Tunnelbanestation i Albano

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12

Re: Tunnelbanestation i Albano

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lars_L skrev:Men åter till huvudfrågan.
...
Sedan verkar ju dock den idén försvunnit vid tiden för byggandet. För det är klart att det avviker ju från "normala" lutningsgrad vid station och den utpräglade tanken att lägga stationerna på "hög höjd" på röda linjen för bättre acceleration/retardation. Men den rimliga placeringen av stationen är efter ca 750 meter från Universitet, och 1500 meter från Tekniska högskolan. Inom det området finns en sträcka på 720-meter som har 10 promilles lutning - förvisso något mer än andra stationer i t-banesystemet (ligger omkring 8 promille som mest på gröna linjen), men bör fungera rätt skapligt i alla fall. Förvisso får inte Roslagstull någon t-baneuppgång på detta sätt - men tycker nog det är prioriterat att bygga närmare Universitet. 750-meter är något kort avstånd till Universitet, må medges - men som hållplatsavstånd är det ju helt normalt för "innerstaden". Med den placeringen får man också den norra utgången i ganska perfekt läge för det nya området.
Hur var det med procenten? Största lutning Skanstullsbron är 41,7 promille, Östermalmstorg - T-Centralen är 48,5 promille enligt SÄO TUB Utgåva 1 gällande från 15 juni 1970.

Off topic: Hur många procent av studenterna kommer att betala vid den tänkta stationen?

Tänk om vi fortfarande hade haft L6 kvar med en förlängning från Roslagstull till Albano...
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

C12C3C3C12 skrev:
Hur var det med procenten? Största lutning Skanstullsbron är 41,7 promille, Östermalmstorg - T-Centralen är 48,5 promille enligt SÄO TUB Utgåva 1 gällande från 15 juni 1970.

Off topic: Hur många procent av studenterna kommer att betala vid den tänkta stationen?

Tänk om vi fortfarande hade haft L6 kvar med en förlängning från Roslagstull till Albano...
Helt riktigt om lutningsgraden vid nämnda platser. Men om du läste noga så talade jag om lutningsgrad vid stationer. Och på gröna linjen är det tre stycken stationer som "sticker ut": Skogskyrkogården, Thorildsplan och Johannelund, där de sistnämnda tangerar 8 promille. På röda och blå håller man nästan konstant 2,5 promille för avsnitt vid station - något större vid exempelvis Gamla stan - men den var ju planerad innan. Vid ett par ställen börjar dock lutningen något före stationsslut, även på röda linjen.

För stor lutningsgrad är väl inte att rekommendera vid station. Men visst, i princip kan man väl ha lika stor som man tillåter som max för t-banesystemet. Men det finns ju en del nackdelar - om tåget skulle komma i rullning exempelvis...förutom de mer prestationsbundna - att accelerationen blir långsammare. Lutningen mellan Östermalmstorg och T-centralen, enligt profilritningen från 74-10-31 (B 32406) är i södergående riktning som du anger 48,5 promille, men i sektionsavsnittet vid station T-centralen är lutningen "bara" 3,4 promille.

Och för den som undrar över att det ibland anges i procent och i promille - så mäter man ju lutningen i spårsammanhang per tusen meter - därav promille och inte procent.

Nåja, det är inte alla studenter som plankar, även om det kanske är större än för ett genomsnitt av befolkningen...Men då får man ha mer kontroller helt enkelt...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag tänker inte sätta igång ett verbalt slagsmål nu i juletider, frid vare med eder alla. Det mest optimala är uppförsbacke till plattformen, nerförsbacke efter, den klassiska stationen är Zinkensdam som är utformad som en krökt kattrygg, oavsett om man stannade med 4, 5, 6 eller 8-vagnar så stod man stilla utan broms där.

