Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!

Inlägg av TKO »

Harald skrev:---klipp---
Nu väntar vi spänt på hur det kommer att se ut här med höga plattformar.
Ja vem gör inte det!
Men hav tålamod, det ritas om inte för fullt så dock då och då...

(Hade jag inte fått för mej att jag var en utmärkt signalingenjör hade det gått lite fortare med "Göteborgsprojektet".)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Äntligen!

Vi börjar med att återigen titta på hur det ser ut idag vid Brunnsparken hållplatsläge F.
(Tolkat från kartor och bilder)
Bef snitt 1.jpg
Bef snitt 1.jpg (25.82 KiB) Visad 4114 gånger
Vi konstaterar att det redan idag är trångt, hållplatskuren står lite för nära spåret. Fritt mått till plattformskant bör vara minst 2 300, helst 2 800. Även passagen mellan hållplatskuren och husliv är trång, en meter till eller två vore inte dumt.

(Ni som har bättre platskännedom får gärna påpeka om det finns några uppenbara felaktigheter i denna skiss!)

Snart (?) återkommer jag med de höga plattformarna!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Håll i er, för nu kommer en första skiss på hur hållplatsläge F vid Brunnsparken kan omgestaltas med hög plattform!
HG snitt 1.jpg
HG snitt 1.jpg (27.21 KiB) Visad 4084 gånger
Visst blir det jättebra?
Nej det tycker inte ens jag, men det visar ändå att "det går".
Förutsättningen för detta förslag har varit att spåren ligger kvar i sina nuvarande lägen, vilket begränsar handlingsutrymmet. Men vi håller oss inom de restriktioner som "Teknisk Handbok" ger.
Jämför gärna måtten med dagens förhållande som redovisats i föregående inlägg.
(Jag har en planritning i skissform som gör förslaget lättare att förstå. Jag kanske ritar rent denna och publicerar under morgondagen).

Men det finns andra - och bättre alternativ.

Thomas K Ohlsson
hållplatskonstruktör
TKO

Inlägg av TKO »

Planskiss över "Förslag 1":
HG plan 1.jpg
HG plan 1.jpg (49.97 KiB) Visad 4059 gånger
I morgon - eller någon annan dag - kommer jag att rita och berätta om hur det går att göra bättre!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Jag sitter och väntar på att någon ska ta fram stora
Sågkamraten.jpg
Sågkamraten.jpg (63.33 KiB) Visad 3983 gånger
Men än så länge är det tyst...
/TKO
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

TKO skrev:Jag sitter och väntar på att någon ska ta fram stora
Men än så länge är det tyst...
/TKO
Nä, jag skulle tro att det är flera än jag som sitter helt fascinerade över Din valda såg med "returfjäder". :D

Trots att jag är stolt innehavare till 2,5 ha skog, ur vilken jag årligen plockar ut all ved jag behöver för att värma mitt pörte ....
002x.jpg
002x.jpg (124.84 KiB) Visad 3965 gånger
.... har jag aldrig sett något liknande. Sitter fortfarande och funderar på "verkningsgraden". Med sågtänderna "gradade framåt" biter sågen bättre när man för den framåt genom att vinkeln mellan såg och arm gör att sågen ytterligare trycks ner. Och då kan ju den lagrade energin i fjädern hjälpa till.

Hälsar / Lumber-Lena
005xx.jpg
005xx.jpg (122.41 KiB) Visad 3965 gånger
TKO

Inlägg av TKO »

Åter till Göteborg!

Eftersom inte ens jag kan påstå att mitt förslag till ombyggnad av hållplatsläge F vid Brunnsparken ger ett lysande slutresultat har jag utlovat andra, bättre förslag. Och för detta har jag lite mer övergripande funderingar kring hur den framtida spår(vägs)trafiken i Göteborgs centrum skall organiseras. Om vi tänker oss att det i en framtid kommer att köras 60-meters höggolvståg mer än nästan fördubblas kapaciteten per tåg - M31 och M32 202 trafikanter, 2 x "B-vagn" 366*. Även om vi hoppas på ett ökat resande är det inte troligt att detta kommer att fördubblas - det finns alltså möjlighet att köra färre tåg och ändå öka kapaciteten.

En konsekvens av detta kan bli att linjenätsstrykturen förändras från dagens "många linjer kors och tvärs som går rätt sällan" till "få linjer som går ofta". Jag är medveten om att detta skulle medföra fler byten för många resenärer, en utveckling som kanske inte uppskattas av alla.

Idag går 7 spårvägslinjer mellan Brunnsparken och Drottningtorget - bland annat därför finns det två dubbelspår på sträckan. Med ett mer strukturerat linjenät blir det färre linjer, kanske det då räcker med ett dubbelspår? Det skulle i så fall underlätta skapandet av en vettig knutpunkt vid Brunnsparken** - där jag tror att det stora problemet egentligen inte är hållplatsläge F utan snarare lägena C och D på Norra Hamngatan.

Vad tror göteborgsexpertisen om detta?

undrar
Thomas K Ohlsson

*) Jag blev förvånad över att "Stadtbahnwagen B" tar färre trafikanter än M31 och M32. Det kan kanske bero på att man räknar lite mer komfortabelt i Tyskland?
**) Jag är även förvånad över att Västlänkens tunnelstation under Göteborgs C inte har en uppgång närmare Brunnsparken. Men det kanske är tekniskt omöjligt?
Memius

Inlägg av Memius »

TKO skrev:Åter till Göteborg!

Eftersom inte ens jag kan påstå att mitt förslag till ombyggnad av hållplatsläge F vid Brunnsparken ger ett lysande slutresultat har jag utlovat andra, bättre förslag. Och för detta har jag lite mer övergripande funderingar kring hur den framtida spår(vägs)trafiken i Göteborgs centrum skall organiseras. Om vi tänker oss att det i en framtid kommer att köras 60-meters höggolvståg mer än nästan fördubblas kapaciteten per tåg - M31 och M32 202 trafikanter, 2 x "B-vagn" 366*. Även om vi hoppas på ett ökat resande är det inte troligt att detta kommer att fördubblas - det finns alltså möjlighet att köra färre tåg och ändå öka kapaciteten.

En konsekvens av detta kan bli att linjenätsstrykturen förändras från dagens "många linjer kors och tvärs som går rätt sällan" till "få linjer som går ofta". Jag är medveten om att detta skulle medföra fler byten för många resenärer, en utveckling som kanske inte uppskattas av alla.

Idag går 7 spårvägslinjer mellan Brunnsparken och Drottningtorget - bland annat därför finns det två dubbelspår på sträckan. Med ett mer strukturerat linjenät blir det färre linjer, kanske det då räcker med ett dubbelspår? Det skulle i så fall underlätta skapandet av en vettig knutpunkt vid Brunnsparken** - där jag tror att det stora problemet egentligen inte är hållplatsläge F utan snarare lägena C och D på Norra Hamngatan.

Vad tror göteborgsexpertisen om detta?

undrar
Thomas K Ohlsson

*) Jag blev förvånad över att "Stadtbahnwagen B" tar färre trafikanter än M31 och M32. Det kan kanske bero på att man räknar lite mer komfortabelt i Tyskland?
**) Jag är även förvånad över att Västlänkens tunnelstation under Göteborgs C inte har en uppgång närmare Brunnsparken. Men det kanske är tekniskt omöjligt?
Jag kan tänka mig att man i framtiden kör två linjer på de stora förortsgrenarna (de som idag har tre linjer). Den ena via City och den andra via Skånegatan/Chalmerstunneln. Lägre spårvagnar och Korsvägen som en allt viktigare knutpunkt tyder på det.

Angående Västlänken:
Det fanns ett alternativ som gick under Brunnsparken, men det avfärdades ganska tidigt. Berget ligger mycket djupt i området så man skulle behöva köra cut and cover genom säckbangården-Drottningtorget-Brunnsparken-Stora Hamnkanalen. Jag behöver inte säga mer än så... ;-)
TKO

Inlägg av TKO »

Mycket spontan reaktion utan att ha funderat så mycket:
- Hade man inte kunnat förskjuta stationsläget västerut utan att förändra Västlänkens huvudsakliga sträckning?

/TKO
Memius

Inlägg av Memius »

TKO skrev:Mycket spontan reaktion utan att ha funderat så mycket:
- Hade man inte kunnat förskjuta stationsläget västerut utan att förändra Västlänkens huvudsakliga sträckning?

