Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, givetvis - som på bild två ska det ju se ut. Vad som kanske syns bättre på min bild, men som skyms av kvistar och löv på Daniels, är att det till höger om cykelparkeringen (eller vad det nu är) finns ett ganska bussigt staket som skiljer av densamma från det egentliga plattformsområdet. Ett nålsöga till alltså (observera att regnskyddet också försvunnit på Daniels förslagsbild). Här har man verkligen ansträngt sig för att försvåra för resenärerna att komma ut på Saltsjöbanans plattform. Likaledes gäller det övergången mellan Saltsjöbanans och Tvärbanans plattformar. Det kan bara ske på tre ställen - en ramp och två trappor. I övrigt sätter även här bussiga staket stopp för egna initiativ, järfört med om man skulle ha anlagt mera längsgående trappsteg för att jämna ut höjdskillnaden. Näää, det går inte..............
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Över till en helt annan fråga: Någon som vet programmet för invigningen den 2/10? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Ulrik Berggren skrev:Över till en helt annan fråga: Någon som vet programmet för invigningen den 2/10? :?:
Kommer inte invigningen att vara söndag 1 oktober och ordinarie trafik från måndag 2 oktober? Någon som har koll på programmet? Kommer det att gå turer på söndagen?

Stefan B
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det är väl inte alldeles självklart att det blir någon "invigning" i den bemärkelse man vanligtvis lägger i ordet. Sträckan Solna centrum - Solna station öppnades t.ex. för trafik utan större åthävor
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 54#p325729 även om det (dåvarande) ideliga trafiklandstingsrådet fick klippa lite band fram på förmiddagen. Betydligt enklare än det påkostade evenemanget året innan, med jättetårta i spårvagnsformat och storbandmusik. Jmfr. med invigningen av Lidingöbanan 2015, då det bjöds på en slät kopp kaffe och en torr sockerkaksbit. Bättre än så blir det nog inte nu heller.

Jag vet förstås inte, och har bara tillgång till öppna källor. Landstingets egna informationssidor talar ömsom om invigning
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-Sickla/
ömsom om "trafikstart":
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... 2-oktober/

Man skulle ju kunna tänka sig att om hr. trafiklandstingsrådet Tamsons (m) har för avsikt att visa upp sig så vill nog Nacka kommun också ha med något lämpligt kommunalråd, men det finns ingenting om detta inskrivet i Nacka kommuns evenemangskalender, varken för den 1/10 eller 2/10.

Nu ska ju "grannbanan" Saltsjöbanan öppna för trafik måndag 18/9, men det sker väl (också?) utan större pampigheter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Beträffande Sickla station och "grannbanan", dvs. Saltsjöbanan så är det förvånansvärt lite som ger vid handen att trafiken ska återupptas måndag 18/9:
Bild

Plattformens västra ände är fortfarande inte asfalterad och norra trappan inte på något sätt färdigställd. Men signalerna verkar vara igång i alla fall. Som här infartssignalen till Nacka station:
Bild
(syns hyfsat dåligt, jag hade tyvärr inget teleobjektiv med)

Här är i alla fall det olycksaliga "nålsögat" dvs. plattformsentrén från Sickla handelsplats. På denna bild får man en bättre uppfattning om bredden än på mina tidigare bilder:
Bild

Och från motsatta sidan
Bild

samt den likaledes olycksaliga planteringen som krafigt försvårat bytet mellan SB och TvB
Bild

Nere på Uddvägen har i alla fall den felaktiga tilläggstavlan till slutpunktsmärket skruvats bort
Bild

Gräsmattan runt spåret frodas i alla fall efter allt höstregnande och har blivit riktigt lurvig. Klippning av denna sker förhoppningsvis med gräsuppsamlare, så att man slipper få gräsklipp på spåret.
Bild

Hpl. Sickla Udde är den enda hållplats, förutom Sickla, som ännu inte är helt färdigställd. Stensättarna har mycket jobb kvar med söderplattformen.
Bild
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är väl inte alldeles självklart att det blir någon "invigning" i den bemärkelse man vanligtvis lägger i ordet. Sträckan Solna centrum - Solna station öppnades t.ex. för trafik utan större åthävor
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 54#p325729 även om det (dåvarande) ideliga trafiklandstingsrådet fick klippa lite band fram på förmiddagen. Betydligt enklare än det påkostade evenemanget året innan, med jättetårta i spårvagnsformat och storbandmusik. Jmfr. med invigningen av Lidingöbanan 2015, då det bjöds på en slät kopp kaffe och en torr sockerkaksbit. Bättre än så blir det nog inte nu heller.

Jag vet förstås inte, och har bara tillgång till öppna källor. Landstingets egna informationssidor talar ömsom om invigning
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... an-Sickla/
ömsom om "trafikstart":
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... 2-oktober/

Man skulle ju kunna tänka sig att om hr. trafiklandstingsrådet Tamsons (m) har för avsikt att visa upp sig så vill nog Nacka kommun också ha med något lämpligt kommunalråd, men det finns ingenting om detta inskrivet i Nacka kommuns evenemangskalender, varken för den 1/10 eller 2/10.

Nu ska ju "grannbanan" Saltsjöbanan öppna för trafik måndag 18/9, men det sker väl (också?) utan större pampigheter.
Tack, då satsar jag på att premiäråka utan störande jippon den 2:e i nästa månad :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Igår var det tydligen dags för något mer omfattande provkörningar på Tvärbanan, upp till Sickla station. Som jag kunde räkna ihop det var det fyra dubbelvagnståg, 2xA32 och 2xA35. Här ser vid A35-tågen uppe vid Sickla:
Bild

Ombyte på spåren. Här ansluter ett A32-tåg:
Bild

Detta var även dagen för återöppning av trafiken på Saltsjöbanan. Här ser vi hur nära vi är förverkligandet av Stig Dingertz vision,
när "kusinbanorna" möts (man ser också att den norra plattformstrappan nu öppnats för allmänheten, något som nog har varit efterlängtat
sedan den gamla trätrappan stängdes och revs 2015):
Bild

Saltsjöbanans plattform var snyggt och prydligt iordninggjord och asfalterad - mina tidigare farhågor kom på skam:
Bild

Uppe på Sickla Industriväg finns en del kvar att göra, men det ursäktar nog gångtrafikanterna ned till plattformarna ett tag till:
Bild

Men det här eländet kommer allmänheten nog ganska snabbt att reagera på när nästa Tvärbanetåg ska avgå från söderplattform:
Bild

Kanske vore det idé att tillverka provisoriska destinationsskyltar. Det lär nog dröja innan Saltsjöbanan kan trafikera Slussen igen.
Bild

Jag fick intrycket att gårdagens testkörningar syftade till att stresstesta kontaktledningssystemets kraftmatning.
Bl.a. det faktum att två tåg körde så nära varandra som här tyder på det:
Bild

Om jag har förstått saken rätt matas hela den sydostliga delen av Tvärbanan fortfarande från likriktarstation Lugnet, man har inte byggt någon ny likriktarstation i Sickla
Bild

Enligt Thomas Johanssons Tvärbanebok (sid. 86 - 87) är likriktarstationerna utrustade så att det efter likriktaren sitter ett likströmsställverk med sex apparatskåp. Fyra av dem är försedda med effektbrytare för avsäkringen, Ett apparatskåp är till för anslutningen till likriktaren och ett för återledningen från rälerna. Varje effektbrytare matar sedan en kontaktledningssektion.Enligt nyss nämnda bok matar LS Lugnet enbart från två apparatskåp, medan två är i reserv "för kommande utbyggnader av Tvärbanan" (skrivet 2003). Om denna konfiguration är oförändrad sedan dess förefaller matningen upp till Sickla något klen. Om detta ska förbättras genom utbyggnad i Lugnet eller en ny LS i Sickla vet jag förstås inte.
heasm

Inlägg av heasm »

dr Cassandra Nojdh skrev:...

Detta var även dagen för återöppning av trafiken på Saltsjöbanan. Här ser vi hur nära vi är förverkligandet av Stig Dingertz vision,
när "kusinbanorna" möts (man ser också att den norra plattformstrappan nu öppnats för allmänheten, något som nog har varit efterlängtat
Bild

...
Jag har föreställt mig att vid normaldrift så ankommer och avgår Tvärbane-tågen på det högra spåret (i bilden) så att det alltid blir byte över platform mellan Saltsjöbanan och Tvärbanan. Nu ser det inte riktigt ut så i den här bilden, men det kanske beror på omständigheterna vid provdriften som dr Cassandra Nojdh anger. Någon som vet hur det blir när trafiken startar?
TKO

Inlägg av TKO »

Igår - i anslutning till en studiecirkel i Årsta kyrka - fick händelsevis höra att provkörningen visar att signalsystemet inte riktigt fungerar, jag tror det var hastighetsövervakningen som inte är tillfredsställande. Därför skulle en "Plan B2" finnas, att köra "på sikt" som man gjorde när tvärbanetrafiken startade.

Ligger det någon sanning i detta?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Igår - i anslutning till en studiecirkel i Årsta kyrka - fick händelsevis höra att provkörningen visar att signalsystemet inte riktigt fungerar, jag tror det var hastighetsövervakningen som inte är tillfredsställande. Därför skulle en "Plan B2" finnas, att köra "på sikt" som man gjorde när tvärbanetrafiken startade.

undrar
Thomas K Ohlsson
Går ingenjörn på studiecirklar?

Nå, det är ju ingen hemlighet att ATP/ATC-övervakningen i General Electric/Alstoms signalsystem fungerar dåligt, och det var också i drift på Solnagrenen endast en kort tid i januari.
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/07 ... grenen.pdf

Eftersom det tydligen är besvärligt att åtgärda problemet (ATP-systemet måste få en eget frekvensband i GHz-området) har Alstom tydligen t.v. utvecklat en ligth-variant, kallad DIS
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/28 ... a-ses_.pdf

Som det verkar av meddelandet kör man då i princip enbart på den optiska signaleringen, vilket inte är detsamma som att köra på sikt.

Man ska inte köpa italienska signalsystem (och inte spanska vagnar heller!)!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

heasm skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:...

...
Jag har föreställt mig att vid normaldrift så ankommer och avgår Tvärbane-tågen på det högra spåret (i bilden) så att det alltid blir byte över platform mellan Saltsjöbanan och Tvärbanan. Nu ser det inte riktigt ut så i den här bilden, men det kanske beror på omständigheterna vid provdriften som dr Cassandra Nojdh anger. Någon som vet hur det blir när trafiken startar?
Ja, det kan man ju tro. I Solna gör man som bekant emellertid inte så. Enligt ett illasinnat rykte så avser man att redan från trafikstart försöka köra 7 1/2 - min.trafik under hela trafikdagen, fram till kvällsavkopplingen. Hur det ska fungera (inte minst med tanke på ovanstående) vet jag förstås inte heller, och SL har ännu inte publicerat några turlistor
http://sl.se/sv/reseinfo/#/TimeTableSea ... IL/35/0/10
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Nu finns det turlistor, och det ser ut som att SL planerar köra var 7:e minut som tätast på hela tvärbanan: http://sl.se/ficktid/vinter/h22ny.pdf
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Ja precis, nu har tidtabellerna kommit. Det blir alltså 7,5 min-trafik (det är såhär man gör redan idag, dvs. inte exakt 7,5 min eftersom man vill ha avgångar på hela minuttal, utan 7 eller 8 min. mellan varje avgång), så man får hoppas att det inte kör ihop sig nere vid Sicklavägen.

Den som vill kan ju fundera på vad det får för konsekvenser betr. spåranvändningen i Sickla - själv orkar jag inte just nu. Sedan kan man ju också titta på anslutningen till Saltsjöbanan. Två av morgonturerna från Saltsjöbaden (ank. Henriksdal 7:42 resp. 8:22) verkar vara skip-stopturer som inte stannar i Sickla. Det förefaller lite märkligt, med tanke på den omstigningsmöjlighet som nu kommer att erbjudas.
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja precis, nu har tidtabellerna kommit. Det blir alltså 7,5 min-trafik (det är såhär man gör redan idag, dvs. inte exakt 7,5 min eftersom man vill ha avgångar på hela minuttal, utan 7 eller 8 min. mellan varje avgång), så man får hoppas att det inte kör ihop sig nere vid Sicklavägen.

Den som vill kan ju fundera på vad det får för konsekvenser betr. spåranvändningen i Sickla - själv orkar jag inte just nu. Sedan kan man ju också titta på anslutningen till Saltsjöbanan. Två av morgonturerna från Saltsjöbaden (ank. Henriksdal 7:42 resp. 8:22) verkar vara skip-stopturer som inte stannar i Sickla. Det förefaller lite märkligt, med tanke på den omstigningsmöjlighet som nu kommer att erbjudas.
Saltsjöbanans tidtabell under högtrafik har alltid varit ett mysterium för tänkande människor! Ja kanske även för andra...
Ett noterbart faktum - tycker jag - är att SL funnit det lämpligt att förtydliga Sicklas belägenhet genom att lägga till "(Saltsjöbanan)" efter hållplatsnamnet. Motsvarande anses inte nödvändigt när det gäller Gullmarsplan, Årstaberg, Liljeholmen, Alvik, Sundbyberg, Solna Centrum eller Solna station. Varför?

Är körtiderna anpassade för 50 km/h eller 80 km/h sth?
För jag förmodar att utan hastighetsövervakning så är sth 50 km/h...

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:Igår - i anslutning till en studiecirkel i Årsta kyrka - fick händelsevis höra att provkörningen visar att signalsystemet inte riktigt fungerar, jag tror det var hastighetsövervakningen som inte är tillfredsställande. Därför skulle en "Plan B2" finnas, att köra "på sikt" som man gjorde när tvärbanetrafiken startade.

undrar
Thomas K Ohlsson
Går ingenjörn på studiecirklar?
(parantetiskt, då det är en smula utanför ämnessfären:)Självklart! Eller åtminstone i singularis - en i taget räcker gott.
Det största misstag man kan göra är att tro att man kan och vet allt, nej det finns alltid tillfälle till förkovran. Och studiecirkeln innebär ju inte bara ett passivt lärande, utan innehåller när den är som bäst diskussioner och meningsutbyten som leder till att ny kunskap formuleras! Och när sedan ämnet är så lockande som "Doktor Martin Luthers företal till Paulus brev till romarna" är det väl inget att tveka om - eller vad säger doktorn?
dr Cassandra Nojdh skrev:Nå, det är ju ingen hemlighet att ATP/ATC-övervakningen i General Electric/Alstoms signalsystem fungerar dåligt, och det var också i drift på Solnagrenen endast en kort tid i januari.
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/07 ... grenen.pdf

Eftersom det tydligen är besvärligt att åtgärda problemet (ATP-systemet måste få en eget frekvensband i GHz-området) har Alstom tydligen t.v. utvecklat en ligth-variant, kallad DIS
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/28 ... a-ses_.pdf

Som det verkar av meddelandet kör man då i princip enbart på den optiska signaleringen, vilket inte är detsamma som att köra på sikt.
Jag inser att uttrycket "på sikt" var en smula slarvigt, även om körning "på den optiska signaleringen" i praktiken också innebär att vi förlitar oss på visuella intryck. Men vanligtvis innebär "på sikt" att körning sker utan hjälp av signalhjälpmedel.
Innebär körning utan ATC (eller ATP verkar det heta på Tvärbanan) att sth begränsas till 50 km/h?
dr Cassandra Nojdh skrev:Man ska inte köpa italienska signalsystem (och inte spanska vagnar heller!)!
Kan det vara bättre att köpa italienska vagnar och spanska signalsystem?
(jag misstänker att såväl göteborgare som juter i kör skriker "nej"... men för egen del har jag enbart goda erfarenheter av italiensk vagnbyggnadskonst - vem vill inte susa fram i ett ETR-500 längs Amalfikusten med ett glas väl kyld Prosecco inom räckhåll? Eller varför inte en hel bottiglia?)

OM det stämmer att SL (eller är det SLL/TF numera) återigen misslyckats med att köpa in ett fungerande signalsystem till Tvärbanan så är en skandal i nästan NKS-klass. Finns instrumentet "misstroendevotum" i kommunallagen?

hälsningar från
"sjenjörn i årsta"
heasm

Inlägg av heasm »

När jag läser turlistorna för 22 (Tvärbanan) och 25B (Saltsjöbanan) får jag följande tider vardagar:

01 21 41 Saltsjöbanan ankommer Sickla (från Saltsjöbaden)
05 25 45 Saltsjöbanan avgår Sickla (mot Saltsjöbaden)
07 14 22 29 37 44 52 59 Tvärbanan ankommer Sickla
07 15 22 30 37 45 52 00 Tvärbanan avgår Sickla

Med ledning av detta tror jag mig se:

* Att Tvärbanan kommer att växelvis ankomma/avgå från vänster- och högerspår.
* Kommer man till Sickla via Saltsjöbanan får man 6, 1 eller 4 min bytestid för vidare färd med Tvärbanan.
* Kommer man till Sickla via Tvärbanan får man 18, 11, 3, 16, 8, 1, 13 eller 6 minuters bytestid för vidare färd mot Saltsjöbaden/Solsidan.
* Resan Solna stn-Saltsjöbaden/Solsidan en resa på 81 minuter (54+26+1) om man lyckas träffa enminutersbytet.

(Med reservation för räknefel eller att ögonen gått i kors.)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om det är ögonen som gått i kors är svårt att säga, men något har gått fel i alla fall. De tider du anger som Tvärbanans ankomsttider är avgångstiderna från Solna station. Tvärbanans ankomsttider är 01, 08, 16, 23, 31, 38, 46, 53, d.v.s. en minut efter en avgång. Så det är nog meningen att alla tåg normalt ska använda den norra plattformen.
heasm

Inlägg av heasm »

heasm skrev:När jag läser turlistorna för 22 (Tvärbanan) och 25B (Saltsjöbanan) får jag följande tider vardagar:

07 14 22 29 37 44 52 59 Tvärbanan ankommer Sickla

Med ledning av detta tror jag mig se:

* Att Tvärbanan kommer att växelvis ankomma/avgå från vänster- och högerspår.
* Kommer man till Sickla via Saltsjöbanan får man 6, 1 eller 4 min bytestid för vidare färd med Tvärbanan.
* Kommer man till Sickla via Tvärbanan får man 18, 11, 3, 16, 8, 1, 13 eller 6 minuters bytestid för vidare färd mot Saltsjöbaden/Solsidan.
* Resan Solna stn-Saltsjöbaden/Solsidan en resa på 81 minuter (54+26+1) om man lyckas träffa enminutersbytet.

(Med reservation för räknefel eller att ögonen gått i kors.)
Ser nu att jag ändå tittat snett och vint.

Rätt siffror skall vara (tror jag):

01 08 16 23 31 38 46 53 Tvärbanan ankommer Sickla

Detta kullkastar alla mina beräkningar. Dessa nya siffror leder mig istället till följande:

* Att Tvärbanan kommer att erbjuda byte över plattform då tvärbanetåg från Sickla avgår en minut innan nästa tåg ankommer.
* Kommer man till Sickla via Tvärbanan får man 4, 17, 9, 2, 14, 7, 19 eller 12 minuters bytestid för vidare färd mot Saltsjöbaden/Solsidan.
* Resan Solna stn-Saltsjöbaden/Solsidan en resa på 82 minuter (54+26+2) om man lyckas träffa den korta bytestiden.

(Hoppas det blev rätt denna gången.)
heasm

Inlägg av heasm »

Harald skrev:Om det är ögonen som gått i kors är svårt att säga, men något har gått fel i alla fall. De tider du anger som Tvärbanans ankomsttider är avgångstiderna från Solna station. Tvärbanans ankomsttider är 01, 08, 16, 23, 31, 38, 46, 53, d.v.s. en minut efter en avgång. Så det är nog meningen att alla tåg normalt ska använda den norra plattformen.
Ja, jag upptäcke det. :)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja precis, nu har tidtabellerna kommit. Det blir alltså 7,5 min-trafik (det är såhär man gör redan idag, dvs. inte exakt 7,5 min eftersom man vill ha avgångar på hela minuttal, utan 7 eller 8 min. mellan varje avgång), så man får hoppas att det inte kör ihop sig nere vid Sicklavägen.

Saltsjöbanans tidtabell under högtrafik har alltid varit ett mysterium för tänkande människor! Ja kanske även för andra...
Ett noterbart faktum - tycker jag - är att SL funnit det lämpligt att förtydliga Sicklas belägenhet genom att lägga till "(Saltsjöbanan)" efter hållplatsnamnet. Motsvarande anses inte nödvändigt när det gäller Gullmarsplan, Årstaberg, Liljeholmen, Alvik, Sundbyberg, Solna Centrum eller Solna station. Varför?

Är körtiderna anpassade för 50 km/h eller 80 km/h sth?
För jag förmodar att utan hastighetsövervakning så är sth 50 km/h...

/TKO
Utan fungerande ATC/ATP-system är sth begränsad till 50 km/tim, det framgår av TRI spårväg, sid. 82
http://www.rtcon.se/sakdok/tri/Tri%20Sp ... 201-10.pdf

Ja, vilket språkbruk som ska användas för att beteckna ett tågövervakningssystem är en intressant fråga, som jag gärna överlämnar till sign. Daniel S att utveckla. På tvärbanan verkar det mest handla om att särskilja GE/Alstoms system (=ATP) från Bombardiers System (=ATC)
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2017/02 ... av_atp.pdf
Körtiderna verkar emellertid vara desamma som tidigare, dock med några minuters tillägg för resan från Sickla Udde till Sickla.

Beträffande språkbruket i tidtabellen gissar jag att det är höga vederbörandes försök att göra publicum uppmärksam på att det nu inte är fråga om Sickla Udde längre, utan att Tvärbanetågen faktiskt går ända upp till Sickla station och som sagt ansluter till Saltsjöbanan. Själv tycker jag att det ska bli mycket spännande att se hur denna nya reserelation utvecklar sig. Men de två SB-turer jag nämner ovan bör stanna i Sickla också.

PS. Bästa ingenjör Ohlsson, dr. Martin Luther har jag lite svårt för - av skäl som nog faller utanför denna ram. Dessutom är jag ju inte teol.dr. men jag har en yngre släkting som faktiskt är det. Jag kanske får konsultera henne.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 19 september 2017 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar