Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:För att nu fortsätta trådens urspårning: Stockholms stad (kommunen) har tre huvuddelar. Västerort, Söderort och innerstaden. Vill TKO föra över gasverksområdet till Västerort eller Söderort? :wink:
De gånger jag åkte buss dit ut, av sightseeing-skäl, så förvånas jag över hur kort avståendet är mellan stadion och den nya stadsbebyggelsen. Och kortare skall det väl bli, antar jag?

Sen tycker jag man inte bara skal tala om innerstad kontra förort, utan också om innerstadsmiljö och förortsmiljö. Tanto, bostadsområdet, är innerstad med förortsmiljö. Riktigt hur man ska klassa delar av NGS och t.ex. Årstadal vet jag inte, men det senare tenderar väl att bli innerstadsmiljö. Gränsen är diffus, och kanske sitter i betraktarens ögon. (Eller hjärna.)
Norra Djurgårdsstaden ligger även i det som kallas Halvcentrala bandet, alltså inte i den egentliga innerstaden.

Vilken definition man väljer att ty sig till får var och en välja! Mäklare drar sig inte för att kalla områden långt ifrån Östermalm för Östermalm bara för att de ligger inom östermalms stadsdelsområde, det är fel enligt mig, Norra djurgårdsstaden och Ladugårdsgärdet är inte Östermalm enligt mig och om det är innerstad har jag inte funderat över!

Tror ni valtesultatet ökar chanserna för utbyggnad av spårväg city jämfört med läget före valet?
TKO

Inlägg av TKO »

Herr Gädda framför många kloka synpunkter.

Svar på den sista frågan:
- Ja eftersom det verkar som om de två stora förlorarna i såväl stadshus som landsting verkar vilja göra upp om den framtida politiken så har chanserna att spårvägen till Ropsten blir byggd ökat. Vi får väl se om den kommer med i förslaget till landstingsbudget som väl måste läggas fram snart...
(Jag har varit borta lite för länge från den praktiska politiken för att minnas när budgetbesluten tas i kommun och landsting, men det är väl före jul?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:För att nu fortsätta trådens urspårning: Stockholms stad (kommunen) har tre huvuddelar. Västerort, Söderort och innerstaden. Vill TKO föra över gasverksområdet till Västerort eller Söderort? :wink:
De gånger jag åkte buss dit ut, av sightseeing-skäl, så förvånas jag över hur kort avståendet är mellan stadion och den nya stadsbebyggelsen. Och kortare skall det väl bli, antar jag?

Sen tycker jag man inte bara skal tala om innerstad kontra förort, utan också om innerstadsmiljö och förortsmiljö. Tanto, bostadsområdet, är innerstad med förortsmiljö. Riktigt hur man ska klassa delar av NGS och t.ex. Årstadal vet jag inte, men det senare tenderar väl att bli innerstadsmiljö. Gränsen är diffus, och kanske sitter i betraktarens ögon. (Eller hjärna.)
Norra Djurgårdsstaden ligger även i det som kallas Halvcentrala bandet, alltså inte i den egentliga innerstaden.

Vilken definition man väljer att ty sig till får var och en välja! Mäklare drar sig inte för att kalla områden långt ifrån Östermalm för Östermalm bara för att de ligger inom östermalms stadsdelsområde, det är fel enligt mig, Norra djurgårdsstaden och Ladugårdsgärdet är inte Östermalm enligt mig och om det är innerstad har jag inte funderat över!

Tror ni valtesultatet ökar chanserna för utbyggnad av spårväg city jämfört med läget före valet?
För att komplicera ytterligare: det mesta av Norra Djurgårdsstaden ligger i stadsdelen Ladugårdsgärdet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:För att komplicera ytterligare: det mesta av Norra Djurgårdsstaden ligger i stadsdelen Ladugårdsgärdet!
Och ingen del ligger i stadsdelen Norra Djurgården. Och Djurgårdsstaden ligger på Södra Djurgården, Granne med Gröna Lund.
Hechtwagen skrev:Tror ni valtesultatet ökar chanserna för utbyggnad av spårväg city jämfört med läget före valet?
Fint försök att få upp tråden på rätt spår igen! :)

Vad jag förstått så finns det god chans att det blir en borgerlig majoritet i staden, förstärkt med MP. Alltså i princip maktskifte, fast med MP från den gamla majoriteten som biter sig kvar. Hur det ser ut i landstinget vet jag egentligen inte, men har för mig att jag läst att situationen är snarlik där. Vilket i så fall betyder att det borgerliga blocket sitter kvar, men tar upp MP i sin krets. Men jag kan ha helt fel. Har inte följt med i alla turer. Och inget är väl spikat än?

Men för att besvara frågan så måste man också ha bakgrundsinformation om varför utbyggnaden stoppades. Och om det i första hand var landstinget som stoppade den, eller om stan på något vis satte ner foten och inte ville samarbeta. Inte heller detta har jag koll på. Så jag får passa på frågan. Kan bara säga att det är rimligt att den byggs, och att det sker inom de närmaste åren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Norra Djurgårdsstaden ligger även i det som kallas Halvcentrala bandet, alltså inte i den egentliga innerstaden.
Intressant! Ligger NDS i Västerort, Söderort, Inre Nacka, Solna, Sundbyberg eller på Lidingö?

(För den officiella definitionen av "Halvcentrala bandet", se sidan 7.)
BSB101

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev: (Jag har varit borta lite för länge från den praktiska politiken för att minnas när budgetbesluten tas i kommun och landsting, men det är väl före jul?)
Beror helt på hur kommunen och landstinget har lagt upp budgetarbetet. Normalt är att ta budgeten i november men exempelvis Sollentuna tar sin budget i juni och sedan, om det behövs, en justerad budget i november. Det viktiga är att man har en gällande budget den 1/1.
GBerglund
Kontakt:

Inlägg av GBerglund »

Enceladus skrev: (För den officiella definitionen av "Halvcentrala bandet", se sidan 7.)
Lustigt, hade en lustigt nog en liten intressant snutt från Radio Stockholm inspelad, kanske i periferin passande i sammanhanget (november 1986):

https://www.bussgaraget.se/radio/halvce ... bandet.mp3
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

TKO skrev:Ja jag undrar hur långt ut man får söka sej om man vill fortsätta bo i en snillrikt utformad folkhemsförort där människans och inte kapitalets behov styrt utformningen? Kramfors kanske? /TKO
Nä, inget ont om Kramfors. Men klara logistikproblem när "fridagsvärvaren" på TLC AGA lite smörigt ringer på nattkröken och undrar hur jag mår, om den gångna dagen varit bra och hur mina sex kattor mår;

"Äsch, lägg på, hon vill bara att Du skall dra in till stan och köra bort en dag av Ditt återstående liv!"
003x.jpg
003x.jpg (51.85 KiB) Visad 3351 gånger
För alternativ bosättning; vänd Din blick österut där människor utan kapital själva snitsar till utformningen.

Där SL erbjuder väloljade transporter från varje buske in till det "Friskis och Svettis" byggnadsplatsen "Nya Slussen" upplevs efter knatandet i alla energikrävande trappor.

Själv promenerar jag ner till "Vinkelbackens" hållplats och tager pendeln ner till trogna 434:an som gifver mig 50 minuters skön resa, varunder jag precis hinner plöja igenom "Dagens Industri"!
010x.jpg
010x.jpg (165.9 KiB) Visad 3351 gånger
Det "Östliga Bosättningsområdets" populäritet beskrives väl bäst med att utsättningen av 433/434 under "högtrafik" erbjuder lika många turer per timme som salig BSBV linje 19 hade på hela dygnet när jag började min yrkeskarriär som kondis där år 1956!

