Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
En tråd om leveranstider för de nya vagnarna till Göteborgs spårvägar övergick med tiden till en mer eller mindre seriös diskussion om höggolvsvagnar och höga plattformar - jag tar på mej rollen som huvudansvarig för denna urspårning. För att bringa lite reda i kaoset tänker jag därför fortsätta diskussionen i denna tråd, jag har ju t ex i ett svagt ögonblick lovat att visa hur vi enkelt fixar till höga plattformar vid Brunnsparken!
Jag jobbar med frågan - återkommer när jag hunnit en bit på vägen.
Den som redan nu har synpunkter eller frågor får gärna skriva i denna tråd!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Jag jobbar med frågan - återkommer när jag hunnit en bit på vägen.
Den som redan nu har synpunkter eller frågor får gärna skriva i denna tråd!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
PROLOG
Bakgrund och historik
I slutet av 60-talet insåg flera tyska städer att de ambitiösa planer för tunnelbana som fanns skulle bli svåra att realisera. Istället satsade man på blandformen "Stadtbahn" där såväl plankorsningar med andra trafikslag som blandtrafik kunde accepteras, åtminstone som en övergångslösning. För att ge samma komfort som vid tunnelbanetrafik utrustades hållplatserna med höga plattformar i nivå med vagnsgolvet, först på nybyggda tunnelsträckor men senare över hela näten. Fram till mitten av 80-talet var detta den förhärskande metoden för att modernisera spårvägar, sedan kom låggolvsvagnarna och höga plattformar blev plötsligt omoderna. Även städer som satsat storskaligt på ny- och ombyggnader med höga plattformar bytte strategi och byggde nu delnät för låggolvsvagnar - Dortmund, Düsseldorf och Köln är exempel jag redan nämnt. Andra höll dock fast vid den ursprungliga tanken och fortsätter att stegvis förse samtliga hållplatser med höga plattformar, till exempel Hannover och Stuttgart. I Stuttgart är omställningen fullbordad, i Hannover är man på god väg.
Jag har hämtat mina exempel från Tyskland, dels eftersom det är/var föregångslandet i denna fråga, dels för att jag tämligen god kännedom om förhållandena där. Men även andra i andra länder kan vi se en likartad utveckling, både i Europa och på andra sidan Atlanten.
Jag inser att många tycker att "höga golv och plattformar" är gårdagens lösning, nu finns ju låggolvstekniken som löser problemen på ett mycket smidigare sätt. Jag inser också att utsikten att man i Göteborg skulle frångå låggolvsmodellen är försvinannde lite - så ni får se mina förslag mer som debattinlägg än något jag tror kommer att genomföras. Om det då är intressant att läsa och deltaga i debatten får var och en avgöra, jag har förståelse för om allt detta avfärdas som orealistiska fantasier.
Jag vill även nämna att M21-vagnarna som började levereras 1984 var förberedda för trafik med långa tåg och hållplatser med höga plattformar. Så utvecklingen hade kunnat gå åt ett annat håll i Göteborg!
Fördelar och nackdelar
Om vi jämför höggolvs- med låggolvsvagnar finner vi att de senares enda fördel är att man uppnår nivålika insteg utan höga plattformar. I alla andra avseenden är högolvsvagnar överlägsna: Inköpskostnad, gångegenskaper, underhållskostnader, tillförlitlighet, komfort, kapacitet - listan kan göras lång. Vi kan också se att under den relativt korta tid som låggolvsvagnar funnits i trafik har otaliga tekniska lösningar provats och förkastats, det är uppenbarligen inte så enkelt att få till det. Då man nu dessutom ofta vill ha "100% låggolv" är det svårt att få plats med vettiga löpverk och all teknisk utrustning som behövs utan att dessa inkräktar allt för mycket på passagerarutrymmet.
Så varför är det då omodernt med höggolvsvagnar och höga plattformar? Det finns två svar - det är dyrt och det är fult!
Det är naturligtvis dyrare att bygga hållplatser med särskilda (höga) plattformar jämfört med att ha vagnar som kan stanna vid en lätt förhöjd kantsten. Samtidigt är låggolvsvagnar dyrare, speciellt om vi ser till livscykelkostnad utslaget per resenär, så jag är inte säker på att den kalkylen är riktig. Låggolvsvagnarna verkar ju ha en tendens att gå sönder mycket oftare än vad man räknat med, och ha kortare kommersiell livslängd.
Men fult blir det väl? Inte går det att bygga "tunnelbaneperronger" i gatumiljö? Idag är idealet att spårvagnarna i makligt tempo kryssar fram bland flanerande fotgängare genom innerstaden, det går inte riktigt ihop med "Stadtbahn"-tänket. Ja om inte spåren grävs ner - men det har vi varken råd eller lust med...
