Är inte Nybodadepån überfull? Är det inte därför som vagnar ställs upp i Mörby Centrum?Enceladus skrev: ↑tisdag 30 augusti 2022 14:59 Viktigt var hjärtat sitter
Det finns väl två huvudalternativ: en ny depå i Älvsjö eller en utbyggnad av Nybodadepån. Men vilket signalsystem får den nya banan? Banan öppnar ju ungefär när det blir dags att fasa ut röda linjens gamla signalsystem...FUT skrev:Det är många år kvar tills att tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan börjar rulla, men en hel del viktiga steg behöver tas tidigt. Ett sådant är var tågen på den nya linjen ska städas, servas och repareras.
[...]
Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.
– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.
Västlig tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Västlig tunnelbana
Re: Västlig tunnelbana
Den nya depån
Vidare talas det om att "depån ska hantera cirka 10 tunnelbanetåg som ska trafikera den nya linjen". Med en restid på 10 minuter längs hela linjen borde omloppstiden inte vara längre än 30 minuter. I så fall behövs 6 tunnelbanetåg för 5-minuterstrafik samt fordon för underhålls- och trafikreserv. Ökar behovet av fordon om linjen får avbrottsfri trafik som i Köpenhamns metro? Är FUT och SL överens om det framtida trafikutbudet?
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Den nya tunnelbanan kanske inte kommer att ha anslutning till befintlig tunnelbana, utan möjligen till den stora järnvägen. Signaturen "Odd" har länge förespråkat att bygga något annat än tunnelbana och sedan kalla det för tunnelbana för att få den unika statusen. Har skribentens önskan gått i uppfyllelse?FUT skrev:Stockholms tunnelbanesystem har flera depåer. I en sådan kan tunnelbanetågen parkera, få service, underhåll och städning. En ny depå kommer att byggas för den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
[...]
Vi utreder om depåns spår ska ansluta till befintlig tunnelbana eller stambanan, så att nya tåg och fordon smidigt ska kunna ta sig till den nya depån.
Vidare talas det om att "depån ska hantera cirka 10 tunnelbanetåg som ska trafikera den nya linjen". Med en restid på 10 minuter längs hela linjen borde omloppstiden inte vara längre än 30 minuter. I så fall behövs 6 tunnelbanetåg för 5-minuterstrafik samt fordon för underhålls- och trafikreserv. Ökar behovet av fordon om linjen får avbrottsfri trafik som i Köpenhamns metro? Är FUT och SL överens om det framtida trafikutbudet?
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Re: Västlig tunnelbana
Intressant också att utredningsområdet sträcker sig ända från Årstaberg till Älvsjö. En möjlighet skulle kunna vara att ha depån på Årstafältet och bygga bostäder ovanpå, som man ofta gör i Hongkong.
Re: Västlig tunnelbana
Det är snarare ”tunnelbanetåg” som är slang, men hur som helst är det korrekt att FUT och SL/TF inte samarbetar så mycket, det är ju inte meningen att de ska det heller.Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 0:12 Den nya depån
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Re: Västlig tunnelbana
Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."daniel_s skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 15:57Det är snarare ”tunnelbanetåg” som är slang, men hur som helst är det korrekt att FUT och SL/TF inte samarbetar så mycket, det är ju inte meningen att de ska det heller.Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 0:12 Den nya depån
Slutligen noterar jag att FUT inte använder SL:s slang för tunnelbanetåg, nämligen "tunneltåg". Detta tyder på att FUT och SL inte samarbetar så mycket.
Re: Västlig tunnelbana
Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51 Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
Re: Västlig tunnelbana
Nu är det ju inte precis någon hemlighet att somliga av oss har jobbat där… 

Re: Västlig tunnelbana
Nja, så här står det i SAOB: "förr äv. övergående i bet.: fackspråk". Förr alltså, inte numera. Det som avses är nog inte i regelverk fastställda termer, utan det som numera kallas yrkesjargong. Det faller ju på sin egen orimlighet att fastställda termer skulle vara slang. Slangens essens är att den är spontant uppkommen inom en grupp och i motsättning till normerat språk.Enceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 19:11Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51 Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Västlig tunnelbana
Lite konstigt egentligen för folk har ju ofta en tendens att föredra kortare uttryck, exempel bil, tvEnceladus skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 19:11Enligt SAOB kan ordet slang även övergå i betydelsen "fackspråk". Hur som helst är det i princip ingen förutom SL som använder termen "tunneltåg" - varken resenärer, journalister eller ens FUT. På diverse forum kan ordvalet avslöja vilka skribenter som har haft att göra med tunnelbanans verksamhet...Harald skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 18:51 Ingetdera är väl slang. Det ena, "tunneltåg", är en fackterm definierad i en föreskrift. Det andra, "tunnelbanetåg", är neutralt vardagsspråk. Slang beskrivs i nationalencyklopedin som "vardagligt språkbruk som ligger på en stilistisk nivå under det neutrala språkets."
och tunneltåg är ju kortare än tunnelbanetåg som är lite otympligt.
Men jag har hört unga människor som sagt tunnelbana om själva tåget, ungefär så här hörde jag en gång mellan två flickebarn: ”skynda dig det går en tunnelbana om två minuter”
Re: Västlig tunnelbana
Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36 Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?

Re: Västlig tunnelbana
Det kanske är svårt att föreställa sig för dig, men många människor åker faktiskt kollektivtrafik på dagen.Enceladus skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:18Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36 Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?![]()
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Västlig tunnelbana
Det är ett uppenbart felaktigt påstående. Huruvida ett spårvagnsspår ska trafikeras klockan 3 en lördag påverkar inte anläggningskostnaden. När spåret ska trafikeras är ett val som man kan göra efter att det är anlagt och man kan ändra valet hur många gånger man vill.Enceladus skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:18Noll km spårvagnsspår som trafikeras klockan 3 på en lördag.C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 16 februari 2023 23:36 Sedan bara en stilla fråga - hur många km spårvagnsspår skulle man få för den summan som kalaset går på?![]()
Re: Västlig tunnelbana
Att "ta sista tunnelbanan" är ett vanligt uttryck. Detta beror väl som sagt på att ordet tunnelbanetåg är otympligt medan få känner till ordet tunneltåg.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 februari 2023 1:13 Lite konstigt egentligen för folk har ju ofta en tendens att föredra kortare uttryck, exempel bil, tv
och tunneltåg är ju kortare än tunnelbanetåg som är lite otympligt.
Men jag har hört unga människor som sagt tunnelbana om själva tåget, ungefär så här hörde jag en gång mellan två flickebarn: ”skynda dig det går en tunnelbana om två minuter”
Varför kan inte befintliga depåer nyttjas?
Kommer de nya tunnelbanetågen inte att kunna trafikera befintliga linjer?FUT skrev:För att kunna nå befintliga depåer krävs också att en spåranslutning byggs mellan den nya linjen och till antingen Röd eller Grön linje. Bedömningen är också att befintliga signalsystem behöver byggas om, vilket är mycket kostsamt, för att de nya tunnelbanetågen ska kunna trafikera linjerna. Röd och Grön linje har idag dessutom två olika signalsystem.
Re: Västlig tunnelbana
Detta med tunneltåg och tunnelbanetåg så är det väl mer naturligt att använda det senare i en text som riktar sig till allmänheten?
Re: Västlig tunnelbana
Jag hoppas det blir nån smått förändrad variant av C30. Byggda för nytt signalsystem, men får förhoppningsvis köra på andra linjer.Enceladus skrev: ↑fredag 17 februari 2023 16:53Kommer de nya tunnelbanetågen inte att kunna trafikera befintliga linjer?FUT skrev:För att kunna nå befintliga depåer krävs också att en spåranslutning byggs mellan den nya linjen och till antingen Röd eller Grön linje. Bedömningen är också att befintliga signalsystem behöver byggas om, vilket är mycket kostsamt, för att de nya tunnelbanetågen ska kunna trafikera linjerna. Röd och Grön linje har idag dessutom två olika signalsystem.
Re: Västlig tunnelbana
Inget tåg kan trafikera en obefintlig linje!
Re: Västlig tunnelbana
Grannarna: "Bygget kommer att förstöra Rålis"
Rålis kan bli en väldigt annorlunda plats under de närmaste åren...Mitt i skrev:Region Stockholm ska borra fram en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, men först behöver man spränga fram arbetstunnlar till Fridhemsplan.
[...]
På Kungsholmen är etableringsytan tänkt att ligga vid rondellen på Lindhagensplan eller i den gröna slänten mellan Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden.
– Vi fick en fullständig chock, det handlar om ofattbara störningar, säger Marianne Hühne Von Seth som bor vid Norr Mälarstrand.
[...]
Ytan kan behövas i upp till nio år, mest buller beräknas det bli under de 3-4 första åren. Det handlar om sprängningar och tunga transporter till och från arbetsplatsen.
Re: Västlig tunnelbana
T-banebygge kan nagga Rålambshovsparken i kanten
Svårt val för bensinpopulister, men är det inte dags att förbjuda bensinbilar i Stockholms innerstad?DN skrev:Region Stockholm har två alternativ till var Fridhemsplans arbetstunnel ska ligga: vid bensinmacken på Lindhagensplan eller i grässlänten norr om Rålambshovsleden – ett kort stenkast från Rålambshovsparken.
[...]
Vid en inventering av bensinstationer i Stockholms stad framgår dock att bensinstationen vid Lindhagensplan är viktig att ha kvar. En tillfällig flytt under byggtiden är därmed Regionens ansvar, menar Stockholms stad.
Re: Västlig tunnelbana
Skulle nog vara mer effektivt att förbjuda bilar med gummidäck. Tanka kan man ju göra på annat håll!