Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Torbjörn skrev: ↑tisdag 21 februari 2023 11:58
Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.
Eftersom näringslivet inte längre tycks vilja behålla Bromma flygplats så har jag svårt att se att nuvarande avtal som löper ut år 2038 förnyas på något sätt.
Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.
Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.
Eftersom näringslivet inte längre tycks vilja behålla Bromma flygplats så har jag svårt att se att nuvarande avtal som löper ut år 2038 förnyas på något sätt.
Det är väl det som är problemet. Näringslivet inser ju som sagt detta, det är ju därför de har tagit handen från Bromma Flygplats, de ogillar ju osäkra lägen. Det är samma sak som händer med järnvägen, även höghastighetsjärnvägen, vilket företag vill satsa på en logistikkedja som kanske inte ens existerar inom några år?
Jodå, jag, icke anonyme skribent, är fullt medveten om att ett regeringsskifte kan ändra detta, så dum är jag faktiskt inte vilket anonyme och allvetande Enceladus tycks tro... ! I alla fall så har projektet fördröjts ett antal år framåt och mycket kan hända under denna tid.
Hälsningar
Torbjörn Jansson
Medlem 148
Odd skrev: ↑onsdag 22 februari 2023 9:52
[
Det är väl det som är problemet. Näringslivet inser ju som sagt detta, det är ju därför de har tagit handen från Bromma Flygplats, de ogillar ju osäkra lägen. Det är samma sak som händer med järnvägen, även höghastighetsjärnvägen, vilket företag vill satsa på en logistikkedja som kanske inte ens existerar inom några år?
Staten har nu uttryckt ett intresse av att göra Västerås,Halmstad och Skavsta till reservflygplatser , vad det nu kan innebära.
Ett problem för den som vill se Bromma nedlagt är att det är två makter inblandade.
Stockholms stad äger marken och hyr ut på långtidskontrakt.
Staten sitter på hyresavtalet och ofta nog är det olika majoritet i de två maktsfärerna.
Det är klart jag har sett det, jag bor inte under en sten.
Frågan är ju varför politikerna ska göra som de gör med höghastighetstågen och istället köra flyg som i det långa loppet blir mer ineffektivt.
Pluppiplopp skrev: ↑torsdag 23 februari 2023 10:08
Det är klart jag har sett det, jag bor inte under en sten.
Frågan är ju varför politikerna ska göra som de gör med höghastighetstågen och istället köra flyg som i det långa loppet blir mer ineffektivt.
Då kanske jag får upplysa hr. Pluppiplopp och ev. andra att vi faktiskt har en särskild tråd för dem som känner sig sugna på att diskutera de sk. höghastighetstågen viewtopic.php?p=411923#p411923
då denna tråds ämne faktiskt är "Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned", inte varför Bromma flygplats bör eller inte bör läggas ned. Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 23 februari 2023 10:26 Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Med förlov sagt, doktorn, med vilket mandat uttalar doktorn denna mening? Skrivet i ödmjuk nyfikenhet.
Min bäste hr. Kantor, det framgår av kategoriregeln för underforumet Spårtrafik: "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg o dyl."
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 23 februari 2023 10:26 Med kollektivtrafik avses i detta sammanhang inga höghastighetståg!
Med förlov sagt, doktorn, med vilket mandat uttalar doktorn denna mening? Skrivet i ödmjuk nyfikenhet.
Min bäste hr. Kantor, det framgår av kategoriregeln för underforumet Spårtrafik: "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg o dyl."
Jag förstår doktorns tankegång, men jag menar att ämnen brukar spåra ur lite nu och då. Och jag tycker nog att inlägget om höghastighetsjärnväg är relevant. Men samtidigt är ju det ämnet nu uttömt.
Kantorn skrev: ↑torsdag 23 februari 2023 11:45
Jag förstår doktorns tankegång, men jag menar att ämnen brukar spåra ur lite nu och då. Och jag tycker nog att inlägget om höghastighetsjärnväg är relevant. Men samtidigt är ju det ämnet nu uttömt.
Ja, kamraten Widén försökte ju mana publicum till att hålla sig till ämnet, i denna tråd: viewtopic.php?p=411494#p411494
och fick genast mothugg. Det är väl ett tidens tecken, i dessa yttersta av tider som vi lever i. Eller vad säger hr. Kantorn? Mina kunskaper i eskatologi är inte alldeles uppdaterade. Men nog ser det mörkt ut!
Kantorn skrev: ↑torsdag 23 februari 2023 12:11
Ja, kamraten Widén försökte ju mana publicum till att hålla sig till ämnet, i denna tråd: viewtopic.php?p=411494#p411494
och fick genast mothugg. Det är väl ett tidens tecken, i dessa yttersta av tider som vi lever i. Eller vad säger hr. Kantorn? Mina kunskaper i eskatologi är inte alldeles uppdaterade. Men nog ser det mörkt ut!
En sak är säkert vad gäller den sista tiden, och det är att vi inte vet när den kommer.
Enceladus skrev: ↑onsdag 22 februari 2023 2:08
Di skrev:När BRA har lämnat Bromma blir flygplatsen i princip tom och enligt initierade källor innebär det troligen att Swedavia lägger ned flygplatsen tidigare än planerat.
”Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss”, säger BRA:s ägare Per G. Braathen till TT.
[...]
I början av året blev det känt att Stockholms stads rödgröna styre säger upp avtalet med staten om Bromma flygplats. 2038 ska flygplatsen vara avvecklad och marken återställd. Sen ska en helt ny stadsdel ta plats och totalt 22.500 nya bostäder byggas.
Näringslivet har länge förespråkat en konsolidering till Arlanda, men politikerna ansåg sig veta bättre. Nu faller Bromma medan Arlandas tillgänglighet är usel:
Di skrev:Detta ska jämföras med Arlanda. Att ta sig därifrån är många gånger dyrt (Arlanda Express eller taxi) eller krångligt (SL-pendel eller Mälartåg som tvingas ta ut extraavgift på 135 kronor av de passagerare som vill kliva ombord på Arlanda).
Nu när Bromma drar sista sucken måste de olika offentliga aktörerna (regeringen, Trafikverket, Swedavia, kollektivtrafiken) samla sig till en uppgörelse om hur Arlanda i realiteten ska komma närmare Stockholm.
Skillnaden mot Köpenhamn är slående. Det är enkelt att ta sig från Kastrup in till stan med tåg eller tunnelbana. Och en vanlig stadsbuss den sträckan kostar 26,50 danska – någon sådan motsvarighet finns inte på Arlanda.
Mitt i skrev:– Nu ger näringslivet oss rätt. Det betyder att Stockholms byggplaner kan förverkligas snabbare, säger klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP).
Även Stockholms handelskammare är positiva till att flyget flyttar till Arlanda och pekar på att det öppnar för möjligheten att komma i kapp Köpenhamn och Oslo, som i dag har större flygplatser än Stockholm.
– Det här beskedet visar tydligt att nedläggningen av Bromma flygplats måste tidigareläggas, säger handelskammarens vd Daniella Waldfogel.
För Brommas del så blir det väl en parkstad tillsammans med gula linjen som förhoppningsvis alltid går, precis som i förebilden Köpenhamn!
Enceladus skrev: ↑onsdag 22 februari 2023 2:08
Di skrev:När BRA har lämnat Bromma blir flygplatsen i princip tom och enligt initierade källor innebär det troligen att Swedavia lägger ned flygplatsen tidigare än planerat.
”Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss”, säger BRA:s ägare Per G. Braathen till TT.
[...]
I början av året blev det känt att Stockholms stads rödgröna styre säger upp avtalet med staten om Bromma flygplats. 2038 ska flygplatsen vara avvecklad och marken återställd. Sen ska en helt ny stadsdel ta plats och totalt 22.500 nya bostäder byggas.
Näringslivet har länge förespråkat en konsolidering till Arlanda, men politikerna ansåg sig veta bättre. Nu faller Bromma medan Arlandas tillgänglighet är usel.
Det verkar onekligen troligt att flygplatsen läggs ned. Även om mark ska saneras och planprocesser genomföras betyder det ju att ny bebyggelse kan tillkomma ganska "snart", vilket gör frågan om kollektivtrafik mer brådskande. Hinner man ha något på plats före 2040? Tveksamt. Det kan betyda att det blir hårt tryck på Kistagrenen.
Enceladus skrev: ↑tisdag 17 september 2024 11:42
För Brommas del så blir det väl en parkstad tillsammans med gula linjen som förhoppningsvis alltid går, precis som i förebilden Köpenhamn!
Så tänker förstås FUT och därmed inte helt oväntat du också. Men det är ju en ganska usel lösning. Dels korta tåg, dels byte i Fridhemsplan för väldigt många relationer. Klarar bytespunkten Fridhemsplan av det, och hur blir belastningen på Gröna och Blå linjen?
Enceladus skrev: ↑tisdag 17 september 2024 11:42
Så tänker förstås FUT och därmed inte helt oväntat du också. Men det är ju en ganska usel lösning. Dels korta tåg, dels byte i Fridhemsplan för väldigt många relationer. Klarar bytespunkten Fridhemsplan av det, och hur blir belastningen på Gröna och Blå linjen?
