Hur var det med procenten? Största lutning Skanstullsbron är 41,7 promille, Östermalmstorg - T-Centralen är 48,5 promille enligt SÄO TUB Utgåva 1 gällande från 15 juni 1970.Lars_L skrev:Men åter till huvudfrågan.
...
Sedan verkar ju dock den idén försvunnit vid tiden för byggandet. För det är klart att det avviker ju från "normala" lutningsgrad vid station och den utpräglade tanken att lägga stationerna på "hög höjd" på röda linjen för bättre acceleration/retardation. Men den rimliga placeringen av stationen är efter ca 750 meter från Universitet, och 1500 meter från Tekniska högskolan. Inom det området finns en sträcka på 720-meter som har 10 promilles lutning - förvisso något mer än andra stationer i t-banesystemet (ligger omkring 8 promille som mest på gröna linjen), men bör fungera rätt skapligt i alla fall. Förvisso får inte Roslagstull någon t-baneuppgång på detta sätt - men tycker nog det är prioriterat att bygga närmare Universitet. 750-meter är något kort avstånd till Universitet, må medges - men som hållplatsavstånd är det ju helt normalt för "innerstaden". Med den placeringen får man också den norra utgången i ganska perfekt läge för det nya området.
Off topic: Hur många procent av studenterna kommer att betala vid den tänkta stationen?
Tänk om vi fortfarande hade haft L6 kvar med en förlängning från Roslagstull till Albano...