Som jag påpekade har man inte beställt fler vagnar än vad man behöver.Björn Ehnberg skrev:Man (dvs. SL/TF) har inte beställt "en massa vagnar" och kommer med all säkerhet inte att göra det heller. CAF har gjort bort sig så grundligt att de inte kommer att få leverera några fler vagnar. Efter två år kan de fortfarande inte leverera buggfri mjukvara till vagnen, vilket bl.a. i praktiken omöjliggör dubbelvagnskörning med A35 (A32:orna på Tvärbanan är gamla men inte "skruttiga" som påstods i annat inlägg - de är betydligt mer driftsäkra än A35 och stannar på Tvärbanan).twr skrev:Det skulle nog vara en fin lösning.Inge skrev:60 meters stomtåg och 45 meters insatståg vore kanske något nu när man både beställt en massa spårvagnar och byggt en överdimensionerad depå utan användning.
Men man har en option på en himla många vagnar (över 100 kvar tror jag). Däremot har man väl inte faktiskt beställt fler vagnar än dem man redan har. Och vi få väl hoppas att Solnagrenen börjar fungera någon gång, så det finns väl inget överskott där heller? På lite sikt.
Dessutom har Gäddan och jag visat att med nuvarande ATC-projektering går det inte att få in 60 m-tåg till vissa plattformar (nu har jag inte varit ute på ön ett tag och vet inte om man har gjort några ingrepp i ATC-projekteringen, men håller inte det för troligt). Utöver detta har vi problemet Ropsten, vars plattformar inte tillåter så långa tåg.
Lidingöbanan - Uppskjuten start
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Hut många vagnar man behöver återstår väl att se (noga taget förekommer ordet "behöver" inte i tidigare, här citerade inlägg). Som väl känt är har har 15 vagnar inte bara beställts utan dessutom levererats, vara 14 vagnar befinner sin på Tvärbanan, medan vagn 461 t.v. är stationerad på Spårväg City. Av dessa 14 vagnar klarar CAF med viss nöd av ut varje trafikdygn tillhandahålla de 5 vagnar som behövs för trafikeringen på Solnagrenen. Frågan är om CAF ens har fått något betalt för leveransen ännu. Som framgått på annan plats har SL/TF börjat utreda möjligheten att göra en ny vagnupphandling, därav min uppfattning att några fler A35-vagnar inte kommer att avropas. Så A35 på LB är fria fantasier. Det var främst det mitt inlägg handlade om, vilket torde framgå för de flesta.twr skrev:Som jag påpekade har man inte beställt fler vagnar än vad man behöver.twr skrev:Det skulle nog vara en fin lösning.Inge skrev:60 meters stomtåg och 45 meters insatståg vore kanske något nu när man både beställt en massa spårvagnar och byggt en överdimensionerad depå utan användning.
Men man har en option på en himla många vagnar (över 100 kvar tror jag). Däremot har man väl inte faktiskt beställt fler vagnar än dem man redan har. Och vi få väl hoppas att Solnagrenen börjar fungera någon gång, så det finns väl inget överskott där heller? På lite sikt.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Eftersom du citerade mig och inte Inge tänkte jag att du kanske hade missförstått vad jag skrev.Björn Ehnberg skrev:
Hut många vagnar man behöver återstår väl att se (noga taget förekommer ordet "behöver" inte i tidigare, här citerade inlägg). Som väl känt är har har 15 vagnar inte bara beställts utan dessutom levererats, vara 14 vagnar befinner sin på Tvärbanan, medan vagn 461 t.v. är stationerad på Spårväg City. Av dessa 14 vagnar klarar CAF med viss nöd av ut varje trafikdygn tillhandahålla de 5 vagnar som behövs för trafikeringen på Solnagrenen. Frågan är om CAF ens har fått något betalt för leveransen ännu. Som framgått på annan plats har SL/TF börjat utreda möjligheten att göra en ny vagnupphandling, därav min uppfattning att några fler A35-vagnar inte kommer att avropas. Så A35 på LB är fria fantasier. Det var främst det mitt inlägg handlade om, vilket torde framgå för de flesta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Åter till ämnet. Jag hörde något om att man ev har ett spikat datum för smygstart. Stämmer det, i så fall om knappt en månad?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Alla "spikade datum" är beroende av Transportstyrelsens beslut om tillstånd för anläggningen.
Men det är riktigt att det används ett antal angivna datum i planeringen. "Någon gång i höst" är fortfarande det som sägs utåt.
Och det stämmer ju oavsett det är knappt en månad eller drygt en månad till trafikstart. Eller två. Begreppet smygstart används inte.
Men det är riktigt att det används ett antal angivna datum i planeringen. "Någon gång i höst" är fortfarande det som sägs utåt.
Och det stämmer ju oavsett det är knappt en månad eller drygt en månad till trafikstart. Eller två. Begreppet smygstart används inte.
Ju förr dess bättre.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Eller åtminstone "tillverkats, fraktats till Stockholm och satts i trafik"! Huruvida de är att anse som levererade eller inte, är nog en fråga för hårklyveri-mästeriet! (Vilket också antyds av fortsättningen på ditt inlägg!)Björn Ehnberg skrev:Hut många vagnar man behöver återstår väl att se (noga taget förekommer ordet "behöver" inte i tidigare, här citerade inlägg). Som väl känt är har har 15 vagnar inte bara beställts utan dessutom levererats
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Hehe, jag tar ditt inlägg från den skämtsamma sidan. I övrigt anbefalls SAOBS:s artikel beträffande verbet "leverera" för flitiga studier:daniel_s skrev:Eller åtminstone "tillverkats, fraktats till Stockholm och satts i trafik"! Huruvida de är att anse som levererade eller inte, är nog en fråga för hårklyveri-mästeriet! (Vilket också antyds av fortsättningen på ditt inlägg!)Björn Ehnberg skrev:Hut många vagnar man behöver återstår väl att se (noga taget förekommer ordet "behöver" inte i tidigare, här citerade inlägg). Som väl känt är har har 15 vagnar inte bara beställts utan dessutom levererats
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 40/41.html
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Jag är en mycket flitig studerare av allt jag har tillgång till. Dit hör dock inte avtalet mellan SL (eller vem det nu är) och CAF (eller vem det nu är) om vad som ska anses som en fullgjord leverans. Vilket jag inom parentes är väldigt, väldigt glad för. 

- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Är det lagen om offentlig upphandling som gjort att både Göteborg och nu Stockholm beställt undermåliga spårvagnar? Om inte, varför inte göra som Norrköping när de beställde sina M06 och Stockholm sina A34, köpa beprövade vagnar. Är det omöjligt att få göra så i framtiden också?
Medlem nr 266
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Nej, men hur löser man problemet med leverantörer som har nya och bra produkter? Dessutom skulle det ju inte hjälpa varken för Göteborg eller för Stockholm då de båda misslyckade vagntyperna, om än modifierade pga krav, är befintliga modeller som redan funnits på marknaden.
Jag funderar däremot om man inte skulle kunna ha en skönhetstävling. Låt säga att man som en del av upphandlingen, helt enkelt köper eller hyr ett exemplar av den föreslagna vagnen från varje leverantör som kvalificerar sig. Det skulle innebära två saker, att leverantören faktiskt kan leverera den vagntyp som offereras samt att man har möjlighet att provköra den på egna banan. Den extrakostnad som blir av att man köper kanske 3-4 vagnar i "onödan" kan nog snart räknas hem genom att man faktiskt inte köper grisen i säcken. Dessutom finns det ju en möjlighet att kanske sälja uddavagnarna till operatörer som har likadana vagnar.
På detta sätt kan både nya och "beprövade" vagnar testas och ingå i upphandlingen. De som exkluderas blir de som ännu inte har någon produkt men det kan ju inte finnas något förbud mot att utesluta en produkt som ännu inte finns...
Jag funderar däremot om man inte skulle kunna ha en skönhetstävling. Låt säga att man som en del av upphandlingen, helt enkelt köper eller hyr ett exemplar av den föreslagna vagnen från varje leverantör som kvalificerar sig. Det skulle innebära två saker, att leverantören faktiskt kan leverera den vagntyp som offereras samt att man har möjlighet att provköra den på egna banan. Den extrakostnad som blir av att man köper kanske 3-4 vagnar i "onödan" kan nog snart räknas hem genom att man faktiskt inte köper grisen i säcken. Dessutom finns det ju en möjlighet att kanske sälja uddavagnarna till operatörer som har likadana vagnar.
På detta sätt kan både nya och "beprövade" vagnar testas och ingå i upphandlingen. De som exkluderas blir de som ännu inte har någon produkt men det kan ju inte finnas något förbud mot att utesluta en produkt som ännu inte finns...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Som beställare är man ju hänvisad till de konstruktioner som befintliga leverantörer vill offerera (både Siemens och Alstom drog sig ju ur A35-upphandlingen på ett tidigt stadium) . M06/A34 var ju (åtminstone i viss mån) ett undantag, där kunde man direktupphandla ur en pågående leverans, i detta fall till Frankfurt (liksom att Nederländerna beställde ett antal vagnar ur A32-leveransen - dessa vagnar kom ju sedan ändå, efter långvaring tjänst på sträckan Rijngouwelin - Gouda i tidernas fullbordan att hamna i Stockholm). De flesta vagnstyper idag är ju sk. systemvagnar, dvs. konstruktionsplattformar som tillverkaren kan "anpassa" efter beställarens önskemål, som ex.vis CAF:s Urbos och Ansaldos Sirio. Hur leverantörens kvalitetssäkringssystem fungerar har naturligtvis betydelse också. M32:s problem är ju väl kända, en enkel parallell detta är ju att drygt hälften av de levererade A35-vagnarna måste få sin underredsbehandling omgjord i Stockholm efter leverans.Sven Blomberg skrev:Är det lagen om offentlig upphandling som gjort att både Göteborg och nu Stockholm beställt undermåliga spårvagnar? Om inte, varför inte göra som Norrköping när de beställde sina M06 och Stockholm sina A34, köpa beprövade vagnar. Är det omöjligt att få göra så i framtiden också?
I övrigt vill jag nog mest skylla på bristande upphandlingskompetens. En avvägningsfråga är hur detaljerad beställaren ska vara i sitt upphandlingsunderlag. A35-ans underlag var t.ex. så späckat med detaljer att ex.vis Bombardier (som var alternativet till CAF) såg sig föranlåtna att lägga sig högre i pris och därför förlorade (åtminstone är det vad RR, som var konsult åt Bombardier då, hävdar). Ett exempel är nödbromsen/farobromsen i A35, som när den ansätts inte kan hävas innan vagnen fullbromsats till stopp (till skillnad från ex.vis A32). Här har SL/TF motvilligt tvingats tänka om, men en omkonstruktion kommer att kräva betydande ingrepp i konstruktionen, och vem ska betala det?
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Jag har också hört något om det där, men vill inte spekulera för mycket. Däremot kan man ju ta fasta på dina tidigare idéer om en begränsad trafikstart (låter trevligare än smygstart,Odd skrev:Åter till ämnet. Jag hörde något om att man ev har ett spikat datum för smygstart. Stämmer det, i så fall om knappt en månad?
eller hur

- Erfarna förare, dvs. sådana som kört på signalreglerade och ATC-övervakade banor, dvs. i huvudsak Tvärbanan och gamla Lidingöbanan. Tidigare var standardutbildningen för en Tvärbaneförare som ville ha Lidingökompetens, eller omvänt, 2 veckor. AB SS disponerar bara ett fåtal sådana förare
- Begränsat erfarna förare, dvs. förare med erfarenhet från Spårväg City eller annat spårvägsstad, med som saknar erfarenhet från signalreglerade och ATC-övervakade banor. Dessa anser jag behöver mer träning, kanske omfattande 4 - 5 veckor. Under Veolia/Arriva-tiden fick sådana personer genomgå en fullständig förarutbildning.
- Oerfarna, dvs. förarkandidater utan tidigare erfarenhet från spårtrafik. Dessa behöver en utbildning på åtminstone 6 - 8 veckor. Med tanke på att LB numera sägs omfatta över 80 huvudsignaler (jag har inte orkat kontrollräkna i den nya banboken) ligger det i allas intresse att så långt det överhuvud taget är möjligt försöka undvika rödljuskörningar.
Återstår i så fall en mer utglesad tidtabell, som successivt tätnar allteftersom personaltillgången ökar, samtidigt som ersättningsbusstrafiken fasas ut.
Men som sagt, ovanstående är bara en tankekonstruktion, det finns inget som säger att det behöver bli så.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Som sagt, jag för inga diskussioner med kverulanter som yttrar sig om saker de inte vet någonting om. Dessutom är det ingen som påstått att ersättningsbusstrafiken ska köras parallellt med spårvägstrafiken. T.ex!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Upplysningsvis: Aga-depån rymmer inte fler vagnar än som nu är där. Den färdigställda uppställningshallen är också provisorisk verkstad för underhåll mm. Även tvätthallen måste användas för uppställning.Inge skrev:Angående vagntillgång så har man uppenbart beställt betydligt fler än de fem som väl täcker kapacitetsbehovet till Solna. Bara att få några till att fungera, sedan kan man skicka över ett par vagnar för att köra insatståg mellan AGA och Ropsten.
Ju förr dess bättre.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Då hoppas jag att signalsystemet fungerar som det ska på Tvärbanan så man kan köra genomgående trafik mellan Solna och Sickla via Alvik i 5-minuterstrafik, med 60-meterståg. För det var väl så man pratade om?Inge skrev:Men det är ju inte nu vi talar om, utan den avlägsna framtid då behovet tillkommit, vagnarna börjat fungera och större delen av den överdimensionerade AGA-depån används som bussgarage.Thomas Lange skrev:Upplysningsvis: Aga-depån rymmer inte fler vagnar än som nu är där. Den färdigställda uppställningshallen är också provisorisk verkstad för underhåll mm. Även tvätthallen måste användas för uppställning.Inge skrev:Angående vagntillgång så har man uppenbart beställt betydligt fler än de fem som väl täcker kapacitetsbehovet till Solna. Bara att få några till att fungera, sedan kan man skicka över ett par vagnar för att köra insatståg mellan AGA och Ropsten.
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Ja, det är det som har planerats. På senare tid har man talat om att det snarare är 6 minuters trafik, åtminstone till att börja med.ADDE skrev: Då hoppas jag att signalsystemet fungerar som det ska på Tvärbanan så man kan köra genomgående trafik mellan Solna och Sickla via Alvik i 5-minuterstrafik, med 60-meterståg. För det var väl så man pratade om?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Hej Adde. Man ska inte mata trollen. För dem som klarar av att ta till sig detta kan jag upplysningsvis berätta att de 14 A35-vagnar som idag finns på Tvärbanan kommer att behövas redan i den avlägsna framtid när man börjar köra genomgående dubbelvagnståg Sicka - Solna station. Det blir troligen samma turtäthet som idag, åtminstone inledningsvis, sedan kan det bli tätare. Så kommer det att bli. Att en eller annan kverulant anser att detta inte behövs saknar fullständigt betydelse. Dessutom kan det vara bra med en viss vagnreserv, med tanke på att de äldsta A32-vagnarna snart måste in på halvtidsrevision. Så A35 på LB är enbart fria fantasier.ADDE skrev:Då hoppas jag att signalsystemet fungerar som det ska på Tvärbanan så man kan köra genomgående trafik mellan Solna och Sickla via Alvik i 5-minuterstrafik, med 60-meterståg. För det var väl så man pratade om?Inge skrev:Inge skrev:Angående vagntillgång så har man uppenbart beställt betydligt fler än de fem som väl täcker kapacitetsbehovet till Solna. Bara att få några till att fungera, sedan kan man skicka över ett par vagnar för att köra insatståg mellan AGA och Ropsten.
Men det är ju inte nu vi talar om, utan den avlägsna framtid då behovet tillkommit, vagnarna börjat fungera och större delen av den överdimensionerade AGA-depån används som bussgarage.
Sådär ja, kan vi återgå till trådens ämne nu?
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Ursäkta mig -Jag tog Inges inlägg ganska seriöst, och reagerade ganska starkt på det! Då kör jag ändå.Björn Ehnberg skrev:Hej Adde. Man ska inte mata trollen.
Så, nu kan jag återgå till ämnet!
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Även om vi är i fel tråd nu...Inge skrev:Och förmodligen är det tågbrist på Botniabanan också... Åtminstone om man använder banverkets bluffantaganden för trafikbehovet.
Det räcker mer än väl med 5 vagnar för det begränsade behovet till Solna. Om man sedan vill köra glest med långa tåg eller tätare med färre må vara en ekonomisk avvägning. Men något behov av alla de vagnar man beställt finns inte.
Fast det gör det å andra sidan knappast på Lidingö heller, även om behovet kanske är något större där.
Kan du inte beskriva vilket trafikupplägg du vill se på Tvärbanan?
Gärna i Scenario 2017 respektive Scenario 2023 (med Kistagrenen).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start
Tja, det blir väl så när man lever i en fantasivärld där den ansvariga sektormyndigheten ägnar sig åt att producera "bluffantaganden". I den världen heter sektormyndigheten också "banverket", egendomligt nog.Inge skrev:Och förmodligen är det tågbrist på Botniabanan också... Åtminstone om man använder banverkets bluffantaganden för trafikbehovet.
Det räcker mer än väl med 5 vagnar för det begränsade behovet till Solna. Om man sedan vill köra glest med långa tåg eller tätare med färre må vara en ekonomisk avvägning. Men något behov av alla de vagnar man beställt finns inte.
Fast det gör det å andra sidan knappast på Lidingö heller, även om behovet kanske är något större där.
Vi andra vet ju att det inte nödvändigtvis är på ett visst sätt bara för att en eller annan kverulant påstår att det förhåller sig så. Det är klart att det ligger en del resonemang och beräkningar bakom mina påstående tidigare, och de skulle jag kunna redovisa. Men det tänker jag inte göra! Dels för att det inte på något sätt hör till ämnet för tråden, dels för att jag inte finner någon anledning att kasta pärlor för ..... ja, ni vet.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????