Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

Om du tror att X10P är utfasade om 5-7 år så är du härmed inbjuden till den hårda sak som kallas verkligheten.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

slaeshjag skrev: fredag 20 september 2024 19:00
Kristofer skrev: fredag 20 september 2024 14:45 Vänder man tågen vid Universitetet behövs inga ersättningsbussar. Det är bara synd att man inte satsat på en underjordisk förbindelse mellan Universitetet (T) och Universitetet (RB). Nu hinner man bli blöt på den relativt korta promenaden mellan stationerna.
Det ideala vore ju om bytet mellan RB och T-röd förbättrades innan en längre avstängning i slutfasen på RBc. Regionen verkar i sina rapporter medvetna om att det blir sämre när östra försvinner, men med tydligt velande om vad man gör åt det.

Avståndsmässigt är nog Mörby lämpligare än Universitetet. När X10p fasats ut runt 2030 ska Mörby verkstäder, som jag förstått det, endast användas av arbetsfordon och musieverksamheten. Runt omkring då torde vara ett ypperligt tillfälle att flytta Mörby station närmare busstationen. Mellan södra änden på busstationen och GC-bron lite längre söderut verkar det vara ungefär lagom för en 190m plattform. En väderskyddad planfri gångväg över till busstationen skulle bli bortåt 140 meter, jämförbart med piren i Arninge. Tillgängligt utrymme i sidled verkar vara precis ungefär vad som går åt till en plattform, två plattformsspår, och eventuellt ett växlingsspår till att lirka in vagnar på verkstadsområdet. Säkerligen skulle det gå även för regionen att bygga det för under miljarden.

Sen finns det säkerligen fler och bättre sätt att lösa anslutningen på, men man kan ju hoppas att något görs i alla fall.
Ungefär det du beskriver har faktiskt utretts av trafikförvaltningen. Men det finns inga beslut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

När kan förlängningen till Centralen vara klar som allra tidigast? Och hur många miljarder dyrare än utlovat blir det?
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: söndag 22 september 2024 21:14 När kan förlängningen till Centralen vara klar som allra tidigast? Och hur många miljarder dyrare än utlovat blir det?
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
Avtalet säger trafikstart 2038, men det är svårt att veta säkert vilket år det blir. Budgeten är 7,1 miljarder och ser ut att hålla än så länge. Men även här svårt att veta slutresultatet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: söndag 22 september 2024 22:57
Hechtwagen skrev: söndag 22 september 2024 21:14 När kan förlängningen till Centralen vara klar som allra tidigast? Och hur många miljarder dyrare än utlovat blir det?
Före 2036 lär det inte bli någon invigning.
Avtalet säger trafikstart 2038, men det är svårt att veta säkert vilket år det blir. Budgeten är 7,1 miljarder och ser ut att hålla än så länge. Men även här svårt att veta slutresultatet.
Tackar, inte före 2040 och inte under 10 miljarder således.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Nu är det formella beslutet fattat: https://www.mitti.se/nyheter/spikat-sa- ... 6iks-kez2w
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 20 september 2024 22:49 Om du tror att X10P är utfasade om 5-7 år så är du härmed inbjuden till den hårda sak som kallas verkligheten.
I så fall rekommenderar jag att skribenten skickar en inbjudan till SL:
Trafikförvaltningen skrev:Roslagsbanans befintliga fordon är drygt 30 år gamla och har uppnått eller överskridit fordonens kravställda ålder och kilometeruttag.

[...]

År 2023 fattades beslut om att starta inriktningsfasen för att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon (TN 2020–0120-6). Övriga steg, som inte behandlas i detta ärende, omfattar bland annat anskaffning av fler fordon för att möta ett prognosticerat ökat resande inklusive fordon för Roslagsbanan till city.

Rekommendationen från inriktningsfasen är att hela X10p-fordonsflottan är ersatt senast till år 2032, för att tillförlitlig trafik ska kunna säkerställas.
Planen är nämligen att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon in­om 7 år.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 10 januari 2025 19:03
Hechtwagen skrev: fredag 20 september 2024 22:49 Om du tror att X10P är utfasade om 5-7 år så är du härmed inbjuden till den hårda sak som kallas verkligheten.
I så fall rekommenderar jag att skribenten skickar en inbjudan till SL:
Trafikförvaltningen skrev:Roslagsbanans befintliga fordon är drygt 30 år gamla och har uppnått eller överskridit fordonens kravställda ålder och kilometeruttag.

[...]

År 2023 fattades beslut om att starta inriktningsfasen för att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon (TN 2020–0120-6). Övriga steg, som inte behandlas i detta ärende, omfattar bland annat anskaffning av fler fordon för att möta ett prognosticerat ökat resande inklusive fordon för Roslagsbanan till city.

Rekommendationen från inriktningsfasen är att hela X10p-fordonsflottan är ersatt senast till år 2032, för att tillförlitlig trafik ska kunna säkerställas.
Planen är nämligen att ersätta samtliga befintliga X10p-fordon in­om 7 år.
Nja, att denna rekommendation har formulerats betyder inte nödvändigtvis att det är planen. Det är fullt möjligt, kanske troligare, att X10p kommer hänga med fram till RBc öppnar, men inte längre, då de inte får köras längre sträckor i tunnel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 10 januari 2025 19:30 Nja, att denna rekommendation har formulerats betyder inte nödvändigtvis att det är planen. Det är fullt möjligt, kanske troligare, att X10p kommer hänga med fram till RBc öppnar, men inte längre, då de inte får köras längre sträckor i tunnel.
Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg
Mitt i skrev:"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.

[...]

SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.

Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.
Den svaga kronan ställer till problem. Pengarna räcker inte längre. Men de gamla tågen har överskridit sin livslängd och skulle i så fall behöva livstidsförlängas.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 15 januari 2025 14:28
twr skrev: fredag 10 januari 2025 19:30 Nja, att denna rekommendation har formulerats betyder inte nödvändigtvis att det är planen. Det är fullt möjligt, kanske troligare, att X10p kommer hänga med fram till RBc öppnar, men inte längre, då de inte får köras längre sträckor i tunnel.
Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg
Mitt i skrev:"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.

[...]

SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.

Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.
Den svaga kronan ställer till problem. Pengarna räcker inte längre. Men de gamla tågen har överskridit sin livslängd och skulle i så fall behöva livstidsförlängas.
Det är eventuellt en bra affär att lägga 500 miljoner på en livstidsförlängning av X10p hellre än att köpa in fler X15p till detta högre pris. Då kan man istället satsa på att få till en större serie i en ny upphandling av "X16p" med förhoppningsvis ett bättre styckpris än den nu extremt dyra X15p. Då kan man även fundera på om det är något man vill ändra i fordonsdesignen, till exempel om det är möjligt att få in fler sittplatser.

I vilket fall som helst behöver upphandlingen av X16p starta snart så att det finns fordon på plats till trafikstarten till T-Centralen 2038. Befintlig option upp till 67 fordon räcker inte, så det krävs en ny upphandling.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: onsdag 15 januari 2025 17:59
Enceladus skrev: onsdag 15 januari 2025 14:28
twr skrev: fredag 10 januari 2025 19:30 Nja, att denna rekommendation har formulerats betyder inte nödvändigtvis att det är planen. Det är fullt möjligt, kanske troligare, att X10p kommer hänga med fram till RBc öppnar, men inte längre, då de inte får köras längre sträckor i tunnel.
Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg
Mitt i skrev:"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.

[...]

SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.

Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.
Den svaga kronan ställer till problem. Pengarna räcker inte längre. Men de gamla tågen har överskridit sin livslängd och skulle i så fall behöva livstidsförlängas.
Det är eventuellt en bra affär att lägga 500 miljoner på en livstidsförlängning av X10p hellre än att köpa in fler X15p till detta högre pris. Då kan man istället satsa på att få till en större serie i en ny upphandling av "X16p" med förhoppningsvis ett bättre styckpris än den nu extremt dyra X15p. Då kan man även fundera på om det är något man vill ändra i fordonsdesignen, till exempel om det är möjligt att få in fler sittplatser.

I vilket fall som helst behöver upphandlingen av X16p starta snart så att det finns fordon på plats till trafikstarten till T-Centralen 2038. Befintlig option upp till 67 fordon räcker inte, så det krävs en ny upphandling.
Det räcker inte med några 500 miljoner för att livstidsförlänga Roslagsbanans nuvarandr X10P-flotta inklusive mellan och manövervagnar, och inte heller räcker de 500 miöjonetna om man så bara satsar på motorvagnarna, vagnskorgarna som är byggda helt i aluminium har snart nått sin fysiska livslängd och det är tveksamt om 15 miljoner räcker för att ändra på den saken.

"Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

Entreprenören som kör tågen på RB hyr ju tågen för åtskilliga miljoner per år, de kan ju sluta hyra från nuvarande uthyrare och leasa nya X15P direkt från Stsdler för samma pengar?
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: torsdag 16 januari 2025 10:12 Det räcker inte med några 500 miljoner för att livstidsförlänga Roslagsbanans nuvarandr X10P-flotta inklusive mellan och manövervagnar, och inte heller räcker de 500 miöjonetna om man så bara satsar på motorvagnarna, vagnskorgarna som är byggda helt i aluminium har snart nått sin fysiska livslängd och det är tveksamt om 15 miljoner räcker för att ändra på den saken.

"Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i."
Jag säger inte att du har fel, men måste ändå fråga: Hur vet du det? Har TF fel i sin bedömning menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: torsdag 16 januari 2025 11:29
Hechtwagen skrev: torsdag 16 januari 2025 10:12 Det räcker inte med några 500 miljoner för att livstidsförlänga Roslagsbanans nuvarandr X10P-flotta inklusive mellan och manövervagnar, och inte heller räcker de 500 miöjonetna om man så bara satsar på motorvagnarna, vagnskorgarna som är byggda helt i aluminium har snart nått sin fysiska livslängd och det är tveksamt om 15 miljoner räcker för att ändra på den saken.

"Av de nuvarande 35 tågen på Roslagsbanan, som tillhör modell X10p och är över 30 år gamla, har en betydande andel visat tecken på slitage, inklusive sprickor i hjulupphängningar, skriver tidningen Mitt i."
Jag säger inte att du har fel, men måste ändå fråga: Hur vet du det? Har TF fel i sin bedömning menar du?
Jag tror helt enkelt att man kan behöva byta alla boggir och dessinfästningar i vagnsgolven och med lite allmän tillsnyggning på det så lär 500 miljoner kronor inte räcka.
Tror det kommer visa sig att materialutmattningen och sprickbildningen inte är ekonomiskt försvarbart att åtgärda.
Men 10 år till kan de väl rulla eventuellt.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av JohanB »

Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index
Vad är det för sorts kontraktsskrivning som tillåter sådan förändring av pris? Valutakurserna rör inte på sig i sådana här dimensioner. Är man oförmögen att skriva kontrakt eller vad är det fråga om?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Sio »

JohanB skrev: torsdag 16 januari 2025 21:17
Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index
Vad är det för sorts kontraktsskrivning som tillåter sådan förändring av pris? Valutakurserna rör inte på sig i sådana här dimensioner. Är man oförmögen att skriva kontrakt eller vad är det fråga om?
Valutakurser och index. Kontraktet skrevs 2016. Om affären gjordes upp i dollar och indeexeras enligt tex kostnadsutvecklingen i Tyskland så är det en faktor på ca 1,3 för varje. 1,3² = 1,69.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6863
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Odd »

Fordonen det handlar om här har man väl inte skrivit något kontrakt på än?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av Sio »

Odd skrev: fredag 17 januari 2025 17:40 Fordonen det handlar om här har man väl inte skrivit något kontrakt på än?
Det måste finnas ett kontrakt för att man ska kunna säga att priset gått upp eller för den delen kunna beställa fler X15p. Alternativet är ju en ny upphandling och då vet man ju inte om Stadler vinner, om de erbjuder X15p eller något annat och vad priset kan tänkas bli.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av twr »

Odd skrev: fredag 17 januari 2025 17:40 Fordonen det handlar om här har man väl inte skrivit något kontrakt på än?
Optionen reglerar vad fordonen kostar. Så jo det har man.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lokaliseringsutredning för Roslagsbanan till City: alternativ Grön D

Inlägg av daniel_s »

twr skrev: lördag 18 januari 2025 18:05
Odd skrev: fredag 17 januari 2025 17:40 Fordonen det handlar om här har man väl inte skrivit något kontrakt på än?
Optionen reglerar vad fordonen kostar. Så jo det har man.
Man har skrivit kontrakt om rätten att köpa dem ja, men man har inte skrivit kontrakt om att faktiskt köpa dem.
Skriv svar