Jag har två invändningar mot ditt förslagTKO skrev:
En tanke som dök upp alldeles nyss:
Om vi drar spårvägen via Karlaplan är inte avsikten att den ska vända där, utan fortsätta fram till T-centralen. Avståndsmässigt borde det gå på ett ut jämfört med den östligare dragningen, restiden förmodligen något längre på grund av mer störande trafik, snävare kurvor etc. Men så stor blir inte skillnaden. (Jag ska naturligtvis räkna på detta när jag får tid!)
Du missar resandeunderlaget vid Radiohuset/Garnisonen om du gör på detta viset.
Du lockar ned resenärerna i tunnelbanan där tunnelbanan inte riktigt har kapacitet att ta emot dem och/eller du får dålig trafikekonomi.
Samhällsekonomi är i princip (restidsvinst-driftkostnader)/investeringskostnader.TKO skrev: Det innebär att den som vill kan sitta kvar på spårvagnen fram till nedre Norrmalm eller byta till tunnelbana vid Karlaplan! Det blir helt enkelt fler möjligheter vilket med till visshet gränsande sannolikhet ger en samlad restidsvinst. Och restidsvinst är ju det nya svarta inom kollektivtrafiksplaneringen har jag förstått - när traditionell samhällsekonomisk kalkyl oftast ger "fel" resultat!
Så att fokus ligger på restidsvinsten är ganska logiskt.
Utöver detta finns vidare ekonomiska nyttor som det inte finns lika väl utvecklat modellstöd för såsom
trängsel
trafiksäkerhet
kostnader för klimat- och annan miljöpåverkan
Dessa poster har i en traditionell samhällsekonomisk kalkyl mindre betydelse.
Föutom de här effekterna ska vi komma ihåg att bilister har högre tidsvärden och att när det offentliga spenderar skattepengar på gemensamma investeringar upplever samhället en förlust på 30 öre/krona eftersom det just är skattepengar som spenderas.
Allt detta är lite fler saker som ger lite uppförsbacke för kollektivtrafiken i samhällsekonomins underbara värld

Räkna lite KRESU på det hela för att förstå mekanismerna vettja. Kom ihåg att bytestider, väntetider och gångtider värderas till 2 ggr åktiden. Det gör att ganska snabbt staffar byten ut sig. Och de enda någorlunda bra byten som vi har i spårnätet är de som konstruerades före 1957.TKO skrev: (En inte alltför vågad gissning är att vid resor med start/målpunkt i stadens södra halva utklassar byte vid Karlaplan byte vid T-centralen, även i de fall det blir ytterligare ett byte vid Gamla stan eller Slussen... och att verka för att utjämna skillnaden mellan länshalvorna är väl ett övergripande planeringsmål inom såväl regionen som staden?)
funderar
Thomas K Ohlsson