Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?

Inlägg av SouthernCross88au »

Jag vill bara ha åsikter om vad folk tror angående chansen att förlängningen mellan Djurgårdsbron och Ropsten (alt. Gasverket) beslutas den här mandatperioden.

De rödgröna har tappat mycket i landstinget men Moderaterna är fortfarande osäkra även om resten av de borgeliga, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna röstar för förlängningen. I kommunfullmäktige i Stockholms stad blir det troligen maktskifte vilket också kanske gynnar spårvägen. Moderaternas kandidat Tom Hedrup vill ju ha spårvägen, i alla fall enligt valaffischerna.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C

Inlägg av Ulrik Berggren »

SouthernCross88au skrev: I kommunfullmäktige i Stockholms stad blir det troligen maktskifte vilket också kanske gynnar spårvägen. Moderaternas kandidat Tom Hedrup vill ju ha spårvägen, i alla fall enligt valaffischerna.
Vad bygger du detta på? En from förhoppning? De senaste siffrorna pekar ju snarare på att (s) går framåt med 0,3 procent och (v) med 4,1 medan (m) tappar hela 6,2... Även om (mp) tappar stort så innebär detta att de rödgrönrosa fortsatt får 48 mandat mot Alliansens 45 med (SD)s 8 mandat som tunga på vågen. Blir sannolikt en Lundavariant där det största blocket regerar i minoritet och får förhandla med allianspartier i sakfrågorna.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Fast utbyggnaden av spårväg city känns allt mindre kontroversiell ju längre tiden går! Förlängningen till T-Centralen är ju ingen emot och vagnhallen på Lidingö är snart klar och nya bebyggelsen i hamnen måste kollektivtrafikförsörjas och då är spårväg city det mest logiska alternativet!

Men S lär ju inte jubla direkt förstås!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
SouthernCross88au skrev: I kommunfullmäktige i Stockholms stad blir det troligen maktskifte vilket också kanske gynnar spårvägen. Moderaternas kandidat Tom Hedrup vill ju ha spårvägen, i alla fall enligt valaffischerna.
Vad bygger du detta på? En from förhoppning? De senaste siffrorna pekar ju snarare på att (s) går framåt med 0,3 procent och (v) med 4,1 medan (m) tappar hela 6,2... Även om (mp) tappar stort så innebär detta att de rödgrönrosa fortsatt får 48 mandat mot Alliansens 45 med (SD)s 8 mandat som tunga på vågen. Blir sannolikt en Lundavariant där det största blocket regerar i minoritet och får förhandla med allianspartier i sakfrågorna.
Först och främst, har man inte majoritet så har man inte. 45 eller 48 är ju mindre än de 51 som krävs. Så vare sig det ena eller det andra är ju förutbestämt.
Det antyds att MP diskuterar med Alliansen. Om det ger egen majoritet vet jag inte. Blocken är ju inte lika hårt bundna i kommunalpolitiken som i rikspolitiken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: Först och främst, har man inte majoritet så har man inte. 45 eller 48 är ju mindre än de 51 som krävs. Så vare sig det ena eller det andra är ju förutbestämt.
Det antyds att MP diskuterar med Alliansen. Om det ger egen majoritet vet jag inte. Blocken är ju inte lika hårt bundna i kommunalpolitiken som i rikspolitiken.
Ja Mp+ alliansen blir majoritet, som räkningen ser ut nu. Men det vore ju ett otroligt svek mot väljarna, trots usla fötter släpade jag mig till vallokalen och röstade för Hellden. Men inte för att han skulle liera sig med M. Och det vore ju märkligt om kommunvalets två största förlorare (Mp och M ) lierar sig som vinnare.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Först och främst, har man inte majoritet så har man inte. 45 eller 48 är ju mindre än de 51 som krävs. Så vare sig det ena eller det andra är ju förutbestämt.
C har väldigt lite gemensamt med SD. Såvida SD inte lägger ner sina röster, vilket i och för sig kan hända, så måste Alliansen samarbeta med MP. MP har alltså mandat att diktera villkoren för ett eventuellt samarbete. Om inte MP:s trafikpolitik (och annat) duger för M så har de rödgrönrosa ändå en större chans än Alliansen att få igenom sin budget i kommunfullmäktige, såvida C och SD inte inleder ett samarbete.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev: Först och främst, har man inte majoritet så har man inte. 45 eller 48 är ju mindre än de 51 som krävs. Så vare sig det ena eller det andra är ju förutbestämt.
Ja Mp+ alliansen blir majoritet, som räkningen ser ut nu. Men det vore ju ett otroligt svek mot väljarna, trots usla fötter släpade jag mig till vallokalen och röstade för Hellden. Men inte för att han skulle liera sig med M. Och det vore ju märkligt om kommunvalets två största förlorare (Mp och M ) lierar sig som vinnare.
Politik är det möjligast konst heter det väl. Men än så länge vet ingen hur det till sist blir.
Hade man kunnat "minusrösta" hade MP fått en sådan röst av mig. :wink: Framför allt för att Helldén snöar in på cyklister och helt glömmer oss fotgängare. Jag vill kunna gå på snöröjda gångbanor. God milö för mig är en cykelfri miljö på trottoarer och i parker.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Är det någon som har koll på SD:s ambitioner i Stockholms kommun? Tänker partiet rulla tummarna som i landstinget, lägga sig platt för Alliansen eller fälla alla minoritetsstyren som inte ger dem inflytande? Hittills har oppositionspartierna lagt separata budgetförslag, och då finns inte riktigt möjligheten att fälla ett minoritetsstyre. :wink:

På tal om SD, här är ett färskt uttalande:
Per Carlberg (SD) skrev:Därför är det jätteviktigt att Alliansen faktiskt pratar med oss och försöker riva upp en del av Sverigeförhandlingen så att vi kan få en ringled runt Stockholm.
Det förvånar mig inte att mindre seriös politik kan vara lockande (visst är det häftigt att riva upp avtal), men då måste förväntningarna på samarbete anpassas till förutsättningarna.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[
Politik är det möjligast konst heter det väl. Men än så länge vet ingen hur det till sist blir.
Hade man kunnat "minusrösta" hade MP fått en sådan röst av mig. :wink: Framför allt för att Helldén snöar in på cyklister och helt glömmer oss fotgängare. Jag vill kunna gå på snöröjda gångbanor. God milö för mig är en cykelfri miljö på trottoarer och i parker.
Ja man har snöat in alldeles obegripligt på fördelarna med cykling. Det är ju långt ifrån alla som kan lösa sina transportproblem med cykling. Men Mp är exempelvis emot nolltaxa, inte som andra av ekonomiska skäl utan helt enkelt för att man anser att folk bör cykla i stället för att åka kollektivt. Hur begåvat det nu är. Funderade inte så noga på kommunvalet men borde väl haft lite mer eftertanke men det är ju val igen om 4år...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev:
Varför skulle det vara ett svek? Om man röstar för ett parti gör man det främst för att man vill att partiet ska få igenom sin politik. Om MP för genom mer än sin politik genom att samarbeta med Alliansen istället för rödgröna har jag svårt att se det som ett svek. Vad jag vet gick inte rödgröna till val med något gemensamt manifest.
LÅ1 skrev: Politik är det möjligast konst heter det väl. Men än så länge vet ingen hur det till sist blir.
Du bor helt enkelt i fel kommun, flytta till Sollentuna. Här saltsopas gång- och cykelvägarna till glädje både för cyklister och gångare. Dock har jag sett att man gör det samma i Stockholms kommun på många gång- och cykelvägar.
JohanB

Inlägg av JohanB »

S (och i praktiken även V) är emot spårvägen. M är egentligen för (tror jag) men vill använda spårvägen som bricka i förhandlingarna så att Mp m.fl. ska släppa igenom andra grejer som M vill ha (t.ex. Österleden).
TKO

Inlägg av TKO »

JohanB skrev:S (och i praktiken även V) är emot spårvägen. M är egentligen för (tror jag) men vill använda spårvägen som bricka i förhandlingarna så att Mp m.fl. ska släppa igenom andra grejer som M vill ha (t.ex. Österleden).
Det är en uppfattning jag inte delar, eftersom M i landstinget inte drivit frågan de senaste åren trots att högeralliansen tillsammans med MP utgör en majoritet. Det är inte alls omöjligt att det kommer ett förslag under den kommande mandatperioden, men än så länge känns det mest som det vanliga "moderaterna är goda, sossarna onda"-tugget!

Dessutom har MP dementerat att man förhandlar med högeralliansen i Stadshuset, men det kan ju vara en taktisk lögn...

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
JohanB skrev:S (och i praktiken även V) är emot spårvägen. M är egentligen för (tror jag) men vill använda spårvägen som bricka i förhandlingarna så att Mp m.fl. ska släppa igenom andra grejer som M vill ha (t.ex. Österleden).
Det är en uppfattning jag inte delar, eftersom M i landstinget inte drivit frågan de senaste åren trots att högeralliansen tillsammans med MP utgör en majoritet. Det är inte alls omöjligt att det kommer ett förslag under den kommande mandatperioden, men än så länge känns det mest som det vanliga "moderaterna är goda, sossarna onda"-tugget!

Dessutom har MP dementerat att man förhandlar med högeralliansen i Stadshuset, men det kan ju vara en taktisk lögn...

funderar
Thomas K Ohlsson
Du tror inte att M medvetet har sparat frågan till kommande mandatperiod för att hamna i ett bättre förhandlingsläge? Valutgången var trots allt väntad. MP kommer dock att syna bluffen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev: Politik är det möjligast konst heter det väl. Men än så länge vet ingen hur det till sist blir.
Du bor helt enkelt i fel kommun, flytta till Sollentuna. Här saltsopas gång- och cykelvägarna till glädje både för cyklister och gångare. Dock har jag sett att man gör det samma i Stockholms kommun på många gång- och cykelvägar.
På en av de sträckor jag ofta gått de senaste vintrarna har det några dagar efter ett snöfall funnits en smal upptrampad stig på den oplogade gångbanan medans den sparsamt utnyttjade cykelbanan är helt ren från snö! Det är Dag Hammarskjölds väg öster om Nobelgatan i Stockholms innerstad.

Men detta är ett mindre cyklistproblemet i Stockholm. Det stora problemet är svärmar av cyklister på gångbanor och i parker. (Se här t.ex. 20 cyklister på gångbanan på 2 minuter!)

Angående trådämnet så får man väl vänta och se hur majoritet och opposition formeras i Landstinget. Och kanske även i staden.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:

funderar
Thomas K Ohlsson
Du tror inte att M medvetet har sparat frågan till kommande mandatperiod för att hamna i ett bättre förhandlingsläge? Valutgången var trots allt väntad. MP kommer dock att syna bluffen.
Att M egentligen velat börja bygga spårvägen redan för 4 år sedan, men av taktiska skäl låtit bli att göra det? För att nu kunna säga till MP något i stil med "Om vi får höja taxorna med 50% så får ni igenom Cityspårvägen"...

Nej det tror inte jag! Jag tror att moderaterna varit genuint tveksamma till spårvägsförlängningen, främst av kostandsskäl.

Men vi får väl se, vilken vecka som helt!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Men detta är ett mindre cyklistproblemet i Stockholm. Det stora problemet är svärmar av cyklister på gångbanor och i parker. (Se här t.ex. 20 cyklister på gångbanan på 2 minuter!)
Hur föreslår du att problemet ska lösas? Problemet är väl att cykelbanorna inte är tillräckligt attraktiva.
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev: Det är en uppfattning jag inte delar, eftersom M i landstinget inte drivit frågan de senaste åren trots att högeralliansen tillsammans med MP utgör en majoritet. Det är inte alls omöjligt att det kommer ett förslag under den kommande mandatperioden, men än så länge känns det mest som det vanliga "moderaterna är goda, sossarna onda"-tugget!
Jag tror att de uttalanden som har gjorts har övertolkats. Det är trots allt ganska mycket slump hur man väljer att formulera sig. När Mitti ställde frågan om Spårväg City sa de mindre partierna ja, medan M sa ungefär "det är för tidigt att säga, vi måste förhandla och hitta finansiering". (S sa något liknande.) Dvs det stora partiet som har det yttersta ansvaret för budgeten sa vad som står i utredningens slutsats, medan de borgerliga småpartierna hoppade fram till den slutsats som antyds, men inte sägs rent ut, att spårväg är det bästa alternativet.

Jag tror att Spårväg City kommer att byggas, men jag tror att det kommer behöva förhandlas om finansieringen först och att den förhandlingen kanske inte blir helt enkel. Om jag ska spekulera tror jag att mellan ett halvår och tre år från nu finns ett beslut att bygga samman Spårväg City och Lidingöbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Men detta är ett mindre cyklistproblemet i Stockholm. Det stora problemet är svärmar av cyklister på gångbanor och i parker. (Se här t.ex. 20 cyklister på gångbanan på 2 minuter!)
Hur föreslår du att problemet ska lösas? Problemet är väl att cykelbanorna inte är tillräckligt attraktiva.
Nu riktades inte frågan till mej, men mitt förslag till lösning är att minska biltrafiken i innerstan så mycket att det inte behövs särskilda cykelbanor!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev: Det är en uppfattning jag inte delar, eftersom M i landstinget inte drivit frågan de senaste åren trots att högeralliansen tillsammans med MP utgör en majoritet. Det är inte alls omöjligt att det kommer ett förslag under den kommande mandatperioden, men än så länge känns det mest som det vanliga "moderaterna är goda, sossarna onda"-tugget!
Jag tror att de uttalanden som har gjorts har övertolkats. Det är trots allt ganska mycket slump hur man väljer att formulera sig. När Mitti ställde frågan om Spårväg City sa de mindre partierna ja, medan M sa ungefär "det är för tidigt att säga, vi måste förhandla och hitta finansiering". (S sa något liknande.) Dvs det stora partiet som har det yttersta ansvaret för budgeten sa vad som står i utredningens slutsats, medan de borgerliga småpartierna hoppade fram till den slutsats som antyds, men inte sägs rent ut, att spårväg är det bästa alternativet.

Jag tror att Spårväg City kommer att byggas, men jag tror att det kommer behöva förhandlas om finansieringen först och att den förhandlingen kanske inte blir helt enkel. Om jag ska spekulera tror jag att mellan ett halvår och tre år från nu finns ett beslut att bygga samman Spårväg City och Lidingöbanan.
Fast min uppfattning om hur Moderaterna ställer sej till en utbyggd spårväg till Värtan grundar sej inte främst på vad de sa i en lokaltidningsenkät, utan på det faktum att projektet aldrig funnits med i TN:s budget. Och vad jag vet så är (var?) moderaterna tongivande i landstingsalliansen...

/TKO

PS: Jag tror också att vi får ett beslut om utbyggnad under denna mandatperiod.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Nu riktades inte frågan till mej, men mitt förslag till lösning är att minska biltrafiken i innerstan så mycket att det inte behövs särskilda cykelbanor!

/TKO
Jag misstänker tyvärr att signaturen "LÅ1" inte kan tänka sig en lösning som inskränker bilens dominans i gaturummet.

Här är ett roligt klipp om problemet med cykelbanors attraktivitet:

Skriv svar