Vår "snillrikt utformad folkhemsförort" innebär dock att Du får hämta Din post i härvarande lanthandel. Trots närheten till Storstaden så anser PostNord att vi inte är lönsamma. Men Ditt husorgan "Norrskensflamman" återfinnes punktlig varje morgon i Din brevlåda även vid "Åska, Storm och Drivis".

Som en viss kompensation är nämnda handelsbod även ombud för Systembolaget och Apotek.

Vänliga Hälsningar / Lena
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

S pressar MP med löfte om dieselförbud i Stockholm
DN skrev:Budet innehåller löfte om att införa det omdebatterade dieselförbudet på vissa innerstadsgator. Socialdemokraterna kan också tänka sig att tidigarelägga utbyggnaden av tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan samt Spårväg syd. Dessutom lovar man att redan nu börja planera för 35.000 nya bostäder om Bromma flygplats läggs ned 2038 – förutsatt att Arlanda byggs ut.
Budgivningen har börjat!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Blågrönt styre nära – M redo backa om Nobelcenter

Det blir intressant att se vilka frågor MP prioriterar, speciellt nu när S har lagt fram ett motbud.
TKO

Inlägg av TKO »

Broder Daniel har valt högerfilen för länge sedan... och eftersom medlemsdemokratin är närmast obefintlig inom MP:s Stockholmsavdelning så blir det troligen som han vill.

Märkligt om moderaterna och centern backar om Nobelcentret nu - som dom så ivrigt försvarade i valrörelsen.
Och gud bevare huvudstaden från Jerlmyr som finansborgarråd, även om hon märkligt nog fick flest personkryss i senaste valet. Hon borde skaffa sej ett hederligt jobb och sen eventuellt gå tillbaka till politiken...

Hur påverkar detta spårvägsfrågan? Svårt att veta - det hela handlar ju egentligen om vad moderaterna egentligen vill. Hade dom verkligen velat prioritera Värtaspårvägen hade spaden redan varit i jorden...

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

1 skrev:
TKO skrev:Ja jag undrar hur långt ut man får söka sej om man vill fortsätta bo i en snillrikt utformad folkhemsförort där människans och inte kapitalets behov styrt utformningen? Kramfors kanske? /TKO
Nä, inget ont om Kramfors. Men klara logistikproblem när "fridagsvärvaren" på TLC AGA lite smörigt ringer på nattkröken och undrar hur jag mår, om den gångna dagen varit bra och hur mina sex kattor mår;

"Äsch, lägg på, hon vill bara att Du skall dra in till stan och köra bort en dag av Ditt återstående liv!"
003x.jpg
För alternativ bosättning; vänd Din blick österut där människor utan kapital själva snitsar till utformningen.

Där SL erbjuder väloljade transporter från varje buske in till det "Friskis och Svettis" byggnadsplatsen "Nya Slussen" upplevs efter knatandet i alla energikrävande trappor.

Själv promenerar jag ner till "Vinkelbackens" hållplats och tager pendeln ner till trogna 434:an som gifver mig 50 minuters skön resa, varunder jag precis hinner plöja igenom "Dagens Industri"!
010x.jpg
Det "Östliga Bosättningsområdets" populäritet beskrives väl bäst med att utsättningen av 433/434 under "högtrafik" erbjuder lika många turer per timme som salig BSBV linje 19 hade på hela dygnet när jag började min yrkeskarriär som kondis där år 1956!

Vår "snillrikt utformad folkhemsförort" innebär dock att Du får hämta Din post i härvarande lanthandel. Trots närheten till Storstaden så anser PostNord att vi inte är lönsamma. Men Ditt husorgan "Norrskensflamman" återfinnes punktlig varje morgon i Din brevlåda även vid "Åska, Storm och Drivis".

Som en viss kompensation är nämnda handelsbod även ombud för Systembolaget och Apotek.

Vänliga Hälsningar / Lena
Jag tackar för omtanken - men det syns mej lite för lantligt för min smak. (Jo jag har testat lantlivet tidigare)
Sen krävs det väl trots allt lite kapital för att slå sej ner där ute - men man kanske får en mindre herrgård för samma pris som en tvåa i Årsta?
(Nä det får man nog inte - det var visst Kramfors jag tänkte på!)

Till sist lite nutidsorientering: Norrskensflamman finns inte längre. Och när den fanns fick inte stockholmsprenumeranter den via tidningsutdelningen utan med vanliga posten, som alla andra landsortstidningar.
Numera ges en veckotidningen med det kortare namnet "Flamman" uti Stockholm - redaktionen ligger i Hökarängen. Men tidningen delas ut av posten, så den får avhämtas i lanthandeln.

Jag kan också meddela att ingen av ovan nämnda tidningar varit eller är mitt husorgan - på morgonen läser jag SvD, speciellt för tidningens insiktsfulla reportage om landstingsmoderaternas inkompetens. Min son däremot prenumererar på Flamman, men han har avflyttat för folkhögskolestudier på västkusten.

vänliga hälsningar från Årsta!
/TKO
heasm

Inlägg av heasm »

Alliansen+Mp i Stockholm enligt Expressen och Aftonvladet. Presskonferens 12.30. Utredning om nedgrävd Centralbro och ingen Östlig förbindelse under mandatperioden verkar ingå i överenskommelsen. Inget nämt om spårväg city (eller Nobelcenter) ännu. Mer kommer kanske på presskonferensen...
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Hur "gräver man ned" en bro? med spade?
heasm

Inlägg av heasm »

Antar att man skall utreda pris och möjlighet att bygga en tunnel som ersätter Centralbron som då i sin tur kan tas bort... men det kanske du förstod själv...
TKO

Inlägg av TKO »

heasm skrev:Alliansen+Mp i Stockholm enligt Expressen och Aftonvladet. Presskonferens 12.30. Utredning om nedgrävd Centralbro och ingen Östlig förbindelse under mandatperioden verkar ingå i överenskommelsen. Inget nämt om spårväg city (eller Nobelcenter) ännu. Mer kommer kanske på presskonferensen...
Spårväg City är mer en landstingsfråga...

/TKO
heasm

Inlägg av heasm »

TKO skrev:
heasm skrev:Alliansen+Mp i Stockholm enligt Expressen och Aftonvladet. Presskonferens 12.30. Utredning om nedgrävd Centralbro och ingen Östlig förbindelse under mandatperioden verkar ingå i överenskommelsen. Inget nämt om spårväg city (eller Nobelcenter) ännu. Mer kommer kanske på presskonferensen...
Spårväg City är mer en landstingsfråga...

/TKO
Självklart. Men det är bra im staden är med på noterna.

Tydligen skall utredningspengarna från Östlig förbindelse istället satsas på kollektivtrafiksatsningar... Undrar vad det kan bli? Förbättra framkomlighet för bussar?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

heasm skrev:Tydligen skall utredningspengarna från Östlig förbindelse istället satsas på kollektivtrafiksatsningar... Undrar vad det kan bli? Förbättra framkomlighet för bussar?
Spårväg till Skarpnäck?
JohanB

Inlägg av JohanB »

Goda nyheter iom dagens nya majoritet i stadshuset:

"Staden vill att Spårväg City ska förlängas till Norra Djurgårdsstaden och ska skyndsamt inleda samtal med SL"

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/mil ... -stockholm
heasm

Inlägg av heasm »

JohanB skrev:Goda nyheter iom dagens nya majoritet i stadshuset:

"Staden vill att Spårväg City ska förlängas till Norra Djurgårdsstaden och ska skyndsamt inleda samtal med SL"

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/mil ... -stockholm
Se där! Om de skickar med lite pengar så kanske t o m Landstinget ställer sig positiva.
Skriv svar