Ja detta är några av de utgångspukter jag har för mina tankar kring en stadsbanekonvertering av spårvägen i Göteborg!
/TKO
Bakgrund och historik
I slutet av 60-talet insåg flera tyska städer att de ambitiösa planer för tunnelbana som fanns skulle bli svåra att realisera. Istället satsade man på blandformen "Stadtbahn" där såväl plankorsningar med andra trafikslag som blandtrafik kunde accepteras, åtminstone som en övergångslösning. För att ge samma komfort som vid tunnelbanetrafik utrustades hållplatserna med höga plattformar i nivå med vagnsgolvet, först på nybyggda tunnelsträckor men senare över hela näten. Fram till mitten av 80-talet var detta den förhärskande metoden för att modernisera spårvägar, sedan kom låggolvsvagnarna och höga plattformar blev plötsligt omoderna. Även städer som satsat storskaligt på ny- och ombyggnader med höga plattformar bytte strategi och byggde nu delnät för låggolvsvagnar - Dortmund, Düsseldorf och Köln är exempel jag redan nämnt. Andra höll dock fast vid den ursprungliga tanken och fortsätter att stegvis förse samtliga hållplatser med höga plattformar, till exempel Hannover och Stuttgart. I Stuttgart är omställningen fullbordad, i Hannover är man på god väg.
Jag har hämtat mina exempel från Tyskland, dels eftersom det är/var föregångslandet i denna fråga, dels för att jag tämligen god kännedom om förhållandena där. Men även andra i andra länder kan vi se en likartad utveckling, både i Europa och på andra sidan Atlanten.
Jag inser att många tycker att "höga golv och plattformar" är gårdagens lösning, nu finns ju låggolvstekniken som löser problemen på ett mycket smidigare sätt. Jag inser också att utsikten att man i Göteborg skulle frångå låggolvsmodellen är försvinannde lite - så ni får se mina förslag mer som debattinlägg än något jag tror kommer att genomföras. Om det då är intressant att läsa och deltaga i debatten får var och en avgöra, jag har förståelse för om allt detta avfärdas som orealistiska fantasier.
Jag vill även nämna att M21-vagnarna som började levereras 1984 var förberedda för trafik med långa tåg och hållplatser med höga plattformar. Så utvecklingen hade kunnat gå åt ett annat håll i Göteborg!
Fördelar och nackdelar
Om vi jämför höggolvs- med låggolvsvagnar finner vi att de senares enda fördel är att man uppnår nivålika insteg utan höga plattformar. I alla andra avseenden är högolvsvagnar överlägsna: Inköpskostnad, gångegenskaper, underhållskostnader, tillförlitlighet, komfort, kapacitet - listan kan göras lång. Vi kan också se att under den relativt korta tid som låggolvsvagnar funnits i trafik har otaliga tekniska lösningar provats och förkastats, det är uppenbarligen inte så enkelt att få till det. Då man nu dessutom ofta vill ha "100% låggolv" är det svårt att få plats med vettiga löpverk och all teknisk utrustning som behövs utan att dessa inkräktar allt för mycket på passagerarutrymmet.
Så varför är det då omodernt med höggolvsvagnar och höga plattformar? Det finns två svar - det är dyrt och det är fult!
Det är naturligtvis dyrare att bygga hållplatser med särskilda (höga) plattformar jämfört med att ha vagnar som kan stanna vid en lätt förhöjd kantsten. Samtidigt är låggolvsvagnar dyrare, speciellt om vi ser till livscykelkostnad utslaget per resenär, så jag är inte säker på att den kalkylen är riktig. Låggolvsvagnarna verkar ju ha en tendens att gå sönder mycket oftare än vad man räknat med, och ha kortare kommersiell livslängd.
Men fult blir det väl? Inte går det att bygga "tunnelbaneperronger" i gatumiljö? Idag är idealet att spårvagnarna i makligt tempo kryssar fram bland flanerande fotgängare genom innerstaden, det går inte riktigt ihop med "Stadtbahn"-tänket. Ja om inte spåren grävs ner - men det har vi varken råd eller lust med...
Ja detta är några av de utgångspukter jag har för mina tankar kring en stadsbanekonvertering av spårvägen i Göteborg!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Jag kopierar detta inlägg från ursprungstråden:
(Men det kommer att ta lite tid...)
/Thomas
Som jag redan svarat - jag antar utmaningen!Olof skrev:@TKO:
En fråga med min inskränkta göteborgssyn:
Med förhöjda hållplatser för spårvagnarna, hur blir anslutningen till resten av gatumiljön och trottoarerna där omkring?