Nåja lite elak kan jag väl vara, jag tycker att öppna norra uppgången på station Universitet ligger före Albano som har det bra med alla bussar som stannar där.
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Största tillåtna lutning vid station på Tunnelbanan är 10 promille. Det har framför allt med trafikantmiljön att göra, man vill ju ogärna råka ut för barnvagnar som kommer i rullning på plattformen t.ex. Vad gäller optimal profil så är det som "CX-tåget" säger att stationen ligger högt och linjen lågt men om det inte går så funkar det att starta i uppförsbacke.

/Spårprojektören
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

C12C3C3C12 skrev:Nåja lite elak kan jag väl vara, jag tycker att öppna norra uppgången på station Universitet ligger före Albano som har det bra med alla bussar som stannar där.
Hur var det med tillstånden, "nationalstadspark" o.s.v. eller hur det nu var?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Tomten som är norr/nordost om det delcirkelformade huset :)
Fysikcentrum, eller AlbaNova heter det huset. Tomten du beskriver hade till för några år sedan ett normalspårigt förbindelsespår mellan Värtabanan och Östra station. Tomten ska bebyggas tillsammans med det gamla industriområdet norr om Värtabanan. Tanken är att Värtabanan ska öveddäckas så att det blir ett sammanhängande område. Albano ska innehålla bostäder, bland annat studentbostäder.

Om det är spårvägsdepå vi diskuterar här (?) finns det nog många lägen som är bättre. Till exempel under Nybodamotet.
Då diskuterar vi bara vändslinga och ev. parkeringsplats :wink:

C12C3C3C12 skrev:Nåja lite elak kan jag väl vara, jag tycker att öppna norra uppgången på station Universitet ligger före Albano som har det bra med alla bussar som stannar där.
Hur var det med tillstånden, "nationalstadspark" o.s.v. eller hur det nu var?a
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Tomten som är norr/nordost om det delcirkelformade huset :)
Fysikcentrum, eller AlbaNova heter det huset. Tomten du beskriver hade till för några år sedan ett normalspårigt förbindelsespår mellan Värtabanan och Östra station. Tomten ska bebyggas tillsammans med det gamla industriområdet norr om Värtabanan. Tanken är att Värtabanan ska öveddäckas så att det blir ett sammanhängande område. Albano ska innehålla bostäder, bland annat studentbostäder.

Om det är spårvägsdepå vi diskuterar här (?) finns det nog många lägen som är bättre. Till exempel under Nybodamotet.
Det finns en jättestor yta vid södra änden av Nybodatunneln som är lämplig som depå för Kistagrenen och/eller linje 4. Men vi kanske är i fel tråd här...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Fysikcentrum, eller AlbaNova heter det huset. Tomten du beskriver hade till för några år sedan ett normalspårigt förbindelsespår mellan Värtabanan och Östra station. Tomten ska bebyggas tillsammans med det gamla industriområdet norr om Värtabanan. Tanken är att Värtabanan ska öveddäckas så att det blir ett sammanhängande område. Albano ska innehålla bostäder, bland annat studentbostäder.

Det finns en jättestor yta vid södra änden av Nybodatunneln som är lämplig som depå för Kistagrenen och/eller linje 4. Men vi kanske är i fel tråd här...
Ja, eftersom jag nämnde vändslinga så tänkte jag spårväg förlängd från en triangel där Valhallavägen och Odengatan sammanstrålar. Fast det har jag ju redan skrivit tidigare.

Det som talar mot en spårvägslösning är ifall det sker inpendling från nordost till detta område. I så fall bör det antingen byggas så att spårvägen fortsätter vidare norrut så att den kan få byte med både tunnelbanan och Roslagsbanan, eller så bör det byggas just tunnelbanestation som tråden startade med. Ja, om nu inte inpendlingen är så liten att resenärerna kan byta vid Östra i alla fall förstås.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag har visst försummat att raljera över det här, ska inte upprepas! Givetvis bygger man inte en tunnelbanestation för några simpla studenters och internationella forskare bla bla skull. Någonstans i närheten måste det finnas ett tänkt område med nyproducerade bostadsrätter som man önskar blåsa upp priserna på. Men var?!?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Jag har visst försummat att raljera över det här, ska inte upprepas!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skriv svar