Nej, inte om stationen - den i särklass högst belastade - får bara en uppgång i ena änden, till skillnad från alla andra stationer på gula linjen:
FUT skrev:Gul linjes stationer kommer att skilja sig en del från dagens tunnelbanestationer i Stockholm. Plattformarna blir 75 meter långa istället för 150 meter. Varje station får en upp- och nedgång och du tar dig med snabbhissar till och från plattformen för en kortare och smidigare resa, eftersom linjen byggs en bit ner.
Synd bara att Fridhemsplan har sin enda uppgång i norra ändan av plattformen. Det sabbar hela linjen som annars tycks ha en väl genomtänkt lösning.
Gul linje är dock i nuläge inte helt färdigplanerad vad beträffar stationerna , just nu pågår samråd där det går bra att lämna synpunkter. https://nyatunnelbanan.se/alvsjo/samrad/
Och man kan ju anta att många resenärer klumpar ihop sig mot den ände av tåget som är närmast utgång vid Fridhemsplan.
Den nuvarande tunnelbaneoperatören MTR har liknande farhågor. I så fall är korta tåg snarare en fördel...
Enceladus skrev: ↑tisdag 17 september 2024 12:54
...
Den nuvarande tunnelbaneoperatören MTR har liknande farhågor. I så fall är korta tåg snarare en fördel...
I båda gulalinjernas fall lär det inte bli något problem med mycket folk
Ser att det börjar spåra ur lite grann. Bäst att styra tillbaka det på rätt spår.
Hög tid att planera en spårvägslinje mellan (gamla) flygplatsen och Vällingby, känns det som. Knappt 5 km spårväg, och i kombination med den snart havererade f d gulalinjen så kan man efter Bromma Flygplats, kompletterat med ett koppel mellan flygplatsen och Karlsbodavägen, fortsätta mot Solna Centrum, varefter man kan slinka ner i de tunnlar som skulle blivit f d gulalinjen, dyka upp nånstans vid Odenplan och fortsätta ut till Ropsten via NDS.
Då får man i varje fall en god nytta av de tunnlar man tror man nu bygger åt f d gulalinjen.
Enceladus skrev: ↑tisdag 17 september 2024 12:54
...
I båda gulalinjernas fall lär det inte bli något problem med mycket folk
Jag tror nog att MTR har bättre koll på resandeprognoser än forumets expertpanel. Vilka ändstationer räknar skribenten med efter förlängningar i nord och syd?
Infrastrukturnyheter skrev:Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana pågår för fullt. Men planerna på utbyggnad sträcker sig längre än gula linjen till Älvsjö där spaden ska sättas i marken 2025. Region Stockholm har pekat ut 12 områden där det finns ett stort behov av ny spårtrafik. Stockholms Handelskammare, som länge har varit engagerad i en utbyggnad av tunnelbanenätet, har tagit del av förslaget.
[...]
Förslaget har lämnats över till politikerna, och den punkt som hittills väckt reaktioner är om tunnelbanan ska byggas ut till Bromma Flygfält. Förutsättningen är att flyget först avvecklas och att en ny stadsdel byggs med upp till 30 000 bostäder byggs på flygfältet. En fråga som drivs av den rödgröna majoriteten i Stockholm stad. Samtidigt betecknar den borgerliga regeringen Bromma flygplats som oerhört viktig och vill satsa på elflyg där.
[...]
Stockholms Handelskammare var redan 2017 ute med ett eget förslag till tunnelbaneutbyggnad kallat ”Tunnelbana 3.0” där man förespråkade en omfattande utbyggnad. David Stenergard, Näringspolitisk expert vid Handelskammaren, ser gärna mer tunnelbana än vad som nu föreslås av Region Stockholm.
Stockholms Handelskammare vill ha ännu mer tunnelbana. Kan en konservativ gissning vara Spånga i norr och Högdalen i söder? Det blir en hel del resenärer!
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 17 september 2024 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Det är helt klart önsketänkande när man motiverar odugliga t-banesatsningar med spekulativa framtida utbyggnader som egentligen inte ger något mervärde. Men det är klart, politikerna måste ju få döpa linjer gula och klibba band ibland, det måste man väl ändå få unna dem, oavsett prislapp.
Hur som helst, med tanke på den snabbt förändrade situationen med Bromma flygplats så är det väl i alla fall hög tid att ta tag i spårvägsbyggandet i området så att man inte klantar sig igen.