De ”sekundära” resandeströmmarna är också viktiga. Den ”sekundära” avlastande resandeströmmen från (Södra) Djurgården till Karlaplan blir nog så viktig. Det kanske varit svårt att marknadsföra sådan buss, men spår i gatan (eller allén) är inte lika lätt att förbise.TKO skrev:Kvalificerade gissningar:Per Lind skrev:Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.
Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Om spårvägen till Ropsten dras enligt planerna via Berwaldhallen kommer endast resenärer från Djurgården till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö att vilja byta vid Djurgårdsbron. Dessa torde utgöra en väldigt liten del av det totala resenärsantalet. Behovet av direkta tåg Djurgården - Värtan torde därför även vid mycket stora evenemang var högst begränsat
Övriga till nordostsektorn kommer att antingen åka till T-centralen och byta där, eller åka buss hela vägen från Djurgården för att byta till annat färdmedel vid Stadion eller Tekniska Högskolan.
Byggs däremot en linje i Narvavägen upp mot Karlaplan finns möjlighet att köra insatsvagnar Djurgården-Karlaplan, vilket kanske kan vara bra vid mycket stora resandemängder. Men jag tror inte detta är av avgörande betydelse när det gäller att välja sträckning mellan Strandvägen och Hakberget...
gissar
Thomas K Ohlsson

En annan ”sekundär” resandeström av inte oäven betydelse är även den FRÅN Karlaplan mot Ropsten/Värtaområdet, om väl angöring vid Karlaplan kommer till stånd. Med tanke på alla arbetsplatser kring Ropsten/Värtaområdet som påtalats tidigare i tråden, så kommer det att ha en AVLASTANDE betydelse för Spårväg City som helhet. Om Spårväg City INTE angör Karlaplan kommer de resenärerna ta Spårväg City från Ropsten, och trängas med alla andra som ska åka mot T-Centralen. Om Spårväg City ANGÖR (eller vissa linjer utgår från) Karlaplan, kommer de resenärerna åka i motsatt riktning.
Flera kopplingspunkter på Spårväg City (alltså även Karlaplan) och flera linjer i olika riktningar är av godo för Spårväg City. Om flera ”sekundära resandeströmmar”, flera kopplingspunkter och möjligheten till flera spårvägslinjer läggs ihop, så kanske de inte var för sig har avgörande betydelse för en spårvägsangöring vid Karlaplan, men sammantaget blir snöbollseffekten av de olika bollarna övertygande. Åtminstone för den som kan se och hålla flera bollar i luften samtidigt.
