När planeras dessa arbeten? Tidigare skulle de samordnas med att spåren mot Radiohuset lades in, men eftersom det inte finns några beslut om tidplan för förlängning kan man väl inte vänta hur länge som helst.Stefan Widén skrev: Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.
Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.
SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Passerade Nybroplan i dag. Ser att man kommit igång med arbetet på torget.Enceladus skrev:Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan
På den länkade infosidan står det om en unik poppel:
För staden har det också varit viktigt att säkerställa att det träd som står på den södra spårvagnsplattformen kan stå kvar. Detta är en unik poppel planterad vid sekelskiftet 1800/1900. Den kom till efter korsningsförsök vid en botanisk trädgård och planterades av Tor Nitzelius, som bland annat var intendent vid Göteborgs botaniska trädgård och en tid jobbade åt Stockholms stad.
Eftersom att poppeln är unik har staden gjort flera försök att föröka den, men utan resultat. När trädet var i dåligt skick för några år sedan beslutade staden att föryngra det genom att spara stubbskott; ett eller ett par av dem kan sedan väljas ut för att förhoppningsvis kunna bli nya träd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Spårväg City
Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Spårväg City
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:

Samma ställe samma dag i april 2015:

/Gunnar Ekeving
- Stefan Widén
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
På bilden jag visade är det som syns tre spår. Det närmast husen är det provisoriska och då jobbar man på ett av de ordinarie. Sen i halvtid växlade man om så man körde på den andra ordinarie beroende på vad som skulle göras.gek skrev:Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Samma ställe samma dag i april 2015:
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårväg City
Jo. Spåren i båda riktningarna låg förr på norra sidan av allén. Numera ligger de som bekant på var sida om allén. Detta gör att vagnar mot centrum i dag kör på exakt samma del av körbanan som hästspårvagnarna i samma riktning en gång i tiden körde. Detta trots (eller snarare på grund av) att det då var vänstertrafik.
Re: Spårväg City
Ibland flyttade man spåren lite hit och dit med lite mer välgjorda provisorier: http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp ... 90-287.jpg
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Spårväg City
Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Spårväg City
Ja, så bör det vara!stockholm79 skrev:Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?
/or
Re: Spårväg City
I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb.Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.
Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg City
Om du ser på till exempel hpl Nordiska Museet/Vasamuseet, så ser du att bussarna stannar längst fram på hållplatsen medan spårvagnarna stannar bakom. Då kan du också märka att plattformarna ligger i olika höjd för att passa bussarnas golv resp. spårvagnarnas golv.Diripsi skrev:På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
På hållplatser som inte hunnit tillgänglighetsanpassas är det busshöjd längs hela plattformen, vilket innebär att för spårvagnsresenärerna blir det ett steg nedåt när man kliver av resp ett steg uppåt när man kliver på. För resenärer med rollatorer och rullstolar är detta ett hinder i tillgängligheten.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg City
I den nya tidtabellens förklaring ses linjen redan som en del av Lidingöbanan...Stefan Widén skrev:I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb.Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.![]()
Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.
Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.
Stefan
Re: Spårväg City
Intressanta anmärkningar:Enceladus skrev:I den nya tidtabellens förklaring ses linjen redan som en del av Lidingöbanan...Stefan Widén skrev:I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb.Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.![]()
Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.
Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.
Stefan
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.
Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...
Professionell tyckare
Re: Spårväg City
Lorem ipsum? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsumKantorn skrev: Intressanta anmärkningar:
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.
Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Någon variant av Lipsumtexten är det allt.twr skrev:Lorem ipsum? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsumKantorn skrev: Intressanta anmärkningar:
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.
Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...
Professionell tyckare
Re: Spårväg City
Kunde inte låta bliGoogle translate skrev:1) Apietus Borehendam, var millaut utvisa mer komplicerat.
2) Itatusto ingen bla beslöjad eftersom det är påtvingat.
3) Borehendam bla beslöjad med stora saker.
Kom till Xercimintium, mina delikatesser, ren njutning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Spårväg City
Spårvagn i Stockholm avstängd – ”Får gå eller cykla”
viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)
Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:DN skrev:En kontaktledning har rivits ner utanför Dramaten i centrala Stockholm under gårdagskvällen och stoppar spårvagnstrafiken mellan Stockholms Central och Djurgården. Det finns ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.
– Det är troligtvis en lastbil som har rivit ner en kontaktledning men vi vet inte helt säkert än. Vi vet initialt att 7:ans spårvagn kommer att vara inställd i båda riktningar under stora delar av dagen, säger SL:s presskommunikatör Carl Henrik Elfsberg.
viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)
Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3572
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City
Eller så synkar man rivningen med tjejmilen på lördag då spårvagnstrafiken ändå är inställd 12.00-17.30, det är väl det allra bästa.Enceladus skrev: ↑torsdag 04 september 2025 12:27 Spårvagn i Stockholm avstängd – ”Får gå eller cykla”
Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:DN skrev:En kontaktledning har rivits ner utanför Dramaten i centrala Stockholm under gårdagskvällen och stoppar spårvagnstrafiken mellan Stockholms Central och Djurgården. Det finns ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.
– Det är troligtvis en lastbil som har rivit ner en kontaktledning men vi vet inte helt säkert än. Vi vet initialt att 7:ans spårvagn kommer att vara inställd i båda riktningar under stora delar av dagen, säger SL:s presskommunikatör Carl Henrik Elfsberg.
viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)
Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Märkligt att Stockholms Spårvägar som tränat på detta sedan 1916 inte lyckats få upp kontaktledningen på hela kvällen - natten - dagen!
Det är ju inte precis någon febril verksamhet som råder på platsen för att åtgärda detta.