Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Odd skrev:Det verkar som att ni talar förbi varandra och slänger er med uttrycken från olika vinklar. En del talar om "Tåg" som en viss typ av rörelser för järnvägsfordon, andra talar om "Tåg" som en specifik typ av fordon och vissa bryr sig inte utan talar om "Tåg" i generell betydelse. Ursprungligen kommer väl uttrycket från betydelsen att mer än en person eller fordon tågar efter varandra, dvs följer varandra i samma fot/hjulspår. Jag vill nog påstå att den allmänna betydelsen idag är en eller flera järnvägsfordon (spårvagn/lok/personvagn/godsvagn etc) i en rörelse. Sen får man tycka vad man vill om vad det står i lagtexter, förordningar och regelverk.
Jag vill inbilla mig att de flesta här är intelligenta nog att genomskåda de olikheter i synen på uttrycket som var och en har. Någon som inte håller med?
Så, tillbaka till ursprungstråden, det verkar ännu inte vara fastställt när trafikstarten skall vara. Det vore intressant att veta vad det är som styr startdatumet. Är det testerna, tillståndshandlingarna eller personalrekryteringen som är det största problemet nu?
Som sagt det finns en tidplan för det hela och om allt går enligt den så blir det start i höst. Och att få infrastrukturen klar är det som strulat hittills alltså är det som styr.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:
Som sagt det finns en tidplan för det hela och om allt går enligt den så blir det start i höst. Och att få infrastrukturen klar är det som strulat hittills alltså är det som styr.
Stefan
Och när infrastrukturen är klar och assesorn har avgett sin granskningsrapport vidtar Transportstyrelsens godkännandeprocedur, som inleds när handläggaren kommer åter efter semester en bit in i augusti. Den kan ta 2-4 veckor beroende på hur många kompletteringar som begärs in. Kommer ett godkännande inleds trafikpersonalutbildning på den då godkända banan. 6-8 veckor bedöms detta ta.
I Oslo har de vestlige banene alltid vært kalt "trikken". På 1990-tallet ble "trikken" bygd om til T-bane. Innflyttere sier T-bane, de som er vokst opp i vest sier fortsatt "trikken". Det er interessant å høre at oppvoksende 14-åringer (fjortiser) fortsatt sier "trikken". Siden forventet levealder i Oslo vest er 84 år for kvinner, så kan man vel regne med at "trikken" vil bli brukt i minst 70 år. Så "tåget" på Lidingö får nok også leve i lenge lenge.
Thomas Lange skrev:Så "någon gång i höst" håller fortfarande....
Hösten definieras lite olika av olika fackfolk. Men den normala, vardagliga, definitionen är väl att september, oktober och november är hösten. Så där finns lite att spela på.
Skall bli spännande att provåka banan när den öppnat. Jag har inte åkt så värst mycket på Lidingöbanan. Någon söndagsutflykt för att se mig omkring har det väl blivit genom åren.
Talade för ett tag sedan med en Lidingöbo som var nöjd med ersättningsbussarna. Fick nog lite kortare gångväg. Hoppas bara att det inte är många som kommer att säga att bussarna var bättre än tågen.
Ersättningsbussarna har blivit en hel del bättre sedan midsommar. Nu går det bara ledbussar, tidigare hände det rätt ofta att man fick ta taxi för att bussen helt enkelt var full. Nu verkar de i större utsträckning vänta in försenat tunneltåg, vilket aldrig gjordes förut.
När det gäller bussarna till just Larsberg, Bodal och Baggeby så går ju linje 221 numera nästan hela dagen. Den går visserligen via Lidingö Centrum, men det gör ingenting eftersom den har tre hållplatser på Larsbergsvägen och man vet att den inte är fullsatt när man skall åka. Jag åker nästan bara den numera och jag kommer nog bara att åka tåget om den går först.
Om vi lämnar semantiken och terminologin för ett slag - Kottla station.
Omstigningen mellan Lidingöbanan och buss 201 var ju smidig med enkelspåret, rakt över plattformen, oavsett riktning. Nu blir bytet från bussen till Lidingöbanan mot Gåshaga betydligt omständligare med nuvarande utformning av stationen. Kottla station saknar nämligen förbindelse mellan plattformarna i västra änden mot Skärsätra.
Om bussen är något sen och vagnen mot Gåshaga står inne så kommer trafikanterna att mötas av fällda bommar över Kottlavägen för att kunna nå motstående plattform. Det torde bli en utmaning ur säkerhetssynpunkt. Risk för att man kommer att krypa under bommarna för att komma med vagnen mot Gåshaga, eller så står alla lydigt väntar vid bommarna och tar gärna nästa vagn? Bommarna kan ju också vara nere för att vagnen mot Ropsten är på ingång.
Man kan ju tänka sig att bomfällningen alltid aktiveras av föraren på väg mot Gåshaga, men problemet kvarstår ju om det är vagn på ingång från Högberga.
