Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Per Lind »

dr Cassandra Nojdh skrev: Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/
Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Joakim W
Inlägg: 539
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Joakim W »

Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/
Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
Kan Saltsjöbanans vagnar passera genom sjöstaden? Är det inte lite för trångt?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/
Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
Gammalt argument! Var uppe för två år sedan också. Ska vi veva den diskussionen igen?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35666
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Per Lind »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/
Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
Gammalt argument! Var uppe för två år sedan också. Ska vi veva den diskussionen igen?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35666
Alla följer inte forumdiskussionerna så väl att vi kommer ihåg när allt avhandlads.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Per Lind skrev:
Per Lind skrev: Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/
Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
dr Cassandra Nojdh skrev: Gammalt argument! Var uppe för två år sedan också. Ska vi veva den diskussionen igen?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35666
Per Lind skrev: Alla följer inte forumdiskussionerna så väl att vi kommer ihåg när allt avhandlads.-Per

Nänä. Om vi skulle beröra sakfrågan då istället. Som framgår av min länk är C10/C11 specade för en minsta kurvradie på 50 m medan Tvärbanan har en minsta radie på 25 m. Så jag skulle inte våga mitt huvud på att det går.

Den här kamraten serverade, då frågan var uppe senast, följande:
218 skrev:
Harald skrev:C10 är ju i grunden tunnelbanevagnar och tunnelbanan har väl inga kurvor under 50 m. En vagn med 11 m boggiecentrumavstånd kommer att skära in kraftigt i en 25 m kurva,. Frågan är också hur mycket boggierna kan vrida sig innan något går sönder. Om det alls går att köra skulle man nog få göra det under tid då det inte är någon annan trafik på banan.
Det är säkert så att det ryker en del kringutrustning vilket i och för sig säkert låter flyttas på sig i tid inför en specialtransport. Vad som är möjligt och inte i detta sammanhang är intressant och framförallt VAD det är som dimensionerar. I "tidigare liv" på gamla SJ skulle vi kolla upp vad de då nylevererade X10:orna gick att köra i för minsta radie. Varför har jag glömt. Men många stora och bekymrade veck uppstog i många handläggares ansikten vid tanken på detta. ABB (var det då) meddelade att under 35 m kunde vagnarna inte köras då uppstod hemskheter! Så började X10 byggas i Elektromekanos fastigheter i Ramlösa. Ut från fabriken visste vi att det var radier på 28 meter. Spänningen steg när de första skulle bogseras ut. Vi frågade ABB hur det gick att köra i 28 m radier ut från fabriken. "Inga problem, bara att lossa kablaget mellan A- och B-vagn"! "Så ni menar att det ni sa till SJ att min var 35 meter var kablaget som dimensionerade? Om man förlänger kablaget kan man köra i mycket mindre radie"? "Javisst"! Varför berättar jag det här då? Jo det där med vad som är möjligt eller inte ska man nog ta och syna innan man sätter ner foten, det som från början framstår som totalt omöjligt kan i förlängningen visa sig fullt möjligt! Vi lever dessutom i en bransch där ingenting är speciellt möjligt "i kafferumssnacket" innan motsatsen har bevisats!

218
och det är ju en kul och trevlig liten historia, som dock inte säger någonting om C10/C11. Bifogar därför en länk till en postvagnstråd där en som vet något yttrar sig:
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=438602

Iofs. är det inte orimligt att tänka sig en fysisk hopkoppling av banorna, men ovanstående är knappast prio 1. Såvitt jag kan förstå finns inget i den föreslagna konstruktionen som omöjliggör detta men det är som sagt inget som görs nu. Särskilt vansinnig är det inte heller.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: Iofs. är det inte orimligt att tänka sig en fysisk hopkoppling av banorna, men ovanstående är knappast prio 1. Såvitt jag kan förstå finns inget i den föreslagna konstruktionen som omöjliggör detta men det är som sagt inget som görs nu. Särskilt vansinnig är det inte heller.
Åtkomst till depå är nog inte så viktigt. En sammankoppling skulle motiveras om det fanns ett behov av genomgående trafik. Vilket det säkert finns olika uppfattningar om. Jag tror att det kunde vara värdefullt att dra Tvärbanan till Nacka centrum. Då är vi en bit på väg mot spår på "stomlinje M" mellan Kungens kurva/Skärholmen och Nacka centrum/Orminge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

En sammankoppling skulle kanske snarast vara användbar för diverse arbetsfordon och liknande, fast de blir ju allt mer av den typ som även kan rulla på landsväg.

Apropå sammankopplingar så kommer det strax dessutom finnas två separata bansystem med mig veterligen samma spänning och strömart i kontaktledningen. Finns det för- och/eller nackdelar med en sammankoppling eller möjlighet till sammankoppling av banmatningarna?

Vi kan väl utgå från att åtminstone jorden hos båda banorna kommer sammankopplas av elsäkerhetsskäl. Av stöldsäkerhetsskäl så är det kanske enklast att helt enkelt låta en räl fortsätta bortom stoppbockarna och nå Saltsjöbanans spår och göra förbindelse med järn där. Risken att nån stjäl räler är väl låg, risken att nån stjäl kopparkabel hög.

Om jordarna inte är sammankopplade så vill inte jag vara i närheten om det sker en ledningsrivning så att ena banans ledning ramlar ner på den andra banans räler. Dessutom brukar väl stolpar och liknande i närheten jordas i spåren - och med två spår så blir det förstås inget bra om det inte är samma jord hos båda spåren.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Tvärbanans förlängning till Sickla
Arbetet med att förlänga Tvärbanan till Sickla fortsätter enligt plan. Utbyggnationen möjliggör byte mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan och enklare byten till bussarna mot Nacka och Värmdö. På lite längre sikt förbinds även de olika trafikslagen med tunnelbanans förlängning till Nacka, som får en ny hållplats i Sickla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av roggek »

twr skrev:Alliansens budget och tjänstemännens förslag till investeringsplan 2016 - 2020.
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf

Tvärbanans förlängning till Sickla
Arbetet med att förlänga Tvärbanan till Sickla fortsätter enligt plan. Utbyggnationen möjliggör byte mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan och enklare byten till bussarna mot Nacka och Värmdö. På lite längre sikt förbinds även de olika trafikslagen med tunnelbanans förlängning till Nacka, som får en ny hållplats i Sickla.
Gör om gör rätt (använd gärna förhandsgranskning så att länkarna fungerar!):
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... pril-2015/
http://www.sll.se/Global/Bilagor%20till ... -20-v3.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Jag tror att twr drabbades av katten pejst? Mjau!

Månne att samma länkar i ett tidigare inlägg kopierades och klistrades in här? I så fall är tipset att klicka på "redigera" på sitt eget inlägg, kopiera raderna med länkarna och sen överge "redigeringen". :)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Vid Sickla station/hållplats är landskapet helt förändrat. Här ska det skjutas bort mycket berg för att ge plats för Tvärbanan.
Bild

Bild

Jämför med SL/TF:s illustration av det färdiga resultatet. Jag utgår från att även SB:s nuvarande träbrygga rivs och ersätts av en riktig plattform.
http://www.sll.se/Exigus/252674.jpg

Glada tillrop från Nacka kommun:
Bild

Den gamla stödmuren längs Saltsjöbanan rivs i samband med att Värmdövägen flyttas för att ge plats åt Tvärbanans tråg (på andra sidan Värmdövägen). En ny mur formsätts:
Bild

De här gubbarna fixar ny kanalisation:
Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
gek
Inlägg: 1253
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av gek »

Bild
I Båtbyggargatan gräver man nu en djup grop, uppenbarligen för att kunna förstärka den dåliga undergrunden inför spårvägens förlängning. I bakgrunden på bilden ovan syns en spårvagn på nuvarande vändspår.

Sickla köpkvarter i bakgrunden, den för tillfället otrafikerade Saltsjöbanan till vänster
Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Kul att fler än jag intresserar sig för hur arbetena framskrider. På Gunnars bilder ser man att det redan skjutits åtskilliga salvor i Sickla. Många kubikmeter berg som ska bort blir det.

På en av mina bilder högre upp i tråden såg man hur det såg ut vid Sickla Udde när man började riva i marken och ta bort många kubikmeter, denna gång av cellplast. Den fyllningen duger inte när man ska köra spårväg (och inte biltrafik heller, samma jobb gjordes för ett par år sedan för körbanorna på Båtbyggargatan). När man rivit bort plasteländet driver man ned stålrör till fast berg, skiten inuti röret borrar/spolar man bort och rören fylls sedan med betong. På dessa pålar gjuts sedan ett betongdäck, som sedan kan täckas med vanliga fyllnadsmassor och sedan överst spårbädden. Förmodligen måste man göra samma jobb även för de sträckor på Båtbyggargatan där det redan finns spåranläggning (Sickla Udde hpl + vändspåren).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Kul att fler än jag intresserar sig för hur arbetena framskrider.
Vi är nog många. Även om jag inte åker dit och fotograferar. Men jag, och säkert fler med mig, är tacksam(ma) för bilderna som visar vad som sker. Så tack för bilderna, "dr Cassandra Nojdh" och "gek".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6853
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Odd »

Joakim W skrev:
Per Lind skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Får man tro SL:s information görs ingenting särskilt för att koppla ihop SB och TvB spårmässigt: http://www.sll.se/tvarbanan-sickla/
Ganska vansinnigt att inte koppla ihop. Med hopkoppling får man spårförbindelse med Hammarbyverkstaden för Saltsjöbanan.
-Per
Kan Saltsjöbanans vagnar passera genom sjöstaden? Är det inte lite för trångt?
Jag tror knappast man kan ta dessa tunnelvagnar genom Hammarby Sjöstad, men det behövs nog inte. Förbindelsen kan kanske användas av arbetsfordon, rälstransporter etc.
Men även om man inte bygger förbindelsen direkt så kanske man skall se till att man kan bygga den utan att behöva bygga om stationen. Vem vet, kanske kommer man börja köra spårvagnar på Saltsjöbanan i framtiden trots allt, i varje fall en bit. Vad sägs om en förbindelse till Nacka Strand...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Per Lind »

Ingen dum idé.
Oslo gör så, eller gjorde, för det blev väol problem med signalsystemet som inte kände till spårvagnarna?
I Stuttgart har man hållplatser med dubbla perronghöjder så det vore inga problem.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Ingen dum idé.
Oslo gör så, eller gjorde, för det blev väol problem med signalsystemet som inte kände till spårvagnarna?
-Per
Konklusionen var väl att vagnarna sandade bort sig. Man lär nu ha uppfunnit ett relä (eller om det nu är en elektronisk funktion) som kopplar bort sandningen vid ATP-övervakad körning och kan därmed återuppta trafiken om man nu får bukt med vagnbristen. Tycker att det låter konstigt, men det är kanske sån där överkänslig och överdriven automatisk sandning på SL95?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Efter en välförtjänt sommarledighet har Cassandra nu åter besiktigat banbygget upp till Sickla station.

Bild
Vid Sickla station har SB:s plattform återuppbyggts. Den forna parkeringsplatsen mm. är nu sprängbotten och Sickla industriväg är avstängd. Härnäst ska vägkroppen schaktas bort för att ge plats åt TvB:s spårport.

Bild
Stationsområdet från motsatt sida. Som synes har stationens gamla "shintotempel" ersatts av ordinära regnskydd.

Bild
Mycket material måste schaktas bort även på andra sidan Sickla industriväg för att ge plats för spåranläggningens tråg.

Bild
Mycket berg ska skjutas bort också.

Bild
Och nu smäller det ......

Bild
Mycket berg och ännu mer berg....

Bild
Utsikt från Fanny Udde. En gång gick vattnet nästan upp hit. Strukton-huset är rivet och hela området mellan Sicklavägen och Uddvägen planas av. Observera sprängmattorna i högra hörnet - här kommet det strax att skjutas ett sprängskott.

Bild
Uddvägsområdet från Sicklavägen, med färgfabriken i fonden och de provisoriska studentbostäderna, varifrån en del överklagare fördröjde bygget med nästan ett helt år. Villa Fanny Udde skymtar under ett träd. Nästa etapp blir omläggning av Sicklavägen, för att möjliggöra bygget av spåranläggningens korsning över denna:
http://www.anpdm.com/newsletterweb/434B ... 49425E4471

Bild
Påldäcket under Båtbyggargatan fordrar omfattande armering.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilderna!

Hittade fler på Stockholmprojekt: http://stockholmprojekt.blogspot.se/201 ... nacka.html
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7456
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Idag damp senaste nyhetsbrevet från Tvärbanans Sicklaprojekt ned i min mailbox:
http://www.anpdm.com/newsletterweb/434A ... 49425E4471

Med detta följde också några bilder på hur den framtida Sickla station tänks gestalta sig:
http://img2.anpdm.com/Trafikforvaltning ... tation.jpg
http://www.sll.se/Exigus/388404.jpg

Man ser också Mme Chartins käcka mönster på betongytorna. En del staket och höjdskillnader mellan mittplattformens Tvärbane- och Saltsjöbanedel syns också, vilket förefaller försvåra byte över plattform från den ena banan till den andra. Nå, vi får se hur det blir.

Detta föranledde i varje fall en utflykt till Sickla i novembersolen.

Bild
Platsen för Tvärbanans kommande stoppbockar kringgärdas av rejäla betongmurar. Här blir det inget förbindelsespår inom överskådlig tid.

Bild
En del ledningsomflyttningar måste tydligen göras innan man kan börja schakta bort vägkroppen för Sickla Industriväg där Tvärbanan ska fram. Knallen i förgrunden måste också bort.

Bild
Stora bergmassor återstår fortfarande att ta bort mellan Uddvägen och Sickla Idustriväg.

Bild
Här har man grävt fram en gammal stödmur längs Värmdövägen.

Bild
Sicklavägen är tillfälligt omledd, och i den ordinarie sträckningen pågår pålningsarbeten för Tvärbanans bankropp, när denna ska passera Sicklavägen upp mot Uddvägen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar