Tunnelbanestation i Albano
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- R.Lindmark
Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?
Re: Tunnelbanestation i Albano
Visserligen är Stockholm landets huvudstad, men inte är det väl statsministern som sköter stads- och trafikplaneringen där. Det är väl kommunala uppgifter liksom i resten av landet.
-
Väldigt många byter till tunnelbana vid östra station så nog finns det tid att spara på att kunna åka bytesfritt hela vägen in till city för en hel del resenärer.R.Lindmark skrev:Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?
- R.Lindmark
Alternativet till tunnelbana till Täby är ju Roslagsbana till City. Då kan även Vallentuna och Åkersbergabor åka bytesfritt till City och dessutom snabbare än med långsam tunnelbana.Christian Spår skrev:Väldigt många byter till tunnelbana vid östra station så nog finns det tid att spara på att kunna åka bytesfritt hela vägen in till city för en hel del resenärer.R.Lindmark skrev:Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?
Christian Spår skrev:Väldigt många byter till tunnelbana vid östra station så nog finns det tid att spara på att kunna åka bytesfritt hela vägen in till city för en hel del resenärer.R.Lindmark skrev:Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?
Goddag yxskaft eller menar du att många resenärer byter (från buss) till tunnelbana vid Tekniska Högskolan? Roslagsbanan har ju som bekant ingen hållplats eller motsv vid Albano.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Med tanke på hur positiv Chipset Rosdahl var över förslaget så kan man nog utgå ifrån att förslaget kommer från Moderaterna i Stockholm.Harald skrev:Visserligen är Stockholm landets huvudstad, men inte är det väl statsministern som sköter stads- och trafikplaneringen där. Det är väl kommunala uppgifter liksom i resten av landet.
-
Tänkte snarare att de redan skulle sitta på röd linje hela vägen från Täby.Gyllis skrev:Christian Spår skrev:Väldigt många byter till tunnelbana vid östra station så nog finns det tid att spara på att kunna åka bytesfritt hela vägen in till city för en hel del resenärer.
Goddag yxskaft eller menar du att många resenärer byter (från buss) till tunnelbana vid Tekniska Högskolan? Roslagsbanan har ju som bekant ingen hållplats eller motsv vid Albano.
Ok, då förstår jag hur du tänker. Mindre bra idé med proppfull och långsam t-bana till Täby tycker jag. Se R Lindmarks inlägg för avsevärt bättre lösning.Christian Spår skrev:Tänkte snarare att de redan skulle sitta på röd linje hela vägen från Täby.Gyllis skrev:Christian Spår skrev:Väldigt många byter till tunnelbana vid östra station så nog finns det tid att spara på att kunna åka bytesfritt hela vägen in till city för en hel del resenärer.
Tja är man statsminister så måste man ju faktiskt vara rikets främsta expert på tunnelbanor. Efter ett kort studium av "Stockholms tunnelbanor 1975" verkar banan på den aktuella platsen ligga i 3% lutning vilket brukar anses ligga utanför normerna. Men valfri moderat partistrateg har säkert räknat ut att just normöverskridande är en bra triangulering för att möta Fi:s framgångar i opinionenR.Lindmark skrev:Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Men det har väl talats om att bygga en station där vid många tillfällen tidigare genom åren. Så statsministern (eller snarare någon eller några av hans experter/rådgivare, förmodar jag) är nog inte ensam(a) om att anse att det går att bugga en station där.CS skrev:Tja är man statsminister så måste man ju faktiskt vara rikets främsta expert på tunnelbanor. Efter ett kort studium av "Stockholms tunnelbanor 1975" verkar banan på den aktuella platsen ligga i 3% lutning vilket brukar anses ligga utanför normerna. Men valfri moderat partistrateg har säkert räknat ut att just normöverskridande är en bra triangulering för att möta Fi:s framgångar i opinionenR.Lindmark skrev:Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
FRA kanske kan hjälpa till?LÅ1 skrev:Men det har väl talats om att bygga en station där vid många tillfällen tidigare genom åren. Så statsministern (eller snarare någon eller några av hans experter/rådgivare, förmodar jag) är nog inte ensam(a) om att anse att det går att bugga en station där.CS skrev:Tja är man statsminister så måste man ju faktiskt vara rikets främsta expert på tunnelbanor. Efter ett kort studium av "Stockholms tunnelbanor 1975" verkar banan på den aktuella platsen ligga i 3% lutning vilket brukar anses ligga utanför normerna. Men valfri moderat partistrateg har säkert räknat ut att just normöverskridande är en bra triangulering för att möta Fi:s framgångar i opinionenR.Lindmark skrev:Idag sade statsministern på en presskonferens i Almedalen att M vill bygga 1000 studenbostäder och en T-banestation i Albano. Är detta spiken i kistan för Täbytunnelbanan m.h.t. den ännu längre restid som Mörbybanan skulle få?

Kanske det!daniel_s skrev:FRA kanske kan hjälpa till?LÅ1 skrev: Men det har väl talats om att bygga en station där vid många tillfällen tidigare genom åren. Så statsministern (eller snarare någon eller några av hans experter/rådgivare, förmodar jag) är nog inte ensam(a) om att anse att det går att bugga en station där.

Den felskrivningen blev ju faktiskt rolig!

Apropå det så är ju alla T-banestationer TV-övervakade, så de är säkert bugade också!

