Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

TKO skrev:Om vi lämnar den besvärliga verkligheten med planfrågor och budgetar för en stund och gör en närhistorisk ytdykning kan det vara intressant att titta på följande tabell:
Trafikering prognos 2030 (2011).png
Så här tänkte man sej trafikeringen 2030 i en prognos från 2011 - det är inte så länge sedan...

Jag noterar att man tydligen tänkte sej TVÅ ändhållplatser i City, T-centralen OCH Sergels torg. Vidare räknar man i alternativ "Låg" med att en del vagnar vänder redan vid Hakberget.

Till Lindarängsvägen räknar man med 20-24 t/h, upp till Frihamnen-Ropsten 12-14 t/h. Var tanken att resten skulle gå till Loudden, eller vända vid Lindarängsvägen?

(Tabellen hämtad från MKB till Järnvägsplan, 2013)

funderar
Thomas K Ohlsson
Nu har du kanske missat det lilla ordet "behov". Det här är inte den föreslagna trafikeringen, utan ingångsvärdena för att ta fram en trafikering. Nästa steg var

* 30 avgångar T-Centralen - Djurgårdsbron, varav 6 vidare till Waldemarsudde. Det är detta som vändstationen vid T-Centralen är utformad för.
* 24 avgångar Djurgårdsbron - Lindarängsvägen, vilket täcker behovet i Scenario snabb. Det behövs ett vändspår i trakten av Lindarängsvägen, en möjlighet är att låta en linje till Loudden fungera som vändspår. Då låg Loudden långt fram i tiden, och ingick inte i de omedelbara planerna, men det fanns tankar om att bygga det på sikt.
* 18 avgångar Lindarängsvägen - någonstans inom Norra Djurgårdsstaden. Det behövdes ett vändspår till exempel vid Södra Värtahamnen. Det slogs aldrig fast ett läge för detta. Dessa 18 avgångar innebär ett överutbud jämfört med prognosen, men åtminstone enligt Scenario Snabb skulle 12 avgångar vara för lite till Frihamnen.
* 12 avgångar någonstans inom Norra Djurgårdsstaden - Ropsten - Aga.
* 6 avgångar Aga - Gåshaga brygga.

Jag skulle tro att detta står någonstans i järnvägsplanen.

Tankarna nu är ganska lika. Det som har hänt är att 30 vändande avgångar vid T-Centralen kanske blir för ansträngt, och man tänker sig nu 24. För att klara det är det lämpligt att köra 60 meters tåg, vilket också är motiverat med tanke på det ökande resandet på Lidingö. Vidare har tiden gått och Loudden är inte längre lika avlägset. Tankarna nu är alltså:

* 24 avgångar T-Centralen - Djurgårdsbron, varav 6 vidare till Waldemarsudde. Mindre utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg.
* 18 avgångar Djurgårdsbron - Lindarängsvägen, varav 6 vidare till Loudden. Mindre utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg.
* 12 avgångar Lindarängsvägen - Ropsten - Aga. Redan prognosen du citerar talar om behov av 12 till 14 avgångar upp till Frihamnen, så det här är inte så stor skillnad. Men utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg. En fördel är att det inte krävs vändspår inom Norra Djurgårdsstaden för den reguljära trafiken. (Men det kan vara bra av andra skäl, till exempel i samband med färjeankomster. I Ropsten behövs ett vändspår för mellantrafiken).
* 6 avgångar Aga - Gåshaga brygga. Bör vara 60 meters tåg för att hantera den växande trafiken.

Så skillnaden är alltså inte så stor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Om vi lämnar den besvärliga verkligheten med planfrågor och budgetar för en stund och gör en närhistorisk ytdykning kan det vara intressant att titta på följande tabell:
Trafikering prognos 2030 (2011).png
Så här tänkte man sej trafikeringen 2030 i en prognos från 2011 - det är inte så länge sedan...

Jag noterar att man tydligen tänkte sej TVÅ ändhållplatser i City, T-centralen OCH Sergels torg. Vidare räknar man i alternativ "Låg" med att en del vagnar vänder redan vid Hakberget.

Till Lindarängsvägen räknar man med 20-24 t/h, upp till Frihamnen-Ropsten 12-14 t/h. Var tanken att resten skulle gå till Loudden, eller vända vid Lindarängsvägen?

(Tabellen hämtad från MKB till Järnvägsplan, 2013)

funderar
Thomas K Ohlsson
Nu har du kanske missat det lilla ordet "behov". Det här är inte den föreslagna trafikeringen, utan ingångsvärdena för att ta fram en trafikering. Nästa steg var

* 30 avgångar T-Centralen - Djurgårdsbron, varav 6 vidare till Waldemarsudde. Det är detta som vändstationen vid T-Centralen är utformad för.
* 24 avgångar Djurgårdsbron - Lindarängsvägen, vilket täcker behovet i Scenario snabb. Det behövs ett vändspår i trakten av Lindarängsvägen, en möjlighet är att låta en linje till Loudden fungera som vändspår. Då låg Loudden långt fram i tiden, och ingick inte i de omedelbara planerna, men det fanns tankar om att bygga det på sikt.
* 18 avgångar Lindarängsvägen - någonstans inom Norra Djurgårdsstaden. Det behövdes ett vändspår till exempel vid Södra Värtahamnen. Det slogs aldrig fast ett läge för detta. Dessa 18 avgångar innebär ett överutbud jämfört med prognosen, men åtminstone enligt Scenario Snabb skulle 12 avgångar vara för lite till Frihamnen.
* 12 avgångar någonstans inom Norra Djurgårdsstaden - Ropsten - Aga.
* 6 avgångar Aga - Gåshaga brygga.

Jag skulle tro att detta står någonstans i järnvägsplanen.

Tankarna nu är ganska lika. Det som har hänt är att 30 vändande avgångar vid T-Centralen kanske blir för ansträngt, och man tänker sig nu 24. För att klara det är det lämpligt att köra 60 meters tåg, vilket också är motiverat med tanke på det ökande resandet på Lidingö. Vidare har tiden gått och Loudden är inte längre lika avlägset. Tankarna nu är alltså:

* 24 avgångar T-Centralen - Djurgårdsbron, varav 6 vidare till Waldemarsudde. Mindre utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg.
* 18 avgångar Djurgårdsbron - Lindarängsvägen, varav 6 vidare till Loudden. Mindre utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg.
* 12 avgångar Lindarängsvägen - Ropsten - Aga. Redan prognosen du citerar talar om behov av 12 till 14 avgångar upp till Frihamnen, så det här är inte så stor skillnad. Men utbud än tidigare planerat, vilket talar för att välja 60 meters tåg. En fördel är att det inte krävs vändspår inom Norra Djurgårdsstaden för den reguljära trafiken. (Men det kan vara bra av andra skäl, till exempel i samband med färjeankomster. I Ropsten behövs ett vändspår för mellantrafiken).
* 6 avgångar Aga - Gåshaga brygga. Bör vara 60 meters tåg för att hantera den växande trafiken.

Så skillnaden är alltså inte så stor.
Det stämmer nog!
Fast även om vi lägger större vikt vid ordet "behov" så verkar man ha räknat med ett behov från/till T-centralen och ett annat till/från Sergels Torg. Tänkte man sej två skilda hållplatser?
(Eftersom Järnvägsplanen behandlar sträckan Djurgårdsbron-Frihamnen framgår det inte där. Dessutom har jag inte tillgång till själva planen, utan bara MKB:n…)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

TKO skrev: Det stämmer nog!
Fast även om vi lägger större vikt vid ordet "behov" så verkar man ha räknat med ett behov från/till T-centralen och ett annat till/från Sergels Torg. Tänkte man sej två skilda hållplatser?
(Eftersom Järnvägsplanen behandlar sträckan Djurgårdsbron-Frihamnen framgår det inte där. Dessutom har jag inte tillgång till själva planen, utan bara MKB:n…)

