Ja det är samma underforum som del 1 presenterades.
HS
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Felande länken m.a.o.! Kan det verkligen vara möjligt? Tydligen är det bestämt av ödet (ja, det är ju kyrkoval idag!) att F4:an skall kunna göras komplett! Nu kan renoveringen börja - bara "ett läckande tak och en buckla där bak" som en respekterad f.d. styrelsemedlem i Spårvägssällskapet en gång uttryckte det på 60-talet!Henrik Schütz skrev:Det är en halv F4!
GS
"Bara en buckla där bak och ett läckande tak!" var på sin tid ett ett roligt sätt att i största allmänhet uttala att objektet var fullt renoverbart oberoende av dess skick!Hechtwagen skrev:Helt fel RR! Varken buckla bak eller läckande tak! Vilket undebart fyndskick!
Och för kännedom så var det medlem nummer 16 som hittade bakdelen!
Mvh Hechtwagen.
- Och även deltog i en något senare inspektion (1963-64?) då bussen redan ansågs vara i för dåligt skick för att kunna bevaras. Medlemmarna meddelades som brukligt då inte alls - negativa händelser tegs regelmässigt ihjäl för att inte rasera den flotta fasaden med Vagnavdelningar, Vagnförmän, en Transportcentral, Presstjänst, Tryckeri, Fotosektion mm mm i en förening som inte räknade med att det någonsin skulle bli fler seniormedlemmar än 200 - de svårt segregerade juniorernas medlemsnummer började på 201, ett nummer som jag innehade i ca 2 år.Hechtwagen skrev:Ok! Utan att röja hans fulla identitet så är det, ledtråd, en medlem som 1962 satt med i SSS styrelse när beslut tog om att införskaffa sagda buss!
Häckla gärna oss som var med och drev verksamheten i SSS under 60-talet! Men visa samtidigt litet hälsosam respekt för det som faktiskt ändå åstadkoms! Föreningsverksamheter kan förvisso utvecklas på olika sätt, somliga blir till något riktigt stort men andra självdör. Och, som du förmodligen lagt märke till, så bör man väl kunna anse att SSS utvecklats på det förstnämnda sättet. Vi som ”i ledande ställning” drev verksamheten på 60-talet (jag tillåter mig att räkna mig till dem!), hade många mer eller mindre ouppnåeliga visioner, men vi gav aldrig upp utan samlade på oss än det ena och än det andra i, som somliga utanför ”den inre kretsen” då tyckte, en mer eller mindre naiv tro på att allt skulle kunna bli möjligt att visa upp live på en museianläggning.643 skrev:- Och även deltog i en något senare inspektion (1963-64?) då bussen redan ansågs vara i för dåligt skick för att kunna bevaras. Medlemmarna meddelades som brukligt då inte alls - negativa händelser tegs regelmässigt ihjäl för att inte rasera den flotta fasaden med Vagnavdelningar, Vagnförmän, en Transportcentral, Presstjänst, Tryckeri, Fotosektion mm mm i en förening som inte räknade med att det någonsin skulle bli fler seniormedlemmar än 200 - de svårt segregerade juniorernas medlemsnummer började på 201, ett nummer som jag innehade i ca 2 år.Hechtwagen skrev:Ok! Utan att röja hans fulla identitet så är det, ledtråd, en medlem som 1962 satt med i SSS styrelse när beslut tog om att införskaffa sagda buss!
Ja hela historien är så att man får nypa sig ordentligt i armen! Blomdin är alltså skrothandlaren på Barnens ö som köpte bussen från elevhemmet och senare sålde dragvagnen vidare till en annan skrothandlare i Uppsala eller...? Jag såg den på ön i början av 70-talet uppställd i två delar och släpet var fyllt med gamla bildelar främst fälgar. Blomdin måste väl också ha varit en veteranentusiast? Sedan så förundras jag över att när bussen togs från ön för att skrotas i Uppsala varför skedde det överhuvudtaget? Varför skrotades inte bussen på ön (som vi i och för sig nu är tacksamma över att det inte skedde) vilket väl borde ha varit enklare och lönsammare än att byngla iväg den på dåliga vägar (Barnens ö) ända till Uppsala? Kanske den användes för något annat i Uppsalaområdet?Hechtwagen skrev:Ja hur hamnade den där? Skrothandlaren Blomdin som köpte hela bussen och tog den ifrån elevhemmet där den varit logement sålde sedan vid någon tidpunkt halva bussen till mannen som lät inreda den till bostad. Detta är för mer än tio år sedan för så länge har han som som ägde bakdelen varit återförenad med de andra nio F4:orna.
Framdelen användes av Blomdin att lagra bilreservdelar i.
Det var Blomdin som i våras yppade var bakdelen möjligen möjligen skulle kunna återfinnas men han tvivlade eftersom bakdelsköparen varit avliden i tio år.
Vem släpar en halv trådbuss 15-20 mil för att ha som stuga på tomten?
Hur osannolik är inte denna hela historia?
Tack för intressant info! Ja det är mycket förunderligt allting (och kul!). Nu glider vi över i buss här men på 80-talet så skrev jag ett brev för SvOf till fabrikör Sundberg i Silverdalen även känd som köpare av 134 Metropolbussar varav 98 gick på export. Ett 30-tal bussar skrotades alltså på plats i Silverdalen som reservdelar till de andra. Jag hade gett mig sjutton på att av ett sådant busshav så borde det än på 80-talet kunna finnas delar kvar på platsen. Han svarade aldrig, förmodligen för att den exportaffär han gjorde då (till Nigeria), på sina håll inte betraktades som helt rumsren. Av 134 bussar alltså noll på 10 år (vilket jag nog fortfarande inte riktigt tror på) att sätta i relation till enda F4:an som efter så många år finns kvar. Hm!Hechtwagen skrev:Framdelen fördes till skrotcentralen uppsala av den unge man som tagit över platsen där bussen stod efter Herr Blomdin, om de är släkt eller ej vet jag inte. Att de inte skrotade bussen på plats har jag ingen förklaring till men de kanske tyckte att det var enklare att forsla den i ett stycke till skrotfirman. Den fördes direkt från uppställningsplatsen hos Blomdin till skrotcentralen i uppsala.
Varför så mycket som 10-12 stolar klarat sig kvar förstår jag inte men trevligt är det!
Även dörrarna till bakdelen finns kvar för avhämtning på väddö!
Hur är allt detta möjligt?!
218 och övriga: "Sjudubbelt Hm!"218 skrev:Ja hela historien är så att man får nypa sig ordentligt i armen! Blomdin är alltså skrothandlaren på Barnens ö som köpte bussen från elevhemmet och senare sålde dragvagnen vidare till en annan skrothandlare i Uppsala eller...? Jag såg den på ön i början av 70-talet uppställd i två delar och släpet var fyllt med gamla bildelar främst fälgar. Blomdin måste väl också ha varit en veteranentusiast? Sedan så förundras jag över att när bussen togs från ön för att skrotas i Uppsala varför skedde det överhuvudtaget? Varför skrotades inte bussen på ön (som vi i och för sig nu är tacksamma över att det inte skedde) vilket väl borde ha varit enklare och lönsammare än att byngla iväg den på dåliga vägar (Barnens ö) ända till Uppsala? Kanske den användes för något annat i Uppsalaområdet?Hechtwagen skrev:Ja hur hamnade den där? Skrothandlaren Blomdin som köpte hela bussen och tog den ifrån elevhemmet där den varit logement sålde sedan vid någon tidpunkt halva bussen till mannen som lät inreda den till bostad. Detta är för mer än tio år sedan för så länge har han som som ägde bakdelen varit återförenad med de andra nio F4:orna.
Framdelen användes av Blomdin att lagra bilreservdelar i, vanligt på bilskrotar då.
Det var Blomdin som i våras yppade någorlunda exakt var bakdelen möjligen möjligen skulle kunna återfinnas men han tvivlade eftersom bakdelsköparen varit avliden i tio år. Tidigare visste vi bara "I Björklinge"
En annan fundering är varför så många av korgstolarna finns kvar efter så lång tid. Bussen skulle ju vara sovsal på elevhemmet och det borde ju innebära att i stort sett hela inredningen hivades ut. Kanske den sparades och återförenades med bussen när den tjänstgjort klart som sovsal? I alla fall så har jag inget minne av någon slags sovinredning i början av 70-talet (men bussens fönster var övermålade med blå ljusdämpande färg).
Upplys mig gärna!
218
Allting kanske är ett omen att vi borde återuppta B17-jakten i Sorunda.....643 skrev:218 och övriga:218 skrev:Ja hela historien är så att man får nypa sig ordentligt i armen! Blomdin är alltså skrothandlaren på Barnens ö som köpte bussen från elevhemmet och senare sålde dragvagnen vidare till en annan skrothandlare i Uppsala eller...? Jag såg den på ön i början av 70-talet uppställd i två delar och släpet var fyllt med gamla bildelar främst fälgar. Blomdin måste väl också ha varit en veteranentusiast? Sedan så förundras jag över att när bussen togs från ön för att skrotas i Uppsala varför skedde det överhuvudtaget? Varför skrotades inte bussen på ön (som vi i och för sig nu är tacksamma över att det inte skedde) vilket väl borde ha varit enklare och lönsammare än att byngla iväg den på dåliga vägar (Barnens ö) ända till Uppsala? Kanske den användes för något annat i Uppsalaområdet?Hechtwagen skrev:Ja hur hamnade den där? Skrothandlaren Blomdin som köpte hela bussen och tog den ifrån elevhemmet där den varit logement sålde sedan vid någon tidpunkt halva bussen till mannen som lät inreda den till bostad. Detta är för mer än tio år sedan för så länge har han som som ägde bakdelen varit återförenad med de andra nio F4:orna.
Framdelen användes av Blomdin att lagra bilreservdelar i, vanligt på bilskrota då.
Det var Blomdin som i våras yppade någorlunda exakt var bakdelen möjligen möjligen skulle kunna återfinnas men han tvivlade eftersom bakdelsköparen varit avliden i tio år. Tidigare visste vi bara "I Björklinge"
En annan fundering är varför så många av korgstolarna finns kvar efter så lång tid. Bussen skulle ju vara sovsal på elevhemmet och det borde ju innebära att i stort sett hela inredningen hivades ut. Kanske den sparades och återförenades med bussen när den tjänstgjort klart som sovsal? I alla fall så har jag inget minne av någon slags sovinredning i början av 70-talet (men bussens fönster var övermålade med blå ljusdämpande färg).
Upplys mig gärna!
218
Skulle kunna skriva en ganska tjock bok om den här historien, tror att vi vet allt nu utom namnet på mannen som bodde i den
så fint ombyggda bakdelen - men det är bara att ringa ett samtal för att ta reda även på detta!
Detta har varit ett långvarigt forskande, först för en vecka sedan föll de sista pusselbitarna på plats![]()
Min vän Sven, som har en gård i närheten samt är båt- och fordonsentusiast, och jag tillbringade förra söndagen med att flänga runt i trakten och under trivsamma former interjua ett antal personer.
Sven hade inte sovit i bussen på Sommarhemmet men väl varit inne i den. De speciella korgstolarna stod lite överallt -
förhoppningsvis under tak![]()
Det allra märkligaste är att just den extra specialintresserade "Hechtwagen" råkade passera Skrotcentralen i Uppsala -
för första och kanske enda gången - inom det tidsspann på kanske 3-5 minuter i evigheten som krävdes för att framdelen skulle kunna räddas! Någon mycket bra matematiker får gärna räkna ut sannolikheten...
Mnja!Henrik Schütz skrev:Finns det en B17 i Sorunda?
Berätta mera!
HS