Jag vill att du ger exempel på hur det skulle bli på hållplatsläge F i Brunnsparken (där bla 4,7,9 och 11 mot Gamlestan stannar) och hur det blir tillgänglighetsanpassat emot de butiksingångar som är i fastigheten bredvid.
https://www.google.com/maps/@57.7066979 ... 312!8i6656
Nu vet jag att jag ger dig ett svårt exempel, men det går inte bara att plocka russina ur kartan.
Och att du hittar utformningskrav och liknande i Teknisk Handbok förutsätter jag att du redan vet.
//Olof
(Men det kommer att ta lite tid...)
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Jag ser ytterligare ett problem med höggolvsvagnar: De kan inte dela hållplatser med bussar.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Eftersom till och med de som föredrar en "idyllisk" spårvägsplanering anser att delade hållplatser är en styggelse kan detta istället vara en fördel!bark skrev:Jag ser ytterligare ett problem med höggolvsvagnar: De kan inte dela hållplatser med bussar.
Men visst är det en aspekt att beakta...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
FRÅGA / ROP PÅ HJÄLP!
Finns det något (hyfsat) detaljerat kartmaterial över Brunnsparken fritt tillgängligt på nätet?
(I dwg-format är väl för mycket att hoppas på...)
/TKO
Finns det något (hyfsat) detaljerat kartmaterial över Brunnsparken fritt tillgängligt på nätet?
(I dwg-format är väl för mycket att hoppas på...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Här är är gällande stadsplaner:
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3293.pdf
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3342.pdf
Spårdragningarna är inte up-to-date, men man ser vad som är gata och vad som är byggnad i alla fall.
Om du själv vill leta efter andra platser så finns det två kartor, en för ännu gällande stadsplaner och en för gällande detaljplaner.
Tillägg: Jag upptäckte att det finns en nyare och bättre karta här: https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-5005.pdf
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3293.pdf
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3342.pdf
Spårdragningarna är inte up-to-date, men man ser vad som är gata och vad som är byggnad i alla fall.
Om du själv vill leta efter andra platser så finns det två kartor, en för ännu gällande stadsplaner och en för gällande detaljplaner.
Tillägg: Jag upptäckte att det finns en nyare och bättre karta här: https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-5005.pdf
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Tack!Harald skrev:Här är är gällande stadsplaner:
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3293.pdf
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3342.pdf
Spårdragningarna är inte up-to-date, men man ser vad som är gata och vad som är byggnad i alla fall.
Om du själv vill leta efter andra platser så finns det två kartor, en för ännu gällande stadsplaner och en för gällande detaljplaner.
Jag försökte leta på stadens nätplats efter just detta för en halvtimme sedan - men då var det något serverproblem så hela nätplatsen låg nere...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Tack!Harald skrev:Här är är gällande stadsplaner:
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3293.pdf
https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-3342.pdf
Spårdragningarna är inte up-to-date, men man ser vad som är gata och vad som är byggnad i alla fall.
Om du själv vill leta efter andra platser så finns det två kartor, en för ännu gällande stadsplaner och en för gällande detaljplaner.
Jag försökte leta på stadens nätplats efter just detta för en halvtimme sedan - men då var det något serverproblem så hela nätplatsen låg nere...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Nyare och bättre karta här: https://goteborg.se/wps/proxy/http/62.8 ... I-5005.pdf
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Återigen tack!
Den senaste länken var närmast perfekt.
/TKO
Den senaste länken var närmast perfekt.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Under tiden ni otåligt väntar på fler inlägg från mej kan ni roa er med att läsa följande "diskussion" som fördes på "Postvagnen" redan 2001. En del ger sej aldrig!
(En del bilder visas inte - men vad annat är att vänta efter mer än åtta år)
väl bekomme
Thomas K Ohlsson
(En del bilder visas inte - men vad annat är att vänta efter mer än åtta år)
väl bekomme
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Eftersom det verkar dröja med något konstruktivt från Hjälmarsvägen Trafikplaneringskontor bjuder jag på följande pausbild som tidsfördriv:
Se så enkelt det är - och så fint det blir...
Med detta önskar jag alla både en trevlig helg och lycka till med firandet av den internationella kvinnodagen!
/Thomas
PS: Men allt är ju inte perfekt. Den som inte har något bättre för sej kan peka på (minst) tre saker som inte är riktigt bra... /DS
Se så enkelt det är - och så fint det blir...
Med detta önskar jag alla både en trevlig helg och lycka till med firandet av den internationella kvinnodagen!
/Thomas
PS: Men allt är ju inte perfekt. Den som inte har något bättre för sej kan peka på (minst) tre saker som inte är riktigt bra... /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Kontoret kanske har nytta av känna till kraven på ramper också. Skriften gäller tillgänglighetsanpassning av entréer, men samma krav ställs troligen på högplattformar.
