framför 3.
5. Intressant dragning genom södermalm. Jag hade nog sett en östligare dragning som kanske hoppar över Gullmarsplan, men vem vet... Om dennao ch 4 byggs så blir de en bra kombo.
6. Självklart. Se till så att Örby får bättre förbindelser med Östbergahöjden och Älvsjö då de missar en station på Gula linjen i dagsläget.
7. Intressant, Ersätter 173 i stora drag. Är väl en väl efterfrågad stråk som använder delar av Spårväg syd i sin dragning.
8. "Bromma" avses i detta fall Bromma flygplats, eller området som blir efter flygplatsens nedläggning. Jag anser dock inte att Blå linjen ska få en till gren på norra sidan då det kan leda till kapacitetsbrist i det centrala stråket Västra skogen-Sofia.
9. Kan var möjligt, men då måste banan förlängas till Vällingby för att snabba upp restiderna Vällingby-City.
10. Ganska naturlig fortsättning på Gula linjen och troligen den mest realistiska av dessa dragningar.
11. Ny tunnelbanelinje Sickla-Frihamnen-Gärdet...? Varför inte Ropsten? Visst, Norra djurgårdsstaden behöver nog tunnelbana, men inte som tvärförbindelse. Ensammen saknar denna underlag. Men om gula linjen blir ringlinje där denna korridor inkorporeras så blir det desto intressantare.
12. Se 11.
13. Se vad jag skrev högst upp på inlägget.
14. Ganska naturlig fortästtning som sluter tvärbaneringen.
15. En gammal käpphäst som behövs.
16. Behöver hjulsta verkligen kopplas ihop med Barkarby? Vad vinner man på detta egentligen?
17. En tveksam fortsättning som förvisso fyller lokala behov men inte mycket mer.
18. Med Universitetet som bytespunkt så kanske denna stråk inte behövs?
19. På kartan så slutar dragningen vid Bällsta bro, så antar att spårvägen ansluter till Solnagrenen i riktning mot Solna station här. Kombinera detta med Solna-Ropsten via Odenplan så har vi en stark linje.
20. Den här linjen behövs. Har saknat denna. Tveksam till om den ska dras till Ursvik eller ha en genare dragning rakt över järvafältet mot Kista.
21. De håller fast vid en dragning rakt över Edsviken, inte via Sollentuna och Edsberg som jag tycker hade varit smidigare. Passar dokc perfekt ihop med Vällingby-Kista.
Sen vart jag "ninjad" (dvs. 2 användare svarade medans jag höll på med denna inlägg):
Känns mer realistisk att göra tunnelbana av saltsjöbanan, t.ex. Nacka centrum-Saltsjö Duvnäs-Solsidan/Saltsjöbaden, med Slussen-Sickla-Duvnäs som snabbspårväg, som skulle kunna förlängas till Stockholm södra och SÖS. - Vilket känns ännu mer motiverat om Roslagsbanan fortsätter söderut.slaeshjag skrev: ↑tisdag 08 oktober 2024 18:25
Som jag förstått det, så är förslaget att använda saltsjöbanans sträckning slussen-nacka något kommunpolitiker hittat på under en rad workshops som hölls inför RUFS 2050, och saknar egentlig verklighetsförankring gällande genomförbarhet.twr skrev: ↑tisdag 08 oktober 2024 18:22 Trafikförvaltningen har gjort en sträckningsstudie i plan och profil för Roslagsbanan på sträckan T-Centralen - Mariatorget/Stockholms Södra - Gullmarsplan och vidare till en förgrening öster om Gullmarsplan där en gren går mot Nacka centrum och en gren mot Älta.
Den sträckningen verkar man nu ha följt mot Tyresö, vilket är bättre än tidigare förslag att gå via Saltsjöbanan.
Precis, det förslaget saknade ju verklighetsförankring. Däremot kan Saltsjöbanans infrastruktur med fördel utnyttjas av Tvärbanan eller Spårväg syd.
Jag är fortfarande inte övertygad om att Gullmarsplan är en bättre grenpunkt än Sickla, men en knutpunkt i Sköndal skulle öka nyttan med den tidigare. Nyttan skulle dock öka ytterligare om Skarpnäcksgrenen förlängs till Farsta (stort centrum) eller Farsta strand (pendeltåg). Stockholm lider av dåliga tvärförbindelser...twr skrev: ↑tisdag 08 oktober 2024 18:22 Trafikförvaltningen har gjort en sträckningsstudie i plan och profil för Roslagsbanan på sträckan T-Centralen - Mariatorget/Stockholms Södra - Gullmarsplan och vidare till en förgrening öster om Gullmarsplan där en gren går mot Nacka centrum och en gren mot Älta.

