Extremt viktigt musealt fynd!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roar
Inlägg: 235
Blev medlem: söndag 20 augusti 2006 21:09

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Roar »

Jeg mener at de har hatt enkeltspor i Drammen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Drammen hadde en stang og to ledninger med kort avstand. På grunn av dette var det ikke mulig å konstruere veksler, slik at man ikke hadde en eneste veksel. Hvis man skulle ha hatt enkeltspor i Drammen, så måtte man ved hver krysning gått ut og trukket ned stengene på den ene trolleybussen, en meget tungvindt prosedyre et sted som i mange år hadde enmannsbetjening. I min bok "Troleybussene i Norge" er et ledningskart over Drammen.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Svend Christensen »

Alle danske trolleybusser er forsynet med et polariseret relæ ved strømaftagerne. Det er aldeles uden betydning, hvilken stang der får plus og hvilken der får minus. Man kan derfor også udmærket køre i både retningerne på et enkelt trådpar, og man kan sagtens køre videre uden at foretage sig noget som helst, selv om polariteten skifter undervejs. Det sørger relæet automatisk for. Relæ skal sikkert oversættes til kontaktor.

Jeg vil mene, at også svenske trådbusser er forsynet med en tilsvarende kontaktor. Man skal altså ikke bytte rundt på kabler eller andet dumt.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

Svend Christensen skrev:Alle danske trolleybusser er forsynet med et polariseret relæ ved strømaftagerne. Det er aldeles uden betydning, hvilken stang der får plus og hvilken der får minus. Man kan derfor også udmærket køre i både retningerne på et enkelt trådpar, og man kan sagtens køre videre uden at foretage sig noget som helst, selv om polariteten skifter undervejs. Det sørger relæet automatisk for. Relæ skal sikkert oversættes til kontaktor.

Jeg vil mene, at også svenske trådbusser er forsynet med en tilsvarende kontaktor. Man skal altså ikke bytte rundt på kabler eller andet dumt.
SS typ F3 har i alla fall ingen sådan apparat.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av C20_rules »

M_M skrev:Intressant!

Brukar polariteten vara olika för vänstertrafiktrådbussar v.s. högertrafiktrådbussar, eller är det mest en fråga om slumpen eller andra historiska skäl?

Det kan väl å andra sidan inte direkt krävas någon spjutspetskompetens för att växla polariteten på spröten?


Hur mycket av bussens utrustning är över huvud taget beroende av polariteten? Med motorer som har lindning både för stator och rotor och där båda matas från samma källa så kvittar polariteten. Riktningen växlar man genom att statorns polaritet växlas i förhållande till rotorns polaritet. (D.v.s. växlar man polaritet på både stator och rotor så fortsätter motorn att gå åt samma håll). Däremot måste motorer med permanentmagneter ha rätt polaritet på matningen.

Kan det vara så att både traktionsmotorer och motorer i roterande omformare och övriga hjälpmaskiner egentligen går lika bra på valfri polaritet?

(Däremot lär t.ex. eventuellt mätinstrument som visar linjespänningen troligtvis inte fungera vid fel polaritet)
Annars är det ju bara att koppla på 4 feta dioder så kommer inte polariteten spela nån roll för den bussen sen. Växelström byter ju polaritet hela tiden, så om man vill ha ut likström är ju polariteten fel hälften av tiden. Med en likriktare spelar det ju ingen roll om det är en konstant likström eller bara halvvågor med fel polaritet - strömmen riktas ju alltid om så det blir rätt oavsett. Om man bara ska köra på system med omvänd polaritet är det ju förstås lättast att bara byta plats på kablarna från strömtagaren.

Det ända som skapar ett lite värre problem att lösa är ju om deras är +jordat förstås och vårat -jordat eller tvärtom - då får man hoppa in i bussen när man ska på. Jag antar väl att fordonets "egna" jord är ansluten till karossen.
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av daniel_s »

Nej! Ingenting är anslutet till karossen, den ska vara dubbelisolerad.

Kontaktorer är problematiska som jag har påpekat några gånger, det är inte alla kontaktorer som tål valfri riktning på den ström som ska brytas.

Din ide med en diodbrygga skulle ju fungera, men jag har inte hört talas om att den skulle förekomma.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Svend Christensen »

Det er bare i Sverige, at jeg har hørt om dobbeltisolerede el-anlæg i trådbusser. I Tyskland nævnes det specielt ved en eksperiment-trolleybus, at køreledningsstrømmen var dobbeltisoleret.
I Danmark var minus altid lagt til vognkassen. Det tidligere omtalte polariserede relæ sørgede for, at det altid var minus der gik til vognkassen. Jordskøjten, der benyttedes ved kørsel under sporvejstråde, var forbundet til vognen med en kæde, der kunne anbringes i en krog , der var skruet fast i vognens rammeværk. Også vognens lamper havde retur-strøm via vognkassen, præcis lige som en almindelig bil. Alle danske trolleybusser baserer sig i øvrigt på britisk teknik.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Harald »

Det låter rätt riskabelt. Det betyder ju att om stången till minusledningen hoppar av så har man karossen spänningssatt med full kontaktledningsspänning. Hur skyddade man sig mot den risken?
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 1 »

Harald skrev:Det låter rätt riskabelt. Det betyder ju att om stången till minusledningen hoppar av så har man karossen spänningssatt med full kontaktledningsspänning. Hur skyddade man sig mot den risken?
Tja, det är väl samma utmaning som när man i lövhalketider och fullt med bromssand i spåret blir stående med en tvåaxlars "isolerad" gammelvagn. Håll dörrarna stängda och dra ner strömavtagaren.

I trådbussens fall så får väl föraren smita ut genom sin dörr och sätta tillbaka den avhoppade trolleystången. Förmodar att besättningen ombord var så samkörda att kondisen inte släppte ut några passagerare. Så länge de är kvar i bussen är det inget problem.

/ Richard
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av M_M »

... men personer och djur utanför bussen/vagnen kan råka beröra den...
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 1 »

M_M skrev:... men personer och djur utanför bussen/vagnen kan råka beröra den...
Ja självklart kommer jäktande personer på trottoaren gå fram och klappa den stackars stillastående vagnen samtidigt som deras jycke slår en drill! Händer varje dag!

/ Richard
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

Trådbussar använda i Sverige och tillverkade 1940 - 1950 har motor-, kompressor- och värmekretsars
båda poler helt isolerade från chassi och kaross. Detta kontrollerades mycket ofta med särskilt
provdon som medelst specialkontakt anslöts, oftast under förarstolen. För att ytterligare minimera
riskerna har alla dörrbrunnar gummimatta och alla "uppstigningshandtag" är monterade med isolation
mot karossen.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Hechtwagen »

The bus is built in 1950.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av C20_rules »

Men egentligen med tanke på hur bussen såg ut på dom första bilderna och att den använts som barack, så undrar man hur mycket som finns kvar av elsystemet ändå
- man kanske får dra om det mesta ändå och då kan man ju bara bygga det precis som man vill ha det. Det som var, är väl bara om man vill köra på 2 olika system med omvänd polaritet.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Henrik Schütz »

Såna där olyckor händer jämt...

http://dailypicksandflicks.com/2013/07/ ... sia-video/

HS
Användarens profilbild
KlasUggla
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 13 augusti 2010 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av KlasUggla »

Nytagna bilder.

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 16&t=36864

verkar som det rör på sig lite!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av bruse »

Vad är det för nummer på bussen?


Skickas från min iPad via Tapatalk
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Den ulykken i Russland var en sporvognsledning som ble revet ned, og det skjer nok stadig både her og der. Det samme har skjedd to ganger i Oslo i høst. Første gangen ble en dame skadet og sendt til sykehus. Jeg har et bilde hvor 10 cm skinne er brent bort etter ledningsfall.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

bruse skrev:Vad är det för nummer på bussen?


Skickas från min iPad via Tapatalk
F4 Reg.JPG
F4 Reg.JPG (44.04 KiB) Visad 3427 gånger
!/643
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Extremt viktigt musealt fynd!

Inlägg av 643 »

Henrik Schütz skrev:Såna där olyckor händer jämt...

http://dailypicksandflicks.com/2013/07/ ... sia-video/

HS
Skulle gärna ta del av en översättning av damens utbrott - hon verkar betydligt mera arg än skadad! :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar