Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
De ligger ju en meter under gatan de ska korsa, Vävar Johans gata. (Varför byggde man så från början?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

"Nacka Lösen" och tvärbana till Slussen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
-Per
De ligger ju en meter under gatan de ska korsa, Vävar Johans gata. (Varför byggde man så från början?)
1: Det betyder otur att lägga vändspår i lutning
2: Vad hade marken för lutning från början?
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

-Per
Som framhållits av andra är det ju vissa höjdskillnader. Dessutom har det kanske undgått dig att hela Båtbyggargatan höll på att sjunka ned i dyn, så man fick gräva upp den och gjuta påldäck som vägkroppen nu vilar på. Det jobbet tog över ett år att utföra. Så kommer man att få göra nu också för Tvärbanan, inte bara vid/under Sickla Udde utan långt upp på Uddvägen. Det här har nog nämnts tidigare.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?

För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.

Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?
Jag upprepar denna fråga. Dock med tillägget att byggstarten förhoppningsvis sker 2014, inte år 2104! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr skrev:
twr skrev:är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?

För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.

Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?
Jag upprepar denna fråga. Dock med tillägget att byggstarten förhoppningsvis sker 2014, inte år 2104! :D
Nu talas om byggstart hösten 2014 och trafikstart vid årsskiftet 2016/2017. Tvärbanan kommer att stängas av i perioder under 2014 och 2015 för underhåll och installation av nytt signalsystem. Förhoppningsvis kan ombyggnaderna kring Sickla udde och anslutningen till den förlängda sträckan samordnas med dessa arbeten, så att det inte blir onödiga avstängningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Eftersom detaljplanen ställs ut för granskning/synpunkter från och med i morgon och en månad framåt kan får man väl vara glad om planen hinner antas före årets slut. Byggstart kanske någon gång under 2015?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Bonusfrågan som säkert varit upp förut: (intern)debiteras något av kostnaden för detta till projektet att bygga om Slussen? Det här måste väl ändå ses som en grej för att få kollektivtrafiken att fungera hjälpligt då ombyggnaden av Slussen pågår?
twr

Inlägg av twr »

När kan vi förvänta oss byggstart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den fria mannen

Inlägg av Den fria mannen »

1 oktober 2014, men har för mig att förberedande arbeten redan har startats.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Förberedande arbeten har satt igång; några bilder från i dag:

Bild
Ett antal träd har huggits ned. Värmdövägen går på andra sidan planket. Busshållplatsen Alphyddan, Sickla industriväg och Sickla köpkvarter ligger i bakgrunden.

Bild
Bild i motsatt riktning, jag står på Sickla Industriväg, Henriksdalsberget skymtar i bortre delen av bilden

Sedan vände jag mig mot köpkvarteret som skymtar i bakgrunden. Vita pilen till vänster pekar mot trappan ner till Saltsjöbanans hållplats Sickla. "Välkommen"-skylten är antagligen i farozonen för rivning; en del av parkeringen är avspärrad men inga arbeten har påbörjats.
Bild
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?
Nä, det är för att byggsnubbarna ska ha en förevändning för att fixa gratis parkeringsplatser åt sig själva! Men ditt argument duger bra som officiell förklaring.
twr

Inlägg av twr »

http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Studenter ... tvarbanan/

Några studenter har överklagat detaljplanen. Fånigt, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.

(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v... :wink: )
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.

(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v... :wink: )
Det finns väl inget som hindrar att flera saker är fåniga samtidigt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Sant, fånigheterna är gränslösa! :cheesygrin:
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.

/Göran
twr

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.

/Göran
Folk har naturligtvis rätt att använda sig av de lagliga möjligheter som finns utifrån vad de tycker är lämpligt. Men jag kan inte låta bli att tycka att studenter ännu mer än andra borde förstå värdet av god kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast det bullrar ju inte nämnvärt om tvärbanans sickladel, går det att köra i Gröndal så går det i Sickla.

AVSLAG!

HS
Skriv svar