Lidingöbanan - Uppskjuten start

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Ahltorp

Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Stefan Widén skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Ja, men att det var planerat från början ändrar väl inte det faktum att man valde att sätta igång trafiken ett halvår innan banan var färdig? Hade man väntat ett halvår hade provisoriet aldrig behövt byggas.
Ja enkelspår är inget hinder för att trafikera.....LB har massor..... :D
LB är väl ett utmärkt exempel på att att enkelspår är hinder för att trafikera. Många gånger har jag stått och väntat på ett tåg som blivit mer försenat för att det rättidiga tåget åkte in på enkelspårssträckan.

Men nu var det inte det saken gällde. Tvärbanan var inte färdigbyggd när den började trafikeras, utan man byggde ett speciellt provisorium för bara ett halvår. Då kan man väl trafikera andra banor innan de är färdigbyggda.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Förklara gärna vad du menar. Anser du att det fungerande enkelspåret som var vid Årstafältet på Tvärbanan skall likställas med att ett ofärdigt, ej säkerhetsgodkänt och icke fungerande signalsystem på Solnagrenen tas i drift ändå pga politiska påtryckningar?

Om man skall jämföra dem så borde det snarare vara så att man i så fall skulle tagit Solnagrenen i bruk "på siktkörning", och att signalleverantören i så fall skulle kunna jobba heltid på att få systemet att fungera.

Personligen anser jag att ett fungerande signalsystem är nödvändigt på hela Lidingöbanan, just pga enkelspåren. På Tvärbanans Solnagren så behöver man egentligen bara ett signalsystem mellan Alvik och Norra Ulvsunda samt mellan Solna Centrum och Solna Station. Resten skulle kunna köras på "sikt", vilket faktiskt görs på stora delar av denna sträcka!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev:Förklara gärna vad du menar.
Jag låter dig själv förklara:
Odd skrev:Det är inte elakartade rykten utan snarare en ny, smartare strategi. Genom att starta trafiken "utan att lova något" så tillåter man att trafikanter åker med, men på egen risk avseende att det kan bli stopp, inställd trafik eller ej full utsättning. Jag tycker att det är mycket bättre och borde tillämpas på fler ställen, tex Solnagrenen. Då skulle systemleverantörerna kunna göra justeringar när man behöver och tester under verkliga förhållanden, dvs med trafikanter, och då skulle man inte ens behövt köra ersättningsbussar eftersom testtrafiken så att säga hade varit en bonus.

Kanske blir det en lärdom om framtida trafikuppstarter, för den tid när man bara besiktigade spåret, "släppte upp strömavtagaren och körde" är nog förbi vad man än tycker om det.
Odd skrev: Anser du att det fungerande enkelspåret som var vid Årstafältet på Tvärbanan skall likställas med att ett ofärdigt, ej säkerhetsgodkänt och icke fungerande signalsystem på Solnagrenen tas i drift ändå pga politiska påtryckningar?
Nej, men som jag skrev i mitt första inlägg så är det fortfarande av typen "bättre tidigt än komplett", något du verkar tycka är bra i ditt tidigare inlägg.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Men Odd då! Jämför gärna det faktum att tvärbanan körde flera år utan fungerande atc med att solnagrenen öppnades utan att det atcsystemet heller funkade fullt ut! Lidingöbanan har enkelspår tillsvidare när den öppnar igen! :D

Sabla nollor på SL som inte kan köpa grejer som funkar! Vad är problemet? :shock:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:Men Odd då! Jämför gärna det faktum att tvärbanan körde flera år utan fungerande atc med att solnagrenen öppnades utan att det atcsystemet heller funkade fullt ut! Lidingöbanan har enkelspår tillsvidare när den öppnar igen! :D

Sabla nollor på SL som inte kan köpa grejer som funkar! Vad är problemet? :shock:
Fast det enda jag skrev om ATC var ju att det strulade i början. Signalsystemet fungerade i stort sett hela tiden!
Man måste skilja på signalsystemet och ATC. Det är två olika system med olika roller.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Nu närmar det sig!

I torsdags den 27 augusti gick den sista vagnen, vagn 552, i mål i uthållighetstestet! Totalt har SS nu kört ungefär 15525 km (eller ca: 844 varv på banan), lagt ner 1094 förartimmar och bemannat TLC AGA i 473 timmar. Det har gjorts utan några fel på axelräknare eller signalsystem (till följd av A36:orna eller ATC-systemet) vilket är mycket goda nyheter. Man har hittat en del andra fel och ”buggar” som är eller ska bli åtgärdade men inget som SS i dagsläget bedömer som kritiskt för trafikstarten. Följ med i den spännande fortsättningen.

Fortfarande gäller "någon gång i höst", som det besked som lämnas om trafikstarten. Och först måste Transportstyrelsen lämna sitt besked. Därefter återkommer SL/Trafikförvaltningen med sitt beslut. Räkna med att det blir snabbt tillgängligt här när det väl är fattat!
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Med tanke på vad ordf. Lange säger (och att tillståndsprocessen per skrivande datum tydligen inte är avslutat) tycker jag att min prognos om trafikstart omkring 1/11 verkar hålla. Som ordf. Lange själv framhållit i tidigare inlägg krävs efter godkännande 6 - 8 veckors inskolning av trafikpersonalen (minst, jag håller åtminstone det senare för det mest troliga alternativen, med tanke på att det här rör sig om helt oerfaren personal) samt inkörning/utprovning av tänkt trafikupplägg.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

twr skrev:
Inge skrev:60 meters stomtåg och 45 meters insatståg vore kanske något nu när man både beställt en massa spårvagnar och byggt en överdimensionerad depå utan användning.
Det skulle nog vara en fin lösning.

Men man har en option på en himla många vagnar (över 100 kvar tror jag). Däremot har man väl inte faktiskt beställt fler vagnar än dem man redan har. Och vi få väl hoppas att Solnagrenen börjar fungera någon gång, så det finns väl inget överskott där heller? På lite sikt.
Man (dvs. SL/TF) har inte beställt "en massa vagnar" och kommer med all säkerhet inte att göra det heller. CAF har gjort bort sig så grundligt att de inte kommer att få leverera några fler vagnar. Efter två år kan de fortfarande inte leverera buggfri mjukvara till vagnen, vilket bl.a. i praktiken omöjliggör dubbelvagnskörning med A35 (A32:orna på Tvärbanan är gamla men inte "skruttiga" som påstods i annat inlägg - de är betydligt mer driftsäkra än A35 och stannar på Tvärbanan).

Dessutom har Gäddan och jag visat att med nuvarande ATC-projektering går det inte att få in 60 m-tåg till vissa plattformar (nu har jag inte varit ute på ön ett tag och vet inte om man har gjort några ingrepp i ATC-projekteringen, men håller inte det för troligt). Utöver detta har vi problemet Ropsten, vars plattformar inte tillåter så långa tåg.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:Efter två år kan de fortfarande inte leverera buggfri mjukvara till vagnen, vilket bl.a. i praktiken omöjliggör dubbelvagnskörning med A35
Det borde väl till och med spanjorer förstå att vagntyp A5 inte har så mycket i mjukvaran på en A35 att göra!

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det blir väl med atcn nu som förra gången, den trimmas in till 90 % och sedan får det vara för trafiken går ju ändå.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Björn Ehnberg » tor 03 sep, 2015 8:35

Med tanke på vad ordf. Lange säger (och att tillståndsprocessen per skrivande datum tydligen inte är avslutat) tycker jag att min prognos om trafikstart omkring 1/11 verkar hålla. Som ordf. Lange själv framhållit i tidigare inlägg krävs efter godkännande 6 - 8 veckors inskolning av trafikpersonalen (minst, jag håller åtminstone det senare för det mest troliga alternativen, med tanke på att det här rör sig om helt oerfaren personal) samt inkörning/utprovning av tänkt trafikupplägg.
Å andra sidan kan man notera att vagnar som är ute och kör numera också skyltas Övningskörning och inte bara Provkörning. Kanske någon slant med fingret på pekskärmen? :)
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Lidingöbanan - nu kör man iallafall

Inlägg av Olle »

Kul att se de moderna vagnarna i trafik på Lidingö. Lite svårt att förstå att man inte tar med vanligt folk också.

