Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
Jag tror inte att kollektivtrafikens planering kan utgå från de relativt fåtaliga nattresenärernas behov. Även om dwt är lätt att få intrycket att dessa är den viktigaste resenärsgruppen om man läser detta forum...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Hamngatans bilfrihet påverkar ju den upplevda tryggheten även kvällstid. Nattetid ska väl spårvagnarna ändå ersättas med nattbussar...TKO skrev:Jag tror inte att kollektivtrafikens planering kan utgå från de relativt fåtaliga nattresenärernas behov. Även om dwt är lätt att få intrycket att dessa är den viktigaste resenärsgruppen om man läser detta forum...
Re: Spårväg City
Eftersom även de alternativ som går via Karlaplan trafikerar Hamngatan förstår jag inte riktigt synpunkten...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Den upplevda tryggheten vid byteshållplatserna Kungsträdgården och Nybroplan påverkar behovet av en omväg via Karlaplan. Om de tre hållplatserna mellan T-Centralen och Nybroplan anses vara tillräckligt trygga så behövs inte omvägen via Östermalms pärla i lika stor utsträckning.TKO skrev:Eftersom även de alternativ som går via Karlaplan trafikerar Hamngatan förstår jag inte riktigt synpunkten...
Re: Spårväg City
Anser fortfarande att det är en ovidkommande aspekt. Och jag förstår inte hur 'trygghetsupplevelsen' vid hpl T-centralen påverkas av biltrafiken på Hamngatan...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Re: Spårväg City
Och hur skall blindtarmen trafikeras?Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:TKO skrev:Och hur skall blindtarmen trafikeras?Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
undrar
Thomas K Ohlsson
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Re: Spårväg City
Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3572
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City
Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!Diripsi skrev:Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:TKO skrev:Och hur skall blindtarmen trafikeras?Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
undrar
Thomas K Ohlsson
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Re: Spårväg City
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Re: Spårväg City
Biltrafiken på Hamngatan drabbar både den faktiska restiden till T-Centralen och den upplevda tryggheten vid Kungsträdgården och Nybroplan. Om vi anser att biltrafiken ska ha företräde så kan det vara klokt att dra spårvägen via Karlaplan. Om vi anser att kollektivtrafiken ska ha företräde så kan omvägen via Karlaplan vara överflödig. Min poäng är att spårvägens dragning bör anpassas till biltrafikens prioritering.TKO skrev:Anser fortfarande att det är en ovidkommande aspekt. Och jag förstår inte hur 'trygghetsupplevelsen' vid hpl T-centralen påverkas av biltrafiken på Hamngatan...
Oavsett om vi väljer att prioritera biltrafiken eller kollektivtrafiken så kan de nattbussar som ska trafikförsörja NDS nattetid med fördel gå via Karlaplan.
Re: Spårväg City
Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...Diripsi skrev:Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
(Men dwt är en informerad gissning)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Då finns det bara två vettiga alternativ. Dubbelspår Torsvik-Baggeby eller en mycket lång regleringstid vid Ropsten. Göteborgarna var kloka nog att vända Angeredsvagnarna vid Centralstationen innan det blev dubbelspår till Angered!TKO skrev:Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...Diripsi skrev:Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
(Men dwt är en informerad gissning)
/TKO
Re: Spårväg City
Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Ja, jag skulle nog hellre byta vid T-Centralen än vid Karlaplan på kväll/natt.LÅ1 skrev:Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Det har kanske påståtts, men knappast konstaterats.Diripsi skrev:Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:TKO skrev:Och hur skall blindtarmen trafikeras?Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
undrar
Thomas K Ohlsson
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Det är ju precis därför spårvägen ska gå till t-centralen!Hechtwagen skrev:Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!Diripsi skrev:
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Maximera nyttan!
Allt annat lika måste det vara bättre att ha en till bytespunkt längs linjen.
Nu är inte allt annat lika - så vi måste väga fördelarna mot nackdelarna. Men det får bli en annan gång - kanske i morgon!
/TKO
Allt annat lika måste det vara bättre att ha en till bytespunkt längs linjen.
Nu är inte allt annat lika - så vi måste väga fördelarna mot nackdelarna. Men det får bli en annan gång - kanske i morgon!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!