ja, så är det nog, att lägga in korta bitar rännskensspår där spårväg på egen banvall korsar en körbana är väl en förlegad och onödigt komplicerad konstruktionsmetod.daniel_s skrev: Det är nog snarare vignolspår med Strail-element i korsningen.
Med spårvagn till Sickla
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Med spårvagn till Sickla
/Gunnar Ekeving
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Strail är ju standardtekniken för plankorsningar numera. Exempel på detta kan ses ex.vis vid Gustavslundsvägen i Alvik och i Marievikskurvan i Liljeholmen. Dessutom kommer på sträckan Sickla Udde - Sickla station att introduceras en innovation för Stockholms del, nämligen grässpår, dvs. spår i gräs eller möjligen sedum. Den intresserade läser mer här:
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -14-16.pdf
Kanske kommer man en dag till förnuft och fräser bort asfalten i Hammarby Sjöstads kollektivtrafikautostrada - när busslinje 74 lags ned - och anlägger grässpår hela vägen.
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -14-16.pdf
Kanske kommer man en dag till förnuft och fräser bort asfalten i Hammarby Sjöstads kollektivtrafikautostrada - när busslinje 74 lags ned - och anlägger grässpår hela vägen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Några relativt nytagna bilder från framför allt Sickla station.
Här ser man hur stationsområdet håller på att växa fram. Såhär var det ju det ska se ut om ca. ett år: http://www.sll.se/Exigus/388404.jpg
Södra plattformstrappan upp till Sickla industriväg under montering. Som synes har prefab-elementen redan madame Chartins dekor applicerad. Formsättning för den norra plattformstrappans fundament pågår.
Spårmateriel finns redan på plats. Det tyder på att den första spårläggningen inte är långt borta.
An der Saltsjöbanan gehen die Uhren anders. Platsformsklockan visar givetvis inte rätt tid - hur många plattformsklockor gör det?
Spårporten under Sickla industriväg är färdigställd och öppnad för vägtrafik till och från Värmdövägen (att jag aldrig kan hålla kameran rakt). Man har börjat lägga ut makadam för spårbädden.
Mera spårmateriel, t.v. upplagt ovanpå spårportens icke trafikerade del. Om jag förstår saken rätt ska ett växelkryss anläggas i betongtråget upp från Uddvägen.
Och så till sist en bild från Sickla udde/Båtbyggargatan, där Anker spårtekniks medarbetare, med fara för eget liv, lägger Strail mm.
Här ser man hur stationsområdet håller på att växa fram. Såhär var det ju det ska se ut om ca. ett år: http://www.sll.se/Exigus/388404.jpg
Södra plattformstrappan upp till Sickla industriväg under montering. Som synes har prefab-elementen redan madame Chartins dekor applicerad. Formsättning för den norra plattformstrappans fundament pågår.
Spårmateriel finns redan på plats. Det tyder på att den första spårläggningen inte är långt borta.
An der Saltsjöbanan gehen die Uhren anders. Platsformsklockan visar givetvis inte rätt tid - hur många plattformsklockor gör det?
Spårporten under Sickla industriväg är färdigställd och öppnad för vägtrafik till och från Värmdövägen (att jag aldrig kan hålla kameran rakt). Man har börjat lägga ut makadam för spårbädden.
Mera spårmateriel, t.v. upplagt ovanpå spårportens icke trafikerade del. Om jag förstår saken rätt ska ett växelkryss anläggas i betongtråget upp från Uddvägen.
Och så till sist en bild från Sickla udde/Båtbyggargatan, där Anker spårtekniks medarbetare, med fara för eget liv, lägger Strail mm.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Med spårvagn till Sickla
Just nu nästan ingen. Möjligen finns det någon som går rätt två gånger om dagen. Problemet är känt och man håller på att byta centraluren. Under tiden går klockorna i sin egen takt, vilket förstås är en aning förvirrande.dr Cassandra Nojdh skrev:An der Saltsjöbanan gehen die Uhren anders. Platsformsklockan visar givetvis inte rätt tid - hur många plattformsklockor gör det?
Vad är den bästa översättningen av "Saltsjöbanan" till tyska? Salzseebahn kanske?
Re: Med spårvagn till Sickla
Salzseebananedaniel_s skrev: Vad är den bästa översättningen av "Saltsjöbanan" till tyska? Salzseebahn kanske?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Med spårvagn till Sickla
Salzseestrassenbahn!