-
Re: Sv: Tunnelbanestation i Albano
Problemet är ju att tunnelbanan mellan Danderyd och T-Centralen redan idag är hårt belastad, och vissa tider mera åt proppfull.Gyllis skrev: Ok, då förstår jag hur du tänker. Mindre bra idé med proppfull och långsam t-bana till Täby tycker jag. Se R Lindmarks inlägg för avsevärt bättre lösning.
Att förlänga banan till Täby skulle inte gå, med tanke på att tågen inte skulle räcka till pga överbelastningen av resenärer.
Man måste på något vis få den stora andelen avstigande resenärer från 670, 676 och 639 på annat vis till Centralen än via Röda linjen, och gärna även Roslagsbanans resenärer med hjälp av en förlängning mot city.
Först efter att dessa åtgärder är genomförda kan man börja fundera på att förlänga röda linjen norrut mot Täby.
- R.Lindmark
Visst kan man bygga en station där, det är bara frågan om hur mycket pengar man är villig att betala och/eller om man är villig att göra stora avsteg från sina normer. En tunnelbanestation skall enligt Trafikförvaltningens spårgeometrihandbok för tunnelbanan inte ligga i större vertikallutning än 1%. Då uppstår frågan, skall man spränga om tunneln så att den lutar med 1% istället för 3% (som ni säkert förstår är det inte ett billigt alternativ) eller skall man frångå de normer som man tror på?LÅ1 skrev:
Men det har väl talats om att bygga en station där vid många tillfällen tidigare genom åren. Så statsministern (eller snarare någon eller några av hans experter/rådgivare, förmodar jag) är nog inte ensam(a) om att anse att det går att bugga en station där.
Nu har vi bara berört hur det är med lutningsförhållandena. Hur det är med plangeometrin vet jag inte men jag tror att det är hyfsat rakt. Nästa puck är sektionen, hur ligger spåren i förhållande till varandra? Är det ett tunnelrör med båda spåren i? Är det två tunnelrör? Går det att spränga in en mittplattform mellan spåren eller skall man bygga sidoplattformar?
Men Statsministerns spårprojektör kanske har svaret på frågorna?
Vad jag minns så har man pratat om sidoplattformar. (I så fall nätets andra station med sådana, och den första i tunnel.)R.Lindmark skrev:Visst kan man bygga en station där, det är bara frågan om hur mycket pengar man är villig att betala och/eller om man är villig att göra stora avsteg från sina normer. En tunnelbanestation skall enligt Trafikförvaltningens spårgeometrihandbok för tunnelbanan inte ligga i större vertikallutning än 1%. Då uppstår frågan, skall man spränga om tunneln så att den lutar med 1% istället för 3% (som ni säkert förstår är det inte ett billigt alternativ) eller skall man frångå de normer som man tror på?
Nu har vi bara berört hur det är med lutningsförhållandena. Hur det är med plangeometrin vet jag inte men jag tror att det är hyfsat rakt. Nästa puck är sektionen, hur ligger spåren i förhållande till varandra? Är det ett tunnelrör med båda spåren i? Är det två tunnelrör? Går det att spränga in en mittplattform mellan spåren eller skall man bygga sidoplattformar?
Men Statsministerns spårprojektör kanske har svaret på frågorna?
Banan verkar ha en lutning på 3%. Hur säkra är de uppgifterna. Är banan byggd med samma lutning på en lång sträcka?CS skrev:Tja är man statsminister så måste man ju faktiskt vara rikets främsta expert på tunnelbanor. Efter ett kort studium av "Stockholms tunnelbanor 1975" verkar banan på den aktuella platsen ligga i 3% lutning vilket brukar anses ligga utanför normerna. Men valfri moderat partistrateg har säkert räknat ut att just normöverskridande är en bra triangulering för att möta Fi:s framgångar i opinionen
(Jag vill bara få igång diskussionen, inte försöka dissa de som tvivlar på den praktiska möjligheten att bygga en station på platsen.)
Jag är lite osäker på exakt var stationen i så fall skulle ligga, men ganska precis där jag tror att det är så är det en "bock" på lutningen och söder om denna punkt lutar det så kraftigt att ett startande Cx-tåg nog inte kommer upp i mer än 55 km/h. Moderna vagnar har ju bättre dragkraft så det skulle väl gå att stanna där ändå, men det blir lite T-bana 1-standard över det hela.
- Hechtwagen
Fast hur tänker du nu? Det lutar ju nedåt så det blir ju snabbare acceleration!
Jag antar att tågen ska stanna i båda riktningarna; när man kör söderut är det uppför. (Efter Universitetet är det en kort brant nedförsbacke, sedan är det uppför hela vägen till Teh.)Hechtwagen skrev:Fast hur tänker du nu? Det lutar ju nedåt så det blir ju snabbare acceleration!
-
Vet inte hur bra underlag det är, men man kan titta på senaste revideringen av plankartan för albanoprojektet och så ser man att åtminstone schacktningsdjupet tyder på en lutning på banan där också.LÅ1 skrev:Banan verkar ha en lutning på 3%. Hur säkra är de uppgifterna. Är banan byggd med samma lutning på en lång sträcka?
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... C3%B6rslag
Det ÄR en lutning där, har tyvärr inte det exakta måttet men det spelar mindre roll, det intressanta är huruvida valfläsket är verkligt eller spelat. När RB förlängs till Rimbo på riktigt lovar jag att överväga att börja tro på vallöften i landstinget