Nu har du kanske missat det lilla ordet "behov". Det här är inte den föreslagna trafikeringen, utan ingångsvärdena för att ta fram en trafikering. Nästa steg varTKO skrev:Om vi lämnar den besvärliga verkligheten med planfrågor och budgetar för en stund och gör en närhistorisk ytdykning kan det vara intressant att titta på följande tabell:Så här tänkte man sej trafikeringen 2030 i en prognos från 2011 - det är inte så länge sedan...
Jag noterar att man tydligen tänkte sej TVÅ ändhållplatser i City, T-centralen OCH Sergels torg. Vidare räknar man i alternativ "Låg" med att en del vagnar vänder redan vid Hakberget.
Till Lindarängsvägen räknar man med 20-24 t/h, upp till Frihamnen-Ropsten 12-14 t/h. Var tanken att resten skulle gå till Loudden, eller vända vid Lindarängsvägen?
(Tabellen hämtad från MKB till Järnvägsplan, 2013)
funderar
Thomas K Ohlsson
* 30 avgångar T-Centralen - Djurgårdsbron, varav 6 vidare till Waldemarsudde. Det är detta som vändstationen vid T-Centralen är utformad för.
* 24 avgångar Djurgårdsbron - Lindarängsvägen, vilket täcker behovet i Scenario snabb. Det behövs ett vändspår i trakten av Lindarängsvägen, en möjlighet är att låta en linje till Loudden fungera som vändspår. Då låg Loudden långt fram i tiden, och ingick inte i de omedelbara planerna, men det fanns tankar om att bygga det på sikt.
* 18 avgångar Lindarängsvägen - någonstans inom Norra Djurgårdsstaden. Det behövdes ett vändspår till exempel vid Södra Värtahamnen. Det slogs aldrig fast ett läge för detta. Dessa 18 avgångar innebär ett överutbud jämfört med prognosen, men åtminstone enligt Scenario Snabb skulle 12 avgångar vara för lite till Frihamnen.
* 12 avgångar någonstans inom Norra Djurgårdsstaden - Ropsten - Aga.
* 6 avgångar Aga - Gåshaga brygga.
Jag skulle tro att detta står någonstans i järnvägsplanen.
Tankarna nu är ganska lika. Det som har hänt är att 30 vändande avgångar vid T-Centralen kanske blir för ansträngt, och man tänker sig nu 24. För att klara det är det lämpligt att köra 60 meters tåg, vilket också är motiverat med tanke på det ökande resandet på Lidingö. Vidare har tiden gått och Loudden är inte längre lika avlägset. Tankarna nu är alltså:
* 24 avgångar T-Centralen - Djurgårdsbron, varav 6 vidare till Waldemarsudde. Mindre utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg.
* 18 avgångar Djurgårdsbron - Lindarängsvägen, varav 6 vidare till Loudden. Mindre utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg.
* 12 avgångar Lindarängsvägen - Ropsten - Aga. Redan prognosen du citerar talar om behov av 12 till 14 avgångar upp till Frihamnen, så det här är inte så stor skillnad. Men utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg. En fördel är att det inte krävs vändspår inom Norra Djurgårdsstaden för den reguljära trafiken. (Men det kan vara bra av andra skäl, till exempel i samband med färjeankomster. I Ropsten behövs ett vändspår för mellantrafiken).
* 6 avgångar Aga - Gåshaga brygga. Bör vara 60 meters tåg för att hantera den växande trafiken.
Så skillnaden är alltså inte så stor.