Natürlich...
/TKO
Natürlich...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Med spårvagn till Sickla
Mycket intressant att de hur denna spårvägslinje utvecklas hela tiden. Med möjlighet till byte till Saltsjöbanan blir det förstås ett ännu bättre alternativ för dem som vill resa runt i världen. Det verkar som om ett rejält stoppblock hindrar Tvärbanan från en kontakt med Saltsjöbanan. Det förvånar mig att ingen tänkt på att knyta samman dessa båda banor till en lång till förmån och gagn för alla dem som vill resa på detta vis. Det verkar som om SL inte tar tillvara de olika banornas fördelar på rätt sätt. Detta förvånar mig stort. På min gamla "hemmabana" Lidingöbanan gjorde man alltid ett stort nummer av att vara innovativ och framåtsträvande. Det fanns någon form av ingenjör i ledningen som brukade hjälpa till med att hitta på olika lösningar. En gång minns jag att han delade ut fribiljetter till bilister som satt i köer på Kungsvägen för att på detta sätt få dem att få ögonen för den i mångas ögon otroligt effektiva resan från vår gröna ö och in till staden vars siluett vi kunde skymta bakom Lidingöbroarnas slutpunkt. Jag vill minnas att han hette ingenjör Hagvall en barsk och sträng herre som vi barn var lite rädda för.
Re: Med spårvagn till Sickla
Harwall hette han! Ja det ska allt ha varit en klurig filur. Dock var ju Stockholm-Saltsjön inte ett dugg sämre utan möjligen ännu klurigare, just for the record!
Nu knyts ju banorna ihop med den här bytespunkten, du ska nog se att det blir en populär viaväg som man säger numera!
Nu knyts ju banorna ihop med den här bytespunkten, du ska nog se att det blir en populär viaväg som man säger numera!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Ja, jag vill rekommendera den värderade signaturen Vagnen att läsa igenom hela tråden. Där framkommer faktiskt en helt del av intresse, ända sedan den likaledes värderade nr. 1 för snart 4 år sedan inledde med utropet "Ibland sker det stora i det tysta!".
Någon fysisk sammankoppling mellan Saltsjöbanans och Tvärbanans spårsystem blir det dock inte. Frågan har avhandlats i tråden åtskilliga gånger och ingen har kunnat visa på något egentligt nytta. Med tanke på Nackas önskemål om en elevation av Saltsjöbanan bör man väl åtminstone avvakta hur de planerna faller ut, istället för att hänge sig åt Lidingönostalgi.
http://www.nacka.se/stadsutveckling-tra ... -startpage
Någon fysisk sammankoppling mellan Saltsjöbanans och Tvärbanans spårsystem blir det dock inte. Frågan har avhandlats i tråden åtskilliga gånger och ingen har kunnat visa på något egentligt nytta. Med tanke på Nackas önskemål om en elevation av Saltsjöbanan bör man väl åtminstone avvakta hur de planerna faller ut, istället för att hänge sig åt Lidingönostalgi.
http://www.nacka.se/stadsutveckling-tra ... -startpage
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Nacka uppmärksammar att Sickla station börjar ta form. Madame Chartin intervjuas också:
http://www.nacka.se/nyheter-start/2016/ ... n-och-vav/
http://www.nacka.se/nyheter-start/2016/ ... n-och-vav/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Senaste nyhetsbrevet från utbyggnadsprojektet:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... afikstart/
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... afikstart/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Dags igen för lite nytagna bilder från banbygget, denna iskalla påsk:
Den provisoriska hållplatsen Sickla Udde är riven
och klätterväxleriet demonterat.
Ordinarie hpl Sickla Udde är fullständigt uppriven....
Mellan Rorgängargatan och Vävar Johans gata pågår gjutning av påldäcket. Arbetena har tydligen försenats en del av att man stött på träavlagringar (möjligen gamla sänkta fartyg) i samband med att man borrat ned stålrörspålarna.
Det ska ju bli grässpår. På den redan lagda sträckan mellan Vävar Johans gata och Sicklavägen ser vi här de plastkragar som knäpps fast på ömse sidor om vignolrälen, innan man fyller på med jord och växttäcke.
Från Sicklavägen och upp på Uddvägen har man också börjat lägga (kurv)spår.
Men sett från andra hållet finns en del kvar att göra.
Övre delen av Uddvägen och upp i tråget är spårlagd.
liksom i tråget självt. Här jobbar man med kanalisationen.
Växelkrysset i anslutning till spårporten under Sickla Industriväg. Det verkar bli ungefär samma lösning som vid Solna station.
Värmdövägen måste som bekant flyttas något norrut, närmare Saltsjöbanan, för att allt ska få plats. Här ser vi formsättningen till fundamentet för den sista delen av den nya stödmuren. Denna gjuts förmodligen inte förrän under avstängningen av SB i sommar.
Vid Sickla station har mycket blivit gjort. Spåren är lagda och Tvärbanans plattformar delvis färdigställda. Stoppbockarna, antagligen från Sickla Udde, är på plats.
Jag tror att Saltsjöbanans resenärer skulle uppskatta om den västra trappan på spårportens norra sida kunde öppnas för gångtrafik, men det kanske inte är prioriterat före SB:s sommarvstängning.
Sickla station sedd från norrsidan. Det ska ju byggas hus på tomten söder om Tvärbanans söderplattform. Riktigt hur man ska avgränsa plattformen mot byggarbetsplatsen vet jag inte, men det visar sig väl.
Den provisoriska hållplatsen Sickla Udde är riven
och klätterväxleriet demonterat.
Ordinarie hpl Sickla Udde är fullständigt uppriven....
Mellan Rorgängargatan och Vävar Johans gata pågår gjutning av påldäcket. Arbetena har tydligen försenats en del av att man stött på träavlagringar (möjligen gamla sänkta fartyg) i samband med att man borrat ned stålrörspålarna.
Det ska ju bli grässpår. På den redan lagda sträckan mellan Vävar Johans gata och Sicklavägen ser vi här de plastkragar som knäpps fast på ömse sidor om vignolrälen, innan man fyller på med jord och växttäcke.
Från Sicklavägen och upp på Uddvägen har man också börjat lägga (kurv)spår.
Men sett från andra hållet finns en del kvar att göra.
Övre delen av Uddvägen och upp i tråget är spårlagd.
liksom i tråget självt. Här jobbar man med kanalisationen.
Växelkrysset i anslutning till spårporten under Sickla Industriväg. Det verkar bli ungefär samma lösning som vid Solna station.
Värmdövägen måste som bekant flyttas något norrut, närmare Saltsjöbanan, för att allt ska få plats. Här ser vi formsättningen till fundamentet för den sista delen av den nya stödmuren. Denna gjuts förmodligen inte förrän under avstängningen av SB i sommar.
Vid Sickla station har mycket blivit gjort. Spåren är lagda och Tvärbanans plattformar delvis färdigställda. Stoppbockarna, antagligen från Sickla Udde, är på plats.
Jag tror att Saltsjöbanans resenärer skulle uppskatta om den västra trappan på spårportens norra sida kunde öppnas för gångtrafik, men det kanske inte är prioriterat före SB:s sommarvstängning.
Sickla station sedd från norrsidan. Det ska ju byggas hus på tomten söder om Tvärbanans söderplattform. Riktigt hur man ska avgränsa plattformen mot byggarbetsplatsen vet jag inte, men det visar sig väl.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Hallå alla med- och motarbetare. Dags att höja den intellektuella standarden (örnen Sam i "The Muppet Show")
Tyvärr har Photobucket plötsligt infört regeln att "3rd party hosting" inte tillåts om man inte betalar dem en (avsevärd) summa. Alla bildlänkar i mina tidigare inlägg har därför gått förlorade. Men här följer lite nya vinklingar, eftersom det börjar brännas snart betr. Tvärbanan till Sickla (invigning 2/10).
För några veckor sedan såg det ut såhär, med div. installationsfarbröder som skruvade fast tåtar i kopplingsplintar i apparatskåpen.
Och vid Gullmarsplan såg det ut såhär, ett rejält slipershinder
Men del 1/9 hände något. Enligt uppgift ska en spårvagn ha kört ända upp till Sickla station då, för egen maskin. Tyvärr har jag ingen bild på detta.
Och vid Sickla station ser det ut såhär nu. En del finputs återstår förstås...
Vid Sickla station blir det tydligen ingen gc-korsning av spåret vid västra plattformsänden (till skillnad från ex.vis motsv. arr. vid Solna station.). Det utplacerade staketet är för kort - här kommer det att bli spårspring.
Trapparbete. Det vore ju tacknämligt om trapporna kunde bli färdiga och den västra plattformsdelen asfalterad till SB:s återöppnande om en dryg vecka'
Värmdövägen. På denna inte så jättetydliga bild ser man hur Värmdövägen flyttas en bit norrut och förläggs invid nyuppförda stödmurar mot SB.
Uddvägen, med ett helt nytt koncept i Stockholm: Grässpår! Man ser de "kragar", av märket Strail, som omsluter spåret och hindrar växtligheten att krypa för nära rälerna.
Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.
(källa RTCon: http://www.rtcon.se/sakdok/sakdok.htm
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:
Planskorsningen ´"skyddas" även här med blinkljus, sk wigwag.
'
Banans korsning med Sicklavägen. Frågan är hur länge det dröjer innan första last/kranbilen sliter ned kontaktledningen
Mot hpl. Sickla Udde. Här låg en gång vändspåren. Nu är allt förändrat till oigenkännlighet.
Vid hpl. Sickla Udde ska det tydligen bli makadamspår, ungefär som vid hpl. Bällsta Bro. Här kommer aldrig mer någon buss att köra (får man hoppas)
Tyvärr har Photobucket plötsligt infört regeln att "3rd party hosting" inte tillåts om man inte betalar dem en (avsevärd) summa. Alla bildlänkar i mina tidigare inlägg har därför gått förlorade. Men här följer lite nya vinklingar, eftersom det börjar brännas snart betr. Tvärbanan till Sickla (invigning 2/10).
För några veckor sedan såg det ut såhär, med div. installationsfarbröder som skruvade fast tåtar i kopplingsplintar i apparatskåpen.
Och vid Gullmarsplan såg det ut såhär, ett rejält slipershinder
Men del 1/9 hände något. Enligt uppgift ska en spårvagn ha kört ända upp till Sickla station då, för egen maskin. Tyvärr har jag ingen bild på detta.
Och vid Sickla station ser det ut såhär nu. En del finputs återstår förstås...
Vid Sickla station blir det tydligen ingen gc-korsning av spåret vid västra plattformsänden (till skillnad från ex.vis motsv. arr. vid Solna station.). Det utplacerade staketet är för kort - här kommer det att bli spårspring.
Trapparbete. Det vore ju tacknämligt om trapporna kunde bli färdiga och den västra plattformsdelen asfalterad till SB:s återöppnande om en dryg vecka'
Värmdövägen. På denna inte så jättetydliga bild ser man hur Värmdövägen flyttas en bit norrut och förläggs invid nyuppförda stödmurar mot SB.
Uddvägen, med ett helt nytt koncept i Stockholm: Grässpår! Man ser de "kragar", av märket Strail, som omsluter spåret och hindrar växtligheten att krypa för nära rälerna.
Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.
(källa RTCon: http://www.rtcon.se/sakdok/sakdok.htm
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:
Planskorsningen ´"skyddas" även här med blinkljus, sk wigwag.
'
Banans korsning med Sicklavägen. Frågan är hur länge det dröjer innan första last/kranbilen sliter ned kontaktledningen
Mot hpl. Sickla Udde. Här låg en gång vändspåren. Nu är allt förändrat till oigenkännlighet.
Vid hpl. Sickla Udde ska det tydligen bli makadamspår, ungefär som vid hpl. Bällsta Bro. Här kommer aldrig mer någon buss att köra (får man hoppas)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Med spårvagn till Sickla
Ja tilläggsmärket är naturligtvis felaktigt, samt ska inte vara där överhuvudtaget. Den lustiga texten råkar stå så på ritningen och då tog någon det bokstavligt. Det är sånt som händer, och det lär nog hinna rättas till.dr Cassandra Nojdh skrev:Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.
[...]
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:
Här har du en bild med spårvagn på:
Re: Med spårvagn till Sickla
Tack för fina bilder.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Jag tackar för denna bild (hygglig bild för att vara tagen med en Iphone 7). Det ser ut att vara en A32-a. Är det månne premiärvagnen?daniel_s skrev:Ja tilläggsmärket är naturligtvis felaktigt, samt ska inte vara där överhuvudtaget. Den lustiga texten råkar stå så på ritningen och då tog någon det bokstavligt. Det är sånt som händer, och det lär nog hinna rättas till.dr Cassandra Nojdh skrev:Slutpunktsmärket innan plankorsningen Uddvägen högst upp (mot rampen upp mot Sickla-tråget). Här noterar vi den intressanta tilläggstavlan H/K, vad den nu kan betyda.
[...]
Nu är det ju det, va, att TRI Spårväg stipulerar hur tilläggsmärkena ska se ut (men det är klart att det är väl undantaget som bekräftar regeln). En välvillig tolkning ger vid handen at detta S-märke varnar både för huvudsignal och kollektivtrafiksignal (KSI). Fast det är klart att det finns ju ingen KSI på platsen, bara en huvudsignal:
Här har du en bild med spårvagn på:
Sedan en utvikning från ämnet: Jag ser att man längs Saltsjöbanans spår har lagt ut vad som ser ut att vara balisslingor till det nya Siemens ZUB200 ATC-systemet. Men jag ser inga baliser liknade dem som återfinns på Lidingöbanan?
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 09 september 2017 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Med spårvagn till Sickla
Ja, det är väl hyfsat enkelt att skruva bort felaktiga skyltar, men här verkar någon ha tänkt fel:
Varför har man skapat ett sådant nålsöga för att komma ut till plattformarna? Ytan är väl tänkt som cykelparkering, är man rädd för att cyklisterna ska komma körande in på området utan hänsyn till gående, barn, hundar, barnvagnar etc. om infarten görs alltför bred?
Varför har man skapat ett sådant nålsöga för att komma ut till plattformarna? Ytan är väl tänkt som cykelparkering, är man rädd för att cyklisterna ska komma körande in på området utan hänsyn till gående, barn, hundar, barnvagnar etc. om infarten görs alltför bred?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Med spårvagn till Sickla
Bilden är lite redigerad i Paint, kanske har den därvid förlorat lite av sin skärpa men det är en A35 på bilden. Inte premiärvagnen (som var en A32) men möjligen den andra.dr Cassandra Nojdh skrev: Jag tackar för denna bild (hygglig bild för att vara tagen med en Iphone 7). Det ser ut att vara en A32-a. Är det månne premiärvagnen?
Sedan en utvikning från ämnet: Jag ser att man längs Saltsjöbanans spår har lagt ut vad som ser ut att vara balisslingor till det nya Siemens ZUB200 ATC-systemet. Men jag ser inga baliser liknade dem som återfinns på Lidingöbanan?
Håller med om att det är ett ganska konstigt arrangemang med den där planteringen och väderskyddet som täpper till det som hade varit en naturlig passage mellan plattformarna i östra änden. Jag anar att det kan få göras om senare...
Baliserna är inte monterade än, men de kommer.
Här är möjligen första bilden med två spårvagnståg:
Re: Med spårvagn till Sickla
Tack för bilderna! Inte många som tagit bilder alls verkar det som.
Det är väl en gång mellan spårens slut och planteringen i dr Nojdhs senaste inlägg? Eller har man helt glömt att omvägar är idioti i stationsdesignen?
Det är väl en gång mellan spårens slut och planteringen i dr Nojdhs senaste inlägg? Eller har man helt glömt att omvägar är idioti i stationsdesignen?
well known yimby
Re: Med spårvagn till Sickla
Jag misstänker faktiskt att man har glömt att det är bra om folk kommer fram överhuvudtaget. All passage till SB från spårvagnens söderplattform, Sickla köpkvarter och Sickla bro behöver ske via en smal passage mellan planteringarna och vidare mellan cykelställen, se pilarna på följande bild:GustavS skrev:Tack för bilderna! Inte många som tagit bilder alls verkar det som.
Det är väl en gång mellan spårens slut och planteringen i dr Nojdhs senaste inlägg? Eller har man helt glömt att omvägar är idioti i stationsdesignen?
Så här tycker jag att det borde se ut i stället:
Nu är iofs den där passagen idag inte riktigt så smal som den ser ut på första bilden, det är väl 2,5-3 m eller så, men det är ändå en rätt märklig arkitektur (om det nu var så arkitekten tänkte) och det räcker ju med EN felparkerad bil så är det helt tilltäppt...