/TKO
Det är ett komplicerat område. Precis väster om Station Centralen stiger tunneln för att komma över Götatunneln. Betongtunnelns ovansida kommer ligga endast några decimeter under marknivån. Stationen är dessutom bred, tror det handlar om ca 60 m, och så ska man få plats med växlar.
TKO

Inlägg av TKO »

Komplicerat var ordet sa Bill!
(Vad Bull sa har jag ännu inte klurat ut...)
Nu är det som det är.
/TKO
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

För att återgå till höggolvsspårvagnar - några exempel på hur man kan anlägga höga plattformar i stadsmiljö:

Bild
Stuttgart, Korntaler Str 2017

Bild
Rochdale (regional spårvägslinje från Manchester) 2015

Bild
Bielefeld, Priessallée 2018
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: En konsekvens av detta kan bli att linjenätsstrykturen förändras från dagens "många linjer kors och tvärs som går rätt sällan" till "få linjer som går ofta". Jag är medveten om att detta skulle medföra fler byten för många resenärer, en utveckling som kanske inte uppskattas av alla.
Det uppskattas uppenbarligen av resenärerna som kan njuta av att inte så ofta behöva byta. Detta har gett en payback sedan systemet infördes med ett ökat resande från 70 till över 130 miljoner resenärer årligen
TKO skrev: Idag går 7 spårvägslinjer mellan Brunnsparken och Drottningtorget - bland annat därför finns det två dubbelspår på sträckan. Med ett mer strukturerat linjenät blir det färre linjer, kanske det då räcker med ett dubbelspår? Det skulle i så fall underlätta skapandet av en vettig knutpunkt vid Brunnsparken** - där jag tror att det stora problemet egentligen inte är hållplatsläge F utan snarare lägena C och D på Norra Hamngatan.
Det är inte antalet linjer som avgör, det är antalet avgångar. Även om man minskar antalet linjer som kommer antagligen antalet avgångar att behållas och då behövs båda spåren.

Det är bara att räkna efter, när det i korsningen mellan Östra och Södra Hamngatan kommer en vagn en gång var 20:e sekund och hållplatsuppehållena tar 40 sekunder, då krävs det att man sprider linjerna. Det finns dessutom en annan bra feature med upplägget. Om det blir stopp i någondera hamngata så kan man leda om trafiken utan stora och besvärliga konsekvenser.

Man bör nog inte röra spårkapaciteten i Brunnsparken, det blir dyrt.

/T
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

gek skrev:För att återgå till höggolvsspårvagnar - några exempel på hur man kan anlägga höga plattformar i stadsmiljö:

Bild
Stuttgart, Korntaler Str 2017

Bild
Rochdale (regional spårvägslinje från Manchester) 2015

Bild
Bielefeld, Priessallée 2018
Tack för illustrativa bilder. Vi noterar här att man använder mittplattformar - vilket är praktiskt eftersom två spår då "delar" på de trappor och ramper som behövs för att övervinna höjdskillnaden mellan gata/gångbana och plattform. Det verkar också som om man tillåter längre och eventuellt även brantare ramper än vad vi gör i Sverige. Mittplattformar kan vara en bra idé även vid Brunnsparken - den som lever får se!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

2763 skrev:
TKO skrev: En konsekvens av detta kan bli att linjenätsstrykturen förändras från dagens "många linjer kors och tvärs som går rätt sällan" till "få linjer som går ofta". Jag är medveten om att detta skulle medföra fler byten för många resenärer, en utveckling som kanske inte uppskattas av alla.
Det uppskattas uppenbarligen av resenärerna som kan njuta av att inte så ofta behöva byta. Detta har gett en payback sedan systemet infördes med ett ökat resande från 70 till över 130 miljoner resenärer årligen
Eller så är det att spårvagnarna går ofta som resenärerna uppskattar?
Eller kanske till och med så att vagnarna går oftare eftersom det är fler resenärer?

Huruvida det är bra med "många linjer som går relativt sällan men och till olika målpunkter" har jag försökt diskutera tidigare. Jag är fortfarande inte övertygad!
2763 skrev:
TKO skrev: Idag går 7 spårvägslinjer mellan Brunnsparken och Drottningtorget - bland annat därför finns det två dubbelspår på sträckan. Med ett mer strukturerat linjenät blir det färre linjer, kanske det då räcker med ett dubbelspår? Det skulle i så fall underlätta skapandet av en vettig knutpunkt vid Brunnsparken** - där jag tror att det stora problemet egentligen inte är hållplatsläge F utan snarare lägena C och D på Norra Hamngatan.
Det är inte antalet linjer som avgör, det är antalet avgångar. Även om man minskar antalet linjer som kommer antagligen antalet avgångar att behållas och då behövs båda spåren.

Det är bara att räkna efter, när det i korsningen mellan Östra och Södra Hamngatan kommer en vagn en gång var 20:e sekund och hållplatsuppehållena tar 40 sekunder, då krävs det att man sprider linjerna. Det finns dessutom en annan bra feature med upplägget. Om det blir stopp i någondera hamngata så kan man leda om trafiken utan stora och besvärliga konsekvenser.

Man bör nog inte röra spårkapaciteten i Brunnsparken, det blir dyrt.

/T
Naturligtvis är det antalet avgångar som är dimensionerande. Men jag uppfattar att de olika spårvägslinjerna som trafikerar Brunnsparken har i stort sett samma turtäthet varför det funkar rätt bra att "räkna linjer". Som systemet är uppbyggt måste väl alla linjer som trafikerar en bana , t ex till Angered, Hisingen eller Bergsjön ha samma turtäthet (eller en multipel därav) om det inte skall bli kaos...

Vi kan också fundera på om det är rimligt att " i korsningen mellan Östra och Södra Hamngatan kommer en vagn en gång var 20:e sekund" det känns rätt ströninsgbenäget - även om jag antar att siffran inkluderar vagnar som kör till/från hpl A & B. Ddet vore kanske bättre med något glesare trafik och längre tåg?

Hur som helst, det kanske inte är omöjligt att ha kvar nuvarande spårstruktur och ändå bygga höga plattformar vid hpl F - vi får väl se!

/TKO
Mr_T6

Inlägg av Mr_T6 »

Från den kunnige TKO:
"Men jag uppfattar att de olika spårvägslinjerna som trafikerar Brunnsparken har i stort sett samma turtäthet varför det funkar rätt bra att "räkna linjer"."

Det är dock 8, inte 7, spårvägslinjer som trafikerar hållplatsen Brunnsparken i ungefär öst-västlig riktning. Dessutom är det minst två busslinjer som trafikerar hållplatsen Brunnsparken i ungefär öst-västlig riktning, varav linje 16:s avgångar nog mest utgörs av 24 metersbussar.
TKO

Inlägg av TKO »

Mr_T6 skrev:Från den kunnige TKO:
"Men jag uppfattar att de olika spårvägslinjerna som trafikerar Brunnsparken har i stort sett samma turtäthet varför det funkar rätt bra att "räkna linjer"."

Det är dock 8, inte 7, spårvägslinjer som trafikerar hållplatsen Brunnsparken i ungefär öst-västlig riktning. Dessutom är det minst två busslinjer som trafikerar hållplatsen Brunnsparken i ungefär öst-västlig riktning, varav linje 16:s avgångar nog mest utgörs av 24 metersbussar.
Jag missade nog linje 6, som smiter förbi Drottningtorget utan att stanna - om jag fattar linjekartan rätt!
Bussarna får maka på sej om vi skall bygga höga plattformar, gemensamma hållplatser för buss och spårvagn är ändå inget eftersträvansvärt.
(Linje 16 borde snarast ställas om till spårväg eller hur?)

Tack för påpekandet!

/TKO
KurtL

Inlägg av KurtL »

Kul med en tråd om spårvägen i den enda svenska stad som har ett spårvägsnät. Det är också nätets omfattning som gör att tankar på ombyggnad av hållplatser till högplattform är långsökta, både antalet hållplatser och antalet vagnar talar mot detta.

Däremot vill jag plocka upp det TKO skrev om att se över strukturen på linjenätet. Förslag på ut- och ombyggnader finns i målbild 2035: Spårnätet ska byggas ut till Brunnsbo, Lindholmen och Järnbrott, det ska också kompletteras bl a med en förbindelse i tunnel mellan Linnéplatsen och Lindholmen, en förbindelse från Polhemsplatsen via alléstråket till Hagakyrkans hållplats och en koppling mellan snabbspåret mot Gamlestaden och Stampgatan vid Svingeln.
Det sägs däremot inte mycket om hur nätet ska trafikeras mer än att det bör vara färre linjer för att få ett mer lättorienterat system och tätare turer. Jag har funderat ett tag på hur detta skulle kunna se ut och tänkte lägga ut mina tankar för synpunkter från forumets medlemmar, kunniga och skoningslösa som ni är.

Stomnätet tänker jag trafikerar fyra huvudstråk med hög turtäthet, 4-5 minuters intervall i högtrafik, som antingen korsar eller rundar innerstaden:
Sydväst-Nordost: Från Tynnered och Järnbrott till Bergsjön och Angered. Trafiken sammanstrålar vid Marklandsgatan och går genom innerstaden via Linnégatan och en ny spårsträckning i Allén till Åkareplatsen, vidare via snabbspåret till Gamlestaden där den förgrenas.
Hisingen-Mölndal: Från Länsmansgården till Mölndal via Centralen/Åkareplatsen, Skånegatan och Korsvägen.
Majorna – Härlanda: Från Kungssten och Marklandsgatan till Östra sjukhuset och Kålltorp. Trafiken sammanstrålar i Majorna och går via Järntorget, Stenpiren, Centralstationen och Olskroken till Härlanda där den förgrenas.
Innerstadsringen: trafikeras av flera linjer, som alla har förgreningar till ytterområdena. En linje går mellan Angered och Järnbrott via Lindholmen och tunnel under älven till Linnéplatsen. Två linjer går via Sahlgrenska, Chalmers och Korsvägen dels från Tynnered till Angered, dels från Brunnsbo via Lindholmen och Linnéplatsen till Bergsjön.

Det resterande spårvägsnätet trafikeras av mer lokala spårvagnslinjer som täcker upp via Bangatan till Saltholmen, till Södra Guldheden och via Örgryte till Ö Sjukhuset. En del sträckor i innerstaden tror jag bör läggas ner, det är trångt, kurvigt och finns mycket annan kollektivtrafik. En schematisk linjekarta ses i bifogad bild, hoppas den är förståelig även för icke Göteborgare (och att bilden går att öppna, jag är amatör på att skriva inlägg, men prova att högerklicka och öppna i ny flik...)

Bild
TKO

Inlägg av TKO »

KurtL skrev:Kul med en tråd om spårvägen i den enda svenska stad som har ett spårvägsnät. Det är också nätets omfattning som gör att tankar på ombyggnad av hållplatser till högplattform är långsökta, både antalet hållplatser och antalet vagnar talar mot detta.
Jo som jag inledningsvis skrev har jag ingen större förhoppning om att detta skall bli verklighet! Det är mer svaret på en utmaning jag fick i en annan tråd...

(Men det är klart - Stuttgart som hade ett spårvägsnät av ungefär Göteborgs storlek lyckades både byta spårvidd och plattformshöjd på drygt 20 år. Vill man så går det!)

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Låt oss återvända till ritbordet!
(Fast numera är det mest datorn och inte pennan man använder...)

Mitt första förslag till högplattformar vid läge F var kanske inte helt lyckat, och eftersom jag gärna följer den italiensk-amerikanska filosofen Ciccones motto "Don´t go for second best" är det dags för ett nytt försök. Men först en historisk återblick, som kan ge inspiration till hur vi skall gestalta framtiden:
Plankarta 70.png
Plankarta 70.png (250.45 KiB) Visad 3296 gånger
En plankarta från 1970 - vi ser att spåren på Fontänbron ännu inte är lagda så alla spårvagnar mot Drottningtorget går i Södra Hamngatan. Spåren i Södra Hamngatan har ett nordligare läge än idag, det finns plats för biltrafiken att smita förbi spårvagnshållplatsen. (Observera att stadsbyggnadskontoret funnit det lämpligt att inte orientera kartan med "norr uppåt". Så kan man ju också göra...)
Plankarta 72.png
Plankarta 72.png (397.91 KiB) Visad 3296 gånger
På plankartan från 1972 har spåren över Fontänbron tillkommit, men spåren i Södra Hamngatan ligger kvar i det nordligare läget. När kom nuvarande utformning?

Vads kan dessa två återblickar ge för idéer om en ny utformning?

Missa inte nästa avsnitt i denna spännande serie!

/TKO
Skriv svar