Färjestadsvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Per Jacobson
- Inlägg: 27
- Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17
Re: Färjestadsvägen
Även jag var elev vid Nya Elementarskolan vid Åkeshovs hållplats mellan 1948-1953,dvs under den tid då Ängbybanan konverterades till tunnelbana. Jag kommer väl ihåg de tillfälliga spåren vid Färjestadsvägens hållplats, där det även stod en A8:a. Spåren låg strax norr om trafikspåren invid hållplatsområdet. - Om man läser AB SS, Förvaltnings-och Revisions-berättelse för år 1950 kan man under rubriken årsredogörelse för bana, på sid. 30 läsa att...."uppställningsspår för lok och godsvagnar har inlagts dels vid Drottningholmsvägen, söder om hallbyggnaden i Alvik, dels vid FÄRJESTADSVÄGEN.
SS.A9.259
Re: Färjestadsvägen
Tack, RR och Per Jacobsson!
Just år 1951 fick SS leverans av två stycken spårgående 6-tons Steel-kranar av
Coles-typ. Möjligheterna till stora upplag en bit från spåren ökade avsevärt och
banarbetena blev betydligt mindre jobbiga. Jag vågar inte tänka på hur besvärligt
det måste ha varit att bygga/konvertera T-linjerna Slussen - Hökarängen/Stureby
utan dem...
MEN strömskeneräler med skyddsplankor och övriga tillbehör, kabeltrummor i
betong med trälock, kabel, allt som behövdes till de nya plattformarna och
biljetthallarna samt virket till de provisoriska sidoplattformarna mm mm - det
var både tunga och skrymmande saker i mycket stor mängd. Kan det verkligen
ha levererats med dåtidens jämförelsevis pyttesmå lastbilar med svaga motorer?
Just år 1951 fick SS leverans av två stycken spårgående 6-tons Steel-kranar av
Coles-typ. Möjligheterna till stora upplag en bit från spåren ökade avsevärt och
banarbetena blev betydligt mindre jobbiga. Jag vågar inte tänka på hur besvärligt
det måste ha varit att bygga/konvertera T-linjerna Slussen - Hökarängen/Stureby
utan dem...
MEN strömskeneräler med skyddsplankor och övriga tillbehör, kabeltrummor i
betong med trälock, kabel, allt som behövdes till de nya plattformarna och
biljetthallarna samt virket till de provisoriska sidoplattformarna mm mm - det
var både tunga och skrymmande saker i mycket stor mängd. Kan det verkligen
ha levererats med dåtidens jämförelsevis pyttesmå lastbilar med svaga motorer?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Per Jacobson
- Inlägg: 27
- Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17
Re: Färjestadsvägen
I 1951 års Årsredogörelse-under Byggnader på sid.36 står att läsa
...En provisorisk förrådsbyggnad har byggts i Drottningholmsvägen utanför Brommahallen för lednings-och signalsektionerna.En liknande förrådsbyggnad har uppförts för bansektionen vid hållplatsen Färjestadsvägen.
...En provisorisk förrådsbyggnad har byggts i Drottningholmsvägen utanför Brommahallen för lednings-och signalsektionerna.En liknande förrådsbyggnad har uppförts för bansektionen vid hållplatsen Färjestadsvägen.

SS.A9.259
Re: Färjestadsvägen
Per Jacobson skrev:I 1951 års Årsredogörelse-under Byggnader på sid.36 står att läsa
...En provisorisk förrådsbyggnad har byggts i Drottningholmsvägen utanför Brommahallen för lednings-och signalsektionerna.En liknande förrådsbyggnad har uppförts för bansektionen vid hållplatsen Färjestadsvägen.
Vissa saker mår bäst av att förvaras under tak - t ex de myriader av obehandlade plana vagnsbultar med ½" W-gänga som
strömskeneplankorna skarvas med. Blir pinsamt om de rostar...
Att det brukade stå en A8 vid Fsv tyder på kontaktledning. Tigerloken fanns väl att tillgå och kranarna hade egen drivning
(max 5 km/tim, vid bogsering 30) men visst var det praktiskt att kunna åka dit med vilken verk - eller trafikvagn som helst!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Färjestadsvägen
Det har hittats bevis i form av plank och spårrester:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 36&t=36803
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 36&t=36803
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Färjestadsvägen
Hmm uppställningsspåren vette mot Bergslagsvägen, förmodligen anlades en provisorisk väg upp till upplagsplatsen för leveranser av banmaterial med lastbil.