De ligger ju en meter under gatan de ska korsa, Vävar Johans gata. (Varför byggde man så från början?)Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
Med spårvagn till Sickla
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Med spårvagn till Sickla
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
"Nacka Lösen" och tvärbana till Slussen.
Re: Med spårvagn till Sickla
1: Det betyder otur att lägga vändspår i lutningtwr skrev:De ligger ju en meter under gatan de ska korsa, Vävar Johans gata. (Varför byggde man så från början?)Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
2: Vad hade marken för lutning från början?
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Med spårvagn till Sickla
Som framhållits av andra är det ju vissa höjdskillnader. Dessutom har det kanske undgått dig att hela Båtbyggargatan höll på att sjunka ned i dyn, så man fick gräva upp den och gjuta påldäck som vägkroppen nu vilar på. Det jobbet tog över ett år att utföra. Så kommer man att få göra nu också för Tvärbanan, inte bara vid/under Sickla Udde utan långt upp på Uddvägen. Det här har nog nämnts tidigare.Per Lind skrev:Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Med spårvagn till Sickla
Jag upprepar denna fråga. Dock med tillägget att byggstarten förhoppningsvis sker 2014, inte år 2104!twr skrev:är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?
För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.
Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
Nu talas om byggstart hösten 2014 och trafikstart vid årsskiftet 2016/2017. Tvärbanan kommer att stängas av i perioder under 2014 och 2015 för underhåll och installation av nytt signalsystem. Förhoppningsvis kan ombyggnaderna kring Sickla udde och anslutningen till den förlängda sträckan samordnas med dessa arbeten, så att det inte blir onödiga avstängningar.twr skrev:Jag upprepar denna fråga. Dock med tillägget att byggstarten förhoppningsvis sker 2014, inte år 2104!twr skrev:är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?
För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.
Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
Eftersom detaljplanen ställs ut för granskning/synpunkter från och med i morgon och en månad framåt kan får man väl vara glad om planen hinner antas före årets slut. Byggstart kanske någon gång under 2015?
Re: Med spårvagn till Sickla
Bonusfrågan som säkert varit upp förut: (intern)debiteras något av kostnaden för detta till projektet att bygga om Slussen? Det här måste väl ändå ses som en grej för att få kollektivtrafiken att fungera hjälpligt då ombyggnaden av Slussen pågår?
Re: Med spårvagn till Sickla
När kan vi förvänta oss byggstart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Med spårvagn till Sickla
1 oktober 2014, men har för mig att förberedande arbeten redan har startats.
Re: Med spårvagn till Sickla
Förberedande arbeten har satt igång; några bilder från i dag:

Ett antal träd har huggits ned. Värmdövägen går på andra sidan planket. Busshållplatsen Alphyddan, Sickla industriväg och Sickla köpkvarter ligger i bakgrunden.

Bild i motsatt riktning, jag står på Sickla Industriväg, Henriksdalsberget skymtar i bortre delen av bilden
Sedan vände jag mig mot köpkvarteret som skymtar i bakgrunden. Vita pilen till vänster pekar mot trappan ner till Saltsjöbanans hållplats Sickla. "Välkommen"-skylten är antagligen i farozonen för rivning; en del av parkeringen är avspärrad men inga arbeten har påbörjats.


Ett antal träd har huggits ned. Värmdövägen går på andra sidan planket. Busshållplatsen Alphyddan, Sickla industriväg och Sickla köpkvarter ligger i bakgrunden.

Bild i motsatt riktning, jag står på Sickla Industriväg, Henriksdalsberget skymtar i bortre delen av bilden
Sedan vände jag mig mot köpkvarteret som skymtar i bakgrunden. Vita pilen till vänster pekar mot trappan ner till Saltsjöbanans hållplats Sickla. "Välkommen"-skylten är antagligen i farozonen för rivning; en del av parkeringen är avspärrad men inga arbeten har påbörjats.

/Gunnar Ekeving
Re: Med spårvagn till Sickla
Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?
Re: Med spårvagn till Sickla
Nä, det är för att byggsnubbarna ska ha en förevändning för att fixa gratis parkeringsplatser åt sig själva! Men ditt argument duger bra som officiell förklaring.M_M skrev:Jag erkänner att jag inte alls vet hur stort behovet av parkeringen är, men är det inte typiskt att vid många anläggningsarbeten så avspärrar man områdena i minst sagt väldigt god tid. Är det för att undvika att behöva beställa bärgning av felparkerade fordon, eller?
Re: Med spårvagn till Sickla
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Studenter ... tvarbanan/
Några studenter har överklagat detaljplanen. Fånigt, tycker jag.
Några studenter har överklagat detaljplanen. Fånigt, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.
(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v...
)
(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v...

Re: Med spårvagn till Sickla
Det finns väl inget som hindrar att flera saker är fåniga samtidigt?M_M skrev:Det fåniga är väl trångboddheten och bostadsbristen som leder till att vilka skitbostäder som helst blir gångbara. Ett rejält "miljonprogrammet 2.0" skulle lösa även detta.
(Oj vad frestande det är att sidospåra ut på bullerkrav o.s.v...)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagn till Sickla
Sant, fånigheterna är gränslösa! 

Re: Med spårvagn till Sickla
Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.
/Göran
/Göran
Re: Med spårvagn till Sickla
Folk har naturligtvis rätt att använda sig av de lagliga möjligheter som finns utifrån vad de tycker är lämpligt. Men jag kan inte låta bli att tycka att studenter ännu mer än andra borde förstå värdet av god kollektivtrafik.hgsldf skrev:Snacka om att skjuta sig själv i foten, det enda man ev kan uppnå är en viss försening av projektet och därefter förlora sin bostad nästa år.
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Med spårvagn till Sickla
Fast det bullrar ju inte nämnvärt om tvärbanans sickladel, går det att köra i Gröndal så går det i Sickla.
AVSLAG!
HS
AVSLAG!
HS