/TKO
Prognosen gjordes 2011. Då tänkte man sig 45 meters hållplatser, snarare än 65 som nu (40 meter spårvagn, 20 meter buss, förberett för att bli spårvagn hela vägen). I det läget planerades hållplatsen "Sergels torg" ligga öster om Drottninggatan. Hållplatsen "Centralen" planerades på Klarabergsviadukten. Spårvägen var tänkt att fortsätta till Kungsholmen, men detta sköts på framtiden hösten 2010. Prognoser är inte alltid så exakta på detaljnivå, det beror på hur markanvändningen är kodad i området. När Kungsholmen kapades bort verkar prognosen ha visat att de flesta skulle stiga av vid Sergels torg, och att endast en mindre del ville resa vidare till Centralen (dvs behov 6 avgångar per timme som atebllen vsiar). Men eftersom denna mindre del finns fördelade på alla linjer är förstås det rimliga att alla linjer går till Centralen.

I och med att Kungsholmen sköts på framtiden, att man började planera för längre hållplatser och upptäckte/blev påmind om konstruktionen på bron över Vasagatan ändrades planerna. De två sista hållplatserna bliev till en, hållplatsen som först kallades Sergels torg/T-Centralen, därefter T-Centralen/Sergels torg och nu bara T-Centralen. Den hamnade väster om Drottninggatan i stället för öster om, medan hållplatsen Centralen inte byggdes alls.

Jag tycker att det fortfarande är motiverat att i framtiden bygga en separat hållplats vid Centralen. Men för tillfället finns det inga beslut om det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Tack för klargörande!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

När sker upprustningen av Alkärrshallen? När åker A34 hem till Norrköping? När kommer de nya A35?

Och så en helt annan fråga: Hur ska linje 7 depåförsörjas efter 2029, när Alkärrshallen inte längre får användas som depå enligt detaljplanen?

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... Detaljplan
Detaljplanen vann laga kraft 24 juni i år.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Det här inlägget skrev jag i tråden om Spårväg City via Karlaplan, men kanske passar det bättre här:

Ett bättre sätt, enligt mig, att uppnå det ni är ute efter, beskrivs i landstingets utredningar kopplade till Östlig förbindelse. Som jag tyvärr inte hittar på nätet längre. Men jag har skissat upp det på den här kartan:

https://kartor.eniro.se/m/vd607

Nätet kan byggas ut i etapper, och det kan vara större än så här. Linjen till Odenplan kan till exempel fortsätta mot Hagastaden/Solna/Sundbyberg, mot Fridhemsplan/Hornstull/Liljeholmen/Årstafältet samt Gullmarsplan. Linjen mot Loudden kan fortsätta i tunnel till Östlig förbindelse och den vägen fortsätta mot Älvsjö, Skärholmen och Flemingsberg. Hållplatsen vid Finlandsparken erbjuder byte till tunnelbanan vid Gärdet (dock tyvärr med en relativt lång bytestid).

Exempel på linjenät:

6: (Sundbyberg) - Odenplan - Finlandsparken/Gärdet - Frihamnen - Loudden - (kan fortsätta mot Nacka om Östlig förbindelse byggs)
7: T-Centralen - Waldemarsudde
8: T-Centralen - Loudden (kan fortsätta mot Nacka om Östlig förbindelse byggs)
21: (Östbergahöjden - Årstafältet - Årstaberg - Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan -) Odenplan - Finlandsparken/Gärdet - Ropsten - Gåshaga brygga
24: (Spårväg syd - Gullmarsplan - Nacka -) Loudden - Ropsten - Lidingö (varför inte bygga upp Norra Lidingöbanan igen?)

Obs att detta bara är ett exempel, och att liknande linjenät kan införas även om inte alla länkar byggs. Poängen är att Frihamnen och Loudden får en lokal koppling till tunnelbanan precis som i era Karlaplansförslag. Med kopplingen till Gärdet istället "vänder" vi på resandet och får en jämnare beläggning på den nya spårvägen. En stor poäng är att linje 21 kan ta denna väg till Odenplan, vilket sannolikt ger större nytta än att gå till T-Centralen. Vi får ett mer rationellt nät generellt.

