Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Jag tror inte att kollektivtrafikens planering kan utgå från de relativt fåtaliga nattresenärernas behov. Även om dwt är lätt att få intrycket att dessa är den viktigaste resenärsgruppen om man läser detta forum...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11648
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag tror inte att kollektivtrafikens planering kan utgå från de relativt fåtaliga nattresenärernas behov. Även om dwt är lätt att få intrycket att dessa är den viktigaste resenärsgruppen om man läser detta forum...
Hamngatans bilfrihet påverkar ju den upplevda tryggheten även kvällstid. Nattetid ska väl spårvagnarna ändå ersättas med nattbussar...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Eftersom även de alternativ som går via Karlaplan trafikerar Hamngatan förstår jag inte riktigt synpunkten...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11648
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Eftersom även de alternativ som går via Karlaplan trafikerar Hamngatan förstår jag inte riktigt synpunkten...
Den upplevda tryggheten vid byteshållplatserna Kungsträdgården och Nybroplan påverkar behovet av en omväg via Karlaplan. Om de tre hållplatserna mellan T-Centralen och Nybroplan anses vara tillräckligt trygga så behövs inte omvägen via Östermalms pärla i lika stor utsträckning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Anser fortfarande att det är en ovidkommande aspekt. Och jag förstår inte hur 'trygghetsupplevelsen' vid hpl T-centralen påverkas av biltrafiken på Hamngatan...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Och hur skall blindtarmen trafikeras?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

TKO skrev:
Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Och hur skall blindtarmen trafikeras?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev:
TKO skrev:
Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Och hur skall blindtarmen trafikeras?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Enceladus
Inlägg: 11648
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Anser fortfarande att det är en ovidkommande aspekt. Och jag förstår inte hur 'trygghetsupplevelsen' vid hpl T-centralen påverkas av biltrafiken på Hamngatan...
Biltrafiken på Hamngatan drabbar både den faktiska restiden till T-Centralen och den upplevda tryggheten vid Kungsträdgården och Nybroplan. Om vi anser att biltrafiken ska ha företräde så kan det vara klokt att dra spårvägen via Karlaplan. Om vi anser att kollektivtrafiken ska ha företräde så kan omvägen via Karlaplan vara överflödig. Min poäng är att spårvägens dragning bör anpassas till biltrafikens prioritering.

Oavsett om vi väljer att prioritera biltrafiken eller kollektivtrafiken så kan de nattbussar som ska trafikförsörja NDS nattetid med fördel gå via Karlaplan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Diripsi skrev:
TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...
(Men dwt är en informerad gissning)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

TKO skrev:
Diripsi skrev:
TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...
(Men dwt är en informerad gissning)

/TKO
Då finns det bara två vettiga alternativ. Dubbelspår Torsvik-Baggeby eller en mycket lång regleringstid vid Ropsten. Göteborgarna var kloka nog att vända Angeredsvagnarna vid Centralstationen innan det blev dubbelspår till Angered!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Ja, jag skulle nog hellre byta vid T-Centralen än vid Karlaplan på kväll/natt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
TKO skrev:
Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Och hur skall blindtarmen trafikeras?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Det har kanske påståtts, men knappast konstaterats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Diripsi skrev:
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!
Det är ju precis därför spårvägen ska gå till t-centralen!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Maximera nyttan!
Allt annat lika måste det vara bättre att ha en till bytespunkt längs linjen.
Nu är inte allt annat lika - så vi måste väga fördelarna mot nackdelarna. Men det får bli en annan gång - kanske i morgon!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar