Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fyrgeit skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 17:23
Hade nästan glömt denna tråden, så jag passar på att slänga in mitt förslag på förlängning från Fridhemsplan.
unknown.png
Sabbatsberg-Odenplan-KTH-NDS-Ropsten(-Lidingö centrum?)
Möjligtvis hade man kunnat ha två stationer vid KTH. En vid Valhallavägen och en längre upp i campusområdet. Jag tycker linjen binder samman grenarna i innerstan på ett bra sätt.
Betänk att man så småningom kommer vara tvungna att bygga en ny förbindelse mellan Liljeholmen och någon av stationerna Östermalmstorg, Karlaplan eller Stadion, för att ha möjlighet att fördubbla kapaciteten på tunnelbana 2. Kanske det går att kombinera med ditt förslag på något sätt.
Annars finns ju möjligheten att bygga spårväg mellan Solna/Fridhemsplan och Ropsten via Gasverksområdet. Det är ju en förbindelse som dessutom skulle göra gulalinjen ännu onödigare och ännu mer olönsam.
Odd skrev: ↑tisdag 16 augusti 2022 16:00
Betänk att man så småningom kommer vara tvungna att bygga en ny förbindelse mellan Liljeholmen och någon av stationerna Östermalmstorg, Karlaplan eller Stadion, för att ha möjlighet att fördubbla kapaciteten på tunnelbana 2. Kanske det går att kombinera med ditt förslag på något sätt.
Annars finns ju möjligheten att bygga spårväg mellan Solna/Fridhemsplan och Ropsten via Gasverksområdet. Det är ju en förbindelse som dessutom skulle göra gulalinjen ännu onödigare och ännu mer olönsam.
Ja att dra linje 14 via Fridhemsplan hade varit bra, så länge man inte lyckas fixa nåt överlägset signalsystem. Sen borde man ju bygga stombussarna till spårvägar, och då krävs det inte många nya dragningar för att förverkliga ditt förslag. Men jag tycker om konceptet av en 'light-metro'. Om det kan byggas billigt är det ett väldigt bra mellanting mellan tunnelbana och spårväg, för ställen som inte riktigt kräver tunnelbana, men kräver mer än en spårväg.
Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 15:12
I alla mätningar som görs så efterfrågar människor att antingen leva i kvartersstad eller egna hem.
Tror du verkligen punkthuslösning a'la förort är populärt? Lärde vi oss inte något från miljonprogrammen?
I samma mätningar efterfrågar folk närhet till grönområden (brukar ligga i topp till och med). Därmed är det dumt att bygga så man bygger bort grönområden och gör att det blir längre till dessa.
En gräsmatta kring ett punkthus är inte "grönområden". Grönområden är naturreservat eller en park.
Vem har pratat om "gräsmattor" mer än du? Folk vill ha nära till grönområden och naturområden och det är mer än en "gräsmatta". Flertalet bostadsområden på 60/70-talet byggdes så man hade grönområden och naturområden nära.
FUT skrev:Det är många år kvar tills att tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan börjar rulla, men en hel del viktiga steg behöver tas tidigt. Ett sådant är var tågen på den nya linjen ska städas, servas och repareras.
[...]
Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.
– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.
Det finns väl två huvudalternativ: en ny depå i Älvsjö eller en utbyggnad av Nybodadepån. Men vilket signalsystem får den nya banan? Banan öppnar ju ungefär när det blir dags att fasa ut röda linjens gamla signalsystem...
Jag röstar på ny depå i Älvsjö. Då kan depån vara anpassad för den nya linjens tåglängd och trafikvolymer. Åt vilket håll skulle man annars expandera Nyboda? I Älvsjö kan man dessutom ha koppling till pendelns depå och då järnvägsnätet.
Enceladus skrev: ↑lördag 19 november 2022 20:30
Här görs förberedelser i Östberga, förmodligen markundersökningar:
Jag ogillar Älvsjö linjen som röd likaså Arenastads linjen oavsett om den är grön eller gul så länge den går på grönt spår. Jag skulle väldigt gärna se en gul linje som är båda linjerna. Eftersom de ska ha olika tåg kanske detta blir svårt men jag ser ändå att de skulle bli bättre.