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

/jes skrev:
Björn Ehnberg » tor 03 sep, 2015 8:35

Å andra sidan kan man notera att vagnar som är ute och kör numera också skyltas Övningskörning och inte bara Provkörning. Kanske någon slant med fingret på pekskärmen? :)
Den övningskörning som synts gäller redan utbildade spårvagnsförare inom SS, som får vagntyps- resp bankännedom. Detta har skett parallellt med de mer tekniskt inriktade provkörningarna. Därav den olika skyltningen.

I dagarna inleds utbildningen av de nyrekryterade förarna (varav en del utan erfarenhet av spårvagnstrafik eller kollektivtrafik). Det är den utbildningen som är dimensionerande för när trafikstarten kan ske och ska relateras till det datum då Transportstyrelsen meddelar sitt slutliga godkännande.

Och svar till Olle nedan om varför inga passagerare får åka med: Tillstånds- och försäkringsfråga bl.a. Den dag som tillstånd meddelas växlas ansvarsförsäkringen upp till vad som är kravställt. Och då ökar förstås premien ....
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Lidingö stad skulle ju bekosta en av vagnarna och även ha egen utvändig färgsättning på den vagnen, hur blev/blir det med den saken? Antar att Botkyrka kommun får betala 1/7 av C30?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Hechtwagen skrev:Lidingö stad skulle ju bekosta en av vagnarna och även ha egen utvändig färgsättning på den vagnen, hur blev/blir det med den saken? Antar att Botkyrka kommun får betala 1/7 av C30?
Det blir som det är överenskommet. Ev av vagnarna får avvikande utförande i enlighet med resultatet av den omröstning som Lidingö stad arrangerade häromåret.
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
Hechtwagen skrev:Lidingö stad skulle ju bekosta en av vagnarna och även ha egen utvändig färgsättning på den vagnen, hur blev/blir det med den saken? Antar att Botkyrka kommun får betala 1/7 av C30?
Det blir som det är överenskommet. Ev av vagnarna får avvikande utförande i enlighet med resultatet av den omröstning som Lidingö stad arrangerade häromåret.
http://www.infrasverige.se/jarnvag/lidi ... er-ny-vagn
Björn Ehnberg

Re: Lidingöbanan - nu kör man iallafall

Olle skrev:Kul att se de moderna vagnarna i trafik på Lidingö. Lite svårt att förstå att man inte tar med vanligt folk också.

Bild
Trevliga bilder, Olle. Synd bara på förfallet kring gamla station Centralvägen.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Lidingöbanan - nu kör man iallafall

Inlägg av Olle »

Björn Ehnberg skrev: Trevliga bilder, Olle. Synd bara på förfallet kring gamla station Centralvägen.
Tack, ja hur kul är det i en kommun att det ser ut så där. I en del städer / kommuner man besöker ser banvallar och spår som passerar ut att vara en perfekt del av stadslandskapet, men i andra städer / kommuner går spårområdena som ett avloppsdike genom samhället. Kanske beror det på låsningar i diskussioner om vem som ska stå för fiolerna, kanske är det ren nonchalans. Men hur svårt är det att sätta lite undersysselsatta människor i arbete med att röja, klippa, plantera och sätta om kantsten mm? Det ger ju ett lyft mot tidigare, vart man än är. Gator och områdena runt gator och vägar dekoreras och får till och med priser för hur snyggt det är, fast ingen människa vill eller vågar gå i närheten av trafiken. Skamligt att banvallar ska diskrimineras. Vad säger JämO, JO, NO, DO, LO, BO och alla anda på O? Vet de om detta?
:-)lle
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Centralvägen hållplatskur är rivningsbeslutad. Viss oklarhet om ägarförhållandena har medfört att genomförandet dragit ut på tiden.

Spårvägssällskapet övervägde att överta kuren, renovera den och erbjuda den till Museispårvägen Malmköping. Dock visade sig bottenbalkarna vara genomruttna och flytt- och renoveringskostnaden uppskattades till sexsiffriga belopp.
Förhoppningsvis blir miljön på platsen mindre sunkig inom kort.
Ju förr dess bättre.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det finns ju ändå ganska många "lidingöiska" hållplatskurer (ibland storslaget kallade stationshus) kvar längs banan, så om en försvinner är ju inte hela världen. Bättre då att ta bort den än att den bara står och förfaller
Låst