Hökarängen är ett annat alternativ om linjen kan tänkas fortsätta till Högdalen och kanske till och med till Älvsjö. I så fall kan Skarpnäcksgrenen ta över från Högdalen. Följaktligen kan Hagsätragrenen förlängas till Flemingsberg - som tunnelbana istället för spårväg! Men nöjer sig Fagersjö med bara pendeltåg?

Relaterad nyhet: Nu startar ombyggnad vid Tyresövägen
Hur stort blir behovet av en bytespunkt i Norra Sköndal om Roslagsbanan i stort sett går parallellt med bussarna?Mitt i skrev:Ett par månader senare än beräknat är arbetet nu i gång med ombyggnaden av bussbytespunkten Norra Sköndal.
[...]
Hösten 2026 beräknas allt vara klart. Då ska de nya hållplatserna kunna ta emot fyra ledbussar på rad.
- Kristofer
- Kontakt:
Förslaget om en gren till flygplatsområdet från Gröna linjen torde väl i praktiken vara dött pga att grenen till Arenastaden äter upp kapaciteten?
Enda möjligheten att klara det kapacitetsmässigt är väl om man knoppar av Arenastaden och kopplar ihop den med Gula linjen istället.
Enda möjligheten att klara det kapacitetsmässigt är väl om man knoppar av Arenastaden och kopplar ihop den med Gula linjen istället.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Eller om Arenastaden förlängs till Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (såklart) - Flygplatsområdet - typ Eneby eller nåt sånt - Råcksta - Vällingby. Då kan ordinarie linjen till Vällingby terminera därstädes då den nya lär gå fortare.Kristofer skrev: ↑onsdag 09 oktober 2024 14:31 Förslaget om en gren till flygplatsområdet från Gröna linjen torde väl i praktiken vara dött pga att grenen till Arenastaden äter upp kapaciteten?

(Ja, jag vet att det är galet...)
Professionell tyckare
Klarar gröna linjen den ökade belastningen som tillkommer från Bromma parkstad? Att förlänga Arenastadsgrenen ökar ju inte banans kapacitet...Kantorn skrev: ↑onsdag 09 oktober 2024 16:57Eller om Arenastaden förlängs till Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (såklart) - Flygplatsområdet - typ Eneby eller nåt sånt - Råcksta - Vällingby. Då kan ordinarie linjen till Vällingby terminera därstädes då den nya lär gå fortare.Kristofer skrev: ↑onsdag 09 oktober 2024 14:31 Förslaget om en gren till flygplatsområdet från Gröna linjen torde väl i praktiken vara dött pga att grenen till Arenastaden äter upp kapaciteten?
Regionbudgeten: Då sänker styret skatten
Regionen verkar ha bestämt sig för att det ska vara tunnelbana. Gula linjen är nog det mest troliga alternativet. Förhoppningsvis blir det avbrottsfri trafik!Mitt i skrev:En tunnelbanelinje till Bromma parkstad ska börja utredas nästa år, som förberedelse för att flygplatsen kan komma att läggas ner och ersätts med tiotusentals nya bostäder. 50 miljoner läggs på att utreda lokalisering och kostnader.
Troligen inte. Det var det jag menade med parentesen. Min tanke var att man kunde få lite mer kapacitet av "gamla" gröna eftersom det blir en anslutning till Vällingby... men det ökar inte den sammanlagda kapaciteten. En tankelek bara.Enceladus skrev: ↑torsdag 10 oktober 2024 13:46Klarar gröna linjen den ökade belastningen som tillkommer från Bromma parkstad? Att förlänga Arenastadsgrenen ökar ju inte banans kapacitet...Kantorn skrev: ↑onsdag 09 oktober 2024 16:57
Eller om Arenastaden förlängs till Solna C - Sundbyberg C - Mariehäll (såklart) - Flygplatsområdet - typ Eneby eller nåt sånt - Råcksta - Vällingby. Då kan ordinarie linjen till Vällingby terminera därstädes då den nya lär gå fortare.
Professionell tyckare