Jag har sagt detta väldigt mycket jag vet men det stör mig ändå väldigt mycket...
FUT skrev:Det är många år kvar tills att tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan börjar rulla, men en hel del viktiga steg behöver tas tidigt. Ett sådant är var tågen på den nya linjen ska städas, servas och repareras.
[...]
Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.
– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.
Det finns väl två huvudalternativ: en ny depå i Älvsjö eller en utbyggnad av Nybodadepån. Men vilket signalsystem får den nya banan? Banan öppnar ju ungefär när det blir dags att fasa ut röda linjens gamla signalsystem...
Är inte Nybodadepån überfull? Är det inte därför som vagnar ställs upp i Mörby Centrum?
FUT skrev:Stockholms tunnelbanesystem har flera depåer. I en sådan kan tunnelbanetågen parkera, få service, underhåll och städning. En ny depå kommer att byggas för den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
[...]
Vi utreder om depåns spår ska ansluta till befintlig tunnelbana eller stambanan, så att nya tåg och fordon smidigt ska kunna ta sig till den nya depån.
Den nya tunnelbanan kanske inte kommer att ha anslutning till befintlig tunnelbana, utan möjligen till den stora järnvägen. Signaturen "Odd" har länge förespråkat att bygga något annat än tunnelbana och sedan kalla det för tunnelbana för att få den unika statusen. Har skribentens önskan gått i uppfyllelse?
Vidare talas det om att "depån ska hantera cirka 10 tunnelbanetåg som ska trafikera den nya linjen". Med en restid på 10 minuter längs hela linjen borde omloppstiden inte vara längre än 30 minuter. I så fall behövs 6 tunnelbanetåg för 5-minuterstrafik samt fordon för underhålls- och trafikreserv. Ökar behovet av fordon om linjen får avbrottsfri trafik som i Köpenhamns metro? Är FUT och SL överens om det framtida trafikutbudet?
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Intressant också att utredningsområdet sträcker sig ända från Årstaberg till Älvsjö. En möjlighet skulle kunna vara att ha depån på Årstafältet och bygga bostäder ovanpå, som man ofta gör i Hongkong.
Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 0:12Den nya depån
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Det är snarare ”tunnelbanetåg” som är slang, men hur som helst är det korrekt att FUT och SL/TF inte samarbetar så mycket, det är ju inte meningen att de ska det heller.
Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 0:12Den nya depån
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Det är snarare ”tunnelbanetåg” som är slang, men hur som helst är det korrekt att FUT och SL/TF inte samarbetar så mycket, det är ju inte meningen att de ska det heller.
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...
Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...
Nja, så här står det i SAOB: "förr äv. övergående i bet.: fackspråk". Förr alltså, inte numera. Det som avses är nog inte i regelverk fastställda termer, utan det som numera kallas yrkesjargong. Det faller ju på sin egen orimlighet att fastställda termer skulle vara slang. Slangens essens är att den är spontant uppkommen inom en grupp och i motsättning till normerat språk.
Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...
Lite konstigt egentligen för folk har ju ofta en tendens att föredra kortare uttryck, exempel bil, tv
och tunneltåg är ju kortare än tunnelbanetåg som är lite otympligt.
Men jag har hört unga människor som sagt tunnelbana om själva tåget, ungefär så här hörde jag en gång mellan två flickebarn: ”skynda dig det går en tunnelbana om två minuter”
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.
Det kanske är svårt att föreställa sig för dig, men många människor åker faktiskt kollektivtrafik på dagen.
C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36
Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.
Det är ett uppenbart felaktigt påstående. Huruvida ett spårvagnsspår ska trafikeras klockan 3 en lördag påverkar inte anläggningskostnaden. När spåret ska trafikeras är ett val som man kan göra efter att det är anlagt och man kan ändra valet hur många gånger man vill.