Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Om du tror att X10P är utfasade om 5-7 år så är du härmed inbjuden till den hårda sak som kallas verkligheten.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Ungefär det du beskriver har faktiskt utretts av trafikförvaltningen. Men det finns inga beslut.slaeshjag skrev: ↑fredag 20 september 2024 19:00Det ideala vore ju om bytet mellan RB och T-röd förbättrades innan en längre avstängning i slutfasen på RBc. Regionen verkar i sina rapporter medvetna om att det blir sämre när östra försvinner, men med tydligt velande om vad man gör åt det.Kristofer skrev: ↑fredag 20 september 2024 14:45 Vänder man tågen vid Universitetet behövs inga ersättningsbussar. Det är bara synd att man inte satsat på en underjordisk förbindelse mellan Universitetet (T) och Universitetet (RB). Nu hinner man bli blöt på den relativt korta promenaden mellan stationerna.
Avståndsmässigt är nog Mörby lämpligare än Universitetet. När X10p fasats ut runt 2030 ska Mörby verkstäder, som jag förstått det, endast användas av arbetsfordon och musieverksamheten. Runt omkring då torde vara ett ypperligt tillfälle att flytta Mörby station närmare busstationen. Mellan södra änden på busstationen och GC-bron lite längre söderut verkar det vara ungefär lagom för en 190m plattform. En väderskyddad planfri gångväg över till busstationen skulle bli bortåt 140 meter, jämförbart med piren i Arninge. Tillgängligt utrymme i sidled verkar vara precis ungefär vad som går åt till en plattform, två plattformsspår, och eventuellt ett växlingsspår till att lirka in vagnar på verkstadsområdet. Säkerligen skulle det gå även för regionen att bygga det för under miljarden.
Sen finns det säkerligen fler och bättre sätt att lösa anslutningen på, men man kan ju hoppas att något görs i alla fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
När kan förlängningen till Centralen vara klar som allra tidigast? Och hur många miljarder dyrare än utlovat blir det?
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Avtalet säger trafikstart 2038, men det är svårt att veta säkert vilket år det blir. Budgeten är 7,1 miljarder och ser ut att hålla än så länge. Men även här svårt att veta slutresultatet.Hechtwagen skrev: ↑söndag 22 september 2024 21:14 När kan förlängningen till Centralen vara klar som allra tidigast? Och hur många miljarder dyrare än utlovat blir det?
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Tackar, inte före 2040 och inte under 10 miljarder således.twr skrev: ↑söndag 22 september 2024 22:57Avtalet säger trafikstart 2038, men det är svårt att veta säkert vilket år det blir. Budgeten är 7,1 miljarder och ser ut att hålla än så länge. Men även här svårt att veta slutresultatet.Hechtwagen skrev: ↑söndag 22 september 2024 21:14 När kan förlängningen till Centralen vara klar som allra tidigast? Och hur många miljarder dyrare än utlovat blir det?
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Nu är det formella beslutet fattat: https://www.mitti.se/nyheter/spikat-sa- ... 6iks-kez2w
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
I så fall rekommenderar jag att skribenten skickar en inbjudan till SL:Hechtwagen skrev: ↑fredag 20 september 2024 22:49 Om du tror att X10P är utfasade om 5-7 år så är du härmed inbjuden till den hårda sak som kallas verkligheten.
Planen är nämligen att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon inom 7 år.Trafikförvaltningen skrev:Roslagsbanans befintliga fordon är drygt 30 år gamla och har uppnått eller överskridit fordonens kravställda ålder och kilometeruttag.
[...]
År 2023 fattades beslut om att starta inriktningsfasen för att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon (TN 2020–0120-6). Övriga steg, som inte behandlas i detta ärende, omfattar bland annat anskaffning av fler fordon för att möta ett prognosticerat ökat resande inklusive fordon för Roslagsbanan till city.
Rekommendationen från inriktningsfasen är att hela X10p-fordonsflottan är ersatt senast till år 2032, för att tillförlitlig trafik ska kunna säkerställas.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Nja, att denna rekommendation har formulerats betyder inte nödvändigtvis att det är planen. Det är fullt möjligt, kanske troligare, att X10p kommer hänga med fram till RBc öppnar, men inte längre, då de inte får köras längre sträckor i tunnel.Enceladus skrev: ↑fredag 10 januari 2025 19:03I så fall rekommenderar jag att skribenten skickar en inbjudan till SL:Hechtwagen skrev: ↑fredag 20 september 2024 22:49 Om du tror att X10P är utfasade om 5-7 år så är du härmed inbjuden till den hårda sak som kallas verkligheten.
Planen är nämligen att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon inom 7 år.Trafikförvaltningen skrev:Roslagsbanans befintliga fordon är drygt 30 år gamla och har uppnått eller överskridit fordonens kravställda ålder och kilometeruttag.
[...]
År 2023 fattades beslut om att starta inriktningsfasen för att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon (TN 2020–0120-6). Övriga steg, som inte behandlas i detta ärende, omfattar bland annat anskaffning av fler fordon för att möta ett prognosticerat ökat resande inklusive fordon för Roslagsbanan till city.
Rekommendationen från inriktningsfasen är att hela X10p-fordonsflottan är ersatt senast till år 2032, för att tillförlitlig trafik ska kunna säkerställas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg
Den svaga kronan ställer till problem. Pengarna räcker inte längre. Men de gamla tågen har överskridit sin livslängd och skulle i så fall behöva livstidsförlängas.Mitt i skrev:"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.
[...]
SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.
Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Det är eventuellt en bra affär att lägga 500 miljoner på en livstidsförlängning av X10p hellre än att köpa in fler X15p till detta högre pris. Då kan man istället satsa på att få till en större serie i en ny upphandling av "X16p" med förhoppningsvis ett bättre styckpris än den nu extremt dyra X15p. Då kan man även fundera på om det är något man vill ändra i fordonsdesignen, till exempel om det är möjligt att få in fler sittplatser.Enceladus skrev: ↑onsdag 15 januari 2025 14:28Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg
Den svaga kronan ställer till problem. Pengarna räcker inte längre. Men de gamla tågen har överskridit sin livslängd och skulle i så fall behöva livstidsförlängas.Mitt i skrev:"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.
[...]
SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.
Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.
I vilket fall som helst behöver upphandlingen av X16p starta snart så att det finns fordon på plats till trafikstarten till T-Centralen 2038. Befintlig option upp till 67 fordon räcker inte, så det krävs en ny upphandling.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Det räcker inte med några 500 miljoner för att livstidsförlänga Roslagsbanans nuvarandr X10P-flotta inklusive mellan och manövervagnar, och inte heller räcker de 500 miöjonetna om man så bara satsar på motorvagnarna, vagnskorgarna som är byggda helt i aluminium har snart nått sin fysiska livslängd och det är tveksamt om 15 miljoner räcker för att ändra på den saken.twr skrev: ↑onsdag 15 januari 2025 17:59Det är eventuellt en bra affär att lägga 500 miljoner på en livstidsförlängning av X10p hellre än att köpa in fler X15p till detta högre pris. Då kan man istället satsa på att få till en större serie i en ny upphandling av "X16p" med förhoppningsvis ett bättre styckpris än den nu extremt dyra X15p. Då kan man även fundera på om det är något man vill ändra i fordonsdesignen, till exempel om det är möjligt att få in fler sittplatser.Enceladus skrev: ↑onsdag 15 januari 2025 14:28Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg
Den svaga kronan ställer till problem. Pengarna räcker inte längre. Men de gamla tågen har överskridit sin livslängd och skulle i så fall behöva livstidsförlängas.Mitt i skrev:"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.
[...]
SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.
Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.
I vilket fall som helst behöver upphandlingen av X16p starta snart så att det finns fordon på plats till trafikstarten till T-Centralen 2038. Befintlig option upp till 67 fordon räcker inte, så det krävs en ny upphandling.
"Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Entreprenören som kör tågen på RB hyr ju tågen för åtskilliga miljoner per år, de kan ju sluta hyra från nuvarande uthyrare och leasa nya X15P direkt från Stsdler för samma pengar?
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Jag säger inte att du har fel, men måste ändå fråga: Hur vet du det? Har TF fel i sin bedömning menar du?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 10:12 Det räcker inte med några 500 miljoner för att livstidsförlänga Roslagsbanans nuvarandr X10P-flotta inklusive mellan och manövervagnar, och inte heller räcker de 500 miöjonetna om man så bara satsar på motorvagnarna, vagnskorgarna som är byggda helt i aluminium har snart nått sin fysiska livslängd och det är tveksamt om 15 miljoner räcker för att ändra på den saken.
"Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Jag tror helt enkelt att man kan behöva byta alla boggir och dessinfästningar i vagnsgolven och med lite allmän tillsnyggning på det så lär 500 miljoner kronor inte räcka.twr skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 11:29Jag säger inte att du har fel, men måste ändå fråga: Hur vet du det? Har TF fel i sin bedömning menar du?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 10:12 Det räcker inte med några 500 miljoner för att livstidsförlänga Roslagsbanans nuvarandr X10P-flotta inklusive mellan och manövervagnar, och inte heller räcker de 500 miöjonetna om man så bara satsar på motorvagnarna, vagnskorgarna som är byggda helt i aluminium har snart nått sin fysiska livslängd och det är tveksamt om 15 miljoner räcker för att ändra på den saken.
"Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i."
Tror det kommer visa sig att materialutmattningen och sprickbildningen inte är ekonomiskt försvarbart att åtgärda.
Men 10 år till kan de väl rulla eventuellt.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Vad är det för sorts kontraktsskrivning som tillåter sådan förändring av pris? Valutakurserna rör inte på sig i sådana här dimensioner. Är man oförmögen att skriva kontrakt eller vad är det fråga om?Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Valutakurser och index. Kontraktet skrevs 2016. Om affären gjordes upp i dollar och indeexeras enligt tex kostnadsutvecklingen i Tyskland så är det en faktor på ca 1,3 för varje. 1,3² = 1,69.JohanB skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 21:17Vad är det för sorts kontraktsskrivning som tillåter sådan förändring av pris? Valutakurserna rör inte på sig i sådana här dimensioner. Är man oförmögen att skriva kontrakt eller vad är det fråga om?Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Fordonen det handlar om här har man väl inte skrivit något kontrakt på än?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Det måste finnas ett kontrakt för att man ska kunna säga att priset gått upp eller för den delen kunna beställa fler X15p. Alternativet är ju en ny upphandling och då vet man ju inte om Stadler vinner, om de erbjuder X15p eller något annat och vad priset kan tänkas bli.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Optionen reglerar vad fordonen kostar. Så jo det har man.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D
Man har skrivit kontrakt om rätten att köpa dem ja, men man har inte skrivit kontrakt om att faktiskt köpa dem.