Den extra hållplatsen vid Finlandsparken ger en restidsförlängning mellan Lidingö och Frihamnen. Det är färre som förlorar på det än den restidsförlust som jag tror skulle uppstå vid en dragning via Karlaplan.

Jag tror att det är bäst att arbeta vidare med den väl förankrade sträckningen via Oxenstiernsgatan och istället försöka få spårvägen att passera Finlandsparken, eftersom Valparaiso ännu inte är en befintlig miljö.

Så tror jag. Men, som Kantorn så klokt brukar påpeka, jag kan ha fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Utbyggd Norra Lidingöbanan enligt inlägget ovan ända till Rudboda skulle medge kraftigt minskad busstrafik över Lidingöbron.

Det optimala vore Tunnelbana och två spårvägslinjer till Lidingö och helt indragen busstrafik över bron.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

twr skrev:Det här inlägget skrev jag i tråden om Spårväg City via Karlaplan, men kanske passar det bättre här:

Ett bättre sätt, enligt mig, att uppnå det ni är ute efter, beskrivs i landstingets utredningar kopplade till Östlig förbindelse. Som jag tyvärr inte hittar på nätet längre. Men jag har skissat upp det på den här kartan:

https://kartor.eniro.se/m/vd607

Nätet kan byggas ut i etapper, och det kan vara större än så här. Linjen till Odenplan kan till exempel fortsätta mot Hagastaden/Solna/Sundbyberg, mot Fridhemsplan/Hornstull/Liljeholmen/Årstafältet samt Gullmarsplan. Linjen mot Loudden kan fortsätta i tunnel till Östlig förbindelse och den vägen fortsätta mot Älvsjö, Skärholmen och Flemingsberg. Hållplatsen vid Finlandsparken erbjuder byte till tunnelbanan vid Gärdet (dock tyvärr med en relativt lång bytestid).

Exempel på linjenät:

6: (Sundbyberg) - Odenplan - Finlandsparken/Gärdet - Frihamnen - Loudden - (kan fortsätta mot Nacka om Östlig förbindelse byggs)
7: T-Centralen - Waldemarsudde
8: T-Centralen - Loudden (kan fortsätta mot Nacka om Östlig förbindelse byggs)
21: (Östbergahöjden - Årstafältet - Årstaberg - Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan -) Odenplan - Finlandsparken/Gärdet - Ropsten - Gåshaga brygga
24: (Spårväg syd - Gullmarsplan - Nacka -) Loudden - Ropsten - Lidingö (varför inte bygga upp Norra Lidingöbanan igen?)

Obs att detta bara är ett exempel, och att liknande linjenät kan införas även om inte alla länkar byggs. Poängen är att Frihamnen och Loudden får en lokal koppling till tunnelbanan precis som i era Karlaplansförslag. Med kopplingen till Gärdet istället "vänder" vi på resandet och får en jämnare beläggning på den nya spårvägen. En stor poäng är att linje 21 kan ta denna väg till Odenplan, vilket sannolikt ger större nytta än att gå till T-Centralen. Vi får ett mer rationellt nät generellt.

Den extra hållplatsen vid Finlandsparken ger en restidsförlängning mellan Lidingö och Frihamnen. Det är färre som förlorar på det än den restidsförlust som jag tror skulle uppstå vid en dragning via Karlaplan.

Jag tror att det är bäst att arbeta vidare med den väl förankrade sträckningen via Oxenstiernsgatan och istället försöka få spårvägen att passera Finlandsparken, eftersom Valparaiso ännu inte är en befintlig miljö.

Så tror jag. Men, som Kantorn så klokt brukar påpeka, jag kan ha fel.
I ovanstående förslag skulle Loudden trafikeras av tre linjer (6, 8, 24). I de trafikflödessimuleringar som gjorts är resandet 700 resenärer under maxtimmen på denna gren, blir det inte lite mycket med tre linjer då? (Simuleringarna avser 2030, ovanstående förslag kanske har en längre tidshorisont?)

En cyniker kan också invända att eftersom nybyggnadstakten för ny innerstadsspårväg snarare ligger under än över 100 meter per år i Stockholm så tar det väldigt långt tid innan ett större nät blir klart... men det kan kanske finnas en ketchupeffekt?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:Det här inlägget skrev jag i tråden om Spårväg City via Karlaplan, men kanske passar det bättre här:

Ett bättre sätt, enligt mig, att uppnå det ni är ute efter, beskrivs i landstingets utredningar kopplade till Östlig förbindelse. Som jag tyvärr inte hittar på nätet längre. Men jag har skissat upp det på den här kartan:

https://kartor.eniro.se/m/vd607

Nätet kan byggas ut i etapper, och det kan vara större än så här. Linjen till Odenplan kan till exempel fortsätta mot Hagastaden/Solna/Sundbyberg, mot Fridhemsplan/Hornstull/Liljeholmen/Årstafältet samt Gullmarsplan. Linjen mot Loudden kan fortsätta i tunnel till Östlig förbindelse och den vägen fortsätta mot Älvsjö, Skärholmen och Flemingsberg. Hållplatsen vid Finlandsparken erbjuder byte till tunnelbanan vid Gärdet (dock tyvärr med en relativt lång bytestid).

Exempel på linjenät:

6: (Sundbyberg) - Odenplan - Finlandsparken/Gärdet - Frihamnen - Loudden - (kan fortsätta mot Nacka om Östlig förbindelse byggs)
7: T-Centralen - Waldemarsudde
8: T-Centralen - Loudden (kan fortsätta mot Nacka om Östlig förbindelse byggs)
21: (Östbergahöjden - Årstafältet - Årstaberg - Liljeholmen - Hornstull - Fridhemsplan -) Odenplan - Finlandsparken/Gärdet - Ropsten - Gåshaga brygga
24: (Spårväg syd - Gullmarsplan - Nacka -) Loudden - Ropsten - Lidingö (varför inte bygga upp Norra Lidingöbanan igen?)

Obs att detta bara är ett exempel, och att liknande linjenät kan införas även om inte alla länkar byggs. Poängen är att Frihamnen och Loudden får en lokal koppling till tunnelbanan precis som i era Karlaplansförslag. Med kopplingen till Gärdet istället "vänder" vi på resandet och får en jämnare beläggning på den nya spårvägen. En stor poäng är att linje 21 kan ta denna väg till Odenplan, vilket sannolikt ger större nytta än att gå till T-Centralen. Vi får ett mer rationellt nät generellt.

Den extra hållplatsen vid Finlandsparken ger en restidsförlängning mellan Lidingö och Frihamnen. Det är färre som förlorar på det än den restidsförlust som jag tror skulle uppstå vid en dragning via Karlaplan.

Jag tror att det är bäst att arbeta vidare med den väl förankrade sträckningen via Oxenstiernsgatan och istället försöka få spårvägen att passera Finlandsparken, eftersom Valparaiso ännu inte är en befintlig miljö.

Så tror jag. Men, som Kantorn så klokt brukar påpeka, jag kan ha fel.
I ovanstående förslag skulle Loudden trafikeras av tre linjer (6, 8, 24). I de trafikflödessimuleringar som gjorts är resandet 700 resenärer under maxtimmen på denna gren, blir det inte lite mycket med tre linjer då? (Simuleringarna avser 2030, ovanstående förslag kanske har en längre tidshorisont?)

En cyniker kan också invända att eftersom nybyggnadstakten för ny innerstadsspårväg snarare ligger under än över 100 meter per år i Stockholm så tar det väldigt långt tid innan ett större nät blir klart... men det kan kanske finnas en ketchupeffekt?

funderar
Thomas K Ohlsson
Linjenätet är anpassat för östlig förbindelse via Loudden, då finns det ett stort behov. Även i annat fall är det väl vettigt att köra ut vagnarna på Loudden snarare än att bygga ett separat vändspår, sträckan är ju ganska kort. Men linjenätet kan förstås förändras över tid också.

