Färjestadsvägen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Jacobson
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av Per Jacobson »

Även jag var elev vid Nya Elementarskolan vid Åkeshovs hållplats mellan 1948-1953,dvs under den tid då Ängbybanan konverterades till tunnelbana. Jag kommer väl ihåg de tillfälliga spåren vid Färjestadsvägens hållplats, där det även stod en A8:a. Spåren låg strax norr om trafikspåren invid hållplatsområdet. - Om man läser AB SS, Förvaltnings-och Revisions-berättelse för år 1950 kan man under rubriken årsredogörelse för bana, på sid. 30 läsa att...."uppställningsspår för lok och godsvagnar har inlagts dels vid Drottningholmsvägen, söder om hallbyggnaden i Alvik, dels vid FÄRJESTADSVÄGEN.
SS.A9.259
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av 643 »

Tack, RR och Per Jacobsson!

Just år 1951 fick SS leverans av två stycken spårgående 6-tons Steel-kranar av
Coles-typ. Möjligheterna till stora upplag en bit från spåren ökade avsevärt och
banarbetena blev betydligt mindre jobbiga. Jag vågar inte tänka på hur besvärligt
det måste ha varit att bygga/konvertera T-linjerna Slussen - Hökarängen/Stureby
utan dem...
MEN strömskeneräler med skyddsplankor och övriga tillbehör, kabeltrummor i
betong med trälock, kabel, allt som behövdes till de nya plattformarna och
biljetthallarna samt virket till de provisoriska sidoplattformarna mm mm - det
var både tunga och skrymmande saker i mycket stor mängd. Kan det verkligen
ha levererats med dåtidens jämförelsevis pyttesmå lastbilar med svaga motorer?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Per Jacobson
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av Per Jacobson »

I 1951 års Årsredogörelse-under Byggnader på sid.36 står att läsa
...En provisorisk förrådsbyggnad har byggts i Drottningholmsvägen utanför Brommahallen för lednings-och signalsektionerna.En liknande förrådsbyggnad har uppförts för bansektionen vid hållplatsen Färjestadsvägen. :D
SS.A9.259
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av 643 »

Per Jacobson skrev:I 1951 års Årsredogörelse-under Byggnader på sid.36 står att läsa
...En provisorisk förrådsbyggnad har byggts i Drottningholmsvägen utanför Brommahallen för lednings-och signalsektionerna.En liknande förrådsbyggnad har uppförts för bansektionen vid hållplatsen Färjestadsvägen. :D

Vissa saker mår bäst av att förvaras under tak - t ex de myriader av obehandlade plana vagnsbultar med ½" W-gänga som
strömskeneplankorna skarvas med. Blir pinsamt om de rostar...
Att det brukade stå en A8 vid Fsv tyder på kontaktledning. Tigerloken fanns väl att tillgå och kranarna hade egen drivning
(max 5 km/tim, vid bogsering 30) men visst var det praktiskt att kunna åka dit med vilken verk - eller trafikvagn som helst!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av roggek »

Det har hittats bevis i form av plank och spårrester:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 36&t=36803
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av gek »

/Gunnar Ekeving
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Färjestadsvägen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmm uppställningsspåren vette mot Bergslagsvägen, förmodligen anlades en provisorisk väg upp till upplagsplatsen för leveranser av banmaterial med lastbil.
Skriv svar