Kul med en tråd om spårvägen i den enda svenska stad som har ett spårvägsnät. Det är också nätets omfattning som gör att tankar på ombyggnad av hållplatser till högplattform är långsökta, både antalet hållplatser och antalet vagnar talar mot detta.
Däremot vill jag plocka upp det TKO skrev om att se över strukturen på linjenätet. Förslag på ut- och ombyggnader finns i målbild 2035: Spårnätet ska byggas ut till Brunnsbo, Lindholmen och Järnbrott, det ska också kompletteras bl a med en förbindelse i tunnel mellan Linnéplatsen och Lindholmen, en förbindelse från Polhemsplatsen via alléstråket till Hagakyrkans hållplats och en koppling mellan snabbspåret mot Gamlestaden och Stampgatan vid Svingeln.
Det sägs däremot inte mycket om hur nätet ska trafikeras mer än att det bör vara färre linjer för att få ett mer lättorienterat system och tätare turer. Jag har funderat ett tag på hur detta skulle kunna se ut och tänkte lägga ut mina tankar för synpunkter från forumets medlemmar, kunniga och skoningslösa som ni är.
Stomnätet tänker jag trafikerar fyra huvudstråk med hög turtäthet, 4-5 minuters intervall i högtrafik, som antingen korsar eller rundar innerstaden:
•
Sydväst-Nordost: Från Tynnered och Järnbrott till Bergsjön och Angered. Trafiken sammanstrålar vid Marklandsgatan och går genom innerstaden via Linnégatan och en ny spårsträckning i Allén till Åkareplatsen, vidare via snabbspåret till Gamlestaden där den förgrenas.
•
Hisingen-Mölndal: Från Länsmansgården till Mölndal via Centralen/Åkareplatsen, Skånegatan och Korsvägen.
•
Majorna – Härlanda: Från Kungssten och Marklandsgatan till Östra sjukhuset och Kålltorp. Trafiken sammanstrålar i Majorna och går via Järntorget, Stenpiren, Centralstationen och Olskroken till Härlanda där den förgrenas.
•
Innerstadsringen: trafikeras av flera linjer, som alla har förgreningar till ytterområdena. En linje går mellan Angered och Järnbrott via Lindholmen och tunnel under älven till Linnéplatsen. Två linjer går via Sahlgrenska, Chalmers och Korsvägen dels från Tynnered till Angered, dels från Brunnsbo via Lindholmen och Linnéplatsen till Bergsjön.
Det resterande spårvägsnätet trafikeras av mer lokala spårvagnslinjer som täcker upp via Bangatan till Saltholmen, till Södra Guldheden och via Örgryte till Ö Sjukhuset. En del sträckor i innerstaden tror jag bör läggas ner, det är trångt, kurvigt och finns mycket annan kollektivtrafik. En schematisk linjekarta ses i bifogad bild, hoppas den är förståelig även för icke Göteborgare (och att bilden går att öppna, jag är amatör på att skriva inlägg, men prova att högerklicka och öppna i ny flik...)