Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av LÅ1 »

Hörde precis på Radio Stockholms trafikinformation att en lastbil rivit ner kontaktledningen vid Strandvägen x Narvavägen.

Flak eller kran i luften, antar jag. Hur ofta händer detta på spårväg City? Utmed Tvärbanan är det inte direkt ovanligt har jag förstått.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Re: Riven kontaktledning vid Djurgårdsbron

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:[...] Utmed Tvärbanan är det inte direkt ovanligt har jag förstått.
Hur definierar du "inte direkt ovanligt"? Jag känner inte till något fall på Tvärbanan efter juli 2009.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Jag undrar konspiratoriskt hur många av dessa sönderkörningar i Stockholm som orsakas av folk som tycker att spårväg City är i vägen?
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
Odd skrev:Antalet på lokalbanorna är väl en handfull under tio år. På Djurgårdslinjen verkar det hända relativt sett oftare, vad det nu kan bero på. Men eftersom reservdelarna verkar finnas förvarade någon annan stans än i Stockholm så brukar det alltid ta lång tid att ordna upp det.
Jag undrar konspiratoriskt hur många av dessa sönderkörningar i Stockholm som orsakas av folk som tycker att spårväg City är i vägen?
Du menar att Anna Wersäll och Lars Dahlberg kör runt med en hjullastare på nätterna? :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:[...] Utmed Tvärbanan är det inte direkt ovanligt har jag förstått.
Hur definierar du "inte direkt ovanligt"? Jag känner inte till något fall på Tvärbanan efter juli 2009.
Jag tycker bara att jag hört talas om, eller läst om, nedkörd kontaktledning i Sjöstaden lite då och då, men aldrig hört att det hänt inne i stan. Men det är fullt möjligt att statistiken visar att det är tvärt om!

Juli 2009, var det nedkörningen vid Liljeholmen?
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Kantorn skrev:
Du menar att Anna Wersäll och Lars Dahlberg kör runt med en hjullastare på nätterna? :lol:
Jag vill för ordningens skull meddela att jag dels har ett vattentätt alibi för den aktuella tidpunkten, dels inte har en aning om hur man kör en hjullastare!

Thomas K Ohlsson
leg. spårvägshatare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enligt sl.se är det en kranbil och inte någon hjullastare som har rivit kontaktledningen:
[url]http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussar-ersatter-Djurgardslinjen/[/url] (besökt strax före detta inläggs tidpunkt) skrev:Bussar ersätter Djurgårdslinjen
All trafik över Djurgårdsbron stoppades på förmiddagen efter att en kranbil rivit ner spårvagnens kontaktledning. Trafiken på Djurgårdslinjen väntas ligga nere flera dagar.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Enligt sl.se är det en kranbil och inte någon hjullastare som har rivit kontaktledningen:
[url]http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Bussar-ersatter-Djurgardslinjen/[/url] (besökt strax före detta inläggs tidpunkt) skrev:Bussar ersätter Djurgårdslinjen
All trafik över Djurgårdsbron stoppades på förmiddagen efter att en kranbil rivit ner spårvagnens kontaktledning. Trafiken på Djurgårdslinjen väntas ligga nere flera dagar.
Då vill jag på förekommen anledning meddela att jag inte vet hur man kör en kranbil - heller!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
996

Inlägg av 996 »

I Oslo (nu kommer han j.. Bjørn med "Oslo" igjen... :mrgreen: ) så skjer det da fra tid til annen, som TKO siere, han har ingen aning om hur man kör en kranbil, og så lenge han lar være så går det bra, men.....

Typisk er det en eller annen som glemmer å folde sammen sin hydrauliske kran ordentlig etter bruk, eller som "bare skulle".
Det her er et problem man har med kontaktledning som krysser eller befinner seg over veibanen, og er vel noe man må leve med. Det stiller jo på linje med for høy lastebil (eller buss), og for lav bro.

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO: du är skojig du! Jag hade inte dig i åtanke - faktiskt!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad skulle det kosta att omge kontaktledningsanläggningarna med någon slags "snöre" vars enda uppgift är att gå av först, och som är uppriggat så att trafikljus slår om till rött? (Jag skrev trafikljus eftersom man antagligen kan nyttja befintliga trafikljus på många ställen)

En annan variant är väl att montera upp sånadär "nästan-bondfångare" som i vägtrafiken brukar användas för att hålla uppe skyltar ovanför vägen...

Finns kranfunktion/tippflak registrerat i bilregistret? I så fall skulle man kanske kunna koppla någon tidig varning till vägtullarna, så att varje gång en kranbil eller tippflaklastbil passerar en vägtull in mot stan så går en påminnelseskylt igång?

(Ja, det ultimata vore väl egentligen en slags lagkrav på att kranbilar och tippflakbilar måste ha en gps-utrustning som varnar för kontaktledning , som krav för att få köra inne i spårvägstäder. En sån lösning lär ju inte kosta många kronor mer än en helt vanlig GPS. "Samhället" får givetvis stå för kartdata över var kontaktledningarna finns, kranbilarna får stå för utrustningen)
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Varje gång detta händer ställer jag mig frågan: Finns det ingen varningsanordning som upplyser föraren om att han glömt att fälla ned kranen/flaket (eller annan anordning som sträcker sig utanför fordonets normala höjd och bredd)? Det borde vara obligatoriskt. Försöker man köra iväg bilen med uppfälld kran så borde en ilsket röd lampa blinka på instrumentpanelen. Fordonet skulle då endast kunna framföras med reducerad hastighet ifall man måste göra förflyttningar inom en byggplats, t ex. Det finns ju varnare när man glömt bilbältet, det här borde inte vara så mycket svårare. Det skulle nog inte behövas någon GPS för det.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Finns kranfunktion/tippflak registrerat i bilregistret? I så fall skulle man kanske kunna koppla någon tidig varning till vägtullarna, så att varje gång en kranbil eller tippflaklastbil passerar en vägtull in mot stan så går en påminnelseskylt igång?

(Ja, det ultimata vore väl egentligen en slags lagkrav på att kranbilar och tippflakbilar måste ha en gps-utrustning som varnar för kontaktledning , som krav för att få köra inne i spårvägstäder. En sån lösning lär ju inte kosta många kronor mer än en helt vanlig GPS. "Samhället" får givetvis stå för kartdata över var kontaktledningarna finns, kranbilarna får stå för utrustningen)
Förutom luftledningar så borde utrustningen varna för låga broar och tunneltak. (Det var ju en skåpbil som ställde till kaos på Centralbron här om veckan.)
Med lite elektronik kunde man säkert kunna koda av bilens aktuella höjd, inklusive upphissad kran eller dito flak. Så man slipper obefogade varningar.
Användarens profilbild
Göteborgaren

Inlägg av Göteborgaren »

Det är ju synd att gummihjulen isolerar så väl för jag har hört att elchocker kan vara användbart vid inlärning och om det funkar med apor ska det väl gå med kranbilsförare. Skillnaden mellan dessa två är väl bara att kranbilsförare inte verkar kunna köra kranbilar. Hoppas att inga kranbilsförare läser det här.
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Var inte TKO kranbilsförare? Eller läste jag fel...

mvh/spårsnoken
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lite frågor och resonemang runt situationer som denna:

Lossar det en massa fästen som får ledningen att följa med bilen ett stycke i en sådan här situation, eller slits ledningen av tämligen snabbt? Den kanske inte slits av alls? Om inte är den förstörd ändå eller kan den "bara" hängas upp igen?
Är ledningen strömförande ända tills den träffar något som är jordat och då löser någon form av säkring ut? Antar att det är så.

Har sett att det står två vagnar vid Sergels Torg. Ytterligare tre eller fyra vagnar lär väl finnas ute på linjen. Kanske museivagnar också? Låter man dem stå där de står (bevakade) ända tills man får ingång trafiken igen eller kan man bogsera hem dem så fort som gatan blir fri vid olycksplatsen? Vad har man för möjlighet att bogsera vagnarna? (Alltså när det inte finns ström i ledningarna.)

I övrigt så såg jag att både värdar och ombordpersonal jobbade med att informera hugade resenärer vid Sergels Torg och andra hållplatser. Just vid Sergel kanske det vore bra att i sådana här fall kunna få upp plakat med information om att trafiken är inställd (och kanske också hänvisning till alternativa vägar). Jag inser att det krävs en viss logistik för att få fram skyltar snabbt vid händelser som denna och att det framför allt i inledningen finns en hel del annat att "ta tag" i. Men det skulle säkert underlätta för personalen på plats som åtminstone skulle slippa att "antasta" intet ont anande resenärer. I stället skulle många av dessa läsa skylten (och de flesta sedan fråga personalen för att få informationen muntligt också, så att de blir riktigt övertygade om att trafiken verkligen är inställd).
Användarens profilbild
Göteborgaren

Inlägg av Göteborgaren »

spårsnoken skrev:Var inte TKO kranbilsförare? Eller läste jag fel...

mvh/spårsnoken
Ja det gjorde du, han sa att han varken vet hur man kör hjullastare eller kranbil. Fast då kanske det betydde att han var kranbilsförare, hmm... Jag återkommer när jag funderat klart.
"Life is what happens while you're busy making other plans" - Ringo Starr

Precis som med Gamlestadstorget.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Jag åkte ut till Grönan i en ersättningsbuss i kväll. Det som förvånade mig är att där ledningen rivits av, vid Djurgårdsbron, var där avspärrningar och poliser. Däremot verkade det inte förekomma något som helst försök att reparera det hela. Var det inte i förmiddags det hände?
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

Enligt SVT ABC så är djurgårdsbron avstängd inatt för att man ska laga ledningen.
Skriv svar