Vad gäller utbyggnadstakten går det nog inte att förutsäga. Utbyggnadstakten var helt olika på 1870-talet och 1970-talet till exempel! Men min poäng här var att utbyggnaden av Spårväg City, om vi antar att det blir en sådan, borde prioritera en hållplats nära Gärdet framför en hållplats nära Karlaplan. Jag hör gärna vad du tycker om den tanken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

twr skrev:---klipp---
Vad gäller utbyggnadstakten går det nog inte att förutsäga. Utbyggnadstakten var helt olika på 1870-talet och 1970-talet till exempel! Men min poäng här var att utbyggnaden av Spårväg City, om vi antar att det blir en sådan, borde prioritera en hållplats nära Gärdet framför en hållplats nära Karlaplan. Jag hör gärna vad du tycker om den tanken?
Det tål att tänka på!
Frågan är hur "nära Gärdet" är jämfört med "nära Karlaplan" - jag har en känsla av att det blir längre gångväg från spårväg till tunnelbana. Men det går ju att titta på!

Fördelen med förslaget är att det är närmast "gratis" - nackdelen är (kanske) att det inte blir så stora restidsvinster som vid en dragning via Karlaplan.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:Keolis föreslår en ny trafiklösning för Djurgården där linje 67 förlängs till Blockhusudden via Djurgårdsvägen och linje 69 kortas av till Djurgårdsbrunn. Hur skulle denna trafiklösning påverka Spårväg City?
I pikarna under skolåret blir det mer bussar på södra Djurgården men i övrigt torde det inte bli mer avgångar. Fördelen är att de kan köra ledvagnar ut till Blockhusudden vilket totalt är bättre.
Sen minskar trycket på Skansenslingan och Hipphopp bussarna lär bli glada som får busshållplatsen för sig själva.

Ska de köra 69 fram till brunnen behöver man en slinga där och då lär väl ett par parkeringsplatser ryka. Eller så är det felskrivet och de bara går till Kaknäs som idag. (ledvagnarna alltså....)

Caféet vi Biskopsudden lär väl bli glada för det lär nog bli en hållplats där.

Djurgårdsförvaltningen lär få rusta vägen mellan Waldemarsudde och Manilla den är smal och kurvig...Men de slipper byta bron vid brunnen ...

Svårt att värdera alltså om man ser till helheten.
Trafikförvaltningen har bestämt att linje 67 förlängs till Blockhusudden. Därmed ökar konkurrensen om resenärerna till Waldemarsudde!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:Keolis föreslår en ny trafiklösning för Djurgården där linje 67 förlängs till Blockhusudden via Djurgårdsvägen och linje 69 kortas av till Djurgårdsbrunn. Hur skulle denna trafiklösning påverka Spårväg City?
I pikarna under skolåret blir det mer bussar på södra Djurgården men i övrigt torde det inte bli mer avgångar. Fördelen är att de kan köra ledvagnar ut till Blockhusudden vilket totalt är bättre.
Sen minskar trycket på Skansenslingan och Hipphopp bussarna lär bli glada som får busshållplatsen för sig själva.

Ska de köra 69 fram till brunnen behöver man en slinga där och då lär väl ett par parkeringsplatser ryka. Eller så är det felskrivet och de bara går till Kaknäs som idag. (ledvagnarna alltså....)

Caféet vi Biskopsudden lär väl bli glada för det lär nog bli en hållplats där.

Djurgårdsförvaltningen lär få rusta vägen mellan Waldemarsudde och Manilla den är smal och kurvig...Men de slipper byta bron vid brunnen ...

Svårt att värdera alltså om man ser till helheten.
Trafikförvaltningen har bestämt att linje 67 förlängs till Blockhusudden. Därmed ökar konkurrensen om resenärerna till Waldemarsudde!

Skönt att höra! Jag tycker linje 69 gått lite väl många år till Blockhusudden! Typ 90 år!
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Skönt att höra! Jag tycker linje 69 gått lite väl många år till Blockhusudden! Typ 90 år!
För Spårväg City hade ju det bästa varit om linje 67 blev en matarbuss mellan Waldemarsudde och Blockhusudden, men det är väl bara tunnelbanan och pendeltågen som har matarbussar. Har Roslagsbanan någon matarbuss?
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Spårväg City

Inlägg av Karsten »

Enceladus skrev: Har Roslagsbanan någon matarbuss?
614, 615, 616, 617, 619, 622, 622X, 623H, 623V, 633, 635, 660H, 660V, 664 är typiska matarlinjer. Sedan finns ett stort gäng glesbygdslinjer som också i någon mån anpassas efter Roslagsbanan.
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Så kan Kungsholmens bussar ändras
Direktpress skrev:– Personligen hade jag helst sett att vi hade fått en spårvagn till Hornsberg som det först var tänkt. Det talades om att vi skulle få en stombuss istället men det har vi inte fått, säger Jonlund.
Nämndordföranden Rasmus Jonlund (L) vill se spårvagn till Hornsberg.
Direktpress skrev:Förvaltningen betonar även vikten av bättre busstrafik till Lilla och Stora Essingen, speciellt med tanke på bostadsplanerna på öarna. ”Bussarna är redan idag överfulla när de lämnar Fridhemsplan respektive Stora Essingen” skriver de i sitt svar.
Samtidigt har busstrafiken till Essingeöarna slagit i taket. Prioriterar L-toppen verkligen rätt sträcka?
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)

När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.
Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan

Nu ska knutpunkten Nybroplan äntligen byggas om. Ambitionen är att Stockholm ska förbli en bilstad, men det görs vissa förbättringar för de sekundära trafikslagen. Det verkar inte finnas några planer på att väsentligt öka kapaciteten för kollektivtrafiken, vilket kan förklara varför det har varit knäpptyst om Spårväg Citys förlängning under hela mandatperioden.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)

När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.
Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan

Nu ska knutpunkten Nybroplan äntligen byggas om. Ambitionen är att Stockholm ska förbli en bilstad, men det görs vissa förbättringar för de sekundära trafikslagen. Det verkar inte finnas några planer på att väsentligt öka kapaciteten för kollektivtrafiken, vilket kan förklara varför det har varit knäpptyst om Spårväg Citys förlängning under hela mandatperioden.
Nybroplans trafiklösningar sköts av staden, spårvägsförlängningarna av regionen, men i själva verket så är det väl en konspiration som stoppar allt man gillar som inte blir gjort.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3085
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

De förändringar som görs nu är samtliga till gagn för kollektivtrafiken. Kör tiderna genom Nybroplan mot Tce har minskat med ca 30 sekunder. Mot Djb är det i stor oförändrat. Vid Nmt blir körfälten tydligare vilket minskar risken för insidenter. Refugen mitt i gatan vid övergångsstället försvinner och en klack byggs ut från torget. Annars är det mest förändringar av GCbanorna.

De hållplatsanpassningar som vart på gång genomförs inte förrän det blir en totalavstängning under längre tid. Ex om man skall slänga in nya växlar vid Djb. Eller om man ändå väljer att göra större UH åtgärder på bef anläggning.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inlägg av Per Lind »

När jag arrangerade SL's studieresa till Schweiz för några år sedan diskuterades totalavstängning vid Djurgårdsbron. Efter studiebesöket i Basel kom det fram att det skulle räcka med 1 helgs avstängning eller max 1 vecka om man använde förtillverkade räler, växlar och korsningar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3085
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Per Lind skrev:När jag arrangerade SL's studieresa till Schweiz för några år sedan diskuterades totalavstängning vid Djurgårdsbron. Efter studiebesöket i Basel kom det fram att det skulle räcka med 1 helgs avstängning eller max 1 vecka om man använde förtillverkade räler, växlar och korsningar.
-Per
Japp tillhör de som inte accepterar längre avstängningar än nödvändigt. Med en god arbetsplanering kan man lösa mycket.

Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.

Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.

SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.
2017-A11979 beskuren.jpg
2017-A11979 beskuren.jpg (149.67 KiB) Visad 3906 gånger
En bild från när det begav sig som visar hur man kan göra

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar