Lidingöbanan - Uppskjuten start

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Lidingöbanan - Uppskjuten start

Inlägg av Hechtwagen »

Dndär gamla hastighetstavlan är väl ett kulturminne? Samma som SS och SJ när det begav sig, till och med i tunnelbanan!

Kanske trafikstart i september?e
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Spårvagnarna är ute och rullar på vardagarna, på kontorstid verkar det som.

Är provkörningarna som underlag för Transportstyrelsens beslut avklarade och nuvarande trafik sker primärt i utbildningssyfte?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

F.n. väntar Trafikförvaltningen på Transportstyrelsens godkännande. Proceduren inleds en bit in i augusti efter handläggarens semester.

F.n. ska körs två av vagnarna köras 5 000 km utan stoppande fel. Vagnar därutöver är ute för att instruktörer och handledare skall bygga upp sin bankännedom inför senare breddutbildning av trafikpersonalen. Förra veckan kördes t.ex banan i "automatläge", dvs tidtabell styr vagnomloppen och trafikledaren ingriper bara vid behov.
Ju förr dess bättre.
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Det är mycket märkligt att en enskild persons semester på TS ska behöva sinka ett så stort projekt som detta där det är så många personer involverade och som bara väntar på att få komma igång. Dessutom drar väl projektet förmodligen onödiga kostnader under väntetiden :evil: !

Torbjörn Jansson
Torbjörn Jansson
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Torbjörn skrev:Det är mycket märkligt att en enskild persons semester på TS ska behöva sinka ett så stort projekt som detta där det är så många personer involverade och som bara väntar på att få komma igång. Dessutom drar väl projektet förmodligen onödiga kostnader under väntetiden :evil: !

Torbjörn Jansson
Fast det är väl normalt vid vilken myndighet som helst att den handläggare, som har tilldelats ett ärende, normalt också behåller ärendet hela vägen fram till beslut. Undantaget är förstås vid föräldraledighet, studier, längre sjukdom och liknande där man får lämna över det till en annan. Men en normal sommarsemester är väl inget som brukar föranleda överlämning såvida det inte rör sig om brådskande ärenden. Sen kan man ju diskutera vad som är brådskande och inte, men om en naiv betraktare betraktar det här fallet så är det väl rätt stor risk att de tycker att hela den här axelräknargrejen luktar lite lekstuga och inte kan vara så brådskande...
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Torbjörn skrev:Det är mycket märkligt att en enskild persons semester på TS ska behöva sinka ett så stort projekt som detta där det är så många personer involverade och som bara väntar på att få komma igång. Dessutom drar väl projektet förmodligen onödiga kostnader under väntetiden :evil: !

Torbjörn Jansson
Som Daniel säger är det väl rätt poänglöst att peka ut Transportstyrelsen. Här är det landstinget som har klantat till det ordentligt för sig (det torde framstå som rätt klart för alla som bekvämar sig att läsa igenom hela tråden) och då får man också stå sitt kast. Det är inte myndighetens uppgift att krafsa kastanjerna ur elden åt SLL!

Beträffande det aktuella läget: Får man tro säkerhetsmeddelandena på RTCon:s hemsida
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2015/25 ... obanan.pdf
så är fortfarande alla huvudsignaler och formljussignaler på LB fortsatt formellt ogiltiga.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Inge skrev:
Björn Ehnberg skrev:Det är inte myndighetens uppgift att krafsa kastanjerna ur elden åt SLL!
Är det inte?

Det borde vara myndigheternas uppgift att minimera skattebetalarnas förluster. Men som Daniel påpekat är det inte kotym bland svenska myndigheters minst sagt odugliga tjänstemän.
Jag för inga diskussioner med kverulansparanoiker! Jag tänker nämligen inte kliva in i någon fantasivärld där alla politiker är pajasar, alla domare korrupta och alla offentliganställda är inkompetenta nollor.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Är det någon som hört någonting om när det kan tänkas bli invigning?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Hechtwagen skrev:Är det någon som hört någonting om när det kan tänkas bli invigning?
Jajamensan!

Någon gång sen höst!

Vänligen / Lena
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

1 skrev:
Hechtwagen skrev:Är det någon som hört någonting om när det kan tänkas bli invigning?
Jajamensan!

Någon gång sen höst!

Vänligen / Lena
Vilket år? :mrgreen:
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Blädder, blädder!: 2014! :cheesygrin:
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Som de uppmärksamma (de som står och hänger längs banan) pågår det provtrafik just nu. Det är en serie prover som skall utföras enligt plan. Och det finns en tidtabell för allt. Men efter som man inte vill sätta utett nytt datum och tvingas flytta på det om något går snett blir invigningsdatumet inte offentligt förrän samtliga inblandade är nöjda med tester mm.

Ganska logiskt eller? :P

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Jomenvisst!
När TS, TF och SS unisont utbringar Halleluja! och klockorna i öns fyra kyrkor lika samfällt kallar beger vi oss omedelbart till närmsta station på Lidingöbanan och får åka spårvagn! "Tåget" är ett minne blott!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Stefan Widén skrev:Som de uppmärksamma (de som står och hänger längs banan) pågår det provtrafik just nu. Det är en serie prover som skall utföras enligt plan. Och det finns en tidtabell för allt. Men efter som man inte vill sätta utett nytt datum och tvingas flytta på det om något går snett blir invigningsdatumet inte offentligt förrän samtliga inblandade är nöjda med tester mm.

Stefan
Härligt, jag ska försöka övertala mina beställare inom byggsektorn att prova det så att jag slipper jäkta när jag projekterar objekten utan kan jobba på tills jag blir nöjd med mitt arbete. Måste ta en tur och se på underverket.
:-)lle
Björn Ehnberg

/jes skrev:Jomenvisst!
När TS, TF och SS unisont utbringar Halleluja! och klockorna i öns fyra kyrkor lika samfällt kallar beger vi oss omedelbart till närmsta station på Lidingöbanan och får åka spårvagn! "Tåget" är ett minne blott!
Struntprat. Lidingöbanan har alltid varit "tåget" och kommer alltid att vara det. Det vet varje infödd Lidingöbo. Uttrycket "vi kör spårvagn, inte tåg" är semantiskt felaktigt. Tåg är en rörelseform, spårvagn ett fordon. Det är bara att slå upp i TRI Spårväg http://www.rtcon.se/sakdok/tri/Tri%20Sp ... 201-10.pdf

Begreppet tåg sönderfaller sedan i arbetståg respektive spårvagnståg. Den som vill vara petig har naturligtvis full frihet att använda det senare begreppet!
Björn Ehnberg

Olle skrev:
Stefan Widén skrev:Som de uppmärksamma (de som står och hänger längs banan) pågår det provtrafik just nu. Det är en serie prover som skall utföras enligt plan. Och det finns en tidtabell för allt. Men efter som man inte vill sätta utett nytt datum och tvingas flytta på det om något går snett blir invigningsdatumet inte offentligt förrän samtliga inblandade är nöjda med tester mm.

Stefan
Härligt, jag ska försöka övertala mina beställare inom byggsektorn att prova det så att jag slipper jäkta när jag projekterar objekten utan kan jobba på tills jag blir nöjd med mitt arbete. Måste ta en tur och se på underverket.
Det är ju inte så det går till. Den som har följt denna sorglustiga historia vet att man fick avbryta testverksamheten i vintras efter det att närvarodetektering och ATC inte fungerade ihop. Nu har man installerat ny teknik och måste backa bandet en del. Lägg på ungefär ett halvår på det ursprungliga startdatumet så får ni ett troligt startdatum. Tråkigt bara att AB SS måste fronta när det är landstinget som borde ta sitt ansvar.

Bättre att man gör såhär, än att man chansar, som man gjorde när Tvärbanans Solnagren skulle köra igång.
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

Björn Ehnberg skrev:
Struntprat. Lidingöbanan har alltid varit "tåget" och kommer alltid att vara det. Det vet varje infödd Lidingöbo. Uttrycket "vi kör spårvagn, inte tåg" är semantiskt felaktigt. Tåg är en rörelseform, spårvagn ett fordon. Det är bara att slå upp i TRI Spårväg http://www.rtcon.se/sakdok/tri/Tri%20Sp ... 201-10.pdf

Begreppet tåg sönderfaller sedan i arbetståg respektive spårvagnståg. Den som vill vara petig har naturligtvis full frihet att använda det senare begreppet!
JTF, som ju inte gäller på Lidingöbanan, är lite mer pragmatiskt beträffande termen "tåg".
"Tåg - kortform för tågsätt. Termen tåg är också kortform för tågfärd. Termen tåg får bara användas om det inte finns risk för missförstånd."
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

SS skrev ofta och gärna "Tåg mot Örby" mm och då var det spårvagnståg och ibland till och med ensamma spårvagnar som avsågs. Så lidingötåget blir nog kvar ett tag till... :D
twr

Inlägg av twr »

Hjorthagskyrkan borde också ringa tycker jag! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det verkar som att ni talar förbi varandra och slänger er med uttrycken från olika vinklar. En del talar om "Tåg" som en viss typ av rörelser för järnvägsfordon, andra talar om "Tåg" som en specifik typ av fordon och vissa bryr sig inte utan talar om "Tåg" i generell betydelse. Ursprungligen kommer väl uttrycket från betydelsen att mer än en person eller fordon tågar efter varandra, dvs följer varandra i samma fot/hjulspår. Jag vill nog påstå att den allmänna betydelsen idag är en eller flera järnvägsfordon (spårvagn/lok/personvagn/godsvagn etc) i en rörelse. Sen får man tycka vad man vill om vad det står i lagtexter, förordningar och regelverk.

Jag vill inbilla mig att de flesta här är intelligenta nog att genomskåda de olikheter i synen på uttrycket som var och en har. Någon som inte håller med?

Så, tillbaka till ursprungstråden, det verkar ännu inte vara fastställt när trafikstarten skall vara. Det vore intressant att veta vad det är som styr startdatumet. Är det testerna, tillståndshandlingarna eller personalrekryteringen som är det största problemet nu?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Låst