Tidtabellsmässigt, blir det större marginal för omstigning mot Gåshaga i Kottla?
Utryckande vagnar har tidigare alltid startat sin färd vid Aga, oavsett det gällt mot Ropsten eller Gåshaga, motsvarande för inryckande. I fortsättningen blir det Larsberg?
/jes skrev:Tidtabellsmässigt, blir det större marginal för omstigning mot Gåshaga i Kottla?
Ditt antagande är riktigt. Frågan prövas. Provtrafiken innan trafikstart när man kör hela trafikdygnet med full utsättning blir avgörande för detta och en del annat ofullkomligt.
Utryckande vagnar har tidigare alltid startat sin färd vid Aga, oavsett det gällt mot Ropsten eller Gåshaga, motsvarande för inryckande. I fortsättningen blir det Larsberg?
Aga är även framgent stationen där vagnar börjar sin tidtabellsmässiga körning efter utryckning från depån. F.n. finns endast möjlighet att rycka ut mot Larsberg, vilket kräver lite extra tid. När depån är färdigbyggd kommer också spåranslutning att finnas direkt mot Aga station.
Om du stannar till vid position 0:25 (sekunder) så kommer du att se det blivande spåret för ut- och inryckning till Aga station.
F.ö. är det nu klart att den klossliknande byggnaden som de ser i anslutning till det nya depåområdet skall bli hotell för långtidsboende. Strabag har i dagarna gått in till Lidingö stad med en ansökan om bygglov.
Det finns ingen planlagd hall i Frihamnen, möjligen en provisorisk i den mån man kommer dit i en deletapp,
Agadepån ska rymma upp till 30 st 40 m-vagnar och ska försörja Lidingö och Stockholms innerstad för linje 7, 8 och 21 och förstärkningslinjer.
Hallen ska vara klar 2017, men majoriteten av politikerna i landstinget har beslutat senarelägga spårvägsförbindelsen mellan Stockholm och Lidingö till tidigast 2023....
Hade ju varit läge att konstruera kottla så att tågen alltid kom in på spåret närmast bussen ungefär som förr och så ett spår till med plattform och 70-växlar som bara används om det är tågmöte i kottla vilket det bara varit vid något enstaka tillfälle de senaste 100 åren senast 1993...
Hechtwagen skrev:Hade ju varit läge att konstruera kottla så att tågen alltid kom in på spåret närmast bussen ungefär som förr och så ett spår till med plattform och 70-växlar som bara används om det är tågmöte i kottla vilket det bara varit vid något enstaka tillfälle de senaste 100 åren senast 1993...
Dubbelspåret är ju byggt för att tågmöten normalt kommer att ske i Kottla. Så din lösning fungerar tyvärr inte.
Nils Carl Aspenberg skrev:Det var da en veldig stor vognhall for noen få vogner og en linje. Erstatter den den planlagte vognhallen i Frihamnen?
Att Spårväg City planeras att byggas ut så långt som till Ropsten är just för att systemets depå placeras på Lidingö. Detta överenskoms redan 2009. En depå i Frihamnen var en tanke som fanns tidigare, men bara på "markering-på-en-karta"-nivå.
/jes skrev:
Omstigningen mellan Lidingöbanan och buss 201 var ju smidig med enkelspåret, rakt över plattformen, oavsett riktning. Nu blir bytet från bussen till Lidingöbanan mot Gåshaga betydligt omständligare med nuvarande utformning av stationen. Kottla station saknar nämligen förbindelse mellan plattformarna i västra änden mot Skärsätra.
Ja, det är en smärre skandal att ingen plattformsövergång har byggts där. Den fanns med som ett självklart inslag i planerna, fram till ett sent skede då det skulle sparas pengar. Det visar på en bristande förståelse för trafiksystemet att något så viktigt sparades bort.
Jag håller helt med om att vissa detaljer kunde man förutsatt redan från början. Men så finns det ibland nya regler som gör att man inte kan bygga på det enkla sättet som alla känner är logiskt eller att man faktiskt inte "hade en aning" om det osv. Men när väl banan är i gång och vi få en praktisk erfarenhet kan säkerligen på vissa platser ske förändringar efter att frågan behandlats i alla instanser.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Jag håller helt med om att vissa detaljer kunde man förutsatt redan från början. Men så finns det ibland nya regler som gör att man inte kan bygga på det enkla sättet som alla känner är logiskt eller att man faktiskt inte "hade en aning" om det osv. Men när väl banan är i gång och vi få en praktisk erfarenhet kan säkerligen på vissa platser ske förändringar efter att frågan behandlats i alla instanser.
Stefan
Syftar du på plattformsövergången i Kottla? Den var uppritad i detalj, lika väl som resten av banan. Och den fanns där just med tanke på bytet till buss. Så här finns ingen okunskap att skylla på.