Ramper - Råd och riktlinjer
Ramper - Råd och riktlinjer
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Det var en av de saker våra würtembergska vänner inte lyckats så bra med... i Sverige (och alltså även i Göteborg) gäller maxlutning 1:12. Och vid en höjdskillnad av 1 meter krävs ett vilplan på minst 2 meters längd.
Men jag har naturligtvis full koll på detta!
/TKO
Men jag har naturligtvis full koll på detta!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Dags att skrida till verket!
Ungefär så här ser det ut idag - i och för sej är grundkartan från 2009 men den får duga: Gångbanebredden är cirka 6 meter vid hållplatsen, men vi noterar också att den minskar till cirka 3 meter vid lastplats/angöringsfickan vid kv Härberget.
Vänthallarna verkar felplacerade på kartan, ligger i verkligheten längre från spåret. Enligt "Teknisk handbok" skall fria avståndet vara minst 2,3 meter. Vänthallen är cirka 1,6 meter bred, vilket skulle ge ett fritt mått vänthall - husliv på 2,1 meter, det är lite trångt!
Hållplatsen trafikeras idag av spårvägslinjerna 2, 4, 7, 9 och 11 - om jag fattat rätt, tyvärr verkar Västtrafik slopat de utmärkta "terminalkartorna".
Dessutom stannar buss 60, men den får vi flytta på - bussar och höga plattformar går inte så bra ihop.
Fråga till någon som vet bättre än jag:
- Är begränsad fordonstrafik tillåten genom hållplatsområdet för att nå lastplatsen länge österut. Eller går den trafiken via Fredsgatan?
Ja detta är lite av förutsättningarna för det fortsatta skissandet!
/TKO
Ungefär så här ser det ut idag - i och för sej är grundkartan från 2009 men den får duga: Gångbanebredden är cirka 6 meter vid hållplatsen, men vi noterar också att den minskar till cirka 3 meter vid lastplats/angöringsfickan vid kv Härberget.
Vänthallarna verkar felplacerade på kartan, ligger i verkligheten längre från spåret. Enligt "Teknisk handbok" skall fria avståndet vara minst 2,3 meter. Vänthallen är cirka 1,6 meter bred, vilket skulle ge ett fritt mått vänthall - husliv på 2,1 meter, det är lite trångt!
Hållplatsen trafikeras idag av spårvägslinjerna 2, 4, 7, 9 och 11 - om jag fattat rätt, tyvärr verkar Västtrafik slopat de utmärkta "terminalkartorna".
Dessutom stannar buss 60, men den får vi flytta på - bussar och höga plattformar går inte så bra ihop.
Fråga till någon som vet bättre än jag:
- Är begränsad fordonstrafik tillåten genom hållplatsområdet för att nå lastplatsen länge österut. Eller går den trafiken via Fredsgatan?
Ja detta är lite av förutsättningarna för det fortsatta skissandet!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Kan denna Västtrafiksida om Brunnsparken möjligen vara till någon hjälp?
Man skrollar ned för att se linjernas aktuella avgångar vid respektive hållplatsläge.
Mr_T6
http://www.vasttrafik.se/reseplanering/ ... 001760000/
Man skrollar ned för att se linjernas aktuella avgångar vid respektive hållplatsläge.
Mr_T6
http://www.vasttrafik.se/reseplanering/ ... 001760000/
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Fredsgatan är i praktiken om än inte formellt gågata. Trafiken går genom hållplatsområdet i Södra Hamngatan. Det finns inga begränsningar annat än de allmänna begränsningar som ges av zonsystemet. Det gör det besvärligt att köra bil inom Vallgraven så att man undviker det om man inte måste, d.v.s. har ett ärende där.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Det fanns dock tidigare en begränsning av den allmänna trafiken på S Hamngatan, genom skyltning på Ö Hamngatan vid Drottninggatan.
Men den kanske är borttagen?
Mr_T6
http://www.google.ch/maps/@57.7057561,1 ... 312!8i6656
Men den kanske är borttagen?
Mr_T6
http://www.google.ch/maps/@57.7057561,1 ... 312!8i6656
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Ja, det stämmer. Det är inte alltid lätt att hitta vad som gäller. T.ex. så finns det inget förbud mot fordonstrafik på Fredsgatan, utan man styr det med restriktioner på de gator som leder dit.Mr_T6 skrev:Det fanns dock tidigare en begränsning av den allmänna trafiken på S Hamngatan, genom skyltning på Ö Hamngatan vid Drottninggatan.
Men den kanske är borttagen?
Mr_T6
http://www.google.ch/maps/@57.7057561,1 ... 312!8i6656
Nu väntar vi spänt på hur det kommer att